خانه » پیشنهاد سردبیر » گفتگوی وقایع استان با محمد زنده‌نام رئیس و مدرس انجمن سینمای جوانان

گفتگوی وقایع استان با محمد زنده‌نام رئیس و مدرس انجمن سینمای جوانان

چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰  شماره ۱۵۴۴

هدف انجمن سینمای جوانان هدایت و حمایت فیلمسازان جوان است

فاطمه حبیبی نژاد

انجمن سینمای جوانان مؤسسه‌ای فرهنگی آموزشی است که در اراک از سال ۱۳۶۵ فعالیت خود را آغاز و به منظور آموزش و تولید آثار سینمایی علاقه‌مندان به این رشته را جذب کرد. علاقه‌مندان پس از شرکت در دوره‌های آموزشی و تأیید این انجمن می‌توانند آثار خودشان را تولید کنند. تولیدات این انجمن در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی شرکت کرده و جوایز بسیاری را از آن خود کرده‌اند. در ادامه گفتگویی با محمد زنده‌نام رئیس و مدرس دروس فیلمنامه نویسی و تحلیل فیلم انجمن سینمای جوانان استان مرکزی و عضو شورای نظارت بر ساخت و نمایش تولیدات فیلم کوتاه و فیلم بلند غیر سینمایی استان مرکزی پیرامون فعالیت در دوران کرونا و پسا کرونا و تولیدات انجمن سینمای جوانان استان مرکزی ترتیب داده‌ایم.

یا توجه به اهمیت حضور افراد در زمینه آموزش و تولید فیلم، انجمن سینمای جوانان روزهای کرونایی را چگونه سپری کرد؟
فعالیت اصلی انجمن سینمای جوانان در راستای آموزش و بخش مهم دیگر در زمینه تولید فیلم کوتاه و عکس است. مسلما تمام مراکز آموزش در دوران کرونا صدمه دیدند اما ما تلاش کردیم کلاس‌های انجمن سینمای جوانان را در فضای باز با استفاده از مکان‌های بزرگ مثل سالن اجتماعات با حضور حداقلی هنرجویان در زمان زرد و نارنجی کرونا برگزار کنیم زیرا بیشتر کلاس‌های آموزشی انجمن سینمای جوانان مبتنی بر کارهای عملی مثل فیلمبرداری، کارگردانی، عکاسی و… است و در بخش‌هایی که عملا از طرف استانداری اجازه‌ی فعالیت حضوری را نداشتیم و وضعیت کرونا قرمز بود، با بهره‌گیری از فضای مجازی به فعالیت ادامه دادیم و ارتباط هنرجویان با اساتید از این طریق شکل می‌گرفت. لازم می‌دانم اضافه کنم که ما در ایام کرونا سعی کردیم فعالیت مان را کمرنگ نکنیم و در سال ۱۴۰۰ که به تازگی پشت سر گذاشته‌ایم چند فعالیت مهم داشتیم، به عنوان میزبان برگزار کننده‌ جشنواره ملی فیلم کوتاه شراره در شمعدانی‌ها (با رویکرد نفی خشونت در خانواده و جامعه) بودیم. ۳۶۵ اثر از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره رسید و ۳۶ اثربه مرحله‌ی مسابقه رسیدند و ۹ اثر جایزه کسب کردند که مراسم اختتامیه با دعوت از برگزیدگان جشنواره به صورت یک روزه و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی با حضور مدیران فرهنگی استان برگزار شد.

برگزاری کلاس‌های آموزشی انجمن سینما در فضای مجازی در دوران کرونا و به طور کلی کیفیت آموزش در این فضا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
حضور هنرجویان در انجمن سینمای جوانان به علت علاقه و ذوقی که به رشته‌ی هنری دارند، می‌باشد به همین جهت آن‌ها حتی در فضای مجازی هم استفاده حداکثری از کلاس‌ها را می‌برند، اما همانطور که اشاره کردم برخی از دروس عملی هستند مثلا نیمی از درس فیلمبرداری را شاید بتوان به صورت مجازی و شفاهی آموزش داد اما نیم دیگر به حضور هنرجو پشت دوربین وابسته است مثل آموزش کادر بندی، نور پردازی، کار کردن با دوربین و… برای همین این آموزش‌ها را نمی‌توان در فضای مجازی منتقل کرد. ضمناً ممکن است برخی از هنرجویان دسترسی به امکانات و دوربین را نداشته باشند و نتوانند بدون امکانات مباحث عملی را به صورت شخصی تمرین کنند لذا نیاز دارند که در کنار اساتید از امکانات انجمن استفاده کنند و آموزش ببینند به همین علت انجمن تمام تلاشش را کرد که به خصوص در فصل‌های گرم کلاس‌های عملی در فضای باز برگزار شوند.

آیا برگزاری کلاس‌ها در فضای مجازی باعث جذب هنرجویان از سایر نقاط استان مرکزی شده است؟
انجمن سینمای جوانان ایران بیش از ۶۲ نمایندگی و دفتر در سراسر ایران دارد که در استان مرکزی یک دفتردر اراک و یک نمایندگی در شهر ساوه فعال است. اما در دوران کرونا و مجازی شدن کلاس‌ها، انجمن سینمای جوانان تهران فعالیت خوبی را آغاز نمود، به این صورت که سامانه مجازی کشوری را راه‌اندازی کرد و از بهترین اساتید کشور در کلاس‌ها دعوت شد و به صورت رایگان در دسترس عموم علاقه‌مندان قرار گرفت.

انجمن سینمای جوانان استان مرکزی برای دوران پسا کرونا برنامه یا هدف مشخصی دارد؟
جدای از بحث آموزش که به شیوه گذشته ادامه پیدا خواهد کرد، بحث تولید و حمایت از فیلمسازان استان مرکزی به خصوص جوانان و علاقه‌مندان چه به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و همچنین حمایت‌های مالی صورت خواهد گرفت.

انجمن از چه سالی شروع به فعالیت کرد و در طول این سال‌ها آثاری از سوی این انجمن به سینمای کشور معرفی شده است؟
انجمن سینمای جوانان اراک از سال ۱۳۶۵ فعالیت خودش را شروع کرده و آثار درخشانی در طول این سال‌ها داشته که اگر بخواهم فقط به بخش کوچکی از آن اشاره کنم، در سال گذشته فیلم کوتاه دوال‌پا را باتوجه به محدودیت‌ها و با حمایت مالی سازمان سینمایی و انجمن سینمای جوان کشور تولید کردیم و این فیلم کوتاه توانست بیش از ده حضور بین‌المللی در جشنواره‌های فیلم داشته باشد که می‌توان از آخرین درخشش این فیلم در کشورهای ایتالیا، شیلی،آمریکا و همچنین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران یاد کرد.
فیلم کوتاه دوال‌پا در کشور شیلی توانست در هفت بخش مختلف جشنواره جایزه کسب کند. همینطور فیلم چشمه به کارگردانی آقای رضا کیانیان که مدرس انجمن سینمای جوانان اراک هم هستند، با موضوع آب و انرژی موفق به کسب جایزه اول در بخش مستند جشنواره‌ی بین‌المللی تهران در رقابت با کشور‌های (پاکستان، افغانستان و ترکمنستان) شد . همینطور فیلم حفره که ساخت خانم احمدی از ساوه بود حضور بین‌المللی در جشنواره کشور آذربایجان داشت و در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه پاک‌کن تهران توانست جایزه اول بخش انیمیشن را از آن خود کند.

بودجه‌ی انجمن سینمای جوانان استان مرکزی از چه منابعی تأمین می‌شود؟
بودجه‌ی انجمن سینمای جوانان در هر استانی از طریق وزارت‌خانه‌ و سازمان سینمایی تأمین می‌شود که از طریق ستاد مرکزی انجمن‌سینمای جوانان ایران تأمین می‌شود و تقریباً برای تمام استان‌ها به یک اندازه است که میزان آن مشروط به فعالیت انجمن‌ها در استان متغیر می‌باشد. بودجه‌ی تولید جهت حمایت از آثار و بودجه‌ی آموزشی برای برگزاری کلاس‌هاست.هنرجویان برای شرکت در کلاس‌ها شهریه‌ی مختصری می‌پردازند که بخشی از آن یارانه‌ای است که وزارت ارشاد به هنرجویان اختصاص می‌دهد و همچنین ما در بخش تولید آثار مختلف از آن‌ها حمایت می‌کنیم. بخش اعظمی از حمایت‌ها را اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی بر عهده دارد، از جمله مکان، پشتیبانی و حمایت‌های مالی که همیشه سپاسگزار اداره کل هستیم که از انجمن سینمای جوانان حمایت ویژه می‌کند.

آیا رقابتی بین هنرجویان اراک و شهرهای مختلف شکل می‌گیرد؟ این رقابت‌ها به چه صورت است؟
فعالیت جشنواره ای سینمای جوانان کشور بخشی دارد به نام جشنواره‌های منطقه‌ای که کل کشور را به چهار یا پنج منطقه تقسیم می‌کند و هر سال یک استان میزبان این جشنواره می‌شود که متاسفانه در این دو سال کرونا جشنواره‌ منطقه‌ای تعطیل شد به دلیل این که میهمانان برای نمایش آثارشان از شهر دیگری دعوت می‌شدند و کرونا این اجازه را نداد. در سال ۱۳۹۳ ما در اراک میزبان هشت استان دیگر برای برگزاری جشنواره منطقه‌ای بودیم.

در باب کارگاه‌های آموزشی تخصصی و نشست‌های اخیر انجمن سینمای جوانان اراک بگویید.
با حمایت اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی و ستاد مرکزی انجمن سینمای جوانان که هر دو زیر مجموعه وزارت ارشاد هستند، کارگاه تخصصی با حضور دکتر سعید شاه‌حسینی با موضوع مبانی کارگردانی در ساوه به صورت یک روزه برگزار کردیم و یک ورک‌شاپ در اراک با موضوع فیلمبرداری با حضور مسعود سلامی که فیلمبردار برجسته‌ی آثار سینمایی هستند برگزار شد.
همچنین هفته فیلم و عکس در اسفند ماه ۱۴۰۰که برگزاری آن از وظایف هر ساله دفاتر کشور است و تولیدات را در معرض نمایش می گذارند و البته دو نشست تخصصی با عنوان‌های «اقتباس در فیلم کوتاه» و «عینیت و ذهنیت در عکس» را برگزار کردیم.

عموما تعداد علاقه‌مندان حوزه فیلم در زمینه کارگردانی و بازیگری آثار بیشتر است، آیا انجمن سینما‌ی جوانان در مورد فعالیت در زمینه‌های دیگر مانند نوشتن فیلمنامه، تدوین، دستیاری و… چاره‌ای اندیشیده است؟
در ابتدای ورود اکثرا نگاه کارگردانی دارند اما هنرجویانی که دوره یک ساله‌ی انجمن را پشت سر گذاشته و به صورت تخصصی به موضوع نگاه می‌کنند، به اهمیت جایگاه تدوین، فیلمبرداری، نورپردازی و صدا که هر کدام جایگاه و ارزش خاص خودشــان را دارند، پی می‌برند و کسانی که در این زمینه‌ها ریشه‌ای آموزش دیده‌اند از این جایگاه به عنوان مشاغل سینمایی استفاده می‌کنند. ما سعی می‌کنیم مسئولیت‌ها را تقسیم کنیم که بچه‌ها تجربه‌ی کار در تمام زمینه‌ها را داشته باشند.

آثار تولیدی انجمن سینمای جوانان در چه زمینه‌هایی است؟ آیا در این دسته‌بندی‌ها الویت موضوعی خاصی وجود دارد؟
دسته بندی فیلم‌ها مستند، داستانی، انیمیشن و اقتباسی است. والویت های موضوعی که دنبال می کنیم خانواده، امید، نشاط و نگاه خلاقانه فیلمساز به سینما است.

در مورد ثبت نام هنرجویان برای علاقه‌مندان به فیملسازی و سینما دراستان مرکزی بگویید.
هنرجویان در ابتدای سال و شروع ترم تحصیلی یعنی مهر و آبان به صورت گزینشی ثبت نام می شوند و سه ترم در کلاس آموزشی شرکت می‌کنند که در هرترم حدود سه تا چهار درس تخصصی را دوره می‌بینند و پس از یک سال امکانات و وسیله به آن‌ها داده می‌شود تا اثر خودشان را با حمایت انجمن بسازند و در ادامه اگر فعالیت خوبی داشته باشند حمایت مالی یا تجهیزاتی نیز خواهیم داشت .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.