خانه » پیشنهاد سردبیر » گفتگو با رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان شازند به بهانه رونق سینما و تئاتر در این شهر/دمیدن روح در کالبد بی جان

گفتگو با رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان شازند به بهانه رونق سینما و تئاتر در این شهر/دمیدن روح در کالبد بی جان

شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶   شماره ۷۳۴

***

وقایع استان

سمیه انصاری فر

***

سینما و تئاتر از هنرهای مهم هفت گانه هستند. هنــرهایی که هــر دو وجـه اشتراک هایی چون بازی و روایت دارند که برای مخاطب جذاب هستند بنابراین این دو هنر بیشتر مورد توجه مخاطب عام هستند و همین اهمیت سینما و تئاتر در جامعه و ضرورت توسعه شان و ترغیب به توجه به آن را بیشتر می کند. در واقع سینما و تئاتر مانند آینه ای در برابر اعضای یک جامعه قرار می گیرد و هر فرد با تماشای یک فیلم یا نمایش، خود را در آینه شخصیت های آن جست وجو می کند. غم ها و شادی هایش را در بازی بازیگرانی چیره دست تماشا کرده و درس زندگی می آموزد. بنابراین نبود مقوله ای فرهنگی همچون سینما و تئاتر، نمایانگر نداشته های فرهنگی مردم یک جامعه است. از آنجاییکه هنوز زیرساخت های گسترش این دو هنر همچنان در بسیاری ازشهرهای کشور ما به ویژه شهرستان های کوچک وجود ندارد بنابراین باید از ظرفیت های موجود و خلاقیت هنرمندان و دغدغه مندان این بخش ها برای رونقشان استفاده کرد. در استان مرکزی هم در زمینه سالن سینمایی و هم تئاتر چالش های فراوانی وجود دارد از نبود سالن در بسیاری از شهرستان های استان و ضعف هنر تئاتر در بیشتر شهرستان استان.
شهرستان شازند یکی از شهرهای استان مرکزی است که زمانی سینما داشت و همینطور تئاترش پر رونق بود؛ ولی به دلایل مختلفی هم آن سینما برای همیشه تعطیل شد و هم اینکه روزهای طلایی تئاتر آن که در اواخر دهه۷۰ و اوایل دهه ۸۰ شاهدش بودیم رو به افول گذاشت.
اما ایـن روزها خبرهای خوبی از این شهــرستان می رسد از پویایی دوباره هنر تئاتر و همچنین افتتاح سینما در این شهر بعد از نزدیک به ۲۴ سال، «مسعود عظیمی» رئیس اداره فرهنگ و ارشاد این شهرستان دانش آموخته تئاتر است و تجربه خدمت در آموزش و پرورش را نیز دارد از تجربیات خود در این مسیر بهره برده به همین بهانه به گفتگو با او نشستیم تا هم از وضعیت اکران فیلم ها و هم اجرای تئاترها به ویژه طرح زنگ نمایش در مدارس شازند که خود او مبدع آن است بیشتر بدانیم.
او معتقد است در سال های اخیر تئاتر و به ویژه سینما ظرفیت بیشتر و بهتری در جذب مخاطب را دارد و جایگاه مناسب تری در میان جامعه پیدا کرده است.
عظیمی می گوید: حضور سینما در شهری چون شازند یک نیاز فرهنگی است هرچند بیش از ۲۰ سال پیش سینمایی در شازند به نام طلوع افتتاح شد که به دلایل مالی تعطیل شد.
رئیس اداره ارشاد شهرستان شازند ادامه می دهد: هرچند هم اکنون ساختمان مجزایی به نام سینما در شازند افتتاح نشده و در واقع ممکن است این اتفاق رخ ندهد زیرا تجربه نشان داده که تجربه موفقی نبوده است؛ ولی می توان از ظرفیت ها و مکان های موجود استفاده بهینه در این راستا کرد.
عظیمی با بیان اینکه طرح اکران فیلم ها در شازند با همان ساز و کار در نظر گرفته شده کنونی وزارت فرهنگ و ارشاد برای شهرهای بدون سینما انجام خواهد شد، ادامه داد: در این طرح شهرهای فاقد سینما می توانند با همکاری بخش خصوصی و ظرفیت های و امکانات دولتی به اکران فیلم ها بپردازد که در شازند اولین اکران در سالن آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد با فیلم اکسیدان از دیروز آغاز شد.
وی با تاکید بر اهمیت رونق سینما و تئاتر در شهری چون شازند گفت: بغیر از اکران فیلم در این شهر در زمینه هنر نمایش نیز اقدامات مثبتی در حال انجام است.
عظیمی با اشاره به طرح « زنگ نمایش در مدارس» گفت: با توجه به اینکه من چند سال درآموزش وپرورش مشغول به کار بودم و در سطوح مختلف به عنوان داور و مدرس دوره های مختلف در مدارس کارکرده ام و نیز چندین سال هست که کار نمایشنامه نویسی و مقاله و اجرا را انجام می دهم بنابراین کاملا ازظرفیت و بستر مدارس جهت آشنا کردن دانش آموزان با هنر نمایش آگاه هستم لذا با توجه به این موضوع طرح زنگ نمایش در مدارس شهرستان را با همکاری هنرمندان نمایشی شهرستان آغازکردیم.
وی اضافه کرد: باتوجه به اینکه زنگ های تفریح دانش آموزان غالبا به شوخی کردن ها و نیز مواردی که خیلی مفید نیستند می گذرد فکر کردیم از این زمان برای اجرای تئاتر خیابانی در مدارس استفاده کنیم.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد گفت: اجرای طرح اینگونه است که هنرمندان تئاتر شازند در زنگ های تفریح مدارس به اجرای نمایش های خیابانی به مدت پانزده تا بیست دقیقه اجرا می کنند.
عظیمی ادامه داد: این طرح به صورت پایلوت هم اکنون در برخی از مدارس ابتدایی و متوسطه این شهرستان در حال اجرا است که مضامین نمایش ها برای مدارس ابتدایی بیشتر با رویکرد بهداشتی، احترام به پدر و مادر و مسائل دینی است و در مدارس متوسطه بیشتر مسائل فرهنگی و آسیب های اجتماعی مدنظر است.
وی با تاکید بر اینکه تئاتر خیابانی بهترین انتخاب برای این طرح بود، افزود: تئاترخیابانی گونه ای از اجرای نمایش هست که تماشاگر در آن نقش مهم و کلیدی ایفا می کند و این تبادل دیالوگ و این چهره به چهره بودن با تماشاگر بهترین شیوه اجرایی نمایش می باشد و مدارس نیز بستر مناسبی هستند برای ارتباط رودررو و نزدیک، جهت ارائه کار نمایشی هنر نمایش بهترین پیام رسان برای دانش آموزان می باشد.
وی افزود: در کنار تمام این ها همینکه دانش آموزان به واسطه تئاتر به هنر علاقمند و ترغیب شوند یک نتیجه مثبت است.
عظیمی با بیان اینکه این طرح بصورت پایلوت درحال انجام شدن است گفت: با ارائه طرح مبسوطی این طرح(زنگ نمایش درمدارس) به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، واحد هنرهای نمایشی استان مرکزی جهت بررسی و نظر ارائه خواهد شد که امیدواریم با توجه به نتایج مثبتش به صورت یک طرح با همکاری اداره کل آموزش و پرورش و اداره کل فرهنگ و ارشاد استان مرکزی در تمام استان عملیاتی و اجرا شود.
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که ظرفیت کنونی تئاتر شازند با توجه به اینکه دیگر شاهد حضور موفق نمایش های این شهر در سطح استان نیستیم، گفت: هم اکنون در تئاتر کشور این هنرمندان شهرستانی هستند که تئاتر را در سطح اول و حرفه ای می چرخانند که از هنرمندان استان و شهرستان شازند نیز در میان آن ها وجود دارد که نشان دهنده ظرفیت تئاتری این شهر است.
عظیمی ادامه می دهد: البته قبول دارم تئاتر شازند از روزهای اوج خود فاصله گرفته است در شهرستان شازند از سال های قبل انجمن تئاتر فعال بوده است و در اوایل دهه هشتاد تئاتر این شهرستان آنقدر پویا بود که حتی در جشنواره فجر نیز نماینده داشت؛ اما همانطور که می دانیم زمان شرایط را تغییر می دهد.
وی می گوید: اما این به معنای رکود تئاتر شازند نیست زیرا همچنان شاهد اجراهای عموم در شهر شازند هستیم و با توجه به پیشینه این شهر در تئاتر و هنرمندان شان همچنان سالن ها پـر می شود؛ اما مسئله ای که باید به آن اشاره کرد این است که اغلب کارهای تولیدی تئاتر شازند در ژانر کمدی است و شاید کمتر نگاه جدی و کار در سطوح بالاتر مورد توجه بوده است و شاید پر کردن سالن و فروش بلیت اصلی ترین دغدغه در این سال ها بوده است.
عظیمی در خصوص کلاس های آموزش در حوزه تئاتر و سینما در این شهرستـان گفت: هم اکنــون دوره های فیلمنامه نویسی در شازند در حال برگزاری است و کارگاه های نمایشنامه نویسی نیز به زودی برگزار خواهد شد. همچنین چند نمایش نیز در حال تولید از سوی گروه های نمایشی شازند است.
وی در مورد کمبودهای سخت افزاری حوزه فرهنگ و هنر این شهر گفت: شــازند نیز مــانند دیگر شهرستان های استان از کمبود فضاهای فرهنگی و هنری رنج می برد و از آنجاییکه در این حوزه بیشتر دولت متولی است اغلب اعتبار و فضاها محدود است.
عظیمی می گوید: مشکل دیگر این است که حوزه فرهنگ و هنر متولی مشخصی در کشور ما ندارد یعنی با وجود اینکه ارشاد متولی اصلی آن خوانده می شود ولی باز شاهد موازی کاری های از سوی ارگان ها و دستگاه های مختلف هستیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.