خانه » پیشنهاد سردبیر » «وقایع استان» گزارش می دهد؛ داروهای لاغری غیر مجاز از دلایل گرایش زنان به اعتیاد/«سایز بَنگی»

«وقایع استان» گزارش می دهد؛ داروهای لاغری غیر مجاز از دلایل گرایش زنان به اعتیاد/«سایز بَنگی»

پنجشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۶   شماره ۶۶۳

***

وقایع استان

سمیه انصاری فر

***

فقـط سه مـــاه تا عروسی اش باقی مانده، برای بار چندم برای اجاره لباس عروس رفته بود؛ ولی مدل هایی که او دوست داشت و به روز بود هیچ کدام اندازه او نبود. به دست های چاقش نگاه کرد و با خود گفت: اَه لعنت به این چربی های اضافه که همیشه مایه دردسرم بوده از وقتی با دوستانش به مدرسه می رفت و توی بازی از آن ها جا می ماند تا همین الان که مادرشوهرش بارها گفته بود: عزیزم کمی هم به فکر اندام خود باش.
اول رژیم را شروع کرد بعد باشگاه؛ ولی فقط در این مدت پنج کیلو کم کرده بود؛ در این فرصت باقی مانده با خوشبینی ده کیلو هم که کم می کرد باز ۱۵ کیلو دیگر اضافه وزن داشت. کاش هیچ وقت قبول نکرده بود که ازدواج کند. میترا صمیمی ترین دوستش گفته بود که خاله اش با قرص های لاغری که از آرایشگاه محله شان گرفته در عرض دو هفته ده کیلو کم کرده است.
اولش تردید داشت خیلی شنیده بود که این ها ضرر دارند؛ ولی قرار نبود که مداوم استفاده شان کند. همین سه ماه بعد دیگر استفاده نمی کند برای علی که اندام او مهم نبود برای خودش هم فقط این شب لعنتی تمام می شد. خودش هم بدش نمی آمد برای یک بار هم که شده یک لباس زیبا را که در تنش می نشیند را بپوشد. پس باید می رفت هزینه اش هر چقدر که می خواست باشد. میترا دختری سبزه را که پشت میزی سفید نشسته بود نشان داد و گفت: مژگان جون ناخن کاره پیش او نباید بریم. میترا خودش را معرفی کرد و گفت: من خواهرزاده الهامم باهاتون تماس گرفته بود. مژگان نگاهی به سرتاپای میترا و بعد او کرد و گفت: چند کیلو اضافه داری عزیزم؟ تا خواست جواب دهد میترا پرید و گفت: ۲۵ کیلو مژگان جون. مژگان گفت: چیزی نیست قشنگم با این قرص ها که من بهت می دم تو یک ماه همه اش از بین رفته تازه کمتر هم می شی… فقط به نظرم کنارش باید قرص ضد چروک هم استفاده کنی چون صورتت هم لاغر می شه، دست کرد و از توی کشوی میزش دو جعبه قرص درآورد.
هر روز آن ها را به ترتیبی که گفته بودند می خورد. هفته اول احساس خوبی داشت. حتی مادرشوهرش نیز گفته بود که خیلی بهتر شده؛ ولی کم کم سرگیجه هایش شروع شده و اگر یک روز این قرص ها را نمی خورد حالش بد می شد آنقدر که دلش می خواست زمین و زمان را به هم بدوزد…
تناسب اندام و لاغری یکی از دغدغه های امروز زنان در ایران است. کم پیش می آید که در محافل زنانه صحبت از چاق و لاغر شدن نباشد. قطعا حفظ تناسب اندام و مراقبت از سلامت قابل تحسین است. چرا نباید زنان به این مسئله اهمیت ندهند؟ ولی این مسئله زمانی چالش ساز می شود که این کار از راه های غیرمعقول و غیر منطقی انجام شود. در این بین برخی افراد به قدری به تناسب اندام و کاهش وزن اهمیت می دهند که حتی حاضرند برای رسیدن به وزن ایده آل بدون آنکه عوارض و روش رسیدن به وزن مناسب برایشان اهمیتی داشته باشد، از سلامتی و گاهی جان خود نیز بگذرند!
تبلیغات رسانه ها، داروها و قرص های لاغری همه و همه در زمره راه های سریع لاغر شدن قرار می گیرند. تبلیغات کذبی که بسیاری از زنان و حتی مردان را به استفاده از آن ها ترغیب می کند.
تب لاغر شدن تا جایی پیش رفته است که هم اکنون این داروها در مکان هایی چون آرایشگاه های زنانه، باشگاه ها و … به راحتی توزیع می شوند در حالیکه بسیاری از آن ها دارای مجوز نبوده و عوارضی چون اعتیاد را نیز بهمراه دارند. هم اکنون آمار زنان معتاد در کشور رو به افزایش است و بخشی از این شیوع اعتیاد به دلیل مصرف همین داروهای لاغری و جوانی است.
به گفته نبی الله شامحمدی دبیر شورای مواد مخدر استان مرکزی طبق آمار به دست آمده از طرح شیوع‌شناسی اعتیاد بانوان در کشور ۱۲ درصد معتادین کشور زنان هستند.
وی با بیان اینکه زنان داروهای اعتیاد آور را به بهانه لاغری و زیبایی و به تجویز آرایشگاه های زنانه مصرف می کنند، گفت: سال قبل حدود ۱۴ درصد از آرایشگاه‌های زنانه استان به همت دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی و همکاری سازمان‌های مردم نهاد استان تحت بازرسی قرار گرفت که اقدام موثری برای پیشگیری از اعتیاد از طریق این اماکن بود.
مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری مرکزی نیز با اعلام اینکه طبق تحقیقات صورت گرفته۵۲ درصد از زنان اراک از آرایشگاه ها داروهای لاغری و زیبایی تهیه می کنند.
به گزارش وقایع استان به نقل از مهر، زهرا فرجی در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی در اراک اظهار داشت: در سال گذشته براساس ماموریت های نظارتی در حوزه زنان و خانواده، طرح بازرسی از آرایشگاه های زنانه در اراک انجام شد.
وی افزود: در بخش های مختلف امنیتی، بهداشت، اجتماعی و همچنین مباحث شغلی، طرح بازرسی از ۹۰۰ آرایشگاه زنانه در اراک انجام شد که در شاخص مربوط به مواد مخدر و دخانیات، در ۳۹ درصد آرایشگاه ها به هنگام حضور ناظرین و عوامل اجرایی سیگار مصرف می شده است.
فرجی خاطرنشان کرد: در پرسشی که از مراجعین به این آرایشگاه ها صورت گرفته، حدود ۵۲ ابراز کردند که داروهای به اصطلاح لاغری و زیبایی اندام را از طریق همین آرایشگاه ها دریافت می کنیم.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی تصریح کرد:در ارتباط با شاخص های قانونی، ۶۳درصد از آرایشگاه ها دارای پروانه معتبر اشتغال هستند، ۶۰درصد آرایشگاه ها دارای گواهی نامه معتبر آموزشی هستند، ۷۹ درصد گواهی عمومی آرایش و پیرایش در اختیار دارند و همچنین ۲۹درصد آرایشگاه ها در زمینه فروش محصولات آرایشی، بهداشتی درمانی غیرمجاز نیز فعالیت دارند.
وی ادامه داد: همچنین ۳۷درصد از آرایشگاه ها نسبت به نصب تعرفه در دید عموم اقدام نکرده بودند و ۵۲ درصد نیز دارای کارت معتبر بهداشت نبودند.
فرجی در بخش دیگر سخنان خود بیان داشت: مهمترین علل گرایش زنان به اعتیاد در مرحله نخست گرایش همسر است که بالاترین آمار را به خود اختصاص داده است.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی عنوان کرد: دلایل دیگر همچون اصرار دوستان، توجه به زیبایی، اختلالات روانی، کنجکاوی، کسب لذت، کاهش علایم بیماری، رفع مشکلات جنسی و اختلافات خانوادگی از عوامل دیگر گرایش زنان به اعتیاد است.
وی بیان داشت: اعتیاد در زنان عوارض خطرناک تری نسبت به مردان دارد؛ فاصله اولین تجربه استفاده مواد مخدر تا اعتیاد کامل توسط زنان کوتاهتر از مردان است، در مردان طی حدود هشت سال اتفاق می افتد، ولی در زنان طی دو سال رخ می دهد.
فرجی اضافه کرد: همچنین مرگ در زنان و دختران گرفتار به دام اعتیاد، نسبت به مردان سریع تر اتفاق می افتد که آن هم به دلیل شرایط جسمانی زنان است.
وی ادامه داد: سن اعتیاد در دختران کاهش یافته و گرایش زنان به سمت مواد مخدر صنعتی بیش از گرایش به سمت مواد سنتی است که تهدید بزرگی برای نظام خانواده به شمار می رود و موجب بروز ناهنجاری های بسیار در جامعه است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.