خانه » پیشنهاد سردبیر » گـزارشــی از سهــم بـالای استـفــاده از شبکه های اجتماعی در زندگی مردم/ گشت و گذار مجازی

گـزارشــی از سهــم بـالای استـفــاده از شبکه های اجتماعی در زندگی مردم/ گشت و گذار مجازی

شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶   شماره ۷۱۱

***

وقایع استان

***

به تایید مرکز آمار ایران فضای مجازی یکی از اصلی ترین مکان های وقت گذرانی ایرانی ها در طول شبانه روز است و تقربا میانگین حضور کاربران ایرانی نزدیک به ۵ تا ۹ ساعت است.
از طرفی برخی کارشناسان و جامعه شناسان از نقش مهم این فضا در رشد آسیب های اجتماعی به ویژه در حوزه خانواده هشدار می دهند؛ این پرسش که سهم فضای مجازی از آسیب‌های اجتماعی امروز جامعه ایران چقدر است؟ هم اکنون بسیـار مطــرح می شود و دیدگاه ها نیز نسبت به آن متفاوت است اما خود افراد جامعه به عنوان مواجهه گران اصلی با این پدیده نظرهای دیگری دارند. قطعا گروه های مختلف سنی با گرایشات و سطح آگاهی مختلف، نظرات متفاوتی در این باره دارند و این فضا کارکردهای مختلفی برایشان دارد.
مهرداد که دانشجو است می گوید: من قبول دارم حجم بسیاری از زندگی ما را فضای مجازی پر کرده است؛ ولی این دیدگاه که این فضــا آسیب زا است نمی تواند عادلانه و منصفانه باشد.
وی اضافه می کند: هر پدیده ای دردنیا دارای نقاط مثبت و منفی است حتی دارویی که برای بیماری ها مصرف می شود نیز عوارضی دارد مهم این است که آن عوارض را بشناسیم.
این دانشجوی ارشد عمران ادامه می دهد: همین فضای مجازی و تکنولوژی در روند ارتباط گیری افراد و انجام سهل تر امورشان بسیار مفید بوده است. در ضمن وقتی منابع بیشتر باشد قدرت تحلیل و انتخاب بالاتر می رود وقتی یک خبر و آنتی خبر در فضای مجازی پخش می شود فرصت راستی آزمایی بیشتر است.
آرزو که ۱۹ سال دارد و بازیگر تئاتر است می گوید: من معتقدم که این فضا خوب است البته به شرطی که به درستی از آن استفاده شده است هر چیزی هم اگر دچار افراط شود مشکل زا می شود.
وی ادامه داد: من خودم قبول دارم که خیلی از این فضا استفاده می کنم ولی واقعا تمام تلاشم این است که در راستای هدفم باشد هرچند که گاه به خـودم می آیم و می بینم ساعت ها در صفحه های هنرمندان علاقمند در حال پرسه زدن هستم.
آرزو می گوید: یک چالش دیگر این فضاها بسیاری از ارتباطات است که چون بـدون شنــاخت صورت می گیرد باعث دردسرهایی می شود من در اطرافم نمونه ازدواجی با این نوع رابطه دیده ام که خیلی موفق نیست.
الناز ۳۹ سال دارد و در دفتر حقوقی کار می کند. وی می گوید: پرونده هایی گاه وجود دارد از سواستفاده از حریم شخصی افراد در فضای مجازی یعنی هنوز تعریف ها به درستی در جامعه ما شکل نگرفته اند.
وی ادامه می دهد: خیلی ها هم می خواهند تنها زمانشان بگذرد یعنی اوقات فراغتی که می توان صرف کتاب و فیلم کرد صرف گشت و گذار مجازی می شود.
او ادامه می دهد: البته این وجه منفی آن است شاید به خاطر اینکه ما هنوز به درستی نمی دانیم چه استفاده های بهینه ای می شود از این فضا کرد.
بهرام ۴۴ ساله نیز می گوید: من دو دختر نوجوان دارم آن ها را نمی توان از استفاده از این شبکه ها منع کرد؛ اما از آنجاییکه نگاهم در ابتدا خیلی منفی بود تصمیم گرفتم خودم نیز عضو این شبکه ها شوم تا بتوانم با آسیب ها و موارد مثبتش آشنا شوم و با دخترهایم در موردشان بهتر صحبت کنم.
این کارمند ادامه داد: هم اکنون مشکل خاصی وجود ندارد من نظارت مستقیم ندارم؛ ولی در صورت لزوم این اقدام را خواهم کرد.
اما شهـریــار ۲۱ سـاله نظرش متفاوت است. او می گوید: تنها کاربرد شبکه های مجازی برای بیشتر جوانان جنبه سرگرمی و تفریح است.
وی ادامه می دهد: وقتی نه تفریح مناسب و نه درآمد کافی باشد مجبور می شوی به این فضاها پناه ببری. دقت کنید در این شبکه ها جز نشان دادن اینکه خوشبختیم و عکس های لاکچری هیچ چیز نیست به نظرم یک دروغ دسته جمعی است.
با تمام این رویکردها و نگاه ها آنچه باید پذیرفت همه گیر شدن این فضا و قدرت جذب بالایش است و به نظر می رسد ضرورت ارتقا سواد رسانه ای در کاهش آسیب هایی با محوریت فضای مجازی بسیار مهم باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.