خانه » پیشنهاد سردبیر » تسهیلاتِ امیدبخش/با ارائه تسهیلات رونق تولید به صنایع می توان به کاهش نرخ بیکاری امید داشت؟

تسهیلاتِ امیدبخش/با ارائه تسهیلات رونق تولید به صنایع می توان به کاهش نرخ بیکاری امید داشت؟

پنجشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۷    شماره ۱۰۴۲

***

مهدیه مهدوی

***

استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی و چهارمین قطب صنعت کشور مطرح است و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است، پدیده بیکاری یکی از معضلات مهم اجتماعی و اقتصادی محسوب می شود که موجب بروز ناهنجاری های فراوان در زمینه های گوناگون می شود جامعه ما نیز با مسأله افزایش تعداد فارغ التحصیلان رشته های مختلف مواجه است و اگر با این پدیده از ابتدا و بـه صورت ریشه ای مقابله نشود بحران های بزرگ و غیرقابل جبرانی ایجاد خواهد شد که رویارویی با آن نیازمند صرف وقت و انرژی بسیار بوده و توان بالایی را می طلبد.
طبق آخرین آمار نرخ بیکاری استان مرکزی پایین تر از متوسط کشوری است
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی می گوید: نرخ بیکاری این استان بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران در پاییز امسال از متوسط کشوری پایین تر است.
محمد تقی آبایی هزاوه می افزاید: نرخ بیکاری کشور در این مدت حدود ۱۱ و هفت صدم درصد اعلام شده است.
وی بیان کرد: ۱۹ استان کشور از جمله استان مرکزی در لیست نرخ بیکاری پایین تر از متوسط کشور قرار دارند و ۱۲ استان نیز دارای نرخ بیکارای بالاتر از متوسط کشور هستند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: شکاف نرخ بیکاری کشور ۱۱ و ۶ دهم درصد است که بالاترین نرخ بیکاری با ۱۸ و ۲ دهم درصد مربوط به استان کرمانشاه و پایین ترین نرخ با ۶ و ۶ دهم درصد مربوط به استان سمنان است.
آبایی هزاوه اظهارداشت: استان مرکزی با نرخ بیکاری ۶ و ۹ دهم درصد به عنوان دومین استان با نرخ پایین بیکاری پس از استان سمنان قرار دارد. وی عنوان کرد: جمعیت فعال کشور در پاییز امسال با افزایش حدود ۶۸۰ هزار نفر نسبت به پاییز ۹۶ به ۲۷ میلیون و ۹۶ هزار و ۷۰ نفر رسیده و تعداد جمعیت شاغل کشور نیز در این مدت با افزایش حدود ۶۰۹ هزار نفری نسبت به پاییز ۹۶ به ۲۳ میلیون و ۹۲۲ هزار و ۲۸ نفر رسیده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی افزود: تعداد جمعیت بیکار کشور در پاییز ۹۷ با افزایش حدود ۷۲ هزار نفر نسبت به پاییز ۹۶ به سه میلیون و ۱۷۴ هزار و ۴۲ نفر رسیده است.
آبایی هزاوه تصریح کرد: نرخ مشارکت اقتصادی کشور در پاییز ۹۷ با افزایش ۶ دهم درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل به ۴۰ و نیم درصد رسیده است و نرخ بیکاری کشور در این مدت حدود ۱۱ و هفت دهم درصد بوده که نسبت به مدت مشابه قبل تغییری نداشته است.
وی اظهار داشت: نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله کشور در پاییز امسال حدود ۲۷ درصد اعلام شده که نسبت به دوره قبل حدود یک و سه دهم درصد کاهش یافته است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: نرخ مشارکت اقتصادی این استان در تابستان امسال ۳۵ و یک دهم درصد و در پاییز ۳۴ و ۹ دهم درصد اعلام شده است.
آبایی هزاوه گفت: نرخ مشارکت اقتصادی استان مرکزی در تابستان امسال ۳۵ و یک دهم درصد اعلام شده که نرخ بیکاری در این مدت به ۹ و ۶ دهم درصد رسیده اما نرخ بیکاری در پایان فصل پاییز به ۶ و ۹ دهم درصد کاهش یافته است.
وجود صنایع متعدد می تواند در کاهش نرخ بیکاری تاثیر بسزایی داشته باشد؛ ۲۱۶ واحد صنعتی در استان مرکزی تسهیلات دریافت کردند تا به کاهش نرخ بیکاری در استان کمک کنند.
به گزارش وقایع استان به نقل از ایرنا، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: ۲۱۶ واحد صنعتی و کشاورزی در این استان امسال با مشارکت کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و معرفی به بانک های عامل موفق به دریافت تسهیلات رونق تولید شدند.
محمدرضا حاجی پور افزود: رقم تسهیلات اعطایی به این واحدها در مجموع چهار هزار و ۶۳۷ میلیارد ریال است.
وی ادامه داد: پرداخت تسهیلات رونق تولید امسال از ۲۳ مرداد ماه به استان مرکزی ابلاغ شد و تاکنون ۴۹۰ واحد تولیدی صنعتی و کشاورزی این استان برای دریافت تسهیلات در سامانه بهین یاب سازمان صنعت، معدن و تجارت نام نویسی کرده اند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بیان کرد: ۳۹۱ طرح از ۴۹۰ متقاضی تسهیلات رونق تولید به بانک های عامل معرفی شد که ۲۱۶ واحد تسهیلات دریافت و بقیه پرونده ها نیز در دست بررسی است.
حاجی پور بیان کرد: از مجموع ۴۹۰ متقاضی دریافت تسهیلات، ۲۱۶ واحد صنعتی متقاضی دریافت سرمایه درگردش، ۱۴ واحد صنعتی متقاضی تسهیلات سرمایه ثابت، ۳۴ واحد صنعتی متقاضی تسهیلات بازسازی و نوسازی، ۱۹۵ واحد کشاورزی متقاضی سرمایه در گردش، ۲۵ واحد کشاورزی متقاضی دریافت تسهیلات سرمایه ثابت، یک واحد کشاورزی متقاضی دریافت تسهیلات بازسازی و نوسازی، ۲ متقاضی دریافت تسهیلات سرمایه ثابت گردشگری و سه واحد نیز متقاضی دریافت تسهیلات سرمایه در گردش بخش گردشگری هستند.
وی ادامه داد: ۱۰۹ مورد از تقاضاهای تسهیلات نیز رونق تولید، ۸۰ واحد از تسهیلات مستقیم بانک ها و ۲۷ واحد نیز از متقاضیان سال گذشته هستند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اظهار داشت: بر اساس ابلاغ بانک مرکزی به مدیران بانک های دولتی و غیر دولتی، واحدهای تولیدی معرفی شده به بانک ها از شرط نداشتن بدهی غیرجاری و چک برگشتی مستثنی هستند و در دستورالعمل ابلاغی امسال واحدهای تولیدی بالای ۱۰۰ نفر شاغل می توانند از تسهیلات رونق تولید استفاده کنند. حاجی پور افزود: متقاضیان می توانند درخواست خود را در سایت بهین یاب به آدرس www.Behinyab.ir ثبت و سپس با مراجعه به بخش اطلاعیه های سایت سازمان نسبت به تکمیل و ارسال پرسش نامه های تکمیلی اقدام کنند.
مهدی سلطان‌محمدی، اقتصاددان در این زمینه معتقد است: درحال حاضر یکی از مشکلاتی که بنگاه‌های تولیدی با آن دست‌وپنجه نرم کرده‌اند، مشکل نقدینگی است؛ از یک‌سو منابع کافی در اختیار تولیدکنندگان نیست و از دیگر سو ما شاهد سرمایه‌گذاری‌ها اعم از داخلی و خارجی هستیم که یکی از دلایل آن را می‌توانیم در موانعی که بر سر راه سرمایه‌گذاری‌های خارجی بوده، جست‌وجو کنیم.
این اقتصاددان با اشاره به این‌که مسأله حایز اهمیت سرمایه‌گذاری داخلی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت، در این زمینه توضیح داد: در حال‌حاضر تاکید اصلی باید برای سرمایه‌گذاری داخلی باشد، زیرا در شرایطی که بنگاه‌های تولیدی دچار عدیده‌ای از مشکلات بودند، ما شاهد واردات بی‌رویه در دولت نهم و دهم بوده‌ایم که ضربه‌ای مهلک به بخش تولید وارد کرد و تا حد زیادی از قدرت رقابت در عرصه تولید کاست.
سلطان محمدی با اشاره به این‌که بنگاه‌های اقتصادی نیاز به حمایت دارند، در این زمینه توضیح داد: با توجه به مقولاتی که گفته شد می‌توان به این مهم پی برد که بنگاه‌های تولیدی نیاز به حمایت دارند، اما چگونگی حمایت از اهمیت بسزایی برخوردار است. به همین جهت ابتدا باید نرخ تسهیلات بانکی کاهش پیدا کند، ولی باید اجازه دهند توزیع تسهیلات از طریق شایستگی‌های بنگاه‌ها صورت بگیرد.
به عبارتی بنگاه‌هایی که قادرند تسهیلات دریافت کنند را بازگردانند تا موجب رونق تولید شوند، زیرا خطری برای اعتبارات فراهم نمی‌کند و سرمایه‌گذاری صحیحی است که مسلما از آن طریق می‌توان به رونق تولید امیدوار بود.
این اقتصاددان ضمن توضیح این‌که اگر اقدامی در این زمینه صورت گرفت، نباید در راستای خواسته‌پروری باشد، ادامه داد: اما این‌که اعتباری را مشخص کنیم و بنگاه‌های خاصی را تحت‌پوشش قرار دهیم، صحیح نیست، زیرا نوعی خواسته‌‌پروری است که در دوران گذشته نیز شاهد آن بودیم و آسیب‌هایی جدی را به این بخش وارد کرد. همچنین زمانی که چنین عملکردی داشته باشم، بنگاه‌هایی که به قدرت نزدیک‌تر هستند و رکود بیشتری دارند، سعی می‌کنند تسهیلات ارزان‌قیمت را دریافت کرده و به رفع مشکلات جاری خود بپردازند یا آن‌که سرمایه‌گذاری ناموجه کنند.
این اقتصاددان در خاتمه با اشاره به این‌که راه رونق تولید می‌تواند در کاهش نرخ بهره باشد، ولی توزیع تسهیلات نباید به‌طور تکلیفی باشد، بلکه از طریق رقابت آزاد بنگاه‌ها و تعامل با بانک‌ها صورت پذیرد، نه از طریق مداخله دولت، در این زمینه یادآور شد: این امکان باید وجود داشته باشد که این بنگاه‌ها وارد بازار رقابتی شوند، از این تسهیلات بهره ببرند و با بانک‌ها تعامل کنند. بنگاه‌های تولیدی که شایستگی و توان بیشتری دارند، باید از این تسهیلات بهره ببرند و وارد عمل شود، وگرنه با تسهیلات تکلیفی، هم بانک‌ها به سمت نابودی سوق پیدا می‌کنند و هم به تداوم بنگاه‌های زیان‌ده کمک می‌شود و درنهایت بنگاه‌های شایسته‌ای که می‌توانند تولیدات موجهی داشته باشند را از منابعی که می‌توان در اختیارشان قرار داد، محروم می‌کنیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.