خانه » پیشنهاد سردبیر » گفتگوی اختصاصی «وقایع استان» با معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی/بی خیالی معاون سابق

گفتگوی اختصاصی «وقایع استان» با معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی/بی خیالی معاون سابق

دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۶ شماره ۷۵۰

***طرح جامع کلانشهر اراک را امضا کردم ولی پس از رفتن من هیچ پیگیری از سوی معاون عمرانی سابق نشد
***
وقایع استان
مهدیه معصومی
***
با رفتن عزیز فیلی از معاونت عمرانی استانداری مرکزی، بار دیگر مهدی زندیه وکیلی جایگزین وی شد. یکی از اقدامات وی پیش از رفتن از استانداری طرح جامع کلانشهر اراک بود که با رفتن وی از استان هم عملا مسکوت مـاند و پیگیری های جدی برای انجام آن صورت نگرفت البته چند باری در جلسات سخنی از آن گفته شد ولی در حد رفع تکلیف برای فیلی، معاون سابق عمرانی!.
زندیه وکیلی در جلسه کارگروه زیربنایی و شهرسازی استان مرکزی در خصوص طرح جامع کلانشهر اراک، در سال ۱۳۹۴ درباره این طرح گفته بود: کار مطالعاتی این طرح بزودی تکمیل می شود و پس از ارسال به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و اخذ تأییدیه، وارد مرحله اجرایی خواهد شد. وی در آن زمان با بیان اینکه مراحل اجرایی طرح جامع کلانشهر اراک باید تا سال ۱۴۰۵ به پایان برسد، ادامه داد: هم اکنون جمعیت کلانشهر اراک با احتساب مناطق سنجان و کرهرود در ۴۰۰۰ هکتار زمین قرار دارند، اما با توجه به اینکه در طرح جامع کلانشهر اراک، جمعیت این کلانشهر در کانون عرصه ۶۲۰۰ هکتار زمین در نظر گرفته شده است، بر اساس این طرح همه زمین هایی که تاکنون بلا استفاده مانده اند، مسکونی می شوند
چند ماه بعد زندیه وکیلی با این سمت خداحافظی کرد و استاندار وقت یکی از نزدیکان خود را جایگزین وی کرد که هیچ شناختی نسبت به استان نداشت. اما با بازگشت زندیه وکیلی این طرح مجددا در دستور کار وی قرار گرفت و به همین بهانه وی در گفتگویی با خبرنگار ما از آخرین وضعیت این طرح می گوید. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی در خصوص روند تهیه و تصویب طرح جامع کلانشهر اراک گفت: روند تهیه و تصویب طرح های جامع و طرح های توسعه عمران زمان بر است. در حال حاضر کمتر از ۶ سال است که این طرح در مرحله تهیه قرار گرفته و بنده این موضوع که بیش از حد این طرح طولانی شده است را قبول دارم.
مهندس زندوکیلی افزود: مراحل تهیه طرح جامع شهرها به این علت طولانی می شود که قرار است برنامه اجرایی یک دهه را در پی خود داشت بعد از طرح جامع،طرح های تفصیلی تهیه می شود.کارفرمای طرح های جامع مسکن و شهرسازی است اما طرح باید به تصویب مراجع قانونی کارگروه امور زیربنایی شورای برنامه ریزی، شورای عالی شهرسازی برسد. زمانی که این طرح در شورای عالی شهرسازی که متشکل از ۹ وزارتخانه اصلی به ریاست وزیر راه و شهرسازی قرار میگیرد ممکن است دو سال دیگر زمان ببرد چرا که طرح های بسیاری در نوبت قرار دارند. وی با اشاره به اینکه دیگر استان ها نیز با این مسئله مواجه هستند، اظهار داشت: این طرح با امضای خود بنده بوده است، سپس از استان مرکزی به هرمزگان رفتم و در آن دو سالی که بنده حضور نداشتم هیچ کاری صورت نگرفت. مجدد کار را شروع کردیم و آن را به مراحلی رساندیم و زمانی که باردیگر رفتم باز هم کاری صورت نگرفته بود. در مجموع کلانشهر اراک شهر بسیار مهمی است، این طرح در تهران ۲۰ سال زمان برد تا تصویب شود هر چه شهر بزرگتر باشد موضوع حساس تر است.
معاون عمرانی استاندار در ادامه بیان کرد: این طرح نیازمند منابع مالی است بعد از اینکه طرح به تصویب برسد همه کارها باید بر اساس آن صورت گیرد و در آن منافع مردم،اشخاص،گروه ها،خیابان ها،کاربری ها دیده شود.وی گفت: بعد از تهیه و تصویب طرح جامع باید برای تهیه طرح تفصیلی قرارداد بسته شود که آن هم ۲ سال زمان خواهد برد.شاید اگر با دقت کامل پیش رویم ۳ الی ۴ سال زمان برد. زندوکیلی با توجه به نظارت دیگر دستگاه ها در این طرح گفت: طبیعتا این طرح باید مورد قبول عناصری دیگری که می خواهند این طرح را اجرا کنند قرار گیرد.ممکن است شورای شهر نظری داشته باشد عملا بعد از تصویب طرح،شورا شهر اراک باید آن را امضا کند.همچنین منابع مالی افق طرح ۱۰ سال در بودجه سنوات شورا قرار دارد. معاون عمرانی استاندار در پاسخ به این سوال که تعداد جلسات کمیسیون ماده ۵ بیش از حد معمول است، بیان کرد: در واقع کمیسیون ماده ۵ برای تصویب طرح تفصیلی و تغییرات قانونی آن تشکیل می شود حتی می توانند هر روز جلسه تشکیل شود یا حتی سالی یکبار این موضوع بستگی به نیاز کمیسیون دارد.اما در مجموع تعداد زیاد جلسات هم خوب نیست چراکه نشان می دهد یا طرح کارشناسی خوبی نداشته است و یا اینکه مسئولین آنچنان که باید به طرح وفادار نیستند.
معاون عمرانی استاندار در پایان صحبت های خود گفت: در حال حاضر نیز یک سری پروژه های عمرانی و اجرای طرح های توسعه ای را برای استان داریم که با کمک همه دست اندرکاران اعم از مدیران و کارشناسان مربوطه پیگیری خواهیم کرد. وی همچنین از مدیران دفاتر استانداری و دستگاههای اجرایی استان، کارکنان و کارشناسان حوزه عمرانی، شهرداران، بخشداران، دهیاران، مجریان طرح ها و همه عوامل ذیربط بعنوان لشکریان توسعه و عمران استان نام برد و گفت: نقش ما نقش هماهنگ کننده امور عمرانی است و سعی می کنیم با تلاش مدبرانه و همکاری مجدانه ، از توان بسیار بالای این لشکر برای توسعه، عمران و خدمتگذاری به مردم استان بهره مند شویم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.