خانه » پیشنهاد سردبیر » گزارش «وقایع استان» از صدای انفجارهایی که زنگ خطر آغاز چهارشنبه سوری است/ترکش های یک جشن

گزارش «وقایع استان» از صدای انفجارهایی که زنگ خطر آغاز چهارشنبه سوری است/ترکش های یک جشن

دوشنبه ۲۳ اسفند ۹۵ شماره ۵۵۱
وقایع استان:
بند دلم پاره می شود، یاد روزهای جنگ می افتم و کودکی ام که در صدای بمباران ها با وحشت گذشت و باز استرس تمام وجودم را می گیرد، دوباره شیشه ها می لرزد این بار صدا خیلی نزدیک تر است حتی وحشت دارم که به سمت پنجره بروم. گاهی احساس می کنم با هر صدا خانه فرو می ریزد. می شنوم که به نام یکدیگر را صدا می زنند انگار هرکدام می خواهد که آنچه در دست دارد را محکم تر به زمین بکوبد و صدایی مهیب تر تولید کند. گوش هایم را می گیرم و می نشینم گوشه اتاق می خواستم بروم شیر بخرم حالا باید منتظر باشم تا این ها به خانه بروند البته اگر بروند، البته چند روز دیگر مانده است تا چهارشنبه سوری، تلویزیون را تا می توانم زیاد می کنم؛ ولی تلویزیون هم انگار به پیشواز این چهارشنبه رفته است. غیر از پیام های هشدار حالا تصویری که تمام تلویزیون را پر کرده است خانه ای ویران است که از زیر آن هفت جسد بیرون کشیده اند. خانه ای که به خاطر ساخت ترقه توسط یک پسربچه ویران شده است و می شنوم که دختر بچه ای که صورتش پر از گرد و غبار و اشک خشک شده است، به زبان ترکی می گوید: برادرم داشت ترقه درست می کرد و …
این بار اولی نیست که در نزدیکی چهارشنبه آخر سال از این دست اخبار شنیده می شود یکی از این حوادث که ابعاد آن گسترده بوده در اردبیل رخ داد، سه شب گذشته یک منزل مسکونی که گویا انبار مواد محترقه بوده بر اثر بی احتیاطی منفجر و خسارت جانی و مالی بسیاری برجای گذاشت. هفت کشته و پنج زخمی و دو مفقود از جمله خسارات جانی این حادثه بوده است. حالا بر اثر این حادثه در آستانه سال نو تعدادی خانواده داغدار شده اند خانواده هایی که ممکن است هیچ نقشی در این سهل انگاری نداشته باشند همسایگانی که در خانه خود نشسته بودند و به ناگاه خانه بر سرشان آوار شده است. مساله ساخت مواد محترقه دست ساز سال هاست که به یک چالش مرگ زا و آسیب رسان در آستانه سال تبدیل شده است و شاید بیشتر از هر چیز صدای انفجارهای مهیب باشد که در هجمه ذهن و روزمرگی شلوغمان به ما یادآوری می شود که به جشنی باستانی که خاستگاهش ایران باستان بوده نزدیک می شویم؛ ولی قبل از اینکه به سور این روز بپردازیم باید به سوزهای پیشواز آن بپردازیم. جشنی که در عین اهمیت برای احیا به دلیل عادات اشتباه یک بحران شده است و بیشتر از هرچیز کودکان و نوجوانان قربانیان آن هستند.
این روزها در شهر اراک نیز شاهد انفجارهایی در خانه های مسکونی هستیم که به دلیل سهل انگاری خانواده ها و عدم درک فرزندانشان از خطرات احتمالی چه به علت درآمدزایی و چه هیجانات خبر آن منتشر می شود انفجارهایی که یک نفر مسبب آن است ولی ممکن است بر اطرافیان نیز خسارت وارد کند. انفجارهایی که بیشتر بر اثر وجود ترقه های دست ساز یا نگهداری مواد محترقه رخ داده است.
اولین انفجار حوالی ظهر روز شنبه در محله راهزان اراک اتفاق افتاد. این انفجار در زیرزمین یک منزل مسکونی رخ داده بود و طبق تحقیقات علت آن ساخت ترقه توسط یک پسر نوجوان گزارش شده است.
دومین انفجار نیز چند ساعت بعد همان روز در خیابان امام خمینی (ره) اراک و در یک منزل مسکونی قدیمی رخ داده بود. که بر اثر آن مالک خانه مصدوم شد.
افسر آماده عملیات آتش نشانی اراک در خصوص این حادثه گفت: پس از رسیدن به محل حادثه مشخص شد در یک منزل مسکونی قدیمی ساز انفجار رخ داده و با توجه به بسته بودن درب ورودی با دستور عوامل انتظامی حاضر در محل، آتش نشانان اقدام به باز کردن آن کرده و وارد منزل شدند.
وی تصریح کرد: نیروهای عملیاتی بلافاصله اقدام به قطع جریان برق و گاز ساختمان کرده و در ادامه به جستجو در ساختمان پرداخته که در قسمت سرویس بهداشتی با یک مرد برخورد کردند که به نظر میرسید مالک منزل بوده و بر اثر انفجار دچار مصدومیت شده بود.
وی در ادامه افزود: در محل حادثه بقایای ترقه های دست ساز مشاهده می شد که بر اثر شواهد مالک منزل مسکونی پس از رسیدن نیروهای پلیس، قصد معدوم کردن آنها را داشته که به یکباره منفجر می شوند.
اما همیشه قرار نیست که همه چیز به خیر بگذرد و حوادث خسارت اندکی داشته باشد هر لحظه ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که آثار جبران ناپذیری بر جای بگذارد. برای جلوگیری از این دست اتفاقات باید در این روزها خانواده ها نظارت بیشتری بر کودکان داشته باشند زیرا کودکان اصولا مواد محترقه خود را دور از چشم خانواده هایشان پنهان می کنند. اما مساله دیگر در این میان در دسترس بودن مواد آتش زا است.
سال هاست که تمام دغدغه مسئولین جلوگیری از وقوع فاجعه هایی از این دست است. معلوم نیست اولین بار چه کسی مواد محترقه را به این جشن که پریدن از آتش بخشی از آن بود، وارد کرد و چطور خیلی زود به کارناوالی از ترقه ها و کپسول ها و نارنجک های صنعتی و دست ساز تبدیل شد. البته دولت در این روزها اقدامات نظارتی و کنترلی بسیاری انجام می دهد و تمرکز بر روی کشف مواد محترقه و مبارزه با قاچاقچیان یکی از آن است.
رییس پلیس نظارت بر اماکن عمومی استان مهدی تقوی نیا با تاکید بر مداومت طرح های مختلف پلیس استان در راستای برخورد با اصناف عرضه کننده مواد محترقه و پیشگیری از بروز حوادث مرتبط در ایام پایانی سال در استان، اظهار داشت: ماموران اداره نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی استان پس از دریافت گزارشات مردمی مبنی بر ذخیره سازی مواد محترقه خطرناک در انباری متعلق به یک صنف خرازی در بازار اراک، بررسی موضوع را آغاز کردند.
وی افزود: با اقدامات نامحسوس پلیس، صحت موضوع محرز شد و با اخذ حکم مقام قضایی، انبار دپوی موادمحترقه مورد بازرسی قرار گرفته و چهار هزار و ۳۶۰ عدد انواع مواد محترقه از این محل کشف شد.
تقوی نیا خاطر نشان کرد: متهم دستگیر شده در این عملیات پلیس، پس از تشکیل پرونده در راستای سیر مراحل قانونی به دستگاه قضایی معرفی شد.
رئیس پلیس اداره نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی استان در پایان تصریح کرد: با هدف پیشگیری از وقوع حوادث دلخراش چهارشنبه پایانی سال، طرح‌های تشدید مبارزه با قاچاقچیان مواد محترقه همچنان با محوریت برخورد با تهیه و توزیع کنندگان مواد آتش زا از سوی پلیس در سراسر استان ادامه خواهد داشت و شهروندان نیز لازم است هر گونه اخبار در خصوص فعالیت افراد سودجو و فرصت طلب در حوزه تهیه و توزیع مواد محترقه را از طریق تلفن ۱۱۰ به پلیس گزارش دهند.
هرچند با وجود تمام تاکیدات باز هم شاهد انفجارهای مهیب و آسیب های خانگی هستیم که در کنار آسیب های خیابانی چهار شنبه سوری رخ می دهد. امیدورایم با نظارت بیشتر خانواده ها و آسیب شناسی شاهد کاهش آن باشیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.