خانه » پیشنهاد سردبیر » گفتگوی «وقایع استان» با سعید محمودی مدیرکل محیط زیست استان/مترو بی مترو

گفتگوی «وقایع استان» با سعید محمودی مدیرکل محیط زیست استان/مترو بی مترو

چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶   شماره ۷۲۳

***

وقایع استان

سمیه انصاری فر

به تازگی دو جلسه یکی پیرامون تعیین سهم شهرستان ها از عوارض آلایندگی صنایع و یکی دیدار دکتر عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست استان مرکزی با دکتر علی کریمی نماینده اراک، خنداب و کمیجان و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس پیرامون بررسی مسائل و مشکلات زیست محیطی و راههای کاهش آلودگی هوا و رفع موانع موجود در اراک برگزار شد. به همین بهانه به گفتگو با مدیر کل محیط زیست نشسته ایم تا از چند و چون تصمیم هایی که دراین دو جلسه گرفته شده است باخبر شویم.هم اکنون صنایع آلاینده یکی از عوامل آلودگی هوا در شهر اراک است و همچنان مناقشه بر روی آلاینده و غیرآلاینده بودن صنایع وجود دارد و البته بسیاری از آن ها نمی خواهند زیر بار این بروند که آلاینده اند و حتی خود را صنعت سبز نیز می نامند. پایش صنایع آلاینده و تعیین میزان آلودگی آن ها یکی از وظایف محیط زیست است که در تعیین سهم عوارض آلایندگی صنایع نقش مهمی دارد.

سعید محمودی با اشاره به جلسه تعیین سهم شهرستان ها از عوارض آلایندگی صنایع و تاکید استاندار مرکزی بر این موضوع گفت: در مورد تعیین سهم آلایندگی ها محیط زیست تنها نقش تعیین کننده شدت آلودگی را دارد و شاخصه های دیگری چون جمعیت آن شهرستان و … نیز در این تعیین سهم موثر است که از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی مشخص می شود و معمولا بخش اعظمی از این عوارض به شهرداری ها می رسد.
 پتروشیمی شازند از جمع صنایع آلاینده خارج شده است
وی افزود: هم اکنون در تعیین سهم آلایندگی ها نکته مورد توجه این است که پتروشیمی شازند هم اکنون دیگر از جمع صنایع آلاینده خارج شده است. نزدیک به دو سال است که این صنعت استانداردهایش را رعایت می کند.
محمودی گفت: هم اکنون صنایع آلوده بسیاری در استان از جمله در اراک، شازند، ساوه و دلیجان قرار دارد و از مجموع چهار صنعت بزرگ استان یعنی پتروشیمی، پالایشگاه، ایرالکو و نیروگاه حرارتی تنها پتروشیمی استانداردهایش را رعایت می کند.
وی ادامه داد: برخی نسبت به این خبر واکنش نشان می دهند قطعا قرار نیست یک صنعت آلاینده برای همیشه یه آن شکل بماند و رسالت محیط زیست نیز این است که این صنایع را به سطحی برساند که از لیست آلاینده ها خارج شوند.
مدیرکل محیط زیست استان مرکزی در خصوص جلسه مشترک رئیس سازمان محیط زیست و نماینده مردم اراک نیز گفت: در این جلسه مسائل در خصوص اعتبارات و همچنین چالش های زیست محیطی استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
محمودی با بیان اینکه سازمان محیط زیست و یه تبع آن اداره های کل آن همیشه با کمبود اعتبار رو به رو بوده اند، گفت: یکی از مسائل مطرح شده در این جلسه با توجه به اینکه دکتر کریمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هست در خصوص برخی حمایت ها در زمینه تامین اعتبار و بودجه برای اداره کل محیط زیست استان بود.
وی ادامه داد: از آنجاییکه محیط زیست استان سالانه برای نگهداری و به روز کردن تجهیزاتی چون ایستگاه های سنجش و ابزار پالایش هوا هزینه های بالایی را متحمل می شود از آقای کریمی درخواست حمایت از اعتبارات ملی و استانی داشتیم تا بتوان این دستگاه ها را به روز کرد تا بتوان سنجش بهتری انجام داد و اطلاعات دقیق تری ارائه کرد.
پیگیری بحث آلایندگی ایرالکو و بازنگری رژیم آبی تالاب میقان
محمودی ایرالکو و مناقشه های پیرامون آن را نیز یکی دیگر از مسائل طرح شده در این جلسه دانست و گفت: هم اکنون محیط زیست و ایرالکو درگیری های حقوقی با یکدیگر دارند و البته سازمان نیز با جدیت به دنبال پیگیری آن است و انتظار این است در این جهت نمایندگان مجلس نیز ما را حمایت کنند.
وی ادامه داد: مسئله مهم دیگر تالاب میقان است که در مورد آن نیز بحث هایی شد از جمله تاکید بر بازنگری رژیم آبی تالاب، متاسفانه در سال های گذشته برخی برنامه های آبخیزداری در این منطقه انجام شده بود همچون ایجاد بندها و سدهای خاکی که مانع رسیدن آب به تالاب میقان می شد که لازم است این ها را از میان برداشت. محمودی افزود: تاکید بر زیر کشت بردن قسمت هایی از تالاب که کانون گرد و غبار شدند با همکاری اداره کل منابع آبخیزداری و اجرای آن از دیگر موارد طرح شده بود.
وی بیان کرد: در کنار این ها، مباحث مربوط به آلودگی شهری مانند تغییر سیستم ناوگان شهری و حمل و نقل عمومی و همچنین تغییر مکان کمربندی شمالی مطرح شد مسائلی که می تواند آلودگی هوا در این شهر را کنترل کند.
محمودی تاکید کرد: شاید یکی از علل تخصیص نیافتن هیچ اعتباری برای مترو یا قطار شهری و اتوبوسرانی به شکل بی. آر. تی این باشد که در مقایسه با کلانشهرهایی چون شیراز، تهران و … شاخصه های یک کلانشهر را ندارد. زیرا در جلسات اخیر نیز با این مسئله موافقت نشد.
 نبود یک سایت استاندارد و مناسب پسماند در اراک
مدیر کل محیط زیست استان مرکزی در بخشی دیگر از سخنانش در خصوص مدیریت پسماندها در شهر اراک به ویژه پسماندهای عفونی گفت: قبل از اینکه به مسئله جمع آوری پسماندهای عفونی و بیمارستانی که در مورد آن و خطرهایش این روزها زیاد گفته می شود پرداخت باید گفت اراک هنوز یک سایت مناسب و مطابق استانداردهای برای پسماندها ندارد و این برای یک کلانشهر کمبود بزرگی است.
محمودی در مورد پسماندهای عفونی کلینیک های سطح شهر و جمع آوری آن ها نیز گفت: متولی این بخش دو ارگان هستند. متولی اصلی شهرداری است که در واقع مدیریت پسماندهای شهر از هرنوعی را بر عهده دارد ولی در خصوص پسماندهای عفونی تولید کنندگان آن ها یعنی مطب ها، کلینیک ها که زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی هستند مسئول هستند.
وی ادامه داد: در واقع کلینیک ها و بیمارستان ها باید زباله های خود را در ابتدا بی خطر کنند و آن ها را به شکل نظام مند به شهرداری تحویل دهند و شهرداری نیز آن ها را در مکان مناسب دفن کند و تمامی اعبتار و بودجه این پروسه در اختیار شهرداری است و بخشی از وظایف ذاتی این سازمان است.
محمودی با بیان این اینکه برخی به اشتباه محیط زیست را در این زمینه مسئول می دانند گفت: این خصوص محیط زیست متولی نیست و تنها طبق قوانین و مقررات نقش نظارتی دارد.
وی ادامه داد: بر این اساس بر حسب وظیفه نظارتی‌مان دست بکار شدیم و به ساماندهی پسماندهای بیمارستانی ورود پیدا کردیم. یگان محیط زیست به اتفاق قسمت پایش تاکنون به ۳۰۰ کلینیک و مطب در اراک مراجعه و در گفتگو با پزشکان از آنان می خواهند که به عنوان تولیدکنندگان اینگونه زباله وظیفه خود را برای بی خطر کردن و کمک به امحا زباله تولیدی به انجام برسانند.
محمودی افزود: همچنین قراردادهای آن ها با شهرداری ها جهت جمع آوری این زباله ها مورد بررسی قرار گفت و در این راستا برخورد قانونی با مطب ها و کلینیک ها خواهیم داشت. وی گفت: در خصـوص جمع آوری و ساماندهی پسماندها و امحای صحیح آن ها با شورای شهر و شهردار جدید جلساتی داشته ایم که امیدواریم اتفاق های مثبتی در این خصوص بیفتد.
 میان محیط زیست طبیعی و انسانی باید تعادل باشد
مدیر کل محیط زیست استان مرکزی در ادامه با اشاره به اینکه حوزه محیط زیست مباحث دیگری نیز دارد که به طور شایسته ای به آن پرداخته نشده است گفت: در واقع محیط زیست متشکل از دو بخش طبیعی و انسانی است و قطعا اگر محیط زیست طبیعی فراموش شود تبعاتش گریبانگیر محیط زیست انسانی می شود.
محمودی ادامه داد: فراموش کردن زیستگاه ها، بعنوان مثال رها کردن احشام و چرای بی رویه آن ها موجب از بین رفتن پوشش گیاهی می شود که همین آن منطقه را به کانون گرد و غبار تبدیل می کند. بنابراین اکوسیستم طبیعی با جمعیت شهری ارتباط نزدیک دارد و باید میانشان تعادل برقرار شود.
وی افزود: در استان مرکزی چندین منطقه حفاظت شده با ویژگی های اقلیمی و حیات وحش منحصر بفرد وجود دارد از جمله منطقه حفاظت شده هفتاد قله یکی از نمونه های بسیار خوب است.محمودی اظهار کرد: یکی از مسائل مهم در این مناطق حفاظت در جهت مقابله با متخلفین تخریب اراضی، متخلفین شکار و صید است و ما معتقدیم حفاظت از عرصه های طبیعی ضامن زندگی بهتر مردم است.
وی گفت: خوشبختانه با وجود کمبود نیروی انسانی یگان حفاظت محیط زیست استان مرکزی یکی از یگان های موفق در کشور است و کشف و ضبط ۱۲۰ قبضه اسلحه از متخلفین شکار از ابتدای سال تا کنون نمونه بارزی از این عملکرد موفق است.
مدیرکل محیط زیست استان مرکزی همچنین ابراز داشت: میزان شکار غیرمجاز در استان به کمترین میزان خود در چند دهه گذشته است و یگان حفاظت استان به شدت با متخلفین عرصه های طبیعی و حیات وحش برخورد خواهد کرد.
محمودی در خصوص گونه های حیات وحش استان گفت: هم اکنون این گونه ها در شرایط مناسبی قرار دارد فقط بحث خشکسالی است که بر روی منابع آبی در مناطق حفاظت شده تاثیر گذاشته است که سعی می کنیم با ایجاد آبشخور به حیات وحش کمک رسانی کنیم.
محمودی با بیان اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با کمبود نیروی انسانی مواجه است گفت: استـان مــرکزی نسبت به منــاطق و عرصه هایی که دارد کمترین نیروی انسانی را دارد. هم اکنون نزدیک به ۳۵ محیط بان برای عرصه تقریبا ۶۰۰ هزار هکتاری استان در حال فعالیت و خدمت است که این عدد در استانداردهای جهانی و کشورهای پیشرفته برای هر هزار هکتار یک محیط بان است. البته در زمینه سرانه محیط بان و جذب نیرو تلاش هایی کردیم؛ ولی به نتیجه نرسید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.