خانه » پیشنهاد سردبیر » گزارش «وقایع استان» از متلاشی شدن بزرگترین باند کلاهبرداری اینترنتی کشور در اراک/یک (app) سه میلیاردی

گزارش «وقایع استان» از متلاشی شدن بزرگترین باند کلاهبرداری اینترنتی کشور در اراک/یک (app) سه میلیاردی

چهارشنبه ۱۴ تیر ۹۶ شماره ۶۲۲
***
وقایع استان
سحر یاری
***
قصد داشتم موبایل بخرم. دیده بودم که دوستانم لپ تاپ ها و گوشی های خود و یا حتی لوازم خانگی را با خرید اینترنتی تهیه می کنند. مدل ها را می بینند از ویژگی هایشان با خبر می شوند و بعد از انتخاب کالای سفارش داده شده به دستشان می رسد. من هم تصمیم گرفتم برای خرید گوشی از سایت های اینترنتی اقدام کنم. در یکی از سایت هایی که تبلیغ فروش آخرین مدل گوشی مورد نظرم را داشت که البته در فروشگاه های شهر خودمان نیز نبود وارد شدم پول را به حساب مورد نظر واریز کردم ولی گوشی هرگز به دستم نرسید. پس از تحقیق و پرس و جو متوجه شدم سایت غیرمعتبر و جعلی بوده است.
هر خیری یک شر نیز در دل خود دارد. دنیا به سمت تکنولوژی و پیشرفت می رود و مردم هر روز آسان تر از قبل با ابزار جدید به امور خود می رسند. پرداخت قبوض، خرید آنلاین، اطلاع از اخبار، دانشگاه های مجازی، تورهای مجازی و… همه این ها امکانات جدیدی است که به مدد پیشرفت تکنولوژی و ظهور پدیده ای چند دهه ای به نام اینترنت پیدا شده است. اما در کنار تمام خدماتی که اینترنت می تواند برای ما داشته باشد گاه آسیب ها و ضررهایی را نیز به همراه دارد آسیب های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی. هم اکنون افراد سودجو و مجرمین با سو استفاده از اعتماد عمومی مردم و با تطبیق خود با ویژگی های محیط و ابزار روز، اقدام به کلاهبرداری و اخاذی از مردم می کنند. این جرایم می تواند از تهدید به انتشار عکس ها و فیلم های خصوصی تا برداشت از حساب یک فرد باشد. آنچه در سال های اخیر از اخبار به گوش می رسد این است که درصد کلاهبرداری های اقتصادی همیشه بیشتر بوده است و استفاده از سادگی و ناآگاهی مردم عامل خوبی برای این نوع دست درازی ها به اموال مردم شده است. راهنمایی مردم به درگاه های جعلی و یا ایجاد وب سایت های کلاهبرداری خرید آنلاین و قرار دادن تبلیغات تقلبی در سایت های خرده فروشی واقعی، از جمله این کلاهبرداری هاست.
بیشترین آمار سرقت اینترنتی در کشور ما فیشینگ است، یعنی هکرها و مجرمان سایبری با ایجاد صفحات جعلی مشابه درگاه اصلی بانک‌ها یا در قالب خرید اینترنتی دست به سرقت می‌زنند. مجرمانی که از این روش استفاده می‌کنند ابتدا با ساختن صفحه‌ای جعلی مشابه صفحه اصلی بانک‌ها شماره کارت، رمز دوم و کد cvv2 را به دست آورده و در فرصتی مناسب اقدام به برداشت از حساب کاربر می‌کنند. این دسته از مجرمان برای این‌که کاربر به موضوع مشکوک نشود با قراردادن پیغام این‌که سیستم بانک قطع است اعتماد فرد را جلب می‌کنند. گاهی نیز بعد از ثبت مشخصات فرد را وارد سایت اصلی بانک می‌کنند.
براساس آمارهای پلیس، ۵۰ درصد جرایم سایبری کشور برداشت‌های غیرمجاز است که بیشتر آنها از طریق فیشینگ انجام می‌شود. البته روش دیگری به نام اسکمیر نیز در حال متداول شدن است. مجرمان با قرار دادن مدارهای مغناطیسی در دستگاه‌های کارتخوان فروشگاه‌ها اطلاعات کارت‌های بانکی مشتریان را ذخیره می‌کنند و با تخلیه اطلاعات از جمله رمز دوم، کارت بانکی جعلی ساخته و از حساب مشتری سرقت‌های میلیونی می‌کنند. البته ایمیل ها و پیامک های جعلی به بهانه واریز مبلغ هنگفت پول به حسابتان و یا برنده شدن در قرعه کشی و گرفتن اطلاعات شخصی حساب کاربر نیز یکی دیگر از راه ها است. تفاوت جرایم دنیای مجازی و اینترنت با دنیای واقعی این است که ممکن است هر فردی در هر شهر و کشوری طعمه هر مجرمی از هر نقطه دیگر شود.
پس با وجود این ترفندها بسیار باید مراقب بود تا روزی مالباخته اینگونه کلاهبرداری ها و جرایم سایبری نشویم. به تازگی با تلاش پلیس فتا استان مرکزی یک باند بزرگ کلاهبرداری اینترنتی در کشور متلاشی شد.
فرمانده انتظامی استان مرکزی با اعلام خبر شناسایی و دستگیری این باند گفت: سه نفر از اعضای این باند که نزدیک به ۳ میلیارد ریال از حساب شهروندان برداشت غیرمجاز داشته اند، با تلاش پلیس استان مرکزی در اراک دستگیر شدند.
سردار «کیومرث عزیزی» افزود: در پی شکایت یکی از شهروندان مبنی بر برداشت یکصد میلیون ریال به صورت غیر مجاز از حساب بانکی وی توسط فرد یا افراد ناشناس موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا استان مرکزی قرار گرفت.
وی ادامه داد: در تحقیقات اولیه پلیس مشخص شد در بیست و دوم اسفند ماه سال گذشته مبلغ ۲۸ میلیون و ۹۸۰ هزار ریال به حساب فروشگاهی واریز که با استعلام از این فروشگاه به لحاظ اینکه ip های ثبت شده از فرد خریدار نا معتبر تشخیص داده شده است این وجه در حساب این شرکت مسدود شده است و مابقی مبلغ برداشت شده در همان تاریخ به حساب یک شرکت دیگر و به نام فردی مشخص واریز شده است.
این مقام انتظامی با اشاره به شناسایی متهم در اراک خاطر نشان کرد: فرد مورد نظر به پلیس فتا احضار و در تحقیقات اولیه از وی مشخص شد متهم با آشنایی با یک در گاه جعلی بانک متعلق به یک ایرانی در خارج از کشور و در اختیار گرفتن آن اقدام به فروش یک اپلیکیشن به شهروندان کرده است.
سردار «عزیزی» در ادامه تصریح کرد: در ادامه اظهارات متهم مشخص شد این فرد با ترغیب مالباختگان نسبت به نصب یک برنامه کاربردی (Application) غیرمجاز اقدام و در نهایت مالباختگان را به درگاه جعلی بانک هدایت نموده و با دسترسی به اطلاعات حساب افراد اقدام به برداشت غیر مجاز می کرد.
وی تصریح کرد: متهم به دسترسی و برداشت از هزار و دویست فقره حساب افراد در سراسر کشور به مبلغ سه میلیارد ریال با همدستی دو نفر از دوستان خود اعتراف کرد که با تلاش پلیس همدستان وی دستگیر و تمامی وجوه برداشت شده توقیف و متهمان پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.
سردار «عزیزی» در پایان از شهروندان خواست در بستر اینترنت از خرید نرم افزار های مشکوک و نامتعارف خودداری نموده و کلیه نکات امنیتی و حصول اطمینان از اصلی بودن درگاه های بانکی را مد نظر قرار داده و در صورت برخورد با هر مورد مشکوک مراتب را در اسرع وقت از طریق تارنمای پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir به کارشناسان پلیس فتا گزارش نمایند.
با توجه به افزایش این جرایم به نظر می رسد که در این خصوص برخی نکات را باید مورد توجه قرار داد از جمله اینکه، بررسی کنید که وب سایت یا سایت حراجی آنلاین سیاست باز پرداخت یا باز پس گیری را داشته باشد و سیاست هایش منصفانه باشد. بهترین سایت های حراجی یا خرید آنلاین، فرآیند های حل اختلاف و رسیدگی به شکایات دقیقی در زمان وقوع مشکل دارند.
زمانی که از وب سایت خرده فروشی استفاده می کنید، بفهمید که دقیقا با چه کسی سرو کار دارید اگر طرف شما یک شرکت داخلی است، شما در زمان بروز مشکل در وضعیت بهتری برای حل آن قرار دارید.
زمانی که پرداخت آنلاین انجام می دهید تنها برای اقلامی پرداخت انجام دهید که از خدمات پرداخت امن استفاده می کنند به دنبال آدرس URL باشید که با https آغاز شده باشد و نماد قفل بسته در کنار آن وجود داشته باشد یا سیستم پرداخت سیستم هایی همانند pay pal باشد.
قبل از استفاده از ارزهای مجازی همانند بیت کوین به این فکر کنید که آنها از حمایت مشابه با دیگر روش ها برخوردار نیستند و به این خاطر شما بااین روش پرداخت نمی توانید پولتان را پس بگیرید.
زمانی که از یک وب سایت تبلیغاتی آنلاین خرید می کنید؛ تنها زمانی پرداخت را انجام دهید که از محصولات بازبینی فیزیکی داشته اید یا کالا را دریافت کرده اید، زمانی که در مورد کالا یا شخص فروشنده شک دارید معامله را انجام ندهید.
زمانی که از وب سایت های حراجی آنلاین استفاده می کنید تمام کامنت ها در مورد فروشنده ای که قصد خرید از آن را دارید چک کنید. هرگز بیرون از وب سایت معامله انجام ندهید.
اگر از حراجی آنلاین خرید انجام می دهید ممکن است بخواهید از خدمات سپرده به شخص ثالث استفاده کنید. این خدمات پرداخت های شما را جمع آوری می کند، سپس زمانی که شما تأیید کنید که محصولات به دستتان رسیده و همان چیزی است که برای آن پرداخت انجام داده اید، مبلغ پرداخت شده را تحویل فروشنده می دهد.فقط از خدمات سپرده ثالث معتبر استفاده کنید. سایت های حراجی آنلاین ممکن است لیستی از ارائه دهندگان معتبر به شما توصیه کنند.
از هرگونه توافق با افراد غریبه ای که درخواست پیش پرداخت از طریق حواله بانکی، انتقال الکترونیکی، انتقال ارز بین المللی، کارت های پولی و یا ارز الکترونیکی دارند خودداری کنید. به ندرت پول هایی که با این روش ها ارسال می شوند قابل بازگشت هستند. هرگز پول یا جزئیات حساب آنلاین یا کارت اعتباریتان را برای افرادی که آن ها را نمی شناسید یا اعتماد ندارید از طریق ایمیل ارسال نکنید.
به هر حال امروزه جرایم سایبری و اینترنتی یکی از جرم های متداول در کشور است که نیاز به دقت بیشتر در استفاده از ابزارهای نوین از سوی مردم دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.