خانه » پیشنهاد سردبیر » «گزارش وقایع» استان از تعداد شعب بانک ها و موسسات اعتباری مجاز در استان/فهرست قابل اعتماد

«گزارش وقایع» استان از تعداد شعب بانک ها و موسسات اعتباری مجاز در استان/فهرست قابل اعتماد

یکشنبه ۱ مرداد ۹۶    شماره ۶۳۵

***در میان بانک های مستقر در استان بانک ملی با ۷۳ شعبه بیشترین تعداد شعب را در استان داراست

*** بر اساس اعلام سایت بانک مرکزی در استان مرکزی ۴۵۷ شعبه، باجه بانک و موسسات اعتباری وجود دارد که ۲۱۱ مورد در اراک و ۶۵ مورد در ساوه است

وقایع استان

رییس کل بانک مرکزی در آخرین اظهار نظرش درباره وضعیت موسسات اعتباری غیر مجاز در کشور گفته است: «یکی از این دستاوردها در رابطه با بازار غیر متشکل پولی و موسسه‌های غیر مجاز است که خوشبختانه چند مورد بیشتر نمانده است و فکر می‌کنم سال ۱۳۹۶ کلا موضوع موسسات مالی غیر مجاز حل شود و اقتصاد کشور بتواند تحت عنوان یک بازار تحت کنترل و نظارت بانک مرکزی فعالیت کند و این موضوع آثار مثبت خیلی زیادی خواهد داشت.» در کنار این اظهارنظر ولی الله سیف، دکتر علی اکبر کریمی نماینده مردم اراکف خنداب و کمیجان نیز مدتی پیش خبر از پیگیری های کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با تعیین تکلیف موسسات اعتباری غیرمجاز داد و گفت: بانک مرکزی متعهد شد موسسات مالی غیرمجاز را ساماندهی کند و تصمیمات لازم را در خصوص آنها اتخاذ نماید و در کنار این نیز شاهد خواهیم بود که امسال آخرین سالی باشد که موسسات مالی غیرمجاز وجود خارجی دارند و این قولی بود که بانک مرکزی در کمیسیون اقتصادی داد. وی افزود: گردش نقدینگی گسترده‌ای در موسسات مالی غیرمجاز وجود داشته و برآوردها حاکی از این است که در سال‌های گذشته تا ۲۵ درصد از کل گردش مالی به شبکه‌های مالی غیرمجاز اختصاص داشته است.با ساماندهی‌ها و اقداماتی که در این سال‌ها صورت گرفته این رقم به زیر ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است؛ اما بازهم قابل قبول نیست و باید فعالیت واحدهای غیرمجاز مالی به طور کامل متوقف شود.
دکتر کریمی به تعداد شعب موسسات غیر مجاز هم اشاره کرد و گفت: تعداد شعب زیاد موسسات غیرمجاز در سطح کشور یکی از مشکلات پیش روی در مسیر برخورد با آنها است و با توجه به اینکه بانک مرکزی هم اطلاع‌رسانی دقیقی در مورد غیرمجاز بودن آنها نکرده است. مردم هم به تابلوهای آنها اعتماد کرده اند و سپرده های خود را در اختیار آنها قرار داده اند و متاسفانه امروز موسساتی داریم که هزاران نفر سپرده‌گذار دارد که کاسپین یکی از نمونه‌های آنها است و از طرفی هم نرخ‌های سود بالا و جذاب این موسسات باعث شده مردم پس‌اندازها و آورده های خود را برای سرمایه‌گذاری در این موسسات سپرده کنند و توقف این روند جمعیت گسترده‌ای در کشور را درگیر می کند.
به گزارش وقایع استان به نقل از ایسنا، به دنبال وعده اخیر رییس کل بانک مرکزی برای ساماندهی کلیه موسسات مالی طی دو تا سه ماه آینده، به زودی با مشارکت چند بانک فعالیت موسسات بزرگ در بازار غیرمتشکل پولی پایان خواهد یافت.
ساماندهی موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز که قدمت آنها به بیش از دو دهه می رسد در سال‌های اخیر با تصویب قانون تنظیم بازار غیرمتشکل پولی و همچنین اختیاراتی که برنامه ششم توسعه به بانک مرکزی تفویض کرد با شرایط متفاوتی پیش می‌رود. این در حالی است که در دو تا سه سال اخیر تعدادی از موسسات بزرگ اعتباری از جمله ثامن‌الحجج، مجموعه هشت تعاونی از جمله فرشتگان که تحت فعالیت موسسه کاسپین قرار گرفت، ساماندهی شده و فعالیت مستقل و خارج از چارچوب آنها در بازار پول پایان یافت. با این حال این ساماندهی هم چندان بی‌حاشیه نبود و با توجه به پیشینه‌ای که در آنها وجود داشت، باعث ایجاد مسایلی شد. به طوری که حتی بعد از شکل‌گیری موسسه اعتباری کاسپین و قرار گرفتن هشت تعاونی غیرمجاز در مجموعه آن اکنون تعیین تکلیف این موسسه و سپرده گذاران تعاونی‌های آن از چالش‌های بانک مرکزی محسوب می‌شود. از سویی دیگر همچنان برخی موسسات اعتباری بزرگ با تعداد قابل توجهی سپرده‌گذار در حال فعالیت بودند که در ماه‌های اخیر ساختار آنها فرو پاشیده و در حال حاضر ساماندهی آنها نیز به یکی از مشکلات حوزه بانکی تبدیل شده و این روزها تجمعات سپرده‌گذاران موسساتی مانند کاسپین، آرمان و حتی ثامن جو و فضای سختی را برای شبکه بانکی ایجاد کرده است.اما به دنبال این جریان و با ورود دستگاه‌های قضایی و همچنین مجلس اخیرا سیف، رییس کل بانک مرکزی، اعلام کرد که سعی می‌کنند حداکثر تا سه ماه آینده کلیه مشکلات مالی را برطرف کنند.
در حالی حل و فصل مشکلات و معضلات موسسات مالی به شکل جدی‌تری در حال پیگیری است که آخرین اخبار دریافتی از این حکایت دارد که ظاهرا در طرحی قرار بر این شده تا چند موسسه بزرگ و فعال در بازار پول به زودی ساماندهی شده و مسئولیت و تعهدات آنها به چند بانک محول شود. بر این اساس با اقدامات انجام شده، چند بانک مجاز و مورد تایید بانک مرکزی درآینده ای نزدیک مسئولیت امور مربوط به چند موسسه را بر عهده خواهند گرفت. واگذاری امور موسسات به بانک‌ها اتفاق جدیدی در شبکه بانکی نیست و در دو سال گذشته موسسه غیرمجاز میزان بعد از انحلال به طور کامل به بانک صادرات واگذار شد و این بانک مسئولیت تعهدات و سپرده‌گذاران آن را بر عهده گرفت. در عین حال که در سال گذشته نیز بعد از ماجرایی که برای موسسه ثامن‌الحجج پیش آمد بانک مرکزی با انحلال این موسسه اجرای تعهدات آن را از کانال بانک پارسیان پیش برد.

در استان چه تعداد موسسه و بانک مجاز وجود دارد؟
بانک مرکزی در راستای شفاف سازی و اطلاع‌رسانی صحیح به هموطنان، فهرست بانکها و موسسات اعتباری و سایر نهادهایی که مجوز تاسیس و فعالیت آنها توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صادر و تحت نظارت قرار گرفته‌اند، را در سایت خود منتشر کرده است و در صفحه مربوط به این اطلاعات می نویسد: توجه به این مهم ضروری است که بانک‌ها و موسسات اعتباری یا سایر نهادهایی که نام آنها در فهرست قرار ندارد، دارای مجوز از این بانک نبوده و مسئولیت ناشی از عملکرد ناصحیح آنها مستقیماً متوجه کسانی می‌شود که به این موسسات مراجعه داشته‌اند. بر اساس اعلام سایت بانک مرکزی در استان مرکزی ۴۵۷ شعبه و باجه بانک و موسسات اعتباری وجود دارد که ۲۱۱ مورد در اراک، ۶۵ مورد در ساوه، ۲۹مورد در شازند، ۲۷مورد در محلات، ۲۷ مورد در خمین، ۲۴ مورد در دلیجان، ۱۹ مورد در تفرش، ۱۴ مورد در زرندیه، ۱۱ مورد در خنداب، ۱۰ مورد در کمیجان، ۱۰ مورد در آشتیان، ۶ مورد در مامونیه، ۳ مورد در فرمهین و ۱ مورد در فراهان است.
کلیه صرافی ها که از سوی بانک مرکزی در استان دارای مجوز هستند ۲ مورد و کلیه شرکت‌های تعاونی اعتبار گروه شغلی که دارای مجوز در استان هستند ۶ شرکت عنوان شده است. در میان بانک های مستقر در استان، بانک ملی با ۷۳ شعبه بیشترین تعداد شعب را در استان داراست و بانک ها و موسسات توسعه صادرات ایران، اعتباری توسعه، کارآفرین، سامان، آینده، گردشگری، حکمت ایرانیان با یک شعبه در استان کمترین تعداد شعبه را دارا هستند.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.