خانه » پیشنهاد سردبیر » گفتگوی «وقایع استان» با حجت الاسلام ابوالفضل صابری اراکی خطیب شهیر کشور/بدنبال افکار امیرکبیر باشیم نه نامش

گفتگوی «وقایع استان» با حجت الاسلام ابوالفضل صابری اراکی خطیب شهیر کشور/بدنبال افکار امیرکبیر باشیم نه نامش

پنجشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۶   شماره ۶۶۳

***

وقایع استان

عباس لعل بار

***

حجت الاسلام ابوالفضل صابری اراکی یکی از روحانیون محبوب نه تنها میان شهروندان اراک بلکه در کشور است؛ وی در سخنرانی های خود در مجالس و مساجدی که حضور می یابد مشکـلات و دغدغه های مردم را چنــان با هیجان و صلابتی بیان می کند که بر دل هر فردی می نشیند. انتقاداتش به برخی مدیریت ها، بیان مشکلات شهروندان و تفسیرهایش از مسائل روز نشان از آن دارد که بینش و اطلاعاتش به روز است و همپای مردم پیش می رود. فعالیت های حجت الاسلام ابوالفضل صابری بیشتر در مسجد معروف شهر اراک به نام مسحد حاج آقاصابر متمرکز شده و توانسته این مسجد را به عنوان اولین مسجدنت ایران تبدیل کند، که نتیجه آن ارتباط بسیاری از مسلمانان خارج از کشور با مساجد ایران از طریق اینترنت بوده است. اخیــرا با پیگیری های وی نام پل فرنگی به پل اسکندر، از مسیحیان معروف اراک تغییر یافته که اقدامی جالب و در خور تقدیر است. به همین بهانه گفتگویی را با حجت الاسلام صابری تـــرتیب دادیم تا دیدگاه های وی را دربــاره مسائل مختلف جویا شویم، که در ادامه می خوانید:

 حجت الاسلام صابری! چند روزی از روز مساجد می گذرد، به عقیده شما جایگاه مساجد در جذب جوانان در شرایط فعلی چگونه است؟
مسجد به عنوان یک پایگاه بزرگ نشر معارف فرهنگی دین مبین اسلام از صدر اسلام تاکنون مطرح بوده است و دلیل ما هم این است که پیامبر اکرم (ص) وقتی مهاجرت کردند در اولین گام مسجد قبا را پایه گذاری نمودند. مساجد به عنوان یک پایگاه بزرگ فرهنگی گوشزد شده و اگر کاری قرار است انجام شود باید از طریق مساجد باشد. مساجد بستر فرهنگی هستند و نباید فقط معطوف به برگزاری نماز جماعت باشد، چرا که در این صورت هیچ پیام فرهنگی منتقل نشده است. امام جماعت مساجد باید به امور فرهنگی آشنا باشد و از این بستر فرهنگی نهایت استفاده را ببرد. در این میان بیشترین قشری که باید جذب شوند جوانان هستند که از طرق مختلف در صدد منحرف کردن آنها می باشند. امام جماعت موفق باید با آهنربای اخلاق مردم و جوانان را به دین جذب کند. امروزه رنگ ها و گرایش های سیاسی به دلیل اینکه همیشه در حال تغییر هستند باعث بی ثباتی فکر جوانان می شوند، رنگ مسجد نباید رنگ سیاسی باشد و باید با معارف دینی و اخلاق جوانان را جذب کرد. البته امام جماعت باید با مدارا و به نرمی مردم و جوانان را جذب کند، قرار نیست همه چیز باب میل ما باشد اسلام به ما دستور صبر و مدارا داده و اگر امام جماعتی صبور نباشد نباید این مسئولیت را به عهده بگیرد.
مساجد یکی از پناهگاه های مردم در شرایط نامناسب اقتصادی شده اند، در مسجد حاج آقا صابر که به عنوان اولین مسجد نت ایران می باشد با شرایط روز خود را تطبیق داده ایم. کانال تلگرام مسجد masjednet@ و سایت مسجد با مردم در ارتباط هستیم و سعی کرده ایم از این طریق با جوانان بیشتر در ارتباط باشیم. شعار ما در مسجد این است که جوانان را با هر تیپ و قیافه ای دوست داریم و به این شعار اعتقاد داریم.

 شما با حضور سیاست در مساجد موافق هستید؟ اصولا چه برنامه هایی را در مسجد حاج آقا صابر دنبال می کنید؟
سیاسی ها گرایش های فردی خود را دارند، در دولت گذشته که از مساجد بسیار حمایت می کردند الان سیاسیون دیگر حمایت قبل را ندارند. باید در مسجد شاخص های عدالت سیاسی مطرح شود والبته رهبری جایگاه ویژه ای دارند و سخنان ایشان را نسبت به رسالت مساجد انجام می دهیم. در این میان ما در مساجد کرسی های آزاداندیشی را که تاکید رهبری است پیگیری می کنیم،کارگاه های پیش از ازدواج را برگزار می کنیم که در طول این مدت ۵۰۰ ازدواج بدون طلاق داشتیم و به عنوان مسجد نمونه انتخاب شدیم. برنامه هایی درباره مبارزه با اعتیاد و بررسی مسائل اعتقادی و عوامل حجاب گریزی داریم، کلاس های پیشگیری و آموزش مسائل بهداشتی و اولین مرکز بهداشتی فرهنگی ایران را با نام معصومیه حضرت امام رضا دایر کردیم.

 

 در آستانه شروع بکار شورای شهر پنجم هستیم، توصیه های شما به اعضای شورای شهر چیست؟
در بحث مدیران شهری، اولین نکته که منتخبین مردم به نیابت از مردم تصمیم بگیرند تصمیمات کلان باشد. در استان ما آینده را نمی بینند. در مراکز استان و شهرهای دیگر با درآمد کمتر موفق تر بوده اند، ما یک قطب صنعتی هستیم و گردش پول در استان ما بسیار بالاتر از استانهای دیگر است، لیاقت مردم بیشتر از این است چرا؟ چون افراد خود را دیدند نه آینده را.
چرا باید بعد از سالها تازه برویم سراغ زیرگذرها، چرا باید زیر ساخت های ما از شهرهای کوچک تر هم عقب مانده تر باشد چون فکرهای با مطالعه جمعی و ملی نبوده است. شاهد آن هم درگیری هایی است که در شوراها بوده و با شعار یکی بودن شروع شده و با مسائل حاشیه ای ختم شده است.
باید نکات قوت دوره های قبل را در نظر بگیرند، بدون نگاه سیاسی و با نگاه به منفعت مردم کار کنند. مثل طبیبی که بدون آنکه لحاظ کند بیمارش چه دینی دارد و چه کاره می باشد ولی او را مداوا می کند رفتار شود. اگر به این نقطه رسیدیم که منافع ملی را به شخصی ترجیح دادیم قطعا شهرها و کشورمان تکان خواهد خورد.
وقتی تفکر به تخریب افراد منتهی شود، هیچ انسان خردمند و کاربلدی خودش را در معرض تخریب قرار نمی دهد. بهترین نیروها تا متوجه این تفکر منفی در مسیر خود می شوند انصراف می دهند. دیدگاه ها باید مثل مهندس محسن هاشمی که تربیت شده آیت الله هاشمی است باشد که از زمانی که در شورای شهر تهران حضور یافت بجای تخریب شورای قبل و پرداختن به گذشته ها با دیدملی و آینده نگرانه به مسائل نگاه می کند. رقابت ها به رفاقت تبدیل شود و نباید در طول ۴ سال بر طبل اختلاف کوبید. با همین نگاه باید شهردار که به عنوان کاپیتان امور شهری است انتخاب گردد و بعد از آن تیمی را خواهد آورد که همین دید را داشته باشند. باید از انتخاب آدم های ضعیف خودداری کرد چرا که افرادی که لیاقت پست های خود را نداشتند باعث متضر شدن مردم شدند.

 به عقیده شما بومی بودن مدیران تا چه اندازه اولویت در انتخاب آنها باشد؟
بومی بودن شاخص مهمی است ولی اصل لیاقت است، نباید لیاقت را فدای بومی بودن نمود. درد ما آنجایی است که فردی از غربت در استان به مدیریت می رسد ولی هیچ موفقیتی در سوابق خود ندارد. باید از تمام قومیت ها و مذاهب در همه جا استفاده شود، البته اولویت یک استان مسئول بومی، کاربلد و متعهد باید باشد نه اینکه فرد بومی و بی لیاقت، که این تفکر خوب نیست.
 وضعیت مدیریت فرهنگی را در کشور چگونه می بینید؟
مدیران فرهنگی چون اربابان فرهنگی زیاد هستند همیشه دچار مشکل می شوند. همه خود را در فرهنگ صاحب نظر می دانند. تشتت آرا زیاد است باید به مسجد برگشت و کارهای فرهنگی در شئونات مختلف از مسجد قابل انتقال است. کارهای فرهنگی نظیر شهرداری کارهای سطحی فرهنگی است و خروجی ندارد، آمار زندانها، فقر و فحشاپایین نیامده است. پس هم ما در جایگاه مسجد و هم ارباب فرهنگی هر دو موفق نبودیم. باید نقاط ضعف را پیدا کنیم. کارهای فرهنگی تابع مسائل اقتصادی است.وقتی شکم گرسنه است از دین و اخلاق چه می توان گفت؟امروز در دنیا اول دغدغه های اقتصادی مردم برطرف می شود بعد مسائل دیگر را پیگیری می کنند.وقتی انتظاری از جوانان دارند شرایط را نیز برای آن جوان آماده می کنند، وقتی آمار جرم و جنایت بالا می رود باید دید مشکل کجاست؟ باید مدیران عالی رتبه با رویکرد شکوفایی اقتصادی استان و خاموشی نقد و بیکاری بر ان نگاه کنند؟

 متاسفانه اخلاق در جامعه به شدت تنزل یافته و بطور خاص دروغ گفتن بسیار رایج شده است، دیدگاه شما در این رابطه چیست؟
وقتی در جامعه به انتخاب مردم یک نفر رئیس جمهور می شودو این افراد واقعیت را نمی گویند، مطمئنا مردم هم به سمت دروغگویی می روند. بی اخلاقی بچه ها از پدر و مادران دروغگو شروع می شود.برخی معتقدند که باید مردم را درست کنیم ولی این مسئولین هستند که نباید دروغ بگویند، چون برای مردم تبدیل به اپیدمی و عادت می شود. به کشور چین نگاه کنید چرا توانسته به عنوان یک اقتصاد بزرگ مطرح شود؟ وقتی بررسی کردم دیدم که چون براساس مر دین و قرآن عمل می کنند. اولین کاری که کردند این بود که دروغ نگفتند، ما خودمان به خودمان چنان دروغ می گوییم که باورمان می شود. اسلام می گوید کم کاری نکنید، در چین هیچ کسی کم کاری نمی کند. امیرالمومنین فرمودند بترسید از روزی که غیرمسلمانان بیشتر از مسلمانان به قرآن عمل کنند.
سخن سیدجمال الدین اسدآبادی معروف است که در غرب اسلام دیدم مسلمان نه و در شرق مسلمان دیدم و اسلام نه! متاسفانه مسئولین دروغ می گویند قبح و زشتی آن از بین رفته است.

 بسیاری از مردم بابت اقدامات شما در روزهای اخیر بویژه تغییر نام پل فرنگی، یادبود دکتر نیسانیان و سایر اقدامات تان خرسند شده اند. درباره این اقدامات مختصرا توضیح دهید که چرا پیگیر این مسائل شدید؟
بعد از انقلاب اسم برخی از خیابان ها را تغییر دادیم. اسم هایی در این میان بودند که متعلق به طاغوت بودند و باید عوض می شدند و برخی از اسامی نیاز به تغییر نداشتند. فکر کردم تقدیر بکنیم از آدم هایی که صادقانه به مردم خدمت کردند و نگذاریم نام آنها فراموش شود.یکی از این افراد مرحوم اسکندر می باشد که از شکسته بندان سنتی و البته مسیحی شهر اراک بود، وی سالیان سال افراد مختلف را که از نقاط مختلف حتی بیرون از شهر آمده بودند را درمان می کرد و با صداقت و ادب با آنها برخورد می کرد و حتی به گرفتارها کمک مالی می نمود. من از شورای شهر چهارم درخواست کردم که نام پل فرنگی را که در نزدیکی منزل مرحوم اسکندر بود به نام وی نامگذاری نمایند که سرانجام با پیگیری های بنده و اهتمام اعضای شورای شهر این امر انجام شد تا مردم بدانند که دین اسلام دین ارج نهادن به مهربانی هاست حتی اگر متعلق به ادیان دیگر باشد.
دیگر اینکه در خیابان نیسانیان که به خیابان دکتر شهید چمران نامگذاری شده درخواست نمودم که بابت قدردانی از خدمات شایان دکتر نیسانیان بویژه در دورانی که بیماری وبا به شهر اراک آمده بود و وی دو هفته تمام در بیمارستان ولی عصر مردم را درمان می نمودند نام این خیابان را به نام دکتر نیسانیان تغییر دهند که در حال بررسی می باشد ولی شهرداری اراک تابلوی یادمان دکتر نیسانیان را در خیابان نصب نموده که از این پزشک مسیحی قدردانی شده باشد. مورد دیگر هم اینکه به پاس قدردانی از طبیب متواضع و مردمی و دوست داشتنی شهر اراک، مرحوم عزیزاله الهی با پیشنهاد حقیر و زحمات دکتر طاهراحمدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نام درمانگاه سرپایی بیمارستان ولی عصر به نام وی نامگذاری شد.
متاسفانه برخی تغییر نام خیابان ها و اماکن باعث می شودکه جوانان به این تغییر نام ها مشکوک شوند و حس قدرشناسی زیر سوال رود، وگرنه تغییر نام خیابان دکتر نیسانیان چه علتی داشته است؟ البته لیاقت دکتر چمران بیش از این هاست و باید بنظر من نام فرودگاه اراک را به نام وی تغییر دهند.

 سخن پایانی حجت الاسلام صابری و انتظار شما از مسئولان استان چیست؟
باید بگویم که در استانی که زادگاه امام خمینی است و با نام امیرکبیر شناخته می شود برخی مدیران تنها به دنبال نام امیرکبیر هستند نه افکار و اندیشه های وی. امیرکبیر اگر الان بود از مدیریت های استان خجالت می کشید. چرا مدیریت های ما غالبا پولهایشان را در خارج استان خرج می کنند ولی آلاینده ها و سرطان و بیکاری برای شهر و استان است.
در پایان باید اشاره کنم که شما روزنامه نگاران کار بسیار خطیری دارید و باید با قلب سلیم و گفتار و قلم خود ذهن مردم را به خود جلب کنید تا اخبار شما را صحیح و سالم و دور از رنگ های جناحی و مسائل دنیوی بدانند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.