خانه » پیشنهاد سردبیر » گفتگو با «سجاد رفیعی» قهرمان اراکی ژیمناستیک کشور/قهرمان در پرواز

گفتگو با «سجاد رفیعی» قهرمان اراکی ژیمناستیک کشور/قهرمان در پرواز

دوشنبه ۱۵ آبان ۹۶  شماره ۷۱۶

***

وقایع استان

یاسر هویدی

***

دقیقا از زمانی که در سرویس ورزشی وقایع استان از فوتبال و هیاهوی کاذب آن فاصله گرفته ایم و تصمیم بر این شد که چند صباحی فوتبال را با همین نتایج تکراری اش تنها بگذاریم گویی دریچه ای بی بدیل به سوی گنجینه نهان ورزش استان یافته ایم و هرجای این خطه دست می گذاریم با قهرمانی در سطح کشور روبرو هستیم. هفته قبل بود که با استاد رفیعی کاشف استعدادهای ناب ورزش جودوی استان به گفتگو نشستیم و در پایان مصاحبه مان متوجه شدیم برادر وی از قهرمان های ارزنده ژیمناستیک کشور محسوب می شود، ما همچنان در خانواده ورزشی رفیعی به سر می بریم و از شما دعوت می کنیم مصاحبه ما را با سجاد رفیعی قهرمان ژیمناستیک کشور و عضو کنونی تیم ملی ژیمناستیک همراهی کنید.

جناب رفیعی خیلی خوشحال هستیم که همچنان در خدمت یکی از برادران رفیعی این خانواده ورزشکار و خدمت گزار به ورزش استان هستیم و از اینکه شما با مشغله فراوان وقت خود را در اختیار ما قرار داده اید کمال سپاسگزاری را داریم خواهشمندم برای آشنایی بیشتر خوانندگان ما خود را بصورت مفصل معرفی فرمایید:
من سجاد رفیعی متولد سال ۱۳۷۰، بیست و شش سال دارم در شهر اراک متولد شده و تقریبا ۹ سال سابقه عضویت در تیم ملی ژیمناستیک را در کارنامه دارم و در حال حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد در گرایش مدیریت ورزشی هستم، در دانشگاه هم واحد دانشگاهی ژیمناستیک را تدریس می کنم، در حال حاضر در کسوت مربی و آموزش دهنده ژیمناستیک هم فعال هستم و بایستی عنوان کنم که معلم ورزش در یکی از مدارس غیرانتفاعی اراک نیز می باشم. همانگونه که میدانیدخانواده ما با ورزش حرفه ای و قهرمانی عجین شده است و من هم همانند برادرانم به یکی از رشته های ورزشی روی آورده و ژیمناستیک را بصورت حرفه ای دنبال نموده ام.
 از چه سالی و چه رشته ای بصورت جدی به ورزش روی آوردید؟
من ورزش را با رشته مهیج کشتی شروع کردم. یادم می آید در کلاس دوم ابتدایی مشغول به تحصیل بودم که به تشویق برادر بزرگترم علی وارد عرصه کشتی شدم. هرچند عمر کشتی گیر بودن من دیری نپایید ولی در عرض همان شش ماهی که کشتی را پیگیر بودم توانستم مقام سوم وزن ۲۸ کیلوگرم را در مسابقات بدست آورم و از آنجا که برادرم در عرصه مربیگری ژیمناستیک فعال بود قرار بر این بود که من ژیمناستیک را به عنوان رشته کمکی برای آمادگی بیشتر عضلات و سر پنجه بودن ادامه دهم که بیشتر در اوقات فراقت این ورزش کمکی را انجام دهم و پرداختن به ژیمناستیک برای بازتاب تمرینات آن در میزان آمادگی من برای مسابقات کشتی بود ولی اینگونه نشد که افتخارات من در ژیمناستیک و آمادگی جسمانی رقم خورد و در حال حاضر ۱۹ سال است در سطح اول ورزش استان فعال می باشم.
 مشوق اصلی شما در مسیر پر فراز و نشیب ورزش چه کسانی بودند؟
خاطرم می آید که در سنین کودکی ام، برادر بزرگترم علی وارد عرصه ورزش شد که من هم به تبعیت از این عزیز وارد عرصه ورزش شدم و از همان ابتدا هدف من حضور در میادین قهرمانی و کسب افتخار بود، به مرور زمان دیگر برادرانم نیز وارد ورزش حرفه ای و قهرمانی شدند که همیشه من را تشویق و ترغیب می کردند و در اینجا بایستی یادی نمایم از وحید عبادی و آرش رحمتی که من را به عنوان مربی در عرصه ژیمناستیک همه جوره حمایت و تشویق می کردند. سوای تمامی تشویق ها و ترغیب های خانواده، خصوصا برادرانم حس درونی من و میل به قهرمان شدن و روی سکو رفتن همیشه مشوق و محرک اصلی من برای افتخار آفرینی بوده است.
 جناب رفیعی برای خوانندگان از مقام ها و رتبه هایی که تاکنون بدست آورده اید بفرمایید؟
مقام های استانی آنقدر زیاد هستند که بیان آنها از حوصله خوانندگان خارج می باشد ولی بد نیست از مقام های کشوری خودم در رشته ژیمناستیک و آمادگی جسمانی بگویم که مقام قهرمانی جوانان کشور در سال ۸۵ را در رشته آمادگی جسمانی کسب کردم. مقام سوم در مسابقات قهرمانی کشور در سال ۸۶، نایب قهرمان مسابقات المپیاد ایرانیان در سال ۸۷ و رکورد دار بارفیکس جوانان ایران در سه سال متمادی بودم. در سال ۸۹ با تیم ملی به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام شدم که توانستم مقام چهارمی را بدست آورم. قهرمانی ایران در سالهای ۹۰ و ۹۱ و همچنین قهرمانی لیگ کشور در سالهای ۹۳ و۹۴ و همچنین کسب مقام پنجمی آسیا در سال ۹۴ و عنوان چهارمی قهرمانی آسیا در سال ۹۶ از مقام های عمده کشوری و آسیایی این حقیر می باشد که تمامی این عنوان ها پس از لطف خدای بزرگ و حمایت های خانواده فقط و فقط با تمرین و ممارست شبانه روزی حاصل شده است.
 در چه سالی برای اولین بار به اردوی تیم ملی کشورمان دعوت شدید و آخرین مسابقات بین المللی که در آن حاضر بوده اید کدام بوده است؟
من در سال ۸۷ در مسابقات انتخابی تیم ملی شرکت کردم و توسط مربی فرانسوی آقای آلکان که دارای هشت سال عنوان قهرمانی جهان و برای مربیگری به کشورمان دعوت شده بود به تیم ملی دعوت شدم، در آن مسابقات خیلی خوب ظاهر شدم و به لطف خدا از همان سال ۸۷ عضو ثابت تیم ملی کشور بودم. در خصوص آخرین مسابقه بین المللی که در آن حضور داشتم بایستی عنوان کنم که در مسابقات قهرمانی آسیا که ماه گذشته در مغولستان برگزار شد در تیم ملی حضور یافته و با ناداوری و برای خوشخدمتی داوران به تیم میزبان مقام سوم را از چنگ ما خارج کرده و علیرغم درخشش و استحقاقی که برای رتبه سوم داشتیم به مقام چهارمی آسیا نائل آمدیم.
 وضعیت کنونی ژیمناستیک ایران چگونه است؟
در مورد تیم ملی ژیمناستیک بایستی عنوان نمایم که در حال حاضر تیم کشورمان در بین چهار تیم برتر آسیا قرار دارد و در مسابقات آسیایی همیشه در فینال حاضر بوده ایم و توانسته ایم رقــابت تنگاتنگی بــــا تیم هایی مانند ژاپن، کره و ویتنام داشته باشیم. حضور مربی خارجی در رشته ژیمناستیک باعث پیشرفت بسیار خوبی شده است و توانستیم رتبه های خوبی کسب نماییم که از جمله آن مقام دومی آسیا در سال ۲۰۱۲ بود. در دوره ریاست قبلی فدراسیون شاهد ضعف های مدیریتی زیادی بودیم که تاثیر منفی بسیاری در خروجی و عملکرد ورزشکاران کشورمان گذاشت. در آن دوره ژیمناستیک دچار یک رکود وسیعی شده بود و اعزام های تیم های ملی بسیار محدود شده و هیچ اقدام مثبتی در جهت رشد و پیشرفت ژیمناستیک نمی شد و همین امر باعث شد موج گسترده ای از بی انگیزگی در میان ورزشکاران نام آور این رشته بوجود بیاید. ولی در حال حاضر با ریاست دکتر درگاهی و دبیر محترم آقای سلیمانی که او نیز رئیس هیات ژیمناستیک استان مرکزی هم هست موجی از امیدواری و انگیزه در میان ورزشکاران بوجود آمده است از نشانه های بهبود این رشته در دوره ریاست جدید بایستی به برگزاری منظم مسابقات و همچنین اعزام های برنامه ریزی شده ورزشکاران به مسابقات بین المللی یاد کنم.
 برنامه شما برای آینده ورزشی خود چیست ؟
بایستی عنوان نمایم که برنامه کوتاه مدت من حضور در مسابقات قهرمانی جهان و کاپ جهانی که در ژاپن و پرتغال در پنج ماه آینده برگزار خواهد شد می باشد که من برنامه ریزی کرده ام که با بهترین شرایط فنی و بدنی در این مسابقات حاضر شودم و اولین هدف ما از شرکت در این مسابقات کسب سهمیه بازیهای جهانی ۲۰۱۹ می باشد.
 جناب رفیعی آینده ورزش ژیمناستیک استان را چگونه ارزیابی می نمایید؟
با توجه به پتانسیل های موجود در این رشته در تمامی رده های سنی آینده بسیار خوبی در انتظار این رشته در استان می باشد که در حال حاضر نفرات خوب و آینده داری از استان مرکزی در اردوهای تیم ملی حضور داشته و با تلاشها و برنامه های سلیمانی ریاست کنونی هیات ژیمناستیک استان مرکزی آینده بسیار درخشانی در انتظار این رشته در استان هست.
 در چه سالی به مربیگری روی آورده اید و هدف شما از ورود به این عرصه چه بوده است؟
من از ۱۹ سالگی به مربیگری روی آوردم و هدف من و برادرانم یافتن استعدادهای ناب در میان جوانها و نوجوانهای حاشیه شهر و همچنین ترویج سلامتی و تندرستی در جامعه بوده است. در حال حاضر مربی رشته ژیمناستیک در سالن الغدیر و تیم های ورزشی سپاه پاسداران هستم و همیشه تلاش داشته ام ذخیره ها و امیدهای خوبی در رشته تخصصی ام برای اینده ورزش استان و کشور یافته و این عزیزان را پرورش دهم.
 اگر در پایان صحبتی دارید بفرمایید؟
جا دارد کمال تشکر را از پدر و مادرم داشته باشم که برای من زحمات زیادی کشیده اند. همچنین از برادرانم که همیشه من را همراهی نموده اند تشکرکنم. برادرانم بهترین مربیان و مشوقین من در عرصه ورزش قهرمانی بوده اند. از همسرگرانقدرم و خانواده اش که همیشه در روزهای سخت اردوها و تمرینات در کنار من بوده اند کمال قدردانی را داشته باشم و در پایان امیدوارم روزهای خوبتری در انتظار ورزش استان مرکزی باشد. به شخصه بسیار امیدوارم با مدیران جوانی که در راس امور قرار دارند روزگار ورزش استان مرکزی بهتر و بهتر شود. از روزنامه وقایع استان که نگاه غیر فوتبالی اش برای تمامی اهالی روزنامه در استان مرکزی ثابت شده است بصورت ویژه تشکر می کنم که با فعالیت های رسانه ای خوب خود باعث افزایش انگیزه در میان ورزشکاران استان گردیده است از همین تریبون در پایان صحبت هایم به تمامی همشهریانم قول خواهم داد برای اعتلای نام استان مرکزی و همچنین افراشته داشتن پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی از هیچ تلاشی دریغ نخواهم کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.