خانه » پیشنهاد سردبیر » گزارش «وقایع استان» از دو کنسرت اخیر موسیقی در شهر اراک و مقایسه استقبال مردم از آنها/روزهای افول فوق ستاره

گزارش «وقایع استان» از دو کنسرت اخیر موسیقی در شهر اراک و مقایسه استقبال مردم از آنها/روزهای افول فوق ستاره

دوشنبه ۶ شهریور ۹۶   شماره ۶۶۶

***

وقایع استان

سمیه انصاری فر

***

اراک یکی از شهرهایی است که می توان قطب کنسرت نامگذاری اش کرد. همچنان اراک یکی از بهترین شهرها برای خواننده ها و کنسرت گزاران است، برگزار کننده های کنسرت ها و خوانندگان موسیقی پاپ و حتی سنتی بیشتر تمایل دارند که شانس حضور در این شهر را امتحان کنند شهری که با لغو و اعتراض خیلی انس ندارد برای همین مقصد خوبی برای بندهای مختلف است و دلمشغولی هایی چون پلمب سالن و تحصن در جلوی محل برگزاری برای مجریان برگزاری آن کمتر وجود دارد؛ شاید این را بتوان اتفاق خوبی قلمداد کرد؛ ولی در عین حال یک آسیب جدی نیز به فضای کنسرتی شهر زده است. همین باعث شده تا هر خواننده ای با هر کیفیتی به این شهر بیاید و کنسرت برگزار کند حتی ممکن است سانس ها تمدید شود. انتقاد به نحوه برگزاری کنسرت ها در اراک همیشه بوده است از همزمانی کنسرت های بومی با غیر بومی، دادن تاریخ های بهتر و بیشتر به گروه های خارج از اراک و … . البته سر و سامان دادن به کنسرت ها در سال جاری از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی بهتر شده است و چون سال گذشته شاهد بی برنامگی و هجوم خواننده ها به این شهر نیستیم.
در سال ۹۶ کنسرت های متعددی با حضور خوانندگانی پاپ چون رضا آبزین، سیامک عباسی، بابک جهانبخش، سامان جلیلی، حامد همایون و محمدرضا گلزار و کنسرت های سنتی و کلاسیک آوای کهن و ارکستر کلاژ به صورت گروهی نیز در اراک برگزار شدند. از این تعداد تنها دو کنسرت مربوط به گروه هنرمندان اراکی و وبومی بود. البته در این مدت نیز همچون همیشه اقبال و استقبال از موسیقی پاپ بالاتر و بیشتر از موسیقی کلاسیک و ایرانی بود.
نگاه اجمالی به برنامه کنسرت ها و خوانندگان حاضر نیز نشان می دهد آنچه برای کنسرت گذاران اهمیت دارد توجه به موسیقی پاپ است و البته بیشترخوانندگانی که آن ها نیز جز مطرحان موسیقی پاپ این روزهای کشور نیستند. در میان این تعداد برنامه اجرایی در سال جاری دو کنسرت اخیر از اهمیت خاصی برای مخاطبان برخوردار بودند و تفاوت های آشکاری با کنسرت های قبلی داشت. کنسرت حامد همایون در اواخر مردادماه و دیگری کنسرت محمدرضا گلزار در شب های گذشته از با اهمیت ترین برنامه ها بودند. کنسرت حامد همایون یکی از رکوردشکنان بلیت فروشی و تعداد سانس در سال های اخیر بود. سانس های این کنسرت برای هر دو روز تمدید شد. شاید یکی از دلایلی پرفروشی در اراک همراهی با موج ستاره قلمداد کردن این خواننده پاپ است. از آنجاییکه در سال جاری خواننده خیلی مطرحی برای برگزاری کنسرت به اراک نیامده بود و اکثر خوانندگان از خوانندگان پاپ درجه دو و سه بودند حضور حامد همایون وسوسه کننده بود زیرا او در یک سال گذشته به دلیل سبک موسیقی خود که البته نقدهای زیادی نیز بر آن است توانسته است موسیقی پاپ متفاوتی یا پاپ-کلاسیک را به مخاطب عرضه کند و در میان توده مردم از محبوبیت برخوردار شود. بنابراین پر بیراه نبود که تعداد زیادی از مردم مایل باشند که ترانه و آهنگ هایی که این روزها خیلی به وجدشان می آورد را هرماه با ستاره این روزهایشان همخوانی کنند. هرچند بسیاری از مخاطبان به قیمت بلیت های این کنسرت و همینطور بازار سیاه راه افتاده بعد از تمدید سانس های او اعتراض داشتند.
بعد از حامد همایون نوبت به محمدرضا گلزار بود.کنسرتی که ویژگی های خاصی داشت. یکی از تفاوت های عمده این کنسرت با چند کنسرت قبلی این بود که مردم بیشتر از آنکه گلزار را بعنوان یک خواننده بشناسند او را بعنوان یک بازیگر و سوپر استار می شناسند. هرچند این کنسرت نتوانست مانند کنسرت قبلی مخاطب را به سالن بکشد و تمدید شود؛ درست است که برای آقای سوپر استار سانس ها تمدید نشد ولی سالن خالی نبود. از همان زمانی که اعلام شد قرار است کنسرت وی برگزار شود بسیاری از نوجوانان و جوانان هیجان زده برای تهیه بلیتش ثانیه شماری می کردند و اتفاقا آنچه در میان مخاطبان و تماشاگران خودنمایی می کرد حضور پسران و به ویژه دختران نوجوان بعنوان طرفداران او با لیزرهای رنگی در دست و روی سرهایشان بود. هر چند رفتن به کنسرت آن هم در سالنی که حتی یک تهویه مناسب ندارد. کمی سخت است؛ ولی طرفدارهای سلبریتی ها این چیزها را به جان می خرند.
محمدرضا گلزار قبل از اینکه وارد عرصه سینما شود در حوزه موسیقی فعالیت می کرد و با گروه آرین در دهه ۸۰ به شهرت رسیده بودند؛ ولی همچنان آنچه از او در اذهان مانده است نقش هایی است که بر پرده سینما دیده شده است. برای خیل مشتاقان این بازیگر خوانندگی و صدایش در سالنی چون ستارگان اراک که هم اکنون دقیقا مشخص نیست کاربری اش چیست، چندان جذابیتی نداشت؛ ولی دیدن فیگورها ،درام و گیتار برقی زدن او که شبیه ژست های آرتیستی اش بود، کافی بود تا صدای جیغ و هورا مخاطب را بالا ببرد و قندها در دل آب شود. ممکن است محمدرضا گلزار در عرصه سینما بعنوان سوپراستار پرونده پر و پیمانی داشته باشد؛ اما بعنوان خواننده تنها یک آلبوم دارد که این نمی تواند معیار خوبی برای خوانندگی و حتی برگزاری کنسرت باشد. اینکه برخی آمدن گلزار را یک اتفاق خوب در اراک می دانند یک نگاه سطحی است که از همان اندیشه سلبریتی پروری نشات می گیرد در حالیکه این زمان می توانست به گروه ها و خوانندگان دیگری داده شود که اتفقا در این شهر طرفدار هم کم ندارند.
برای مردم همچنان گلزار یک بازیگر است البته شاید بازیگری که حالا دیگر خیلی شانس روی پرده بودن و نقش اول بازی کردن را ندارد برای همین تصمیم گرفته است شانس خود را در خوانندگی امتحان کند. تا قبل از رسیدن ماه مهر و ایام محرم و صفر قطعا کنسرت های دیگری نیز در اراک اجرا خواهد شد که امیدواریم گروه های بهتری برای اجرا به اراک بیایند هر چند که هم اکنون هم صحبت از حضور گروه سون است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.