خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به اهمیت کمپین ها در جهت دهی افکار عمومی در بررسی طرح «عیدانه کتاب»/# امسال-هم-کتاب-عیدی-دهیم

نگاهی به اهمیت کمپین ها در جهت دهی افکار عمومی در بررسی طرح «عیدانه کتاب»/# امسال-هم-کتاب-عیدی-دهیم

دوشنبه ۲۳ اسفند ۹۵ شماره ۵۵۱
وقایع استان-سمیه انصاری قر
برای فرهنگ سازی یک مساله باید جریان اجتماعی آن به راه بیفتد، یعنی با توجه به آن مساله و موضوع که در کانون توجه قرار دارد ساماندهی و برنامه ریزی شود.
راه اندازی کمپین های یکی از راه های جریان سازی اجتماعی است، کمپین هایی که با اهداف مختلف در زمینه هایی محیط زیست، فرهنگی، انسان دوستانه و … راه می افتند.
اصولا کمپین ها می خواهند یا یک عادت را در جامعه ایجاد کنند و یا یک عادت را از بین ببرند، نقش آن ها بیشتر آگاه سازی است. البته گاه اهداف کوتاه مدتی چون کمک و حمایت از یک مساله را نیز دنبال می کنند کمپین هم به معنای پویش و هم کارزار تعریف می شود در پویش باید مسیری پیموده شود؛ ولی در کارزار باید عمل و اجرا کرد. بنابراین هر دو تعریف در کمپین می گنجد یعنی کمپین کارزاری است پوینده و رونده. راه اندزای کمپین به منظور همراهی کردن و جلب مشارکت مردم صورت می گیرد بنابراین اینکه کمپین با چه عنوان و هدفی ایجاد حساسیت و اعتماد کند مهم است.
امروزه شبکه های اجتماعی بعنوان رسانه هایی سهل الوصول و قابل دسترس بستر مناسبی برای شکل گیری بیشتر کمپین ها و تبلیغات و گسترش آن ها است البته موجودیت کمپین ها به فضای مجازی برنمی گردد؛ ولی همانطور که گفته شد این فضا بستر را برای همه گیرتر شدن کمپین ها به وجود آورده است. این روزها راه اندازی کمپین به هر دلیلی چه در ترویج یک فرهنگ و چه در اعتراض به یک حرکت ضداجتماعی یا ضداخلاقی بسیار باب شده است. اما آیا همه کمپین ها می توانند تاثیرگذار باشند و آن جریان اجتماعی را ایجاد کنند؟ راه اندازی کمپین نیز استراتژی خاص خود را دارد قبل از هرچیز باید دید چه هدف گذاری هایی برای موضوعی که قرار است کمپین به آن بپردازد شده است و چقدر این اهمیت از روی احساس و زودگذر است. در واقع باید یک نگاه جامع پشت آن باشد.
کمپین یعنی درک واقعیت و تلاش واقعی برای تغییر واقعیت در کمپین آگاهی به رفتار اجتماعی تبدیل می شود. به لحاظ دانش اجتماعی، ارتباطات کمپین یک اقدام اندیشیده شده، مرحله بندی شده، با زمان بندی معین، و اهداف مشخص مرحله ای است، تا بتوانیم با کمک تعداد قابل ملاحظه ای از کنشگران در ارتباط با موضوع، از نقطه الف به نقطه ب برسیم، نه آنکه فقط درباره الف و ب صحبت کنیم.
این روزها کمپین های زیادی در فضاهای رسانه ای راه اندازی می شود و می خواهد که افراد را با خود همراه کند ولی قطعا همه آن ها در این امر موفق نیستند، زیرا ممکن است به مساله ای بپردازند که در درجه اهمیت و اولویت اجتماعی نباشد قطعا تغییر رفتار اجتماعی یک پروسه است وقتی مردمی کتاب نمی خوانند پس هنوز اهمیت موضوع هایی که در زیرمجموعه این مساله قرار می گیرند را نخواهند فهمید برای همین است که خیل عظیم کمپین ها بعد از مدتی تایید و انتقاد به ناگاه محو می شوند بدون آنکه تاثیر اجتماعی مورد نظر را داشته باشند.
پس بهتر است که اتاق فکر کمپین ها با توجه به ضرورت و نیازی که جامعه دارد به راه اندازی یک کمپین بپردازند و بدانند بسترهای تبلیغ و توسعه آن در اجتماع بخاطر برخی رخدادها و البته کنش ها و واکنش ها فراهم شده است. پویش هایی که با سلامت، رفتارهای اجتماعی و… در ارتباط هستند قطعا بیشتر از کمپین حمایت از پنگوئن قطب جنوب در جامعه ما نتیجه خواهد داد زیرا باید به مساله ای ملموس و قابل درک بپردازد.
با رسیدن سال نو کمپین های مرتبط با این روزها نیز فعال شده اند که برخی خوشبختانه پاسخ نیز گرفته اند زیرا جامعه تا حدودی به آن موضوع آگاهی پیدا کرده است؛ ولی به دنبال محرکی برای ارتقای این آگاهی به رفتار اجتماعی است.
یکی از کمپین هایی که این روزها درباره اش صحبت می شود. کمپین « امسال هم کتاب عیدی دهیم.» است البته این کمپین در ادامه طرح عیدانه کتاب است که سال گذشته اجرا شد. عیدی دادن یکی از رسوم ایرانی ها در ایام نوروز است رسمی دوست داشتنی که حالا با تلفیق آن با یک کالای فرهنگی می تواندبه یک رفتار اجتماعی ارتقا پیدا کند. کتاب یک پدیده نوظهور نیست بلکه یک اهمیتِ قدمت دار است که متاسفانه کمتر مورد توجه بوده است. البته مردم شاید خیلی با این کمپین ها ارتباط برقرار نکنند؛ ولی حضور هنرمندان و پیوستن اهالی هنر به این کمپین ها می تواند مردم را نسبت به آن حساس تر کرد زیرا هنرمندان در میان عامه مردم از اهمیت خاصی برخوردارند و نقش الگو را نیز دارند. از طرفی تمهیداتی چون تخفیف در قیمت کتاب در طرح عیدانه که به مدت یک ماه است می تواند در افزایش مشارکت مردم در این کمپین تاثیر داشته باشد.
به گزارش وقایع استان به نقل از ایلنا، همزمان با اجرای طرح عیدانه کتاب با شعار «امسال هم کتاب عیدی دهیم» در بیش از هفتصد کتابفروشی از سراسر کشور، هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر با پیوستن به کمپین «امسال هم کتاب عیدی دهیم» حمایت خود را از این طرح اعلام کرده‌اند.
جمشید مشایخی، پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون؛ بهاره رهنما، بازیگر و نویسنده؛ سالار عقیلی، خواننده؛ ناصر ممدوح، دوبلور و بازیگر؛ هرمز شجاعی‌مهر، مجری و گوینده؛ مجید قناد؛ مجری و کارگردان، سیدجواد هاشمی، کارگردان و بازیگر؛ مجید مظفری، بازیگر؛ کمند امیر سلیمانی، بازیگر؛ مهرانه مهین‌ترابی، بازیگر، لیلی رشیدی، بازیگر؛ رسول نجفیان، کارگردان، نویسنده و خواننده؛ حمیدرضا پگاه، بازیگر؛ خشایار راد، بازیگر؛ فلورا سام، بازیگر؛ شهرام زرگر، مترجم، الهام پاوه نژاد، بازیگر و شاعر؛ حسین رفیعی، بازیگر و مجری؛ عباس طاهریان، مجری؛ بهروز رضوی، نویسنده و گوینده؛ حبیب دهقان‌نسب، بازیگر و کارگردان؛ محسن حاجیلو، مجری؛ سیروس همتی، بازیگر ازجمله هنرمندانی هستند که با ارسال پیام تصویری تاکنون به کمپین «امسال هم کتاب عیدی دهیم» پیوسته‌اند.
همچنین، محمدمهدی فرقانی، رییس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی؛ حسینعلی افخمی، استاد دانشگاه؛ مهدی محسنیان‌راد، استاد دانشگاه؛ وحید عقیلی، رییس دانشگاه ارتباطات و مطالعات رسانه، محمدرضا رسولی؛ استاد دانشگاه، عباس اسدی، استاد دانشگاه؛ محسن امینی، استاد دانشگاه، سیدرضا نقیب السادات، استاد دانشگاه؛ کامبیز درمبخش، کاریکاتوریست؛ محمدعلی بهمنی، شاعر و غزلسرا؛ شهرام اقبال‌زاده، نویسنده؛ اسماعیل امینی، شاعر و نویسنده؛ محمدعلی مهدوی امیری، نویسنده و پژوهشگر؛ شقایق قندهاری، نویسنده؛ صادق کوشکی، استاد دانشگاه؛ امید مهدی‌نژاد، نویسنده و طنزپرداز؛ جواد مجابی، شاعر و نویسنده؛ احمد پوری، نویسنده، پیمان خاکسار؛ مترجم از دیگر چهره‌هایی هستند که با حضور در کمپین «امسال هم کتاب عیدی دهیم» حمایت خود را از این طرح اعلام کرده‌اند و از مردم خواسته‌اند با حضور در کتابفروشی‌ها از طرح عیدانه کتاب استفاده کنند و کتاب بخرند و به هم کتاب عیدی دهند.
جمشید مشایخی؛ پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون در پیامی از مردم ایران خواست امسال به هم کتاب عیدی دهند و گفت: با کتاب خواندن به عقیده و آرزوهای خودتمان دست پیدا می‌کنیم. مردم به جای اینکه سکه یا اجناس دیگری بخرند کتاب عیدی دهند چراکه کتاب، عیدی ارزشمندی است.
سالار عقیلی؛ خواننده نیز در پیامی از همه مردم ایران خواست: عید سال ۱۳۹۶با استفاده از طرح عیدانه کتاب به هم کتاب عیدی دهند.
محمدعلی بهمنی؛ شاعر نیز در پیامی با تاکید بر اینکه هیچ عیدانه‌ای بهتر و ماندگارتر از کتاب نیست، عنوان کرد: امسال به هم کتاب عیدی دهیم چراکه در حافظه ما خواهد ماند.
این کمپین با هشتگ #امسال_هم_کتاب_عیدی_دهیم در فضای مجازی ایجاد شد تا از این طرح حمایت شود.
در طرح «عیدانه کتاب» مردم می‌توانند با ارائه کارت ملی در بازه زمانی ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین با حضور در کتابفروشی‌هایی که در این طرح مشارکت کرده‌اند تا سقف ۱۰۰ هزار تومان کتاب خریداری کنند و از ۲۰ تا ۲۵ درصد تخفیف بهره‌مند شوند. این طرح امسال نیز در دهکده کتاب شهر اراک در حال اجرا است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.