خانه » جدیدترین » گزارش «وقایع استان» از نشست استاندار با تعدادی از هنرمندان استان مرکزی/گلایه های هنرمندانه

گزارش «وقایع استان» از نشست استاندار با تعدادی از هنرمندان استان مرکزی/گلایه های هنرمندانه

یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۶   شماره ۸۱۷

***

وقایع استان

سمیه انصاری فر

***

نشست صمیمی استاندار با جمعی از هنرمندان استان مرکزی به مناسبت روز هنر انقلاب اسلامی برگزار شد. هرچند هنرمندان حاضر در این نشست را نمی توان نماینده تمامی هنرمندان استان مرکزی و حتی شهر اراک دانست؛ زیرا بیشتر این جمع هنرمندانی بودند که به طور خاص با حوزه هنری انقلاب اسلامی استان مرکزی همکاری داشته یا دارند به غیر از یکی دو نفر از پیشکسوتان که کاملا به صورت تشریفاتی در این جلسه حضور داشتند. شاید همین نکته بیانگر اولین مشکل جامعه هنری استان باشد که همچنان ارگان های متولی چون فرهنگ و ارشاد و حوزه هنری خود را جدا از هم می دانند و هنرمندان خود را از یکدیگر تفکیک می کنند یا اینکه در تلاش هستند هنرمند مستقلی را با یک دعوت و تقدیر در ذیل عنوان ارگان خود ببرند و در انحصار خود درآورند. با این وجود این نشست را نیز با تمام نگاه های گزینشی اش باز باید به فال نیک گرفت زیرا فرصت را برای تعامل استاندار با فضای هنری استان و آگـاهی از بخشی از دغدغه های مشترک تمام هنرمندان استان که بدون شک در حوزه عدم حمایت ها و امکانات فرهنگی و هنری در شهر خلاصه می شود، فراهم کرد. در این نشست تعدادی از هنرمندان به نمایندگی از هنرمندان رشته خود به بیان دیدگاه ها و دغدغه هایشان پرداختند.

واگرایی پاشنه آشیل هنر استان مرکزی
مظاهر آذرپی رییس انجمن هنرهای تجسمی استان مرکزی در این نشست گفت: متاسفانه پاشنه آشیل هنر و هنرمندان این شهر و به خصوص هنرهای تجسمی واگرایی موجود است.
این هنرمند نقاش افزود: البته نمی توان تنها هنرمندان را مقصر جلوه داد. نقش ارگان های مرتبط با هنرمندان در از بین رفتن این هم افزایی نیز بسیار است. ارگان هایی مانند حوزه هنری، فرهنگ و ارشاد، میراث فرهنگی و صنایع دستی، شهرداری و هر ارگانی که در ارتباط با هنر تجسمی است بدون تعامل با یکدیگر و به طور جزیره ای و تنها با تعداد محدودی هنرمند کار می کنند.
آذرپی ادامه داد: سال ها پیش جشنواره هنرهای تجسمی در استان برگزار می شد؛ ولی در سال های اخیر به دلیل کمبود اعتبار دیگر برگزار نمی شود. البته اعتقاد ما بر این است که برای برگزاری چنین جشنواره هایی نباید تنها توقع از اداره فرهنگ و ارشاد بعنوان متولی برای تامین اعتبار و هزینه ها باشد بلکه باید سایر ارگان ها نیز وارد این پروسه شوند.
وی گفت: متاسفانه به دلیل مشکلات موجود بسیاری از هنرمندان از استان مهاجرت کرده اند. یکی دیگر از مسائل قابل ذکر این است که ارتباط استان و هنرمندانش با استان های دیگر بسیار کم است و باید شرایطی ایجاد شود تا این ارتباط و تعامل برقرار شود.

مسئولین با هنرمندان تعامل ندارند
در ادامه خداداد خدام رییس انجمن هنرهای نمایشی استان مرکزی نیز گفت: صراحتا می گویم که تمایلی به حضور در چنین جلسه ای نداشتم زیرا در یک سال و نیم گذشته که مسئولیت انجمن نمایش استان را داشتم تمام مطالبات اهالی تئاتر از مسئولین و ارگان هایی چون شهرداری، شورای شهر و استانداری ابتر مانده است.
وی با بیان اینکه تعامل مسئولین با هنر و هنرمندان کم است، افزود: مطالبات حوزه تئاتر استان در بخش سخت افزاری و امکانات بیش از یک دهه است که مشخص است و به مسئولین انتقــال داده می شود؛ ولی تا کنون اتفاق مثبتی در این زمینه رخ نداده است.
خدام ادامه داد: با وجود اهمیت توسعه فرهنگی و اولویت آن بر توسعه اقتصادی و سیاسی همچنان این حوزه مظلوم ترین بخش است و مسئولین با اذعان به اهمیت آن همچنان به شعار دادن در مورد هنر می پردازند.
وی تصریح کرد: یکی از نیازهای شهر اراک و استان مرکزی ایجاد پلاتوهای کوچک و ارزان قیمت تئاتر است. هم اکنون در تمامی استان ها چنین پلاتوهایی برای اجرای نمایش در نقاط مختلف شهرها وجود دارد.
این هنرمند تئاتر اضافه کرد: تماشاخانه هایی از این دست می توانند در پارک ها و نقاط مختلف شهر با اعتباری حدود ۲۰۰ میلیون تومان ایجاد شوند و به نقاط مختلف شهر هویت فرهنگی بدهند مسئله ای که جای خالی آن حس می شود.
خدام گفت: البته مشکل ما همیشه اعتبار نیست بعنوان مثال اعتبار ساخت یک پلاتو در فرهنگسرای آیینه فراهم شده است؛ اما در اخذ مجوز آن مشکل داریم بارها از شورای شهر خواسته ایم در این مورد روند را تسهیل کنند؛ ولی هیچ همکاری با انجمن نمایش نشده است.
وی توضیح داد: تولیدات تئاتر در دو بخش کاربردی و مفهومی مورد توجه است بخش کاربردی همان بخشی از تئــاتر است که می تواند در حوزه آسیب های اجتماعی و فرهنگسازی موثر باشد که بدون شک برای استفاده از ظرفیت تئاتر در این حوزه باید ارگان های متولی از آن حمایت کنند.
خدام اضافه کرد: بخش مفهومی آن بخشی از تئاتر است که نیاز به حمایت دولت ندارد و فقط باید زیرساخت هایش از سوی دولت فراهم شود تا هنرمند با فراغ بال به خلق اثر و جذب مخاطب بپردازد و خود درآمدزایی کند.

تحمل صداهای دیگر را نیز داشته باشیم
عباسیان یکی از شاعران استان نیز به نمایندگی از شاعران و اهالی ادبیات گفت: متاسفانه در جامعه ما فرهنگ گفتگو بسیار پایین است در حالیکه باید صداهای مختلف را شنید و تحمل صدای غیر از صدای خود را داشت.
وی ادامه داد: به نظر من بهتر است جلساتی از این دست به طور اختصاصی تر در رشته های مختلف برگزار و دغدغه ها با حضور هنرمندان آن بخش عنوان شود تا خروجی و نتیجه ای حاصل شود.

هنر نیاز به سرمایه گذاری بلند مدت دارد
شمس الله دایی زاده هنرمند فیلم ساز و عکاس نیز در این نشست گفت: نکته قابل توجه این است که هنوز هیچ بانک اطلاعاتی جامعی از هنرمندان استان و شهر وجود ندارد و خیلی از آن ها در گمنـامی کار می کنند در حالیکه این شناخت باید باشد تا حمایت ها به آنان که هنرمند واقعی هستند و شایسته آن برسد.
وی ادامه داد: در حوزه فرهنگ هزینه کوتاه مدت موثر نیست بلکه باید با توجه به اهمیتش در آن سرمایه گذاری کرد تا در بلندمدت نتایج موثر آن را دید.

هیچ تعریفی از هنرمند حرفه ای در جامعه ما وجود ندارد
فرامرز احمری یکی از شاعران استان نیز گفت: من بعنوان هنرمند مطالبات بسیاری دارم؛ ولی جلسات کوتاهی از این دست که تنها به برخی تعارفات می گذرد و در آن هنرمندان علی رغم دردها و مشکلات سعی می کنند لبخند بزنند هیچ نتیجه ای در بر ندارد.
وی ادامه داد: در واقع همیشه بر سر ما هنرمندان زده اند و ما سکوت کرده ایم. بدون شک مطالبات ما بعنوان هنرمند بسیار است ولی وقتی می بینیم که اعتبارات دولتی کم است و اعتبار استانداری برای فرهنگ و هنر ۱۵۰ میلیون تومان بوده است دیگر حرفی برای گفتن نخواهد ماند.
احمری ادامه داد: متاسفانه هنوز در شهر ما با وجود صنایع که اغلب آلاینده هستند هنر مهجور و بدون اعبتار است چرا نباید صنایع آلاینده ای که سلامت ما را می گیرند سهم خود را از فرهنگ و هنر این شهر را بپردازند.
وی تصریح کرد: هنرمندان در کوچکترین مسائل و امکانات با مشکل رو به رو هستند بسیاری از آن ها حتی یک روز بیمه نیز ندارند یا برای ارائه اثر خود توانایی مالی ندارند و هیچ حمایتی نیز نمی شوند. دلیل همـه این ها این است که تعریف هنرمند حرفه ای در جامعه ما وجود ندارد.
احمری ادامه داد: پیشنهاد من این است یک کارگروه با حضور نخبگان هنری استان که در عرصه عملیاتی کار کرده اند تشکیل شود و دوستان سازمانی نیز با آنها همکاری کنند تا در راستای حل مشکلات مختلف هنر استان برنامه ریزی و سیاست گذاری کنند و جلسات ماهیانه برای رصد عملکرد آن ها باشد.

ساخت پلاتوی نمایش در پارک بانوان اراک
فتح الله حقیقی معاون سیاسی امنیتی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: بضاعت معاونت سیاسی امنیتی استانداری بسیار اندک و ناچیز است ولی با وجود اعتبار محدود ۱۵۰ میلیون تومانی اقدامات خوبی چون ایجاد مجمع مشورتی هنرمندان، جشنواره عکس آسیب های اجتماعی، حمایت از نمایش های خیابانی، هنرهای تجسمی، ساخت فیلم کوتاه و… انجام شده است.
وی ادامه داد: در مورد بانک اطلاعاتی هنرمندان استان مرکزی باید گفت یک بانک اطلاعاتی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان وجود دارد که البته کامل نیست و مقرر شده ظرف شش ماه آینده کامل شود.
حقیقی افزود: ما نیز مشتاق هستیم تا از استعدادها و ظرفیت های هنرمندان در خود شهر استفاده کنیم و دیده می شود که متاسفانه به دلیل کمبودها بسیاری از آن ها مهاجرت می کنند. البته اینکه هنرمندی از شهر ما بتواند در مرکز خوش بدرخشد جای خوشحالی دارد؛ ولی اولویت در ماندن هنرمندان در شهر خودمان است. تعامل با استان های دیگر نیز نکته قابل تاملی است.
معاون سیاسی استانداری تصریح کرد: هم اکنون ساخت یک پلاتوی نمایش در پارک بانوان اراک در دست اقدام است و از هنرمندان این حوزه می خواهیم با بازدید از این پلاتو نظرات و پیشنهادات کارشناسی خود در خصوص آن را تا قبل از راه اندازی به ما گوشزد کنند.

استان مرکزی نسبت به استان های دیگر از نشاط کمتری برخوردار است
استاندار مرکزی نیز در این نشست با اشاره به شناختش نسبت به استان و آگاهی از سابقه هنری استان گفت: این یک واقعیت است که استان مرکزی در زمینه تجهیزات و امکانات به ویژه در حوزه سخت افزاری نسبت به استان های دیگر بسیار عقب تر است.
سیدعلی آقازاده افزود: البته نباید تمام توقعات در ایجاد این امکانات از بخش دولتی باشد زیرا همانطور که میدانیم وضعیت اعتبارات به ویژه در بخش هنر بسیار کم است بنابراین باید بخش خصوصی را نیز ترغیب به حضور در این بخش کرد.
وی ادامه داد: این موضوع نیز نیاز به هماهنگی و تعامل دو طرفه دارد بسیاری از سرمایه گذاران علاقمند به هنر هستند و یا خیرینی در این حوزه وجود دارند که باید شناسایی و توجیه شوند تا شاهد حضور آن ها در هنر استان و رونق بیشترش باشیم.
آقازاده در ادامه به نبود نشاط در جامعه به ویژه در استان مرکزی اشاره کرد و گفت: متاسفانه استان مرکزی نسبت به استان های دیگر از نشاط کمتری برخــوردار است و در ایـــن خصـــوص هــم هنرمندان و هــم ارگان های متولی کوتاهی کرده اند.
وی تصریح کرد: امروز جامعه نیاز به فعالیت با نشاط دارد زیرا نشاط اجتماعی باعث کاهش جرم و جنایت می‌شود آمارها می‌گویند اگر می‌خواهیم جلوی جرم و ناهنجاری را بگیریم باید نشاط داشته باشیم.
استاندار مرکزی گفت: نشاطی که مدنظر ما است نه دچار افراط است نه نگاه تفریطی بلکه نشاطی در چارچوب قوانین مان است بهرحال جامعه بدون نشاط جامعه مرده ایست حتی اگر نفس بکشد و در ایجاد این نشاط نقش هنرمندان بسیار مهم است.
استاندار در پایان جلسه با این پیشنهاد که کارگروهی از هنرمندان نخبه ایجاد شود موافقت کرد. هرچند تشکیل چنین کارگروهی می تواند اتفاق مبارک و مثبت باشد ولی باید دید هنرمندانی که قرار است در این کارگروه قرار بگیرند چگونه و با چه دیدگاهی و توسط چه افرادی انتخاب می شوند. امید که هنرمندان استان به درستی دیده شوند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.