خانه » پیشنهاد سردبیر » تصویب اجرای پنج طرح به منظور رفع مشکلات ترافیکی استان مرکزی

تصویب اجرای پنج طرح به منظور رفع مشکلات ترافیکی استان مرکزی

پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۶   شماره ۶۹۴

***

وقایع استان

***

معاون عمرانی استاندار مرکزی خبر از تصویب اجرای پنج طرح به منظور رفع مشکلات ترافیکی استان مرکزی داد. این خبر در جلسه اخیر شورای هماهنگی ترافیک استان مطرح و جزییات آن از طرف عزیز فیلی اعلام شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی در حاشیه جلسه شورای هماهنگی ترافیک استان مرکزی در اراک اظهار داشت: در این جلسه شش دستور کار حوزه مسائل ترافیکی استان بررسی شد که چهار مورد برون شهری و دو مورد نیز مربوط به مشکلات درون شهری اراک بود.
به گزارش وقایع استان به نقل از مهر، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی افزود: از این میان پنج دستور کار در مورد مشکلات برون شهری و درون شهری مورد تصویب قرار گرفتند. وی ادامه داد: چهار مورد دستور کار اول مربوط به حوزه راهداری بود که با تصویب سه مورد از آن ها موافقت شد که اولین طرح بررسی دسترسی از جاده اراک-شازند به ورودی روستای خانه میران بود.
معاون عمرانی استاندار مرکزی بیان کرد: طرح دوم احداث زیرگذر سه راهی آوه در شهرستان ساوه بود که آن هم تصویب شد، اما طرح برون شهری سوم با عنوان احداث راه دسترسی مسجد بین راهی در پارک جنگلی فدک اراک به دلیل مشکلاتی از جمله نابودی جنگل و درختان مورد تصویب قرار نگرفت.
فیلی خاطرنشان ساخت: در مورد طرح چهارم نیز که احداث تقاطع غیرهمسطح در ورودی شهرک صنعتی خیرآباد واقع در بزرگراه اراک-سلفچگان بود، موافقت به عمل آمد. وی ادامه داد: در مورد مشکلات ترافیکی درون شهری اراک نیز دو طرح برای رفع گره ترافیکی ارائه شد که هر دو در این جلسه برای اجرا تصویب شدند.
معاون عمرانی استاندار مرکزی تصریح کرد: در جلسه قبلی، دبیرخانه شورای ترافیک موظف شده بود که بررسی نحوه رفع تداخل ترافیکی در تقاطع خیابان ۳۰ متری فوتبال با خیابان واشقانی اراک را برعهده گیرد که براساس مطالعات کمیته فنی و شهرداری اراک نواقص این طرح شناسایی شد و کلیات آن به تصویب رسید و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
فیلی در پایان گفت: همچنین در مورد گره ترافیکی جاده خروجی روستای گاوخانه به کمربندی شمالی اراک نیز مشکلاتی وجود داشت که با بررسی های انجام گرفته مقرر شد برای رفع این گره ترافیکی، طرح اصلاح هندسی آن اجرایی شود مدیر‌کل دفتر فنی استانداری مرکزی نیز در این جلسه در خصوص احداث مسجد بین‌راهی در پارک جنگلی فدک، گفت: برای احداث این مسجد دو گزینه پیشنهاد داده شده است که نقطه اول به جهت سهولت دسترسی کمترین فاصله را دارد، همچنین به تناسب دیگر قسمت‌های پارک از پوشش گیاهی کمتری برخوردار است.
حمید‌رضا نوازنی افزود: برای احداث مسجد بین‌راهی طرحی توسط راهداری تهیه شده است و دو نقطه در نظر گرفته شده و معایب و فواید آن مشخص شده است. وی ادامه داد: منابع طبیعی قطعا با اجرای ساخت مسجد در پارک فدک و تخریب جنگل مخالف است، اما به دلیل پیگیری مصرانه نماینده ولی فقیه، از باب پیشگیری سعی کردیم راه دسترسی ایمن‌تری را تامین کنیم و نگرانی ما از این بابت است که در بررسی مکان‌یابی برای این طرح، محلی انتخاب شود که تخریب بیشتری در پی داشته باشد.
نوازنی عنوان کرد: میدان ۳۰ متری فوتبال نابسامانی ترافیکی دارد و نیاز به ساماندهی دارد، وجود یک راه فرعی به این میدان، مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است، همچنین میدان ۳۰ متری فوتبال از لحاظ هندسی کاملا غلط و مستعد حوادث گوناگون است، در حال حاضر طرح اصلاحی آنها تهیه شده است.
مدیر کل حمل ونقل پایانه‌های استان مرکزی نیز در این جلسه گفت: در کیلومتر ۲۳،۴۰ و ۵۴ جاده اراک ـ تهران مجوز احداث مجتمع خدماتی و رفاهی داده شده است، در حال حاضر مجتمعی که در کیلومتر ۲۳ واقع شده است در حال بهره‌برداری است.
غلامعباس بهرامی‌نیا ادامه داد: مجتمعی که قرار است در کیلومتر ۵۴ جاده احداث شود، از جمله مجتمع‌های بزرگ و شکیل در کشور محسوب می‌شود و احداث مجتمع دیگری در این مسیر توجیه اقتصادی ندارد.
وی بیان کرد: فاز دوم مجتمع گند‌م‌زار در حال ساخت است که شامل رستوران و خوابگاه است و جزو طرح‌های توسعه‌ای این مجتمع خدماتی و رفاهی محسوب می‌شود.
مدیرکل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی نیز در این جلسه گفت: شهرک صنعتی خیرآباد یکی از شهرک‌های مهم شهرستان اراک است که در فاز یک آن بیش از ۴۰۰ واحد صنعتی وجود دارد و این شهرک توسعه۱۶۰۰ هکتاری خواهد داشت که در واقع برای استقرار واحدهای صنعتی بزرگ دیده شده است.
مصطفی آمره بیان کرد: در حال حاضر شرکت آلومینیوم و ماشین‌سازی بخشی از این شهرک را تملک کردند و بر همین اساس تردد زیادی در این شهرک ایجاد شده، مضاف بر اینکه این محور یکی از محورهای پرتردد استان است و متاسفانه شاهد حوادث ناگواری در این محور هستیم.
وی عنوان کرد: در سفر سال گذشته ریاست جمهوری یکی از موارد مطرح شده ایجاد تقاطع غیرهمسطح برای شهرک صنعتی خیرآباد بود که بلافاصله تفاهم‌نامه‌ای مابین استانداری و سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌ها و واحدهای صنعتی امضا شد که بر این اساس هزینه آنرا تامین کنیم، پس از انتخاب مشاور طرحی ارائه شد که خیرآباد و پرورش ماهی باقری نیز در این طرح دیده شد.
در این جلسه مصوب شد که طرح اصلاحی راهداری برای خانه‌میران اجرایی شود، مقرر شد طی نامه‌ای به دادستان ساوه درخواست شود که چنانچه معارضین سه راهی آوه مراجعه کنند مانع اجرای طرح نشوند، طرح احداث مسجد در پارک جنگلی فدک به تصویب نرسید، با طرح ارائه شده توسط شرکت شهرک‌های استان مرکزی در خصوص جاده خیرآباد موافقت شد و مقرر شد شورای شهر حواله قیر برای آسفالت جاده تره‌بار صادر کند.
 مسایل زیست محیطی تالاب میقان بررسی شد
در جلسه ای دیگر با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی و مدیران کل دفتر فنی، امور عمرانی و ترافیک استانداری، حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی، شرکت آب منطقه ای و نمایندگان صنعت و معدن، شرکت املاح معدنی و سازمانهای مردم نهاد در حوزه عمرانی استانداری مرکزی مسایل زیست محیطی تالاب میقان و اقدامات صورت گرفته برای احیای آن بررسی شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی در نشست گفت: حفظ و احیای تالاب میقان یک وظیفه همگانی است و تمام دستگاههای ذیربط از جمله حفاظت محیط زیست و صنعت ومعدن موظفند در این راستا از تمام ظرفیتهای قانونی خود استفاده کنند.
عزیز فیلی افزود: برای رسیدگی به موارد مورد نظر در خصوص حفظ و نگهداری تالاب میقان، کمیته ای متشکل از دفتر فنی استانداری، محیط زیست، صنعت و معدن، آب منطقه ای، منابع طبیعی و نمایندگان شورای اسلامی شهر اراک و سازمانهای مردم نهاد تشکیل می گردد که موظف است نسبت به بررسی دقیق انجام اقدامات صورت گرفته برای احیای تالاب، میزان برداشت شرکت املاح معدنی، برگشت باطله های شرکت مذکور و بازسازی چاله های ایجاد شده، احداث پلها و آبراهه های تعادل سطح آب تالاب، میزان دقیق فضای سبز اجرا شده توسط شرکت بهره بردار و سایر موارد اقدام کند.
وی اظهار داشت: بایستی تا دیماه سالجاری گزارش کمیته مذکور بعلاوه کروکی دقیق منطقه مورد فعالیت شرکت املاح معدنی تا دیماه به این کارگروه ارائه گردد.
معاون استاندار مرکزی اضافه کرد: براساس مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای شهر اراک و به منظور احیای تالاب میقان، علاوه بر مدیریت آبریزهای حوزه تالاب، بالغ بر ۵۰ درصد پساب فاضلاب شهر اراک به تالاب میقان تزریق می گردد.
فیلی اعلام اجرایی شدن طرح فضای سبز به میزان ۵۰ هکتار توسط شرکت املاح معدنی در اراضی مستعد تالاب، تاکید کرد: منابع طبیعی موظف است مقاطعی از سطح تالاب میقان را که قابلیت کشت دارد شناسایی و به محیط زیست معرفی کند تا در طرح افزایش سطح فضای سبز این منطقه مورد استفاده قرار گیرد.
معاون استاندار مرکزی در این جلسه به ادارات کل صنعت و معدن و محیط زیست بخاطر عدم پیگیری بموقع مصوبات و چگونگی افزایش میزان برداشت شرکت املاح معدنی از سطح تالاب میقان تذکر داد و گفت: مقرر گردید تا زمان اجرای تصمیمات این جلسه و ارایه راهکارهای اجرایی کمیته منتخب در خصوص میزان برداشت و ساماندهی چاله ها و جایگزینی مناسب باطله ها، پروانه شرکت سولفات سدیم منطقه تالاب توسط سازمان صنعت و معدن به حالت تعلیق درآید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.