خانه » پیشنهاد سردبیر » شهردار در آخرین نشست خبری خود با اصحاب رسانه از مدیریت شهری در بارش برف اخیر گفت/فکرش را هم نمی کردند/شهردار آخرین وضعیت پروژه امیرکبیر معروف به ۵۵ متری و پروژه های عمرانی سپرده شده به قرارگاه خاتم الانبیا را بیان کرد

شهردار در آخرین نشست خبری خود با اصحاب رسانه از مدیریت شهری در بارش برف اخیر گفت/فکرش را هم نمی کردند/شهردار آخرین وضعیت پروژه امیرکبیر معروف به ۵۵ متری و پروژه های عمرانی سپرده شده به قرارگاه خاتم الانبیا را بیان کرد

دوشنبه ۲۳ اسفند ۹۵ شماره ۵۵۱
وقایع استان- عباس لعل بار:
نشست خبری شهرداری اراک در آخرین روزهای اسفند سال ۹۵ در حالی برگزار شد که شهردار و مدیرانش سالی پرکار و سخت را پشت سر گذاشتند. بارش بی سابقه برف پس از چندین سال و مدیریت شهری یکی از اتفاقاتی بود که شهرداری اراک با آن دست و پنجه نرم کرد. از دیگر خبرها و اتفاقات مهم شهری پروژه های عمرانی بود که یا تکمیل شدند و یا در دست ساخت هستند، از سویی دیگر واگذاری این پـــروژه ها به قـــرارگاه خاتم الانبیا هم باعث شده بود تا هر بار خبرنگاران با شهردار روبرو می شوند از او درباره این پیمانکار نامی بپرسند.
در سال ۹۵، شهردار اراک با درخواست مردم برای تعیین تکلیف پروژه ۵۵ متری یا ۵۸ متری فعلی، یکی از قدیمی ترین پروژه های معطل مانده شهری، روبرو شد. این پروژه که پروژه امیرکبیر هم نامیده می شود سالهاست که بلاتکلیف می باشد و همواره پای ثابت سوالات خبرنگاران از شهردار است.
در ابتدای آخرین نشست خبری شهردار اراک در سال ۹۵ که با استقبال خوب خبرنگاران روبرو شد، شهریار بوالحسنی مدیر اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری، آماری از اخبار و بازدیدهای پورتال شهرداری ارائه داد. وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۴ بیش از ۱۵۰۰ خبر توسط رسانه های اراک از شهرداری تهیه شده است افزود: در سال ۹۵ شاهد افزایش ۳۶درصدی این آمار و تهیه بیش از ۲۰۸۰ خبر توسط رسانه ها از عملکرد شهرداری اراک بودیم.
بوالحسنی افزود: در سال جاری شاهد بازدید بالغ بر دو میلیون نفر از سایت شهرداری اراک بودیم که در مقایسه با سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.
محمدابراهیم عباسی، شهردار اراک در ادامه جلسه به بیش از ۳۰ سوال خبرنگاران پاسخ داد. شهردار در خصوص اقداماتش برای آغاز سال نو بیان داشت: شهرداری مطابق سال های گذشته المان های نوروزی را طراحی کرده است که بزودی در سطح شهر نصب می گردد. وی افزود: سازمان زیباسازی طرح ها و نقاشی های مناسبی تهیه نموده و سازمان حمل و نقل نیز اقدام به خط کشی معابر نموده است.
شهردار خبر داد: ایستگاه های استقبال از مهمانان نوروزی در مبادی شهر مستقر می شوند و چند پارک هم برای اسکان مسافران نوروزی در نظر گرفته شده است.
عباسی در خصوص به طول انجامیدن اتمام پروژه هایی مانند تقاطع غیر همسطح میدان شریعتی، شهید کاوه نبیری و نیمه تمام ماندن پروژه ها نسبت به زمان بندی مقرر بیان داشت: ما به این پروژه ها نیمه تمام نمی گوییم این پروژه ها در حال اجرا هستند، در واقع تنها در زمان اتمام پروژه ها تاخیر داشته ایم.
وی در رابطه با نبود همکاری میان سازمان زیباسازی با هنرمندان بومی در پرداختن به منظر شهری اراک عنوان کرد: ما زیادی نسبت به شهر اراک متعصب هستیم. در حد امکان با هنرمندان بومی همکاری شده و فراخوان همکاری می دهیم اما، هنرمندان بومی در این فراخوان ها شرکت نمی کنند. در ساخت ۱۰ تندیس اراک هنرمندان بومی به عنوان دستیار در کنار شرکت کنندگان بودند.
شهردار به وضعیت تاکسی های درون شهری هم اشاره داشت، وی گفت:حدود ۲۵۰۰ تاکسی در سطح شهر داریم که ممکن است برخی از آنها تخلفاتی هم انجام دهند که از مردم می خواهیم با شماره ۱۳۷ در این خصوص با ما در ارتباط باشند.
عباسی در رابطه با وضعیت فضای سبز اراک نیز با بیان اینکه قبلا از آب شرب برای آبیاری فضای سبز استفاده می شد، اما امروز ۸۰ درصد آبیاری فضای سبز با استفاده از آب غیر شرب انجام می شود، عنوان کرد: از شیوه های آبیاری نوین نیز در فضای سبز اراک استفاده شده، به عنوان نمونه در منطقه چقا از سیستم آبیاری زیرسطحی استفاده می شود.
وی در رابطه با بارش برف ۵۵ سانتیمتری و چالش های به وجود آمده با طرح این مطلب که برف اراک ۷۵ سانتیمتر بوده است گفت: عملکرد شهرداری اراک خوب بود و یک دقیقه هم معابر اصلی بسته نشد.
شهردار اراک با بیان اینکه خیلی ها فکرش را هم نمی کردند شهرداری اراک بتواند در بارش برف این گونه اقدام کند ادامه داد: تمامی معابر اصلی برف روبی شد و ۱۱ میلیون و ۲۵۰ متر مکعب برف جابه جا شد و شخصا صبح روز برفی در پیامی که از رادیو پخش شد از مردم برای تکاندن برف درختان کمک خواستم.
عباسی در رابطه با شکسته شدن حجم زیادی از درختان اراک بیان کرد: هرس درختان اقدامی کارشناسی است ما می دانیم درختان چه موقع و چه اندازه هرس شوند، شکسته شدن درختان ربطی به هرس ندارد برف سنگین بود، شاخه ها شکستند.
شهردار اراک از عملکرد شورای شهر اراک ابراز رضایت کرد و دلیل این رضایت را همکاری شورای شهر با شهرداری و اجتناب این شورا از عزل و نصب مکرر شهردار عنوان کرد.
عباسی با بیان اینکه از شورای شهر راضی هستم گفت: خیلی ها انتظار داشتند شورای شهر هر ۶ ماه شهردار اراک را عوض کند اما این شورا از این اقدام اجتناب کرد.
شهردار تاکید کرد: برخی از افراد توقع داشتند شهرداری و شورا با اختلاف مواجه شوند که این چنین نشد و ما این ارتباط خوب را به فال نیک می گیریم.
وی ادامه داد: شورای شهر اراک در تصویب برنامه های شهرداری و همکاری با شهرداری هماهنگ بود و با توجه به این موارد شورای شهر در این خصوص عملکرد خوبی داشته است.
شهردار در پاسخ به سوالی درخصوص تعیین تکلیف پروژه امیرکبیر گفت: پروژه ۵۵ متری سابق یا امیرکبیر در حال استارت خوردن است و سرمایه گذار خارجی آن بزودی کار را شروع خواهد کرد.
وی در رابطه با اینکه چرا تمامی پروژه های شهرداری اراک به قرارگاه خاتم منتهی می شود عنوان کرد: قرارگاه خاتم با حجم پروژه هایی که انجام داده و در حال انجام است ۱۵ میلیارد تومان دریافت کرده و علیرغم اینکه مابقی بدهی ما به این قرارگاه پرداخت نشده پروژه ها را تمام می کند و به این علت است که ما پروژه ها را به این قرارگاه می دهیم.
شهردار اراک ادامه داد: پیمانکار توانمند نداریم، شما اگر پیمانکاری می شناسید که ۶ میلیارد تومان توان داشته باشد ما پروژه های شهرداری به او می دهیم.
شهردار اراک از بیان میزان بدهی شهرداری اراک به قرارگاه خاتم که تقریبا تمامی پروژه های اراک را به عنوان پیمانکار انجام می دهد اجتناب کرد و این سوال را بی پاسخ گذاشت.
وی در خصوص انتقاد به عملکرد ضعیف شهرداری در جذب سرمایه گذار عنوان کرد: در چهار سال گذشته سرمایه گذار جذب کرده ایم اما، برخی هنوز شروع به کار نکرده اند و شهرداری در این رابطه عملکرد خوبی داشته است.
وی بیان کرد: در پایان کار این دوره شهرداری تمــــامی بدهی های قبلی و این دوره پرداخت می شود و شهرداری سرمایه نیز در اختیار خواهد داشت. همچنین شهرداری ۴۰ میلیارد تومان از دستگاه های دولتی طلبکار است.
شهردار اراک ادامه داد: پروژه های نیمه تمام گذشته در این دوره شهرداری به اتمام رسید که یکی از این پروژه ها سالن چندمنظوره شهرداری واقع در خیابان قائم مقام فراهانی است.
عباسی در رابطه با اعطای مجوز راه اندازی مطب در خیابان خرم اراک عنوان کرد: تا به امروز یک مجوز هم داده نشده است و قرار نیست مجوزی در این رابطه اعطا شود.
عباسی در خصوص افزایش نرخ عوارض منازل در اراک عنوان کرد: از هر ۱۵ منزل مسکونی ۱۵ هزار تومان دریافت می شود که ۳۰ درصد بودجه شهرداری از این طریق محقق می شود. این رقم افزایش نداشته و اگر هم در تعدادی از موارد افزایش نرخ داشته ایم احتمالا اشتباهی رخ داده است.
شهردار اراک در خصوص این موضوع که با توجه به شواهد به نظر می رسد حدود دو هزار نفر در مجموعه شهرداری مشغول به کار هستند در صورتی که این تعداد باید حدود ۷۰۰ نفر باشند و تامین هزینه این افراد به چه نحو است عنوان کرد: اصلا این محاسبه صحیح نیست و بیان فرضیات است، این تعداد نیرو در شهرداری اراک مشغول به کار نیستند. در حال حاضر جمعا کمتر از ۷۰۰ نفر در مناطق شش گانه و شهرداری مرکز مشغول به کار هستند..
عباسی با بیان اینکه شهرداری اراک در این دوره یک مورد هم کاهش تراکم نداشته است اظهار کرد: کاهش تراکم در کار نبوده و تراکم فروشی هم در اراک نداشته ایم.
شهردار اراک در خصوص این مسئله که به نظر می رسد تقاطع غیر هم سطح شهید آنجفی مثمر ثمر نبوده است عنوان کرد: طبق ارزیابی های انجام شده در مرکز کنترل و پایش ترافیک اراک پرترددترین مسیرهای اراک مربوط به میدان شریعتی و پل آنجفی با تردد روزانه ۶۰ هزار وسیله نقلیه است که این موضوع کارایی این تقاطع و اقدام کارشناسی در اجرای این طرح را نشان می دهد.
وی افزود: اقدامات شهرداری باعث شد تا در ۹ ماه نخست امسال شاهد کاهش ۳۱درصدی تلفات انسانی در تصادفات باشیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.