خانه » پیشنهاد سردبیر » تحلیل فنی بازی پرسپولیس تهران و آلومینیوم اراک در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی فوتبال کشور

تحلیل فنی بازی پرسپولیس تهران و آلومینیوم اراک در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی فوتبال کشور

چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰  شماره ۱۵۴۴

شاهکار

مهرداد یاری

نام آلومینیوم را هواداران پرسپولیس هیچگاه فراموش نخواهند کرد، اصلا مگر می شود تیمی که پنج دوره لیگ به صورت پیاپی قهرمان شده را طی دو فصل سه بار با لیاقت و شایستگی شکست بدهید سپس هواداران آن تیم شما را از یاد ببرند؟! آلومینیوم در این دیدار در حد و اندازه های یک تیم بزرگ ظاهر شد؛ نمایشی که آلومینیوم در دیدار برابر پرسپولیس ارائه داد دقیقا همان چیزی بود که در تمام طول فصل از این تیم انتظار داشتیم و حالا همگان دیدند که این انتظار بی جا و خیال بافانه نبود. مهدی رحمتی و کادر فنی اش نشان دادند توانایی فنی بالایی دارند و خوب بلدند از بازیکن های شان در بالاترین سطح بازی بگیرند مهدی رحمتی در دوران بازی اش، بازیکن بزرگ و با تجربه ای بود و حالا نیز در حال انتقال این تجربه به تیمش است. به عقیده نگارنده مهدی رحمتی باید این را بداند که اگر می خواهد سرمربی درجه یکی باشد باید این روحیه را همواره حفظ کند و هیچگاه بزرگی و شجاعت تیمش را فدای مسائل فنی نکند. او از تیمش خواست که برنده شوند، اسباب آن را مهیا کرد و در برزگ ترین بازی جام توانستند از سد پرسپولیس عبور کنند. حالا به آنچه مهدی رحمتی و بازیکن هایش انجام دادند با دقت بیشتری نگاه می کنیم.


۱.محمد علینژاد: آنقدر نحوه بازی گرفتن از علینژاد و کیفیت فنی که این بازیکن ارائه داد ویژه و خاص بود که فارغ از هر چیز این بازیکن را سورپرایز رحمتی و کادر فنی اش برای این بازی می دانیم. در سیستم ۴-۱-۴-۱ آلومینیوم علینژاد به طور پیش فرض جز آن چهار هافبک هجومی است که در بیشتر مواقع به موازات یکدیگر عقب و جلو می روند اما در این دیدار محمد علینژاد از ابتدا تا انتهای بازی به عنوان وظیفه اصلی به موازات رامین رضاییان عقب و جلـو می رفت از آنجایی که رضاییان و عالیشاه زوج بسیار خطرناک و زهردار پرسپولیس در سمت راست بودند کادر فنی آلومینیوم تصمیم گرفت که علینژاد به طور ثابت با رامین رضاییان یارگیری کند. به این ترتیب علینژاد در بیشتر لحظات بازی به عنوان یک واحد مستقل چنان عقب می رفت که ترکیب آلومینیوم گاهی ۵-۱-۳-۱ و گاهی ۴-۲-۳-۱ می شد. البته این مستقل بودن علینژاد و فضاهایی که در نبود او ایجاد می شد موضوعی غیرقابل پیش بینی نبود و همواره قایدرحمتی با جا به جایی های حساب شده توازن را در جلوی زمین برقرار می کرد. البته از آنجایی که کادر فنی پرسپولیس فکر چنین حربه ای را از سوی آلومینیوم نداشتند برای خنثی کردن این علینژاد هم برنامه مشخصی نداشتند هنگامی که علینژاد خطر رامین رضاییان را کمرنگ می دید بـه سرعت پیش می کشید و به ساختار دفاعی پرسپولیس یورش می برد در صحنه گل اول او‌ هچمون پلنگی قدرتمند با تمام وجودش به سمت توپ حرکت کرد و باعث شد مدافع پرسپولیس دچار فروپاشی شود در ادامه با صبوری هرچه تمام تر پیش رفت و یک پاس گل شاهکار را ارسال کرد. چه می توان گفت درمورد گلی که علینژاد زد او انگار با پاهایش نقاشی کشید و ما فقط می توانیم از ده ها بار دیدن آن گل لذت ببریم همه چیز به زیبایی انجام شد به ویژه لحظه ای که به توپ ضربه زد یک ثانیه درنگ کردن همه چیز را بر باد می داد. در صحنه گل سوم نیز او در دفاع پرسپولیس منفجر شد گویی هواپیمایی جنگنده از جناح چپ به قلب دشمن زد. در ابتدای فصل نیز بارها از علینژاد تمجید کرده ایم و باز هم تکرار می کنیم که هرگاه توپ زیر پای علینژاد قرار دارد و به سمت دروازه حریف در حال حرکت است یک خطر واقعی حریف را تهدید می کند و نحوه حرکت کردن این بازیکن جنبه آموزشی دارد.


۲.حسین پورحمیدی: لذت می بریم از تکرار کردن این اسم و اصلا خسته نمی شویم از اینکه هرهفته درمورد درخشش این دروازبان بنویسیم او باز هم ناجی آلومینیوم شد و با تمام وجودش درون دروازه درخشید او در بازی های بزرگ چند برابر بیشتر خودش را نشان می دهد روحیه بالایی دارد و آنچه در توان دارد را نمایش می دهد پورحمیدی همواره قلب و قوت تیم بوده است. عجب دبل سیوی داشت در ابتدای بازی و چه شیرجه محشری روی شوت عالیشاه داشت. هنگام ضربه پنالتی نیز خودی نشان داد و نگذاشت بازیکن های پرسپولیس به راحتی از به ثمر رسیدن آن گل خوشحالی کنند. مگر می شود برای تو آینده درخشانی را متصور نشد!


۳.سیستم و تاکتیک: آلومینیوم زیر نظر رحمتی با سیستم ۴-۱-۴-۱ بای می کند چه در هنگام حمله و چه در هنگام دفاع کردن. البته گاهی که تیم دست به پرس از بالا می زند هافبک ها پیش می کشند و با سه چهار بازیکن جلوی زمین را اشغال می کنند گاهی نیز که فشار حریف زیاد می شود فاصله هافبک ها ازبین رفته و پنج نفری فضای جلوی چهار مدافع را پوشش می دهند.
همان گونه که توضیح دادیم مهم ترین موضوع تاکتیکی نحوه بازی گرفتن از علینژاد بود. در بازی برابر فجر اشاره کردیم قایدرحمتی در پست اشتباهی به کار گرفته شده است در این دیدار کادر فنی او را یک خط جلوتر برده و پشت سر آزادی به بازی گرفتند از طرفی مصطفی احمدی به پست هافبک دفاعی برگشت و هر دو بازیکن نیز یکی از بهترین نمایش های خود را ارائه دادند دوندگی بسیار زیاد قایدرحمتی ‌و همچنین میل تهاجمی او باعث شد تیم در زمین پرسپولیس نمایش خوبی داشته باشد و با زدن یک شوت دیدنی مقدمات گل سوم آلومینیوم را فراهم کند و یکی از مهم ترین عوامل نمایش درخشان آلومینیوم پس از گل های دوم و سوم باشد. با آنالیز دقیقی که کادر فنی از تیم پرسپولیس انجام داده بود بازی دادن به محمدرضا آزادی سریع در برابر مدافعین کند پرسپولیس یکی دیگر از تصمیمات خوب کادر فنی بود که بازدهی واقعی این تصمیم را در صحنه گل اول شاهد بودیم جایی که آزادی با سرعت زیاد خودش را به دهانه دروازه پرسپولیس رساند و گل تساوی بازی را زد. در بازی برابر فجر نیز به اهمیت نقی زاده و آسیبی که تیم از نبودنش، می بیند، اشاره کردیم او که بدون مرز در زمین جا به جا می شود بارها عقب و جلو رفت و توپ را انتقال داد او بازیکنی است که به خوبی بین خطوط حریف حرکت می کند و در حفظ و گردش توپ و همچنین ایجاد فضا تبحر خاصی دارد به همین دلیل نقی زاده را باید بیشتر در مرکز توجه قرار داد. کادر فنی با به بازی آوردن آریا کیا در ابتدای نیمه دوم اراده خود را تکمیل کرده و آخرین ضربه را بر پیکر پرسپولیس وارد آوردند. آریاکیا بازیکنی با سـرعت و تکنیک ویرانگر است که در فاز تهاجمی هر خط دفاعی را به هم می ریزد او شجاعت لازم برای ضربه زدن به توپ را دارد.


۴.ذهنیت: هر چه از زمان بازی بیشتر گذشت بازیکن های آلومینیوم بهتر و بهتر شدند با گل زود هنگامی که پرسپولیس به ثمر رساند انتظار می رفت بازیکن های آلومینیوم خودشان را ببازند و رفته رفته پرسپولیس صاحب توپ و میدان شود اما این اتفاق تمام ترس تیم از گل خوردن را ریخت و پس از آن آلومینیوم بسیار راحت تر بازی کرد. داستان تیم بعد از زدن گل دوم به طور کامل تغییر کرد آن ها علاوه بر اینکه مانند تیم های بزرگ رقیب را در وسط زمین نگه داشته بلکه به پرس پرسپولیس در زمین خودش نیز پرداختند آلومینیوم در فاصله گل دوم و سومش فشار زیادی به پرسپولیس وارد و این فشار را تا هنگام زدن گل سوم نیز حفظ کرد آن ها در این فاصله چند موقعیت ایجاد و چنان نظم پرسپولیس را به هم ریخته و آشفته شان کرده بودند که همه چیز برای زدن گل سوم مهیا بود. آلومینیوم هیچ نشانی از یک تیم میانه جــدولی بحران زده نداشت و برعکس مانند تیمی مدعی و قدرتمند بازی می کرد و همه این بر می گرد به ذهنیت خوب بازیکن ها و کادر فنی. در ساق پای هیچ بازیکنی نشانی از ترس یا استرس دیده نمی شد و در وجود همه بازیکن ها عزمی جدی برای پیروزی وجود داشت این جدیت و تلاش زیاد بر حریف اثر گذاشت و رفته رفته تیم پرسپولیس از نظر روحی تحلیل رفت.


۵.خط دفاع: یک نمایش دلچسب از میثم مجیدی، فخر الدینی و به ویژه محمـــدزاده و سلیمان زاده که در قلب دفاع به خوبی توانستند مهاجم های سریع و تکنیکی پرسپولیس را کنترل کنند اگر اشتباه صورت گرفته در صحنه گل اول پرسپولیس را فاکتور بگیریم تقریبا در باقی لحظات خط دفاعی بدون اشتباه عمل کرده و توانستند به خوبی بازی را مدیریت کنند به ویژه در بخش انتهایی بازی که پرسپولیس با اضافه کردن چند مهاجم کار را برای خط دفاعی سخت کرد با این حال مجالی به این بازیکن ها داده نشد و تیم توانست برتری اش را حفظ کند.


۶.اضافه شدن آریاکیا: تعویضی که در دقایق ابتدایی نیمه دوم انجام شد و به شدت صحیح بود و ثابت می کند مهدی رحمتی و کادر فنی اش نیمه دوم را با هدف گل زدن و پیروزی آغاز کردند. پیش تر هم گفته بودیم که در بیشتر مواقع پیروزی ها و گل های آلومینیوم با میزان نفوذهای آریاکیا ارتباط مستقیم دارد هر گاه این بازیکن در زمین حریف صاحب توپ بوده آلومینیوم می توانسته فضاسازی و خلق موقعیت انجام دهد آریاکیا بازیکنی به شدت زهردار و غیرقابل کنترل است او از نظر ذهنی قدرتمند است و همواره آماده اثرگذاری است. در فضاهای کم به خوبی راه را برای عبور توپ پیدا می کند و با توپ به خوبی مانور می دهد. او توانایی عبور از یار مستقیمش را دارد و بارها دیده ایم چند بازیکن حریف را جا بگذارد. از طرفی حضور آریاکیا به علینژاد آزادی عمل بیشتری می دهد و با او هارمونی بیشتری دارد. با ورود آریاکیا به بازی عملا سمت راست پرسپولیس نقطه قوت و هدف آلومینیوم برای رسیدن به گل شد. در نهایت کار به جایی کشید که پرسپولیس مجبور به تعویض کردن رضاییان شد.


۷.صحنه گل اول پرسپولیس: یکی از معدود اشتباهات خط دفاعی آلومینیوم در این صحنه رخ داد جایی که درون محوطه جریمه فضایی بین علینژاد، مجیدی و محمدزاده ایجاد شد و پهلوان از همان فضا استفاده کرده و به گل رسید. شاید این کمی سختگیرانه باشد اما وقتی مجیدی برای فشار آورده به بازیکن صاحب توپ حرکت کرد می بایست علینژاد خود را به محمدزاده نزدیک می کرد تا چنان فضایی نسیب پهلوان نشود. هر چند علینژاد ذاتا یک مهاجم است و نمی شود تا این حد به صورت تخصصی از او انتظار دفاع کردن داشت. فارغ از این گل در چند صحنه بازیکن های پرسپولیس موفق به شوتزنی شدند و اگر واکنش های دیدنی پورحمیدی نبود آلومینیوم در شرایط بدی قرار می گرفت این ضعف را آلومینیوم در تمام طول فصل داشته و بارها به آن اشاره کرده ایم. هنگامی که بازیکن های حریف اقدام به شوتزنی می کنند بازیکن های آلومینیوم به آن ها فشار وارد نکرده و حریفان با آرامش کار خودشان را انجام می دهند. از طرفی مدافعان در این لحظات باید سریع خط آفساید را بالا بباورند تـا مهاجم های حریف نتوانند از توپ های دوم استفاده کنند.
۸.گزارشگر: این بحث فنی نیست اما برای مخاطبان بسیار آزاردهنده است هنگامی که گزارشگر بازی به جای آنکه بی طرفانه و با عدالت بازی را گزارش کند مکررا از یک تیم جانبداری می کند. ما هیچگاه نخواسته ایم درمورد داوری مطلبی بنویسیم اما آن پنالتی بی جهتی که داور برای پرسپولیس گرفت چرا هیچ اظهار نظری ندارد اما خطای واضح روی شریفات و مصدومیت های پورحمیدی و بقیه توضیح و تمسخر و تیکه انداختن دارد؟ اگر پرسپولیس جلو‌ بود آقای یوسفی باز هم تعویض های آن ها را برای وقت تلف کردن تلقی می کرد؟ آقای یوسفی شما همینطوری با آن همه تپق و اشتباه روی ذهن و روان بیننده ها خط می اندازید لطفا دیگر عمدا اقدام به این کار نکنید آن همه زیبا و بالا بازی کردن آلومینیوم به چشم تان نیامد؟ گل های زیبا و تکنیکی را ندیدید؟ آن همه دوندگی و مردانه بازی کردن این تیم جای تعریف نداشت؟ لطفا اندکی کوتاه بیاید و تیم های شهرستانی را کمتر اذیت کنید گاهی هم اقتدار و نمایش شان را بستایید آن هم چنین اقتداری به حق و در نهایت شایستگی.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.