خانه » جدیدترین » این نمایش به مخاطب تصویر می دهد

این نمایش به مخاطب تصویر می دهد

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳  شماره ۱۸۱۶

گفت و گو با پوریا رضایی کارگردان نمایش «روزهای اتفاقی» برگزیده جشنواره تئاتر رضوی

فاطمه چاپاری: نمایش «روزهای اتفاقی» نوشته کامران شهلایی به کارگردانی پوریا رضایی در این دروه از جشنواره رضوی برگزیده شده و از آن جا که جشنواره به صورت غیرمتمرکز برگزار می شود، برای ادامه رقابت این نمایش از تاریخ ۵ تا ۱۵ اردیبهشت‌ در فرهنگسرای آینه شهر اراک برای بازدید عموم به صحنه خواهد رفت، به همین بهانه گفت و گویی داشتیم با پوریا رضایی کارگردان این اثر، که کارنامه خوبی در زمینه بازیگری دارد و به تازگی در چند کار کارگردانی را هم تجربه می کند.
رضایی در گفت و گو با وقایع استان می گوید: این نمایش از اراک، به کاردانی بنده در هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی پذیرفته شده است متن نمایشناکه از آقای کامران شهلایی یکی از نویسندگان مطرح کشورمان که به ما اعتماد کردند و متن را به ما سپردند که خوشبختانه در شنواره برگزیده شد، از بازیگران نمایش می توان از رامین قادری، شارونا شاه آبادی و یاسمن خطی نسب نام برد.
وی ادامه می دهد: اجرای عمومی این نمایش از پنجم تا پانزدهم اردیبهشت در فرهنگسرای آینه سالن بلک باکس استاد رضا یونسفرد در ساعت ۷ غروب خواهد بود.
کارگردان نمایش روزهای اتفاقی می افزاید: از آن جا که جشنواره به صورت غیرمتمرکز برگزار می شود، عوامل نمایش های برگزیده باید در شهر خودشان نمایش را برای عموم اجرا کنند و فایل فیلمبرداری شده از نمایش را برای ارزیابی داوران جشنواره ارسال نمایند تا در نهایت نامزدهای بخش های مختلف در مراسم اختتامیه که در دهه کرامت برگزار می شود حضور خواهند داشت، به نوعی اجرای عمومی این نمایش بخشی از خود جشنواره به شمار می رود.
رضایی خاطرنشان می کند: این تصمیمی در جهت رونق دادن به اجراهای عمومی اتخاذ شده تا هنرمندان شرکت کننده بتوانند برای عموم نمایش اجرا کنند که به نظرم ایده بسیار خوبی است.
وی در ادامه بیان می کند: هنرمندان ما بدون هیچ چشمداشتی کار می کنند و باید درصدی از هزینه های سالن را بپردازند که هر چند مبلغ زیادی هم نیست اما برای هنرمندانی که از طریق تئاتر ارتزاق می کنند و منبع درآمد دیگر ندارند سخت است و هزینه های دیگر همچون طراحی دکور و نورپردازی، طراحی بروشور، دستمزد عوامل و… هم اضافه خواهد شد و ما دوست داریم اطلاع رسانی در این زمینه به خوبی انجام شود تا زحمات گروه اجرایی تا حدی جبران شود.
این هنرمند می گوید: امیدواریم روزی برسد که در شهر ما هم مثل شهرهای بزرگی چون اصفهان، مشهد و تهران تئاتر مخاطب خود را پیدا کند چرا که اگر از مردم شهر ما سوال کنید که آیا می خواهند تئاتر ببینند شاید اصلا ندانند که کجا می توان نمایش دید و با وجود هنرمندان خوبی که در سطح کشور بارها درخشیده اند، نمایش برای مردم اراک چیز غریبی است چرا که آنچنان که شایسته است به تئاتر بها داده نشده ما دوست داریم سالن ها پر شوند و امیدوارمی به این رونق برسیم.
وی می گوید: مشکلات اطلاع رسانی یکی از عوامل موثر در رکود تئاتر در شهر ما است که خوشبختانه با وجود فضای مجازی تا حدی مرتفع شده اما کاش به جایی می رسیدیم که ارگان ها متولی از آثار نمایشی حمایت می کردند چرا که به هر حال هر ساله بودجه ای برای صرف امورات فرهنگی به ارگان هایی چون شهرداری اختصاص می یابد که می توان در همین راستا هزینه کرد. ما برای اجرای کارهای خودمان از جمله همین نمایش با شرکت های مختلفی صحبت کرده ایم اما به ما گفته شد که هیچ وقت مرسوم نبوده که ما پرسنل خود را برای تماشای تئاتر دعوت کنیم.
این بازیگر و کارگردان تئاتر توضیح می دهد: مشکلات زیرساختی و کمبود امکانات از دیگر چالش ها است برای نمونه ما در زمینه نورپردازی نمایش با مشکلات زیادی مواجه بودیم هر چند اقداماتی هم انجام شده و شرایط نسبت به گذشته بهبود یافته که این جای تقدیر و تشکر دارد اما هنوز تا نقطه ایده آل فاصله بسیاری داریم. ما هنرمندان تئاتر عمران را در این مسیر گذاشتیم اما متاسفانه نتوانسته ایم به عنوان یک شغل به ان تکیه کنیم و مجبوریم در کنار فعالیت های هنری هزار شغل دیگر داشته باشیم.
رضایی در خصوص انتخاب سالن اظهار می کند: در اراک سالن خوبی هم در پارک شهر هست که فضای خوبی دارد اما از آن جا که هنوز افتتاح نشده ما انتخاب دیگری جز اجرای نمایش در فرهنگسرای آینه نداشتیم.
وی در خصوصو انتخاب متن کامران شهلایی توضیح می دهد: استاد مجید رحمتی از هنرمندان خوب شهر به عنوان تهیه کننده و مجری طرح کنار ما بودند و متن را ایشان پیشنهاد کردند و از آن جا که آقای شهلایی از نمایشنامه نویسان خوب کشورمان هستند ما می دانستیم چارچوب و ساختار متن از نظر دراماتیک محکم است و خیالمان از این بابت راحت بود که خشت اول درست چیده شده است و قبلا هم در تجربه اجرای نمایشنامه های ایشان به نتایج خوبی رسیده بودیم و متوجه شدیم که جشنواره رضوی هم به دنبال کلیشه شکنی در آثار مذهبی است و ما دیدیم که این موضوع در متن آقای شهلایی به درستی دنبال شد و همین انگیزه ای مضاعف برای انتخاب این نمایشنامه برای اجرا در جشنواره رضوی شد.
رضایی همچنین در خصوصو نگاهی که به عنوان کارگردان در این اثر به دنبالش بوده، اضافه می کند: در کارگردانی هم با توجه به تجاربی که در این مدت به دست آوردیم به دنبال این بود که نمایش از جلوه های بصری خوبی برخوردار باشدف مخاطب می خواهد تصویر ببیند و متاسفانه برخی از نمایش ها تنها درگیر کلام اند و شما اگر چشم ات را هم ببیند چیزی را از دست نخواهی داد چون نمایش تصویری به تو نمی دهد و کار در حد یک نمایش رادیویی تقلیل پیدا می کند در صورتی که در تئاتر مخاطب باید لحظه به لحظه با تصاویر غافل گیر شود و به نظر در این نمایش با کمک طراح صحنه کار آقای حسن عزیزمحمدی و استاد مجید رحمتی و بازیگران و بچه های صحنه یار به خوبی توانستیم این نگاه را پیاده سازی کنیم.
وی در پایان اشاره می کند: به جرات می توانم بگویم مخاطب از تماشای نمایش خسته نمی شود چرا که متن از نظر دراماتیک قوی است، بازیگران خوبی داریم و به اقتضای متن و موقعیت بازیگران به اندازه کافی به مخاطب تصویر داده می شود و نمایش برای وی جذاب خواهد بود.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.