خانه » پیشنهاد سردبیر » گفتگو با یاسر اسماعیلی خواننده آلبوم نوانتشار «بگذار و بگذر»/آلبومی که یاد گلها را زنده کرد

گفتگو با یاسر اسماعیلی خواننده آلبوم نوانتشار «بگذار و بگذر»/آلبومی که یاد گلها را زنده کرد

شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۴    شماره ۳۳۰

گروه فرهنگی- سمیه انصاری فر

فعالیت در عرصه موسیقی پیش نیاز های بسیاری را می طلبد که مهمترین آن توانایی و مهارت فرد در این زمینه است. اما این توانایی شاید اثرگذارترین المان نباشد. هزینه های گزاف برگزاری کنسرت و انتشار آلبوم دست بسیاری از هنرمندان را بسته است. از طرفی تهیه کنندگانی که در این عرصه فعالیت می کنند، تمرکزشان را بر بعد اقتصادی ماجرا می گذارند و توجهی به استعداد های جوان ندارند. اما در این میان هستند افرادی که راهشان را با تلاش بی وقفه پیدا کرده و دست به خلق آثاری می زنند که از لحاظ کیفی با آلبوم های نام داران موسیقی به رقابت می پردازد. یکی از این خوانندگان جوان و با استعداد که با وجود مشکلات فراوان آلبومی را منتشر کرده، یاسر اسماعیلی است. پس از گذشت حدود سه هفته از انتشار آلبوم «بگذار و بگذر» به خوانندگی یاسر اسماعیلی و آهنگسازی پیمان خازنی گفتگویی را با خواننده اثر ترتیب داده ایم.
خودتان را برای خوانندگانمان معرفی کنید.
متولد یازده تیر در روستای قلعه عباس آباد از توابع شهرستان شازند هستم، موسیقی و آواز را از سال ۸۲ در شهر آستانه با استاد ابوالحسنی شروع کردم، بعد از ایشان در سال ۸۴ به دلایلی آموزشگاه موقتی که در آستانه بود را جمع کردند و جمع از هم پاشید و به ناچار من مجبور بودم در جایی دیگر به دنبال استاد باشم. به تهران رفتم از سال ۸۴ تا ۸۷ در محضر سالار عقیلی یک سری از ردیف ها را آموختم، ایشان هم آن چکیده ای که از استاد شجریان و استاد تحریف داشتند به من انتقال دادند. بعد از ایشان در خدمت استاد نوربخش شاگرد استاد شجریان بودم و همزمان بزرگترین افتخارم این است که سه سال در محضر استاد محمدرضا لطفی در زمینه تحلیل ردیف آواز ایران در مکتب خانه میرزا عبدالله شاگردی کرده ام. بعد از آن احساس کردم در تکنیک های صداسازی ضعیف هستم در تنفس، صدای سر،استفاده از سینوس هاو… دیدم یکی از همشهریان خودمان آقای محمدرضا صادقی خودشان شاگرد ارشد استاد نوری بزرگ بودند و خدمت ایشان صداسازی آواز کلاسیک را آموختم. هم اکنون مدت دو سال و نیم است که دانشجوی آواز ایرانی هستم در دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد۱۱ موسیقی تهران و در این مدت خدمت استاد پاک سیرت بودم در دانشگاه و خارج از آن،که ایشان در زمینه ردیف آوازی موسیقی اصیل، ردیف های موسیقی مقامی و ردیف های تعزیه و شیوه های آوازی قمر، طاهرزاده اقبال آذر تسلط کامل دارند که درحال حاضر از محضر ایشان بهره مند می شوم.
برویم سراغ «بگذار و بگذر». این آلبوم در چه زمینه ای ضبط شده است ؟
نورزو سال ۹۲ استارت این آلبوم به همراه آقای پیمان خازنی بعنوان آهنگساز زده شد. چارچوب کار و اصل ملودی ها بر اساس موسیقی اصیل ایرانی است با ارکستراسیون غربی. دقیقا شبیه برنامه گل ها ولی تغزلی و عامیانه تر.
چه زمانی با پیمان خازنی آشنا شدید؟
سال ۸۶ در خدمت سربازی بودم که مطلبی در روزنامه در زمینه موسیقی و آهنگسازی دیدم و با آقای خازنی تماس گرفتم و از همان زمان با ایشان آشنا شدم ولی مجال ارائه آلبوم تاکنون نبود، ایشان یکی از آهنگساز های خوب کشور است که از جمله آلبوم های ایشان می توان به پریچهره با سینا سرلک، به یاد من باش با سالار عقیلی و کجاست خانه باد بر روی اشعار فروغ فرخزاد اشاره کرد.
در مورد شعر های کار صحبت کنیم، در برخی از کارهای ارکستراسیونی که امروزه انجام می شود شعر های نو بیشتر دیده می شود. هرچند شعری که بحر عروضی نداشته باشد تصنیف خوانی اش کمی دشوار می شود. انتخاب شما برای این کار چه بوده است؟
همه اشعار این آلبوم غزل هستند و شعر نو نیستند ولی محتوا و دیدگاه آنها معاصر است، البته در زمینه کار نو استاد لطفی هم در یکی از آلبوم ها با استاد شجریان این کار را کردند ولی غالبا غزل بیشتر خوانده می شود. اشعار این آلبوم مربوط به حمید مصدق، پژمان بختیاری، سمیه آزاد دل، دکتر حامد حسینخانی، فریدون مشیری هستند. یکــی از آهنگ های این آلبوم به اسم بهشت مشاهیر توسط دکتر اسماعیل فرزانه یکی از شاعران خوب کشور سروده شده که در آن نام مشاهیر استان مرکزی از جمله امیرکبیر، قائم مقام فراهانی، پروین اعتصامی، عبدالله دوامی، احمد عبادی، دکتر حسابی و نراقی آمده است.
در چه دستگاه هایی این آلبوم ساخته شده است ؟
در آواز دشتی، آواز بیات اصفهان، دستگاه شور و قطعه بهشت مشاهیر در دستگاه نوا.
مراحل تولید آلبوم چگونه انجام شد؟
به دلیل حضور نوازندگان در تهران مراحل ضبط و مسترینگ در تهران انجام شده است ولی مجوز آلبوم از طریق انجمن موسیقی استان مرکزی با همکاری رییس سابق انجمن آقای ربیعی انجام شد، در این مسیر مشکل زیاد بود و گاه نیاز به حمایت بوده ولی انجام نشده است. البته آلبوم با هزینه شخصی خودم بیرون آمده است.
چرا برای ضبط استودیوهای اراک را در نظر نگرفتید؟ آیا اراک پتانسیل ضبط و انتشار آلبوم را دارد؟
اراک شرایط خوبی برای ضبط و انتشار یک آلبوم موسیقی دارد ولی سکونت نوازندگان و آهنگساز آلبوم در تهران از دلایل اصلی ضبط این اثر در شهر تهران بود.
چرا بیشتر نوازندگان شهرستان ها به تهران مهاجرت می کنند ؟
بخاطر اینکه در اراک جایگاه مناسبی برای فعالیت در عرصه موسیقی نیست، آنجا شرایط برای تدریس موسیقی خیلی بهتر است. استقبال بیشتری وجود دارد و کنسرت ها متعددی برگزار می شود. و مهمترین نکته این است که اساتید بزرگ در تهران فعالیت می کنند و ارتباط با آنها آسان تر است.
اینطور به نظر می رسد که تحصیل در رشته موسیقی در آینده درآمد چندانی نداشته باشد.
تا زمانی که در موسیقی برند نشوی نمی توانی خود را از لحاظ اقتصادی قانع کنی اما در مراتب پایین تر اگر بتوانی استاد خوبی باشی می توانی درآمد داشته باشی. برخی افراد در موسیقی با وجود این که مهارت زیادی دارند قابلیت تدریس و معلمی ندارند و بالعکس برخی شاید در زمینه اجرا مطرح نباشند اما معلم های بسیار خوبی هستند. هر یک از این دو گروه درآمد خاص خودش را دارد.
انگیزه تان از انتشار این آلبوم چه بود ؟ آیا برگشت مالی برایتان داشته است ؟
مهمترین هدفم تکمیل رزومه هنری ام بود. در موسیقی اولین قدم را باید خودت برداری یا اینکه کسی باشد که حمایتت بکند، این آلبوم با هزینه شخصی من بیرون آمده و حتی اگر کامل هم فروخته شود باز هم هزینه نوازندگان آن هم نمی شود، یک خواننده با انتشار آلبوم قطعا قابلیتی که دارد را به منصه ظهور می نشاند و من این کار را کردم و بازتاب آن را دیدم و هم اکنون چند گروه تهرانی به من پیشنهاد همکاری دادند و هم اکنون با گروه برف استاد محمد رضا امیرقاسمی که ایشان رهبر ارکستر و نوازنده پیانو ایرانی و کلاسیک هستند، همکاری می کنم و احتمالا اردیبشهت ماه با این گروه در اراک کنسرت خواهیم داشت.
در حال حاضراقبال موسیقی سنتی نسبت به پاپ کمتر است، با توجه به اینکه شما یک گروه خوب را به اراک می خواهید بیاورید چقدر ممکن است استقبال شود اراک چنین ظرفیتی دارد ؟
من در این زمینه خیلی فکر کردم برای همین این آلبوم را به صورت ارکسترال ضبط کردم . این اثر یک کار عامه پسند است به این دلیل که از ارکستراسیون غربی استفاده شده، خیلی ها فکر می کنند این اثر پاپ سنتی است اما در واقع چهارچوب کار موسیقی اصیل ایرانی است با ارکستراسیون غربی اجرا شده و دلیل آن ایجاد ارتباط با نسل جوان بوده است . در مورد کنسرت با استاد امیرقاسمی از آنجاییکه ساز وی پیانو است و مردم با پیانو ارتباط خوبی دارند قطعا استقبال خواهد شد.
برخی اعتقاد دارند موسیقی سنتی ایران ظرفیت این را ندارد که در آن خلاقیت ایجاد کرد و به پایان رسیده است، نظر شما چیست؟ البته موسیقی کلاسیک نه تنها در ایران بلکه در جهان هم اینطور است که گرایش جوانان به موسیقی پاپ است و نظرتان درباره تغییر موسیقی سنتی در جهت حفظ سلیقه جوانان چیست؟
نه اصلا اینطور نیست، در زمینه موسیقی سنتی کارهای انجام نشده بسیاری وجود دارد، به نظرم باید این کار را انجام داد و از تلفیق استفاده کرد تا مخاطب جوان را جذب کرد با اضافه کردن هیجان به موسیقی.
تمام کارهای آلبوم شما تصنیف است؟
نه یک آواز هم دارد که به صورت مکتبی نیست بلکه به صورت رمانس است که یک حال و هوای خاص دارد و مانند آوازهای مکتبی نیست که از گوشه های مختلف و مدگردی استفاده نماید.
گام بعدی شما در موسیقی چیست؟ آلبومی مدنظرتان هست بعد از کنسرتی که اشاره کردید؟ هدف شما در موسیقی چیست؟
خیلی علاقمند هستم با آهنگسازان دیگر در ژانر ارکسترال کار کنم مانند استاد محمدجوادضرابیان که نسیم وصل را برای همایون شجریان ساخت. در حال حاضر در این ژانر فعالیتم را ادامه خواهم داد ولی در کنار آن موسیقی اصیل مکتبی را ادامه خواهم داد.
بزرگترین آهنگساز ایران ؟
استاد محمدرضا لطفی.
جایگاه موسیقی استان مرکزی در کشور کجاست و با توجه به سابقه غنی موسیقی استان آیا توانسته آن جایگاه را حفظ کند؟
استان مرکزی به واسطه نام آوران عرصه موسیقی آقا حسینقلی خان وآقا علی اکبرخان فراهانی، میرزاعبدالله و در نهایت خاندان فراهانی و همینطور استاد دوامی که ردیف آوازی را در ابتدا ایشان طرح ریختند و به صورت جامع ضبط کردند جایگاه ویژه ای در کشور دارد؛ ولی هم اکنون چون خواننده و نوازنده و آهنگساز مطرح زیادی نداشتیم ممکن است این مسئله کمرنگ شده باشد.
پخش آلبوم تان از طریق چه شرکتی انجام می شود؟
شرکت آوای سرو سهی که مدیر عاملش خودم هستم این کار را انجام می دهدو فروش آلبوم از طریق سایت این موسسه نیز انجام می شود. این شرکت با هدف کنسرت گذاری ، تهیه تولید پخش و نشر و کلیه آثار صوتی و تصویری موسیقیایی تاسیس شده است.
آیا بازخورد این آلبوم رضایت خاطرتان جلب کرد؟
هم اکنون کمتر از یک ماه است که آلبوم بیرون آمده و بی شک باید شش ماه بگذرد تا من نتیجه اصلی و بازخورد کارخود را ببینم ولی سختی زیاد داشتم و با این وجود با قدرت بـــه ســمت مسیر و هدفم پیش می روم.
آیا این آلبوم در استان مراسم رونمایی داشت؟
نه متاسفانه. من خیلی علاقه داشتم این آلبوم در استان معرفی شود ولی متاسفانه با وجود پیشنهاد من برای معرفی آلبوم در اولین نشست ماهانه انجمن موسیقی این اتفاق نیفتاد و رییس کنونی انجمن در آن نشست از یک ساز رونمایی کردند، در حالی که برای معرفی ساز در نشست های بعدی هم می توانستند اقدام کنند در صورتی که این آلبوم تازه منتشر شده بود و می بایست در همان روزهای اول دیده و معرفی می شد.
و به عنوان کلام آخر ؟
از خانواده خودم پدر و مادرم عزیزم و به خصوص همسرم که روز های بسیار ،دوری مرا تحمل کرده است تشکر می کنم و از اساتیدی که در این دوران داشته ام. به طور ویژه از آقای ربیعی رییس سابق انجمن موسیقی که حمایت معنوی ایشان همراهم بود و کمک کردند به صورت رایگان مجوز این اثر از طریق انجمن موسیقی استان گرفته شود وهمچنین از مدیرکل محترم و معاونت اداره کل ثبت احوال استان مرکزی و ریاست اداره ثبت احوال شازند بابت موافقت با مرخصی در زمان تحصیلم تشکر ویژه مینمایم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.