خانه » جدیدترین » گزارشی از ناکامی بانوان شمشیرباز استان در مسابقات قهرمانی نوجوانان کشور در اراک/هنر فولادین

گزارشی از ناکامی بانوان شمشیرباز استان در مسابقات قهرمانی نوجوانان کشور در اراک/هنر فولادین

چهارشنبه ۸ شهریور ۹۶   شماره ۶۶۸

***

وقایع استان

سحر یاری

***

امروزه شمشیربازی یکی از ورزش های پرطرفدار در جهان و یکی از رشته های مهم در بازی های المپیک است. شاید در سال های خیلی دور که از شمشیر بعنوان یک سلاح استفاده می شد،کسی فکر نمی کرد این سلاح نافذ و برنده تبدیل به یک هنر ورزشی شود که بین زنان و مردان از محبوبیت خـاصی برخوردار شود. این هنر رزمی کم کم از جنگ های تن به تن خارج و به عنوان یک ورزش مورد توجه قرار گرفت. اولین بار در سال ۱۹۸۶ این ورزش وارد بازی های المپیک شد؛ این ورزش در ایران نیز نزدیک به ۷۰ سال است که وارد شده است؛ البته در یک بازه زمانی این ورزش در کشور پیشرفت هایی داشت به طوریکه در سال ۱۹۷۴ تیم ملی مردان و زنان ایران در بازی‌های‌ ‌آسیایی به مقام قهرمانی رسید؛ ولی این روند ادامه دار نبود و برای مدتی این ورزش در کشور متوقف شد و دوباره از سال ۶۸ فعالیتش از سر گرفته شد؛ هرچند با تمام تلاش ها همچنان این ورزش در سطح المپیک و جهانی درخشش های مداوم و متداوم ندارد. با این وجود این ورزش همچنان در حوزه زنان و مردان در حال گسترش و برگزاری مسابقات متعدد است و البته اقبال زنان به این ورزش در کشور قابل توجه است.
در روزهای گذشته مسابقات شمشیربازی بانوان قهرمانی کشور رده نوجوانان و بعد از آن در رده جوانان در اراک برگزار شد و حضور پر شور زنان شمشیرباز جوان نشان از این داشت که این ورزش در میان این قشر جایگاه خود را پیدا کرده است. حضور ۱۰۰ ورزشکار نوجوان از ۱۵ استان در سه اسلحه اپه، سابر و فلوره و ۱۰۰ شمشیرباز جوان در دو اسلحه اپه و سابر قابل توجه بود. به طوریکه نایب رئیس فدراسیون شمشیربازی کشور در حاشیه این بازی ها به استقبال بانوان ایرانی از این ورزش اشاره کرد.
به گزارش وقایع استان به نقل از مهر، شهناز کرود گفت: تعداد بانوان ورزشکار سازمان یافته رشته شمشیربازی در سطح کشور بیشتر از مردان است و هم اکنون ۲۵ استان در حوزه شمشیربازی بانوان فعال هستند.
وی اظهار داشت: هم اکنون در پنج رده سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان، امید و بزرگسالان، دو هزار ورزشکار سازمان یافته زن در رشته شمشیر بازی در سطح کشور فعالیت دارند که بیش از تعداد ورزشکاران مرد این رشته است.
کرود افزود: طی دو سال اخیر گرایش بانوان به ورزش شمشیر بازی افزایش یافته و این استقبال را ناشی از تعاملی که بین فدراسیون و رسانه ها وجود دارد می دانیم چراکه این تعامل در جذب و گرایش بانوان در همه رده های سنی بسیار موثر است.
نایب رئیس فدراسیون شمشیربازی کشور بیان کرد: هم اکنون حدود ۸۰ مربی در ورزش شمشیر بازی فعال هستند که از این تعداد بیش از ۳۰ مربی کار آموزش و تعلیم را به طور جدی دنبال می کنند و در برنامه داریم تا از وجود دیگر مربیان استفاده شود و به چرخه فعالیت وارد شوند.
کرود با اشاره به اینکه حدود شش سال است شمشیربازی بانوان زیر نظر فدراسیون فعــــالیت می کند و قبلا به صورت انجمن فعالیت داشته، خاطرنشان ساخت: شمشیربازی تجهیزات خاص خود را می طلبد که در ایران وجود ندارد و بسیار گران قیمت هستند، بنابراین همه افراد توان تهیه آنرا ندارند لذا این ورزش مخاطبان خاص خود را دارد، ولی به رغم همه مسائل ذکرشده، هم اکنون ۲۵استان کشور در ورزش شمشیربازی فعالیت دارند.
نایب رئیس فدراسیون شمشیربازی کشور ادامه داد: به منظور حضور در رقابت های ۲۰۲۰ طبق ضوابط کمیته فنی فدراسیون و قوی ظاهر شدن در این عرصه، تعداد اردوهای داخلی و خارجی مشخص شده و برای حضور پررنگ و بااقتدار بانوان در رقابت های شمشیربازی جاکارتا، برنامه تدوین شده و با جدیت پیگیری می شود.
وی تصریح کرد: تیم ملی شمشیربازی بانوان در سال ۹۲ در بازی های آسیایی فلیپین، نایب قهرمان آسیا شد و طی سال های اخیر ورزش شمشیربازی بانوان با حمایت فدراسیون پیشرفت مطلوبی داشته و خوشبختانه در تمام برنامه ریزی ها در فدراسیون، سهم بانوان درنظر گرفته می شود.
کرود بیان داشت: امسال مسابقات شمشیربازی نوجوانان و جوانان به میزبانی استان مرکزی و شهر اراک برگزار شد که از کیفیت بالا برخوردار است و از نظر تکنیک نیز، نوجوانانی که شاهد رقابت آنان هستیم نسبت به نوجوانان سه سال قبل، بسیار پیشرفت مطلوبی داشته اند.
نایب رئیس فدراسیون شمشیربازی کشور اضافه کرد: استان مرکزی در حوزه ورزش از ظرفیت های بسیار برخوردار بوده، زیرساخت ها در این استان برای برگزاری مسابقات ملی مهیا است و مسئولین ورزش استان نیز درک بالایی از مباحث ورزشی دارند.
وی عنوان کرد: چنانچه مسئولین ورزش استان تمایل داشته باشند، ما آمادگی داریم علاوه بر برگزاری مسابقات، کلاس های آموزشی مربی گری و داوری و اردوهای آمادگی را در اراک برگزار کنیم.
در پایان بازی ها مسابقات قهرمانی شمشیربازی بانوان نوجوان کشور در اراک، تیم استان مرکزی نتوانست نتیجه قابل قبولی بدست آورد و عناوین قهرمانی به تیم های گیلان و تهران در اسلحه های مختلف رسید.
مسابقات شمشیربازی بانوان کشور رده سنی نوجوانان با شرکت یکصد ورزشکار از ۱۵ استان کشور از روز چهارم شهریورماه در سه اسلحه سابر، اپه و فلوره در سالن دو هزار نفری مجموعه ورزشی شهدای پنجم مرداد اراک برگزار شد و پس از سه روز رقابت، نفرات و تیم های برتر معرفی شدند.
در رده انفرادی اسلحه سابر با ۲۲شرکت کننده پس از انجام ۵۰ بازی مقدماتی و ۱۶ بازی حذفی، در اسلحه اپه با حضور ۴۳ورزشکار پس از انجام یکصد و یازده بازی مقدماتی و ۳۳ بازی حذفی، در اسلحه فلوره هم مسابقات با شرکت ۳۵ورزشکار پیگیری شد که پس از انجام ۱۰۵ بازی مقدماتی و ۲۷ بازی حذفی، در رده بندی تیمی هم در اسلحه سابر تیم گیلان بر سکوی نخست ایستاد، یزد نایب قهرمان شد و البرز و تهران هم به طور مشترک مقام سوم را به خود اختصاص دادند.
همچنین در رده بندی تیمی اسلحه اپه تهران و اصفهان اول و دوم شدند، آذربایجان غربی و یزد به طور مشترک در جایگاه سوم ایستادند.
در رده بندی تیمی اسلحه فلوره هم تهران مقام نخست را به خود اختصاص داد، یزد به نایب قهرمانی دست یافت و البرز و اصفهان به طور مشترک سوم شدند. در رده بندی تیمی هم در اسلحه سابر تیم گیلان بر سکوی نخست ایستاد، یزد نایب قهرمان شد و البرز و تهران هم به طور مشترک مقام سوم را به خود اختصاص دادند. مسابقات شمشیربازی قهرمانی کشور بانوان در رده جوانان از دیروز آغاز و در حال انجام است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.