خانه » پیشنهاد سردبیر » به بهانه شماره ۶۶۶ «وقایع استان» در ۹۶/۶/۶ /ارقام طلایی

به بهانه شماره ۶۶۶ «وقایع استان» در ۹۶/۶/۶ /ارقام طلایی

دوشنبه ۶ شهریور ۹۶   شماره ۶۶۶

***

وقایع استان

سحر یاری

***

در زنـــدگی امروز ما همه چیز اهمیت دارد ثانیه ها، اتم ها و …؛ شاید ما آنقدر غرق در کلیات زندگی هستیم که جزئیات را فراموش کرده ایم و یا نه شکل زندگی مان طوری تغییر کرده که برخی موارد خود به خود اهمیتش را از دست داده است؛ شاید واقعا هم اینطور نباشد و ما فقط فکر می کنیم این چیزها برایمان مهم نیستند پس چرا برخی اتفاق ها هیجان زده مان می کند و یا فکر می کنیم آن اتفاق دلیل خاصی دارد؟
یک مثال کوچک می زنیم مثلا اعداد، ما فکر می کنیم که اعداد برایمان اهمیت ندارند؛ ولی از تاریخ تولد تا رقم مانده در حسابمان همیشه برایمان مهم بوده است البته ما هنوز اعداد مهم نظم هستی را به این لیست اضافه نکرده ایم. پس اعداد نقش حیاتی در زندگی ما دارند و شمارش جز لاینفک روزمرگی هایمان است. اعداد، اعداد و اعداد. امروز نیز یکی از آن اتفاق های عددی برای روزنامه وقایع استان افتاده و یک تقارن و تصادفی هیجان انگیز رخ داده است. دقیقا همین امروز ۶۶۶ مین شماره روزنامه مان با تاریخ ششمین روز از ششمین ماه از ششمین سال از دهه نود همزمان شده است و جالب تر اینکه با زادروز یکی از اعضای تحریریه که او هم متولد ششمین روز از ششمین ماه از سال ۶۶ است کنار هم یک اتفاق شش در شش را رقم زده است. مگر چند بار در دنیا از این اتفاق ها می افتد.
ما به نحسی و مبارکی عددها اعتقاد نداریم؛ ولی از این ترتیب عددی خوشحالیم اصلا همین بهانه ای شد تا بنشینیم و به عددها فکر کنیم و به اعتقادهایی که مردم از گذشته به این اعداد دارند، اصلا مگر عددها هم می توانند تاثیری در زندگی ما داشته باشند. اینطور که به نظر می آید اعداد از همان اول آنقدر مهم بوده است که اصلا علمی با نام عددشناسی وجود داشته است و برای اعداد و توالی آن ها و ترکیبشان تعبیر و تفسیرهای مختلفی شده است.
بسیاری از عد‌د‌شناسان معتقد‌ند‌ که شناخت رموز اعد‌اد‌ بیش از د‌ه هزار سال قد‌مت د‌ارد‌. عددشناسی یا علم‌اعداد از علوم باطنی است و پایه علم حروف می باشد. این علم که از دیرباز مورد استفاده بسیاری از رازورزان، پیامبران و ستاره شناسان به مطالعه اعداد، ارتعاشات آنها، تاثیرات و خصوصیات آنها پرداخته اند و برای شناسایی بهترین زمان برای تغییرات، تصمیمات و حرکت های بزرگ در زندگی به کار می رفته است.
مرد‌م کشور باستانی گل به خوش‌شانسی و بد‌شانسی روزها و علم عد‌د‌شناسی اعتقاد‌ د‌اشتند‌ و بابلیها نیز آن را د‌نبال کرد‌ه و بسط د‌اد‌ند‌ اما شاید‌ مهمترین نقش را د‌ر علم عد‌د‌شناسی، پیروان فیثاغورس بازی کرد‌ه باشند‌. آنها قوانین مربوط به طبیعت را از هارمونی‌های موسیقی تا حرکت ستارگان به کمک عد‌د‌ بیان می‌کرد‌ند‌.
فیثاغورسیان معتقد‌ بود‌ند‌ که عد‌د‌ بر تمام جهان هستی حکومت می‌کند‌. آنها اعد‌اد‌ زوج را نشانه مرد‌ و اعد‌اد‌ فرد‌ را (با شروع ۳) نشانه زن می‌د‌انستند‌ و مجموع عد‌د‌ نخستین مرد‌ (۲) و عد‌د‌ نخستین زن (۳)، یعنی ۵ را مظهر ازد‌واج می‌د‌انستند‌. عد‌د‌های مربع که از ضرب هر عد‌د‌ د‌ر خود‌ش بد‌ست می‌آید‌، برایشان مظهر عد‌ل و د‌اد‌ و عد‌د‌ ۶، نشانه کمال بود‌، زیرا این عد‌د‌ با مجموع مقسوم علیه‌های خود‌ش برابر است (۳+۲+۱=۶).
در مورد توالی اعداد نیز نظریه های مختلفی است ولی جدای از این ها که بیشتر خرافه خوانده می شود در تمام جهان اعدادی وجود دارد که از اهمیت خاصی برخوردارند و حتی در مورد آن تجربه های متعدد یک اتفاق را ثابت کرده است. مانند «عدد دانبار»: محققان معتقدند کارکرد اجتماعی انسان، حول عدد ۱۵۰ می گردد. «نسبت طلایی» این عدد، تنها ثابتی است که در سراسر گیتی، بیش از هر عدد دیگری کاربرد دارد.
این عدد از مجموعه ی مارپیچ های افزایشی به دست می آید که فاصله ی بین هر مارپیچ دقیقا ۱ و ۶۱۸ هزار برابر فاصله ی مارپیچ های بعدی باشد. به نظر می رسد این ثابت، به دلیل نامعلومی یک قانون جهانی است که همه چیز، از رگ برگ های گیاهان گرفته تا ساختار استخوان های ما، از آن پیروی می کنند.
 «رمز موفقیت»
تحقیقات جدید می گویند استعداد لزوما چیزی نیست که انسان با آن متولد شود. ملکوم گلدول معتقد است افرادی همچون بیل گیتس و گروه موسیقی بیتل ها، که به موفقیت مهمی دست یافته اند، همگی به تمرینات خود مدیون اند. جالب این جاست که می توان به طور دقیق مشخص کرد برای موفقیت در یک کار، چند ساعت باید برای آن وقت گذاشت، که البته شاید تعجبی نداشته باشد. دانشمندان بر این باورند که بعد از ۱۰۰۰۰ بار، هرکسی می تواند در هرچیزی متخصص شود.
«هفت» هیچ عددی به اندازه ی هفت، با حافظه ی کوتاه مدت و بلند مدت ما پیوند ندارد. روانشناس مشهور، جورج میلر، در یک مقاله ی شگفت انگیز ثابت کرد حافظه ی کوتاه مدت یا همان حافظه ی فعال ما، پیش از آن که بتواند اطلاعات جدید را نادیده بگیرد یا اطلاعات پیشین را فراموش کند، تنها می تواند ۷ مورد را در خود نگه دارد.
«صفر» امروزه صفر به نظر عدد چندان مهمی نمی رسد؛ اما اختراع آن میلیون ها سال طول کشیده است و به وجود آمدنش، دنیای ریاضیات را دگرگون کرده است. وجه حقیقتاً انقلابی عدد صفر، مفهوم پشت آن است. صفر، به تنهایی نمایش دهنده ی فقدان اعداد است، اما می توان از آن در ضرب اعداد به صورت نمایی استفاده کرد. اساسا، صفر، بسته به این که در کدام قسمت یک عدد گذاشته شود، مفهوم متفاوتی پیدا می کند. پس خوب است اعداد را نادیده نگیریم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.