خانه » پیشنهاد سردبیر » گفتگو با «احسان فردوسی» مسئول کمیته آموزش هیات والیبال استان/در سازماندهی و هدایت بازیکنان جوان و مستعد موفق نبودیم

گفتگو با «احسان فردوسی» مسئول کمیته آموزش هیات والیبال استان/در سازماندهی و هدایت بازیکنان جوان و مستعد موفق نبودیم

دوشنبه ۲۲ آبان ۹۶   شماره ۷۲۱

بخش اول

احمد سیاری: این شماره به سراغ ورزش والیبال رفتیم تا از آخرین وضعیت این رشته پرطرفدار ورزشی در استان و ایران با خبر شویم و در این مسیر گفتگویی خواهیم داشت با احسان فردوسی، خاک خورده والیبال استان و کشور که در حال حاضر داور و مربی درجه یک کشور است و مسئول کمیته آموزش و روابط عمومی هیات والیبال استان مرکزی را به عهده دارد. با احسان فردوسی از هر دری سخن گفتیم و امیدواریم مشغله کاری وی اجازه دهد گهگاهی به سراغش رویم و از والیبال با وی سخن بگوییم، بخش اول گفتگوی ما با احسان فردوسی را در این شماره پذیرا باشید:

 آقای فردوسی! ضمن سپاس از همراهی شما خواهشمندم یک تحلیل کلی از وضعیت والیبال در استان مرکزی بفرمائید.
بایستی در خصوص والیبال استان مرکزی عرض کنم در حوزه والیبال از سالیان دور و دراز استان مرکزی یکی از صاحبان قدرت در والیبال این کشور بوده است و دقیقا زمانی که مشهد و آذربایجان و تهران و اصفهان دارای تیم های درجه یک بودند استان مرکزی نیز تیم های خوب و قدرتمندی داشته است، استان مرکزی و اراک در والیبال همواره صاحب سبک بوده و در زمینه معرفی ملی پوش در ده های مختلف سنی، تیم های نیروهای مسلح و دانشجویی پرکار و همواره دارای نماینده های درخشانی بوده است. اما مطلبی که واضح است اینکه ما در استان مرکزی دارای ریشه والیبال هستیم و همیشه تیم های شهرستانی ما خصوصا ساوه و محلات گربه سیاه تیم های اراک بودند، ولی متاسفانه یک اتفاقاتی در زمان تغییر ریاست فدراسیون و انتقال قدرت در والیبال از حاج اقا یزدانی خرم به دکتر داورزنی افتاد که والیبال اراک از ریتم رو به رشد و پیشرفت خود فاصله گرفت، خاطرم هست در دسته اول در همان سالهای نه چندان دور نماینده داشتیم. تیم خوب و قدرتمند کابل سازی تک اراک در لیگ دسته اول کشور حضور داشت که جا دارد اینجا از همه عزیزانی که برای آن تیم و روزهای درخشانی که برای والیبال اراک و استان رقم زد تشکر و قدردانی نمایم. تیم خوبی که با کمترین امکانات در مسابقات حضور داشت و تیم های بزرگی مثل کاله آمل و آبگینه قزوین به اراک آمدند و با این تیم تنه به تنه شدند که همان تیم ها در سالهای بعد رهسپار لیگ برتر شدند ولی ما هیچگاه نتوانستیم استعدادها و بازیکن های خوب و جوانمان را بخوب سازماندهی و هدایت کنیم.

 رنسانس و انقلاب والیبال ایران را در چه زمانی تحلیل می کنید؟
با تغییر در ریاست فدراسیون و روی کار آمدن دکتر داورزنی باید عنوان کنم انقلاب اساسی در والیبال کشور اتفاق افتاد ریاست جدید فدراسیون که خود مدیری عملگرا و آکادمیک بود اهالی تحصیلکرده و جوان والیبال را وارد عرصه های مختلف خدمت کرد و همه چیز رنگ و بوی علمی و اکادمیک گرفت. تیم داری شــکل علمی و به روز شـــده ای به خود گرفت و کانون های آموزش و مدارس آموزش والیبال تشکیل شد و کمیته های استعدادیابی در فدراسیون دستخوش تغییر شدند، نیروهای کیفی بسیار خوبی وارد این عرصه شدند و فضای والیبال کشور با حضور این رئیس فدراسیون و برنامه های علمی اش به کل تغییر کرد.
نسل جدیدی از بازیکنان وارد عرصه ملی شدند که ماحصل استعداد یابی نوین بودند و بازیکنان قدیم مثل بابک مظفری با هدایت علمی وارد عرصه مربیگری تیم ملی شدند. یک تغییر نسل و پوست اندازی هم در عرصه بازیکن های ملی و هم در عرصه مربیان ملی شاهد بودیم. البته اتفاق مثبتی که در فدراسیون والیبال افتاد و همچنان ادامه دارد، داشتن تیم های متعدد در رده های مختلف در سازمان والیبال کشور هست که تیم ها در رده های مختلف دارای یک تیم هدایت و مدیریت و آموزش و پزشکی هستند بطوریکه هیچ نام مشترکی درهیچ یک از تیم های رده های سنی مختلف ایران در محدوده مدیریت کادر فنی و آموزش و پزشکی نمی بینید که این کار بزرگی بود که در والیبال ملی ما رخ داده است.
 خوب تا اینجای کار از پیشرفت های علمی فدراسیون و در مجموع والیبال گفتید از نظر مالی و اعتبارات چه اقداماتی صورت گرفت؟
از نظر بودجه و اعتبار نیز باید بگویم اقدامات بسیار خوب و موثری در این زمینه در زمان ریاست فدراسیون آقای داورزنی شکل گرفت، جذب اسپانسر ها برای اردوهای متعدد تیم ملی با برنامه ریزی تیم اقتصادی فدراسیون دارای رویکرد بـــه مراتب بهتــری شد و تیم های ملی والیبال ایران تقریبا از لحاظ هزینه و بودجه های برگزاری اردوها خود کفا شدند. این دیدگاه خود اتکایی به هیات های استان ها هم تکلیف شد و از استانها خواسته شد خودشان درصدد جذب اسپانسر برای تامین هزینه های جاری خود باشند که هیات های بسیاری در این زمینه موفق بودند.

 آیا پوست اندازی و پیشرفت والیبال به هیات ها هم کشیده شد؟
در بخشی از هیات های استانها پیشرفت های قابل ملاحظه ای را مشاهده کردیم و در حال حاضر بخشی از استانها با سرعت در حال پیشرفت هستند ولی بخشی دیگر از استان ها از قافله عقب مانده اند.

 وضعیت کنونی استعداد یابی در ایران و استان مرکزی را چگونه ارزیابی می نمایید؟
وضعیت استعداد یابی نیز همانطور که عنوان کردم در یکسری از هیات های استانها بخوبی در حال انجام است ولی در بخشی دیگر از استانها چرخ استعداد یابی به کندی می چرخند که البته به زعم بنده این فاصله از ضعف فدراسیون نشات می گیرد و فدراسیون والیبال بایستی خود را به استانهایی که در این زمینه عقب مانده اند نزدیک تــر نماید تا بتواند نقاط ضعف و کاستی های هیات مورد نظر را تا جایی که می تواند پوشش دهد. در خصوص استعداد یابی با فرایند زمانبری مواجه هستیم که فدراسیون و هیات ها یک تنه نمی توانند بازیکن سازی کند، در این پروسه بایستی آموزش و پرورش هم وارد عمل شود، شناخت و معرفی استعدادهای ناب والیبال در هر شهر و استانی تنها از عهده هیات والیبال مربوطه ساخته نیست و بایستی بگویم آموزش و پرورش و مراکز اموزشی به همان پررنگی کمیته های استعداد یابی هیات ها ایفای نقش می کنند. اگر متاسفانه استعداد یابی از مدار فعالیت آموزش پرورش و مدارس خارج شود استعداد های درخشان بسیاری از عرصه والیبال محو خواهند شد. بهتر است فدراسیون والیبال، هیات والیبال استانها و مسئولین آموزش و پرورش با تشکیل تیمی قدرتمند فرایند استعداد یابی را تحت نظر داشته باشند. درخصوص فرایند استعداد یابی در استان مرکزی همانطور که سالهای قبل هم عنوان کردم اتفاق های بسیار خوبی در والیبال استان مرکزی در شرف رخداد است که نشان از پختگی و کار امدی فرایند استعداد یابی در این خطه دارد. مطمئنا بازیکن های خوب و آینده داری بزودی زود در عرصه والیبال استان مرکزی و کشور چهره خواهند شد و با صبوری می توانیم دستاوردهای یک استعداد یابی علمی و دقیق را در استان مرکزی مشاهده نماییم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.