خانه » پیشنهاد سردبیر » گزارشی به بهانه آغاز هفته نیروی انتظامی؛ باید و نبایدهایی که پلیس باید رعایت کند/خسته نباشی پاسبان

گزارشی به بهانه آغاز هفته نیروی انتظامی؛ باید و نبایدهایی که پلیس باید رعایت کند/خسته نباشی پاسبان

پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۶   شماره ۶۹۴

***

وقایع استان

سحر یاری

***

در دنیای معاصر توسعه پایدار اهمیت فراوانی دارد و تمام کشورها به دنبال حفط و ارتقا تمام مولفه های آن هستند. ایجاد و حفظ امنیت در کشور یکی از مهمترین مولفه های توسعه است بنابراین بالا بردن شاخص های امنیتی قابل توجه است. در کشور در کنار نیروهای مسلح، نیروی انتظامی نیز نقش مهمی در تامین امنیت و نظارت بر قانون مداری در جامعه دارد. امروز روز نیروی انتظامی است و فرصتی است تا از تلاش های این سازمان در راستای ایجاد امنیت در بخش های مختلف جامعه تقدیر کرد. تا ۱۸ سال پیش بزرگداشت ایـن روز در ۲۷ تیــــر برگزار می شد؛ ۲۷ تیر سالروز تصویب قانون ادغام نیروی انتظامی به نام روز نیروی انتظامی و به تبع آن هفته آخر تیرماه به نام هفته نیروی انتظامی نامگذاری شده بود؛ اما از آنجایی که یکی از اهداف و برنامه های نیروی انتظامی آگاهی بخشی و فرهنگ سازی هنجارها در جامعه بود و دانش آموزان و دانشجویان از اصلی ترین جامعه هدف برنامه های نیروی انتظامی بود بنابراین به پیشنهاد نیروی انتظامی و با موافقت مقام معظم رهبری این روز به ۱۳ مهرماه انتقال یافت و از ۱۴ مهر نیز هفته نیروی انتظامی در کشور گرامی داشته می شود.
امسال نیز هفته نیروی انتظامی با شعار «پلیس برای امنیت،ا منیت برای همه » از جمعه ۱۴ مهرماه با سخنرانی فرمانده ناجا و همزمان فرماندهان انتظامی استان ها پیش از خطبه های نماز جمعه آغاز و تا پنجشنبه ضمن حضور در بهشت زهرا به منظور میثاق مجدد با آرمان های حضرت امام و ادای احترام به روح بلند و ملکوتی شهدا پایان می یابد.
سیستم نوین ایجاد نظم و امنیت داخلى یعنى سازمان پلیس در ایران به حدود یکصد سال پیش مربوط مى‌‌باشد. شاه قاجار ناصرالدین شاه در سفرهاى سه گانه خود به اروپا و مشاهده پلیس نوین در آن کشورها و با استخدام یک مستشار بلژیکى به نام کنت دو بینو اولین سیستم پلیسى جدید را در ایران پایه گذارى نمود. این پلیس در طى یکصد سال گذشته و تا پیروزى انقلاب اسلامى در بهمن سال ۱۳۵۷ از فراز و نشیبهاى متفاوت برخوردار بوده است.
پلیس ایران براى مدت هاى طولانى از دو قسمت مهم پلیس شهرى و ژاندارمرى ( مرزى و روستایى ) تشکیل شده بوده، کمیته انقلاب اسلامى نیز به عنوان یکى از ارکان مهم حفظ نظم و امنیت داخلى و دفاع از ارزشهاى انقلاب در داخل کشور در بعد از پیروزى انقلاب به این مجموعه افزوده شد. کثرت نیروهاى پلیس در بعد از انقلاب و ضرورتهاى ادغام این نیروها باعث شد تا در سال ۱۳۷۰ با تصمیم مجلس شوراى اسلامى این سه نیرو در یکدیگر ادغام و سیستم پلیس واحد به وجود آید. براساس قانون جدید، پلیس ایران جزیى از ستاد نیروهاى مسلح و وابسته به وزارت کشور و در تبعیت از رهبرى معظم انقلاب قرار دارد.
پلیس جدید ایران در سه بخش تقریباً مستقل فرماندهی، سازمان حفاظت اطلاعات و سازمان عقیدتى سیاسى تشکیل شده است. حوزه فرماندهى و حفاظت اطلاعات تقریباً در ساختار سیستم پلیس کلیه کشورهاى جهان مشترک مى باشد. اما وجود سازمان عقیدتى سیاسى از ویژگی هاى سیستم پلیس ایران محسوب مى‌گردد. این سازمان موظف است تا در بعد اعتقادی، سیاسى نسبت به حفظ دستاوردهاى ارزش هاى انقلاب و ایجاد روحیه دیندارى و اخلاق متناسب با تعلیم دین اسلام که حفظ حرمت انسان ها از جمله اصول اساسى است اقدام نماید.
همانطور که گفته شد نیروى انتظامى جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکى از نهادهاى مهم و بنیادین اجتماعى و امنیتى داراى وظایف و ماموریت‌هاى خطیرى در فرآیند تامین امنیت پایدار و همه جانبه و مراقبت از آن می‌باشد. پلیس، امروز در جامعه نمادی است برای اجرای عدالت، مقابله در برابر ظلم، فساد و تضییع حقوق دیگران؛ عملکرد و وظایف ذاتی ای که در سایه فراهم شدن و رعایت برخی از ضروریات شکل می گیرد و می تواند در ایجاد اعتماد هر چه بیشتر میان جامعه و این ارگان موثر باشد.
البته پلیس در رسته ها و بخش های مختلف وظیفه بر عهده دارد و همین ارتباط، گستره حضور آن در جامعه را بیشتر نشان می دهد؛ بنابراین توجه بیشتر و بهتر به برخی نکات باعث می شود تا تعامل سازنده میان مردم و پلیس بیشتر شود و برخی بی اعتمادی ها و فواصل ایجاد شده کمتر و کمتر شود.
همانطور که می دانیم مهم ترین مسئله ای که نیروی انتظامی در کار خود باید مورد توجه قرار دهد ایجاد اقتدار و قاطعیت در جامعه بعنوان یک اهرم ایجاد امنیت و آرامش است؛ اما این قاطعیت و اقتدار زمانی در جامعه شکل عملی می گرد که عاری از خشونت باشد.یعنی عملکرد پلیس باید به شکلی باشد تا اقتدار معنوی و ذاتی از خود در جامعه نشان دهد نه اقتدار ظاهری با توسل به برخی اهرم های زور و خشونت تا در عین احترام و اقتدار حضورش در میان مردم به مثابه امنیت و آرامش و در میان متخلفان و قانون گریزان هراس انگیز باشد. گاه ممکن است برخی رفتارهای خشونت آمیز باعث شود تا چهره پلیس مختل شود و اعتماد دوسویه دچار خدشه شود البته مورادی از این دست زیاد در جامعه ما دیده نمی شود اما همان موارد معدود و اندک نیز باید مدیریت شود.
البته مسئله مذکور در حوزه وظایف معنوی پلیس است، بی شک پلیس زمانی می تواند اقتدار خود را کامل تر کند و دست مجرمان را از پشت ببندد که در حوزه نیروی انسانی و امکانات به روز باشد. از آنجایی که در دورانی زندگی می کنیم که حتی جرایم نیز همپای با علم و تکنولوژی پیچیده تر شده اند بنابراین پلیس باید برای مقابله و مبارزه با آن نیز به بهترین و به روز ترین امکانات فن آوری و همچنین نیروهای متخصص و آگاه از جرائم روز مانند فضای مجازی و اعتیادهای نو پدید در آن حوزه مجهز باشد. در این میان آموزش نیروهای انسانی و آگاهی آن ها از مسائل عملیاتی و آموزش های میدانی نیز بسیار مهم است، متاسفانه گاه دیده می شود به دلیل همین عدم مهارت ها در کنترل و مدیریت عملیات و اگاه بنودن به مسائل روانشناسی و عملیاتی در مقابله با مجرمان هم خود نیروهای انتظامی و هم مردم عاید آسیب می بینند کشته شدن یک پسربچه در درگیری نیروی انتظامی و اشرار از جمله این موارد است.
مقابله با هرگونه فساد و قانون گریز در بدنه نیروی انتظامی از موارد مهم در ارتقای عملکرد این نیروی حافظ امنیت است. از آن جایی که نیروی انتظامی خود ناظر بر رعایت قانون در جامعه است باید وظایف قانونی خود را به درستی انجام می دهد. بنابراین این ارگان خود باید از هرگونه خودسری و قانون شکنی در تمامی سطوح مبرا بوده و با هر گونه تخلف از این اصل در هر سطحی با جدیت مقابله می‌کند. بنابراین در نیروی انتظامی فساد در کمترین میزان هم نباید باشد. به بیان دیگر در حالی که وظیفه اصلی نیروی انتظامی مقابله با فساد اعم از بی نظمی، اغتشاش گری، قاچاق، دزدی، ناامنی، مواد مخدر و … می‌باشد لازمه اصلی مقابله با این مفاسد، نبود فساد حتی در کمترین میزان، در دستگاه مقابله کننده با فساد است.
و در آخر یکی دیگر از مسائل که باید نیروی انتظامی در پیشانی چشم انداز خود قرار دهد توجه به رسانه بعنوان حلقه واصله بین خود و جامعه است. از آنجاییکه آگاهی بخش و ترویج هنجارها بخشی از وظایف ناجاست در این راستا رسانه بعنوان بازویی موثر در تبلیغ و اطلاع رسانی می تواند یار و دوشادوش نیروی انتظامی باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.