خانه » پیشنهاد سردبیر » گفتگوی «وقایع استان» با «جمشید زند» رییس اتاق اصناف استان مرکزی/نقد کنید، پیشنهاد هم بدهید

گفتگوی «وقایع استان» با «جمشید زند» رییس اتاق اصناف استان مرکزی/نقد کنید، پیشنهاد هم بدهید

پنجشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۷    شماره ۱۰۴۲

***  ما در کیفیت و کمیت گوشت های دولتی دخالتی نداریم، کیفیت این گوشت ها را دامپزشکی تایید می کند

***  اپلیکیشنی طراحی کردیم که می توان بر اساس آن با استفاده از کد ملی کالا را توزیع کند

***  امسال نمایشگاهی تحت عنوان نمایشگاه بهاره نداریم

***

الهه فراهانی

***

وضعیت نامناسب اقتصادی مردم باعث شده است تا اقشار مختلف برای تهیه مایحتاج روزانه خود با مشکلات عدیده ای روبرو شوند. در این میان بالارفتن قیمت گوشت قرمز و گوشت مرغ سبب شد تا دولت نسبت به واردات گوشت اقدام و آن را برای توزیع عادلانه و با قیمت مناسب بین مردم به اتاق اصناف واگذار کند. به همین دلیل در این روزها جمشید زند رییس اتاق اصناف استان مرکزی بیش از همیشه در صدر خبرها قرار گرفته است. با وی درباره توزیع گوشت های منجمد، نمایشگاه بهاره و تخلفات واحدهای صنفی گفتگویی کردیم که در ادامه می خوانید: رییس اتاق اصناف استان مرکزی در ابتدای گفتگو درباره نحوه قیمت گذاری کالاها بیان کرد: برخی کالاها دارای نرخ ملی و مصوب کشوری هستند مانند اقلام کالابرگی و یا بنزین. برخی دیگر کالاها دارای نرخ مصوب کمیسیون نظارت هستند که این ها توسط اتحادیه و کمیته ای که در سازمان صمت است بررسی می شده و در آنجا نرخ به تصویب می رسد مانند فتیر، آرایشگاه زنانه و…

وی ادامه داد: برخی کالاها توسط قیمت مندرج شده در فاکتور خرید توسط فروشندگان با یک فرمولی نرخ گذاری می شود که این فرمول قیمت خرید به علاوه درصد سود ضرایبی که مصوب سال ۸۵ است به علاوه هزینه حمل مستند، بدست می آید. هر چند که نقد بسیاری به این فرمول می شود چرا که درصد سود کنونی نسبت به گذشته که مخارج پایین تر بوده فروشندگان را دچار مشکل کرده است.

زند تصریح کرد: بازرسان ما هنگامی که وارد یک فروشگاه می شوند باید بررسی کنند که کالاهای موجود در فروشگاه از کدام دسته نرخ گذاری بوده و بر اساس این دستور العمل فاکتورها را بررسی می کنند تا مشخص شود گران فروشی صورت گرفته است یا خیر.

وی افزود: بین گرانی و گران فروشی بایستی فرق بگذاریم. شاید اکنون گرانی داشته باشیم اما گران فروشی به ندرت رخ می دهد و واقعیت آن است که بازار با توجه به گرانی کالاها، کشش گرانفروشی ندارد.

 

نمایشگاه بهاره

رییس اتاق اصناف استان مرکزی اظهار داشت: امسال نمایشگاهی تحت عنوان نمایشگاه بهاره نداریم. اما طبق آن چیزی که در کارگروه تنظیم بازار مصوب شد مقرر  نمایشگاه  تخصصی را که در اسفند ماه برگزار می شود بخشی از آن را به صنوفی مانند پوشاک، اقلام خوراکی ، مواد بهداشتی و… اختصاص دهند.

 

تخلف صنفی

زند اعلام کرد:در سال جاری ۸۱۹۳ بازرسی از اصناف داشتیم و ۶۰۳ پرونده تخلفی به اتاق گزارش شده است. همچنین تعداد تخلفات در سال جاری ۶۸۱ و تعداد واحد های پلمپ شده  ۷۵۱ مورد بوده است.

وی اضافه کرد: ما تقریبا ۲۰ تا ۲۵ درصد واحدهای ما با توجه به مشکلات اقتصادی جمع آوری شدند و این خبر می تواند هم منفی باشد و هم مثبت. مثبت از آن جهت که اصناف می توانند به سمتی که کنترل شده باشند، بروند. جنبه منفی این خبر نشان از آن دارد که عده ای کسبه متضر و بیکار می شوند.

 

تخفیف عوارض شهرداری

زند ادامه داد:متاسفانه علیرغم قولی که تعدادی از اعضای شورای شهر به منظور تخفیف عوارض به بنده دادند ، هیچ گونه تخفیف عوارضی در سال جاری اعمال نشد و علیرغم اینکه عوارض را افزایش داده بودند برای صنوف این تخفیف را مدنظر قرار ندادند. با توجه به اینکه شورای شهر متوجه مساله غیر کارشناسی شدند ،مقرر گردید در سال ۹۸ مقداری عوارض را کاهش دهند.

زند متذکر شد: عوارض تابلو برابر رای دیوان ممنوع است فقط عوارضی که در خصوص تبلیغات واحدها باشد شهرداری می توانند از صنوف اخذ کند.

 

توزیع مرغ و گوشت دولتی

رییس اتاق اصناف اشاره کرد: در زمانی که مقرر شد گوشت قرمز و مرغ به صورت یارانه ای توزیع شود اتاق اصناف به این فکر افتاد تا حداقل عدالت را در توزیع گوشت، مرغ و برنج اجرا کند و با استفاده از توان کارشناسانمان اپلیکیشنی طراحی کردیم که این اپلیکیشین می تواند بر اساس کد ملی کالا را توزیع کند.

زند ادامه داد: پس از طرح در کارگروه تنظیم بازار و تصویب آن شروع به کار کرد که البته پروپزال این اپلیکیشن را برای اتاق ایران هم فرستادیم و مورد استقبال قرار گرفت. سپس به دفتر ریاست جمهوری ارائه شد تا بتواند به صورت کشوری در تمامی استان ها قابلیت اجرا پیدا کند. اتاق اصناف در این بخش پیشرو بوده است تا بتواند حداقل عادلانه تر به توزیع کالا ها بپردازد.

وی گفت: البته این طرح نیاز به اصلاحات دارد چرا که اگر توزیع فقط به سرپرست خانوار امکان پذیر باشد شاید بهتر عدالت برسیم. در ابتدای کار که گوشت منجمد توزیع می کردیم هر کسی می توانست هر تعداد که می خواست از آن کالا خرید کند که برخی افراد اصلا فرصت خرید برایشان از دست می رفت.

زند بیان کرد: لازم به ذکر است ما در کیفیت و کمیت گوشت های دولتی دخالتی نداریم. کیفیت این گوشت ها را دامپزشکی تایید کرده و برخی کلیپ هایی که در فضای مجازی پخش می شود کذب است و فردی با غرض دست به انتشار آن زده است.

وی افزود: البته میزان توزیع شاید کم باشد اما برای تنظیم بازار این کار انجام می شود.  ما روزانه ۱۵ الی ۲۰ تن گوشت گرم و حدود ۱۰۰ تن گوشت مرغ در اراک مصرف داریم و ما این امکان را نداریم به میزان مصرف مردم، گوشت دولتی توزیع کنیم.

رییس اتاق اصناف استان مرکزی تصریح کرد: با توجه بر اینکه گوشت گرم از خارج از کشور وارد ایران می شود، زمانی که به اراک گوشت نرسد نمی توانیم اعلام کنیم که شهروندان می توانند برای خرید مراجعه کنند و بسیاری نسبت به این موضوع گلایه مند هستند.

زند ادامه داد: گوشت و مرغ دولتی همیشه در فروشگاه های مرجع ارائه می شود و مردم از وجود گوشت دولتی در این فروشگاه ها مطمئن هستند برای همین خاطر در صف های طولانی این فروشگاه ها به انتظار خرید گوشت و مرغ دولتی می ایستند. ما به هر طریقی که عمل کنیم در آن نقدی وجود دارد اما لازم است قبل از نقد از اتاق اصناف علتش را جویا شوند.

وی اذعان داشت: اگر هر شخصی نقدی به بنده دارد پیشنهاد اصلاح را هم ارائه کند فقط نقادی تنها نتیجه نمی دهد بلکه بایستی راهکار نیز در کنار آن قرار گیرد. بایستی همه همدل و یکصدا باشیم تا امور به درستی پیش رود.

زند تاکید کرد: تعداد بازرسان اتاق اصناف در سال جاری دو برابر شده و از پتانسیل بسیج اتاق اصناف در این خصوص استفاده کردیم.  در گشت های مشترکی که با اداره تعزیرات داریم ، دادستان ، اداره اماکن عمومی ، جهاد کشاورزی و سازمان صمت  همگی در تلاشیم تا خدمت بهتری به شهروندان ارائه شود.

 

طرح نظارتی شب عید

رییس اتاق اصناف استان مرکزی اعلام کرد: با توجه به اینکه طرح نظارتی شب عید شروع شده است خواهشمندم مردم ما را در این زمینه یاری کنند، در ایام پایانی سال فروش های فوق العاده ای توسط واحدهای صنفی داریم. شهروندان در صورت مشاهده تخلف صنفی ما را در جریان بگذارند و با شماره ۳۸۲۰ تماس گیرند. همچنین در مرکز شهر نیز یک کیوسک برای رسیدگی به شکایات مردمی مستقر کردیم.

زند در پایان خاطر نشان کرد: ما در بخش کالاهای پر مصرف شب عید مانند : شکلات ، شیرینی و آجیل و … نظارت کامل داریم. شهروندان در ایام پایانی سال به چند نکته حتما دقت کنند که هنگام خرید فاکتور خرید از فروشنده اخذ کنند و قیمت زیر کالاها درج شود و از واحدهایی خرید نمایند که دارای پروانه کسب باشند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.