خانه » پیشنهاد سردبیر » گفتگو با «سلمان عضایی» قهرمان نراقی موتورسواری ریس کشور/قهرمان بی رقیب

گفتگو با «سلمان عضایی» قهرمان نراقی موتورسواری ریس کشور/قهرمان بی رقیب

چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶   شماره ۷۰۹

***

وقایع استان

یاسر هویدی

***

در میان زوزه موتورهای غول پیکر با سرعتی سرسام آور که قلب تماشاگران را به لرزه در می آورد در روزهای گرم تابستان ۹۶ جوان سبزه رویی چنان به چشم بر هم زدنی تمامی رقیبان را جا گذاشت و از خط پایان گذشت که گویی خواب و خیال است. صحبت از «سلمان عضایی» از قهرمانان به نام رشته موتورسواری ریس کلاس ۶۰۰ سی سی کشور است؛ پای صحبت های این قهرمان نشسته ایم تا وی را بیشتر به شما معرفی کنیم.

جناب عضایی لطفا خودتان رو بصورت مفصل برای خوانندگان وقایع استان معرفی نمایید.
من سلمان عضایی هستم متولد ۱۶ مهر ۱۳۶۸ در تهران که اصالت نراقی دارم و پدرم از اهالی نراق هستند و من بیشتر خود را نراقی می دانم تا یک شهروند تهرانی عاشق موتور و موتورسواری هستم و بزرگترین بخش وجودم بعد از خانواده ام را موتورسواری تسخیر کرده است. از سال ۹۲ وارد پیست شدم و بصورت حرفه ای این ورزش را دنبال کرده ام و زمان زیادی از ساعات روزانه ام به ورزش موتور سواری اختصاص دارد.

 رویکرد شما به این رشته ورزشی به چه سنی برمی گردد؟
من از سن ۱۱ سالگی موتور داشتم. اولین موتورم یک موتور هفتاد سی سی بود که با آن شروع کردم.
و البته موتور سنگین هم داشتم و بیشتر در خیابان موتور سواری می کردم ولی همانطور که گفتم از سال ۹۲ وارد دنیای حرفه ای این رشته شدم و به هیات موتور سواری استان تهران پیوسته و ثبت نام کردم و بصورت جدی تمرینات را شروع کردم.

از رشته خودتان کمی بیشتر برای ما بگویید.
رشته ما موتور ریس هست یا همان موتور سرعت که در چهار کلاس برگزار می شود؛ ۱۲۵ و ۲۵۰ و ۶۰۰ و ۱۰۰۰ که من در رشته ۶۰۰ سی سی فعالیت دارم.

چه مقام هایی بدست آورده و چرا از استان تهران شرکت می کنید؟
در خصوص اینکه چرا از استان تهران در مسابقات شرکت می کنم دو دلیل عمده دارد اول اینکه من ساکن تهران هستم ولی به صورت مرتب به شهر نراق سفر می کنم. دلیل دوم هم اینکه رشته موتور سواری و کلاس مورد علاقه من زیاد در استان مرکزی و یا اراک پیگیری نمی شود و اینکه بخواهم تمریناتم را در اراک پیگیری نمایم باعث می شود از آمادگی به دور باشم ولی فضای ورزش همانطور که می دانید در پایتخت با تمامی نقاط کشور متفاوت هست و در تهران ما می توانیم امکانات بهتری را داشته و بیشتر در کانون توجه قرار بگیریم.
من تا به حال توانسته ام ۹ مقام کشوری و ۵ مقام در استان تهران بدست آورم که این مسابقات در حضور بهترین شرکت کنندگان کلاس من بدست آمده است که اگر اغراق نباشد من با توجه به سنم یکی از عنوان دارترین موتور سواران کشور محسوب می شوم و آخرین قهرمانی من که البته دلچسب ترین آن هم بود در مسابقات قهرمانی کشور تابستان اخیر رخ داد که توانستم در حضور تمامی رقیبانم به مقام قهرمانی کشور دست پیدا کنم. در حال حاضر عضو باشگاه موتورسواری عاج تهران هستم که تحت عنوان ورزشکار این باشگاه در مسابقات شرکت می کنم و امور حمایتی حضور من را مدیران این باشگاه قبول زحمت می فرمایند.

آیا شما برای این رشته ورزشی از مربی اختصاصی استفاده می کنید یا به عبارت دیگر مربی برای شما در این رشته اصلا وجود دارد؟
باید عنوان کنم مربی اختصاصی برای این ورزش وجود ندارد البته پیشکسوتانی هستند که کمک می کنند و پاسخگوی سوالات فنی ما هستند. ولی مربی اختصاصی نداریم و اینگونه نیست که بتوانیم برای پیشرفت مربی داشته باشیم مربی در رشته کراس وجود دارد ولی در رشته ریس وجود ندارد. این رشته تقریبا یک رشته تجربی هست و در ایران خیلی ها با این رشته مخالف هستند. به همین دلیل مربیان صرف برای این رشته وجود ندارد.

این رشته در کشور طی چه مسابقاتی پیگیری می گردد؟
مسابقات فعلا قهرمانی کشور و قهرمانی استان تهران هست که استان تهران سالی یکبار و قهرمانی کشور در ۵ دور در سال برگزار می شود . یعنی ۵ کورس ورزشکاران در این مسابقات شرکت می کنند.

برای آینده چه برنامه ای دارید؟
در حال حاضر برنامه ام شرکت و حضور در مسابقات قهرمانی آسیا هست که منتظر هستم وضعیت شرکت در این مسابقات روشن شود که تمرینات خود را به بالاترین سطح برسانم که نماینده خوب و شایسته ای برای موتور سواری کشورم در این مسابقات باشم.

این رشته ورزشی بسیار پرخطر و البته هیجان انگیز می باشد، درست است؟
ببینید ما در این رشته مشکلات زیاد داریم و با مسائل مختلفی دست به گریبان هستیم خیلی ها این رشته را هنوز به رسمیت نمی شناسند ما واقعا برای گرفتن زمان از پیست ها برای اجرای تمرینات در فضای مسابقه مشکل داریم. یکی دیگر از مشکلات عمده ما هزینه های بالای این رشته ورزشی است که مشکل هزینه ها که ما اسپانسر داریم و تقبل می کند و اگر حضور اسپانسر ها نبود دوام آوردن در این رشته بسیار بسیار سخت بود.
هزینه این موتور ها و امکانات جانبی آن بسیار بالاست. برای مثال اگر موتور در یکی از مسابقات سر بخورد هزینه دوباره جمع کردن آن نزدیک به ۵ میلیون تومان می باشد و مثال دیگر اینکه برای هر دوره مسابقه یک جفت لاستیک نیاز است که هزینه ای سه میلیون تومانی در بر دارد. این ورزش یکی دوسالی است که در حال پیشرفت است و اسپانسرها ورود کرده اند و این حضور اسپانسرها باعث دلگرمی است. البته ناگفته نماند که اسپانسرها و باشگاه ها بدنبال جذب قهرمان ها هستند که کلا ۵ یا شش نفر هستند و مابقی ورزشکاران خود این هزینه ها را تقبل می کنند. ورزشکارانی که اسپانسر ندارند بسختی هزینه ها را پوشش می دهند و فقط با عشق و علاقه این رشته مهیج را دنبال می کنند.

در بخش پایانی مصاحبه اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید.
جا دارد از پدر ومادر و خانواده خود که با سختی های این رشته ورزشی و دلواپسی که همیشه همراه با من هست مرا همراهی می کنند و در صدد آرامش و آمادگی بیشتر من هستند کمال تشکر را داشته باشم و سخن دیگر اینکه از مسئولین محترم ورزش استان می خواهم که نگاه ویژه تری به این رشته داشته باشند. ورزش فقط فوتبال و بسکتبال نیست و چه بسا با توجه و رویکرد مثبت تر مسئولین میزان استقبال از این ورزش هم رو به افزایش بگذارد خبر می رسد همانطور که عنوان کردم برای اولین بار تیم ملی موتور سواری کشور عازم مسابقات قهرمانی آسیا خواهد شد واگر این اتفاق رخ دهد قطعا آینده بهتر و روشن تری در انتظار رشته موتور سواری می باشد و می توان بهتر استعدادهای فراوان و ناب این رشته را از داخل خیابان ها جمع آوری کرده و به پیست های اختصاصی بکشانیم و روی سخن آخرم با خانواده ها است که این باور غلط که موتور سواری ورزشی پر خطر است را رها کنند و به علاقه فرزند خود گوش دهند. موتور سواری اگر با ایمنی همراه باشد یکی از لذت بخش ترین ورزش های دنیا می باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.