خانه » جدیدترین » شبکه های اجتماعی در آینه قوانین

شبکه های اجتماعی در آینه قوانین

دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۶ شماره ۷۵۰

احمد آرزومندی. مشاور حقوقی

در دنیـای مدرن امروز و گسترش فناوری، ابزارهای مختلفی مانند رایانه، تبلت و گوشی های هوشمند در اختیار همگان است. از طرفی با همه گیر شدن فضای مجازی و بیشترین کاربرد آن استفاده از شبکه های پیام رسان مـانند تلگرام(Telegram)، اینستـاگرام (Instagram) و توییتر (Twitter) می باشد. در این نوشتار در پی تشکیل پرونده های بسیاری ناشی از این شبکه ها در محاکم کیفری، به بررسی آسیب ها و قوانین مسایلی از قبیل: کانالهای مستهجن، انتشار متون (Screen Shots)، انتشار های عکس های خصوصی، انتشار اخبار مختلف و… می پردازیم.
کانال ها، صفحات، تبلیغات مستهجن و مبتذل: تا به حال مشاهده نموده اید افرادی جهت افزایش اعضا(Member)، اقدام به تولید، ارسال، انتشار و یا معامله این محتویات نموده و به طبع آن کسب درآمد از تبلیغات می کنند.
در این موارد مستندا به ماده ۱۴ قـانون جرایـم رایانه ای به حبس از ۹۱روز تا دوسال و پرداخت جزای نقدی محکوم می گردند.
تبادل لینک: متاسفانه در برخی موارد افراد به عنوان واسط جهت افزایش یا تبلیغ کانال یا صفحات مستهجن، اقدام به پخش تبلیغات تحریک آمیز و ترغیبی به جهت استفاده از این محتوا و یا تسهیل با عناوین «تبادل لینک» و… می نمایند که مطابق ماده (۱۵) قانون جرایم رایانه ای به حبس از ۹۱ روز تا یک سال و پرداخت جزای نقدی محکوم می گردند.
تغییر فیلم و عکس های افراد (Profile): هر فردی عکس یا صوت یا فیلم دیگری را تغییر دهد و یا تحریف کند و منتشر نماید که موجب هتک حیثیت او شود، مستندا به ماده (۱۶)قانون جرایم رایانه ای به حبس از ۹۱روز تا دو سال و پرداخت جزای نقدی محکوم می گردد.
تصـاویر، فیلم ها و مکالمات خصوصی (Screen Shots): هر فردی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت وی منتشر نماید به نحوی که به ضرر یا عرفا موجب هتک حیثیت او شود، بنا بر صراحت ماده (۱۷) قانون جرایم رایانه ای به حبس از ۹۱روز تا دو سال و پرداخت جزای نقدی محکوم می گردد.
بازنشر و ارسال خبرها و وقایع (Forward): همگان روزانه خبرها و اسناد متفاوتی را دریافت و مشاهده می کنند که بعضا آن را برای گروه ها و افراد بازنشر یا فوروارد می نمایند و یا نظر می دهند.
در این صورت هرکسی هر محتوایی را راسا یا نقل قول به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی صراحتا یا تلویحا نسبت دهد ویا اخباری را به قصد اضرار به غیر، تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی، اکاذیبی را منتشر نماید علاوه بر اعاده حیثیت به حبس از ۹۱ روز تا دوسال و پرداخت جزای نقدی بنا به نص صریح ماده (۱۸) قانون جرایم رایانه ای و مطابق ماده (۶۹۸ ) قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات محکوم می گردد.
***
شما می توانید سوالات خود را جهت مشاوره به آی دی زیر ارسال کنید و هر هفته پاسخ آن را در روزنامه دنبال نمائید: vaghaye@

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.