خانه » پیشنهاد سردبیر » عملیات اجرایی پروژه امیرکبیر آغاز شد/شروع ماراتن ۵۵ متری

عملیات اجرایی پروژه امیرکبیر آغاز شد/شروع ماراتن ۵۵ متری

شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶   شماره ۷۱۱

***

وقایع استان

عباس لعل بار

***

عملیات اجرایی طرح «امیرکبیر» یا همان ۵۵ متری (بعدها ۵۸ متری) در آخرین روز کاری هفته گذشته با تخریب تعدادی از واحدهای مسکونی واقع در طرح استارت خورد. این پروژه یکـی از قدیمـی تـرین و پر حاشیه تـرین طرح های عمرانی اراک است که در ماه های اخیر با اعتراض ساکنین در طرح و تقاضای آنها برای رفع بلاتکلیفی، بیش از همیشه در صدر خبرها قرار گرفته بود. «۵۵متری» از میدان ولیعصر(عج) شروع و تا خیابان میرزای شیرازی به طول هزار و ۸۰۰ متر امتداد دارد و ۲۱۸ پلاک اعم از مسکونی، تجاری، اداری با مساحتی در حدود ۳۰ هزار متر مربع را در بر می‌گیرد که از این تعداد ۴۹ پلاک ۲۰ درصد، ۶۰ پلاک از ۲۰ تا ۵۰ درصد و ۱۰۹ پلاک نیز بیش از ۵۰ درصد در اجرای طرح درگیر است. عملیات تخریب ۲ پلاک واقع در مسیر پروژه ۵۸ متری (طرح ۵۵ متری سابق یا امیرکبیر) با حضور رئیس و اعضای شورای شهر، مشاور عالی شهردار، معاون امور زیر بنایی و حمل و نقل شهری، معاون مالی و اقتصادی، سرپرست معاونت خدمات شهری، مدیران مناطق شهرداری، صبح ۴ آبان ماه سال جاری ساعت ۷ صبح اجرایی گردید. سعادتمند مدیر اداره املاک و مستغلات شهرداری اراک با اشاره به اینکه در مسیر این طرح ۴۵۱ پلاک می بایست تملک شود، بیان داشت: مسیر قرارگیری املاک مورد طرح به طول ۱۸۶۰ می باشدکه کل پلاک های ثبتی درگیر با این طرح ۴۵۳ پلاک می باشدکه از این تعداد ۲۳۱ پلاک که شامل ۵۱% کل پلاک و با مساحتی در حدود ۵۵ هزار مترمربع می باشد به طورکامل وصددرصد درکف معبرقرارگرفته است.،
وی همچنین با اشاره به اینکه ۴۷ پلاک تاکنون توسط شهرداری تملک و ۳۵ پلاک نیز تخریب شده، خاطر نشان ساخت: طبق دستور مهندس تاجران شهردار کلانشهر اراک طی هفته اخیر ۱۲ پلاک که توسط شهرداری تملک شده ، تخریب می شوند و صبح امروز شاهد تخریب ۲ پلاک از ۱۲ پلاک مذکور بعد از گذشت سه سال بوده ایم .
مدیر اداره املاک و مستغلات شهرداری اراک تصریح کرد: فاز اول بازگشایی پروژه امیرکبیر(۵۸ متری) از میدان ولیعصر(عج) تا خیابان شهید رجایی می باشد که حسب دستور شهردار کلانشهر اراک تملک و تخریب املاک مورد مسیر فاز یک با جدیت هرچه تمام انجام خواهد شد.
سعادتمند گفت: همچنین طی بازدیدی که مهندس تاجران از مسیر پروژه امیرکبیر داشته، مقرر گردیده زمین هایی که تملک و تخریب می شوند شهرداری در اسرع وقت نسبت به آسفالت و بازسازی و زیباسازی آن از لحاظ منظر شهری با کاربری زمین های بازی و ورزشی کوچک جهت استفاده شهروندان اقدام نماید. وی افزود: عملیات تخریب ۱۲ پلاک باقی مانده نیز طی روزهای اخیر انجام خواهد شد.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز گفت:در خصوص تامین اعتبار طرح ۵۵ متری اراک مشکلی وجود ندارد و این اعتباراز طریق املاک شهرداری تامین خواهد شد. کاوه فلک افلاکی رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک در حاشیه تخریب تعدادی از واحدهای مسکونی واقع در طرح امیرکبیر اراک در جمع خبرنگاران گفت: شورای اسلامی اراک به مردم قول داده بود ضمن انتخاب یک شهردار توانمند تکلیف طرح ۵۵ متری اراک را مشخص کند.
فلک افلاکی اظهار کرد: با شروع کار شهردار جدید کلانشهر اراک عملیات اجرایی طرح ۵۵ متری اراک که ۱۴ سال در بلاتکلیفی مانده بود، آغاز شد. وی با اشاره به اینکه این طرح در چهار فاز اجرایی خواهد شد افزود: فاز اول این طرح از میدان ولیعصر تا خیابان شهید رجایی است که در این فاز ۱۲ ملک توسط شهرداری تملک شده و عملیات تخریب آنها آغاز شده است.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک با اشاره به اینکه در خصوص تامین اعتبار این طرح مشکلی وجود ندارد ادامه داد: اعتبار این طرح از طریق املاک شهرداری تامین خواهد شد.
فلک افلاکی اظهار کرد: البته با سرمایه گذاران هم برای اجرای این طرح صحبت هایی شده است تا بتوانیم از ظرفیت های سرمایه گذاران بخش خصوصی هم برای تکمیل این طرح استفاده کنیم. وی ادامه داد: امیدواریم بعد از اجرای فاز اول بلافاصله فاز های بعدی در دستور کار قرار گیرد تا بدون وقفه اجرای این طرح را انجام دهیم.
سرپرست عمران و بازآفرینی شهرداری اراک هم در آغاز عملیات اجرایی طرح بیان کرد: اجرای طرح ۵۸ متری اراک به ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. سعید بیاتیان اظهار داشت: طرح ۵۸ متری یک طرحی است که قرار است از حدفاصل میدان ولی‌عصر(عج) تا پل فرنگی یک معبر ۵۸ متری بازگشایی شود. وی افزود: این طرح سال ۸۵ توسط شورای عالی شهرسازی مصوب و به شهرداری که مجری این طرح بود ابلاغ شد، شهرداری اراک نقشی در لغو یا اجرای این طرح ندارد بلکه تمام امور مرتبط با شورای شهرسازی است.
سرپرست عمران و بازآفرینی شهرداری اراک تصریح کرد: علیرغم این موارد تعدادی ملک از گذشته تملک شده بود و در این معبر ۵۸ متر کف خیابان و دو طرف بدنه هم به عنوان حریم قرار دارند که در زمینه حریم باید اقدامی انجام شود تا مردمی که با حریم خیابان درگیر هستند با مشکل مواجه نشوند.
بیاتیان بیان کرد: یک‌هزار و ۱۸۰ پلاک در کف خیابان و حریم درگیر است که از این تعداد ۴۸۰ پلاک در کف معبر و باقی در حریم قرار دارند که ما اگر بتوانیم تصمیم‌سازی خوبی ایجاد کنیم بخشی از نارضایتی مردم کاسته می‌شود. وی ادامه داد: در زمینه کف معبر این املاکی در حال تخریب هستند املاکی هستند که تملک شده اما تخریب آن‌ها انجام نشده بود که با دستور شهردار تصمیم بر اجرای عملیات گرفتیم.
سرپرست عمران و بازآفرینی شهرداری اراک خاطرنشان کرد: متاسفانه آستانه تحمل مردم کاهش پیدا کرده که اگر ما خودمان را جای آن‌ها بگذاریم در می‌یابیم که تا حدودی حق با این افراد است و مردم از خوب یا بد بودن طرح بحثی ندارند بلکه نارضایتی مردم از بلاتکلیفی این طرح پس از ۱۵ سال است.
بیاتیان عنوان کرد: عملیات اجرایی این طرح آغاز و قطع برق، گاز و آب هم انجام شده و هم عملیات تخریب را شروع کرده‌ایم، در این منطقه بافت به شکلی است که معابر عرض کمی دارند و ورود امکانات و ماشین آلات با دشواری روبرو شده این در حالی است که تمام تلاش ما بر این است که تخریب پلاک‌های خریداری شده به زودی انجام شود. وی اضافه کرد: تمام طول معبر به ۴ فاز اجرایی تقسیم می‌شود که به ترتیب فاز به فاز اقدامات را انجام می‌دهیم تا بتوانیم با جلوگیری از پراکنده کاری به زودی مردم را از بلاتکلیفی درآوریم.
سرپرست عمران و بازآفرینی شهرداری اراک خاطرنشان کرد: در اجرای طرح چند مقوله از جمله تامین منابع مالی، همکاری مردم و مدیریت شهرداری درگیر می‌شوند اما قصد بر این است که یک ستاد برای طرح ۵۵ متری تشکیل شود که هرچه زودتر بتوانیم با مردم به تفاهم برسیم.
بیاتیان عنوان کرد: با منابع مالی موجود و وضعیت فعلی شهرداری، تخمین زمان برای اتمام این طرح امکان‌پذیر نیست اما به طور قطع اگر سرمایه‌گذار ورود پیدا کند از زمان کمتر و سرعت بیشتری برای این طرح استفاده می‌کنیم. وی ادامه داد: قانون تملک یک قانون است که ما نه قدمی از آن فراتر می‌رویم و نه قدمی عقب‌نشینی می‌کنیم به این صورت که قانون تملک بیان کننده این موضوع است که زمانی که ملکی در طرح عمران شهری قرار گیرد باید بر اساس قانون سه کارشناس ملک را کارشناسی کنند و بر اساس نظر کارشناسی بهای آن ملک پرداخت شود.
سرپرست عمران و بازآفرینی شهرداری اراک با بیان اینکه شهرداری نهاد وابسته به دولت است و اعتبار تخصیص شده ندارد گفت: هر آن‌چه که شهرداری درآمد بدست می‌آورد خرج می‌شود و تخصیص شدن اعتبار از مبلغ تعلق گرفته بستگی به تلاش خودمان دارد. بیاتیان عنوان کرد: در بودجه سال ۹۶ اعتبار ویژه‌‌ای برای طرح ۵۵ متری در نظر گرفته نشد زیرا بنابر استفاده از سرمایه گذار بود ولیکن در سال ۹۷ یکی از ارقام اصلی ما تملک معابر ۵۸ متری است. وی ادامه داد: رقمی که برای اجرای طرح تخمین زده شده بود در حدود ۵هزار میلیارد است که ما اگر حریم را تعیین تکلیف کنیم بخش عمده‌ای از نارضایتی مردم از بین می‌رود و هم اینکه در اجرای طرح موفق می‌شویم.
سرپرست عمران و بازآفرینی شهرداری اراک افزود: شرکت کیسون مذاکراتی در زمان شهردار قبل انجام داد که این شرکت به عنوان سرمایه گذار در این طرح همکاری و مشارکت داشته باشد به همین منظور شهردار جدید هم مذاکراتی با این شرکت انجام می‌دهد و نظر نهایی ابلاغ می‌شود.
حجت الله مرادی مدیر منطقه ۲ شهرداری اراک نیز در رابطه با اجرای طرح ۵۵ متری به خبرگزاری ایسنا گفت: با توجه به حضور داوود تاجران در شهرداری اراک و رویکرد وی نسبت به این پروژه این طرح با قدرت و همت زیاد انجام خواهد شد.
مرادی با اشاره به بازدید شهردار اراک طی روزهای گذشته از محدوده این طرح خواستار تخریب هرچه سریعتر املاک تملک شده از جانب شهرداری شد. وی عامل اصلی این تاخیر را نبود ثبات در مدیریت شهرداری اراک طی سالهای اخیر دانست و افزود: با توجه به اینکه در مقاطعی مشکل بودجه نیز تا حدودی رفع شده بود اما عزم کافی برای تکمیل این پروژه وجود نداشت.
مدیر شهرداری منطقه ۲ اراک با توجه به فاز بندی این پروژه به ۴ فاز متفاوت افزود: فاز اول که از میدان ولیعصر(عج) تا تقاطع خیابان شهید رجایی در نظر گرفته شده طبق زمان بندی لازم انجام خواهد شد .
مرتضی سورانه رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر نیز که از موافقان اجرای طرح بوده است بیان داشت: عزم شورای شهر برای اجرای پروژه امیرکبیر و خارج نمودن شهروندان از وضعیت بلاتکلیفی جدی می‌باشد و فعلا باید تکلیف املاکی که در گذشته تملک شده‌اند روشن شود و کار را به نحوی شروع کنیم تا مابقی شهروندان نیز نسبت به اجرای این پروژه امیدوار شوند و کمک کنند که این پروژه ظرف مدت زمان ۲ سال به پایان برسد. وی همچنین در خصوص تامین منابع مالی اجرای این پروژه و حمایت اعضای شورا از مهندس تاجران در خصوص به سرانجام رساندن پروژه امیرکبیر پس از سال‌ها بلاتکلیفی گفت: در حال حاضر با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته با چند شرکت سرمایه‌گذاری مذاکره صورت گرفته است، همچنین از شرکت‌های پیمانکاری ذیصلاح برای اجرای پروژه از طریق تشریفات قانونی مناقصه در خواست همکاری می‌شود که شهرداری و شورا در اجرای این پروژه عظیم حمایت کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.