خانه » جدیدترین » گره کور نوسازی

گره کور نوسازی

چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲  شماره ۱۷۷۷

وقایع استان در گفت و گو با رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری و یکی از اعضای شورای اسلامی شهر اراک بررسی می کند؛ سرانجام تاکسی های فرسوده

فاطمه چاپاری: طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی بعد چند سال توقف از سال ۱۳۹۴ آغاز به کار کرد اما در مسیر اجرا به علت برخی مشکلات اقتصادی، اختلاف خودروساز با گمرک، کمبود قطعات، بدقولی‌های خودروسازها، افزایش قیمت خودرو و عمل نکردن خودرو ساز به تعهداتش موجب شد که بارها روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی کند یا متوقف شود و یا اینکه دوباره با سرعت کمتر روند نوسازی ادامه یابد. سایه مشکلاتی که در زمینه تحریم و تغییرات ارزی پیش آمد بر سر طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده نیز سنگینی کرد و در عمل می‌توان گفت، طرح نوسازی تاکسی‌ها را چند بار کند یا متوقف کرد. گرانی قطعات خودرو و گرانی قیمت تمام شده خودرو که هر روز شاهد بالاتر رفتن آن هستیم نیز موجب شد که خودروساز در نبود ثبات و افزایش هر روزه قیمت برای تحویل تاکسی‌های نو کوتاهی کند و در عمل شاهد زانو زدن و توقف این طرح باشیم. طرحی که در حمل و نقل عمومی شهری، نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند و با نوسازی ناوگان تاکسیرانی به‌ویژه در کلان شهرها می‌تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند.
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک می گوید: نوسازی تاکسی های فرسوده مشروط بر تصمیمات وزارت کشور است.
محمدحسین ساده وند در گفت و گو با خبرنگار وقایع استان اظهار می کند: خوشبختانه امسال توانستیم کار هوشمندسازی اتوبوس های درون شهری را به انجام برسانیم و در نظر داریم با ایجاد زیرساخت های اجرایی نسبت به هوشمندسازی تاکسی ها نیز اقدام کنیم و با توجه به وجود بسترهایی چون سامانه مهتا در صورتی که بتوانیم با سیستم بانکی به تفاهم برسیم پرداخت الکترونیک تاکسی ها را هم اجرایی خواهیم کرد.
به طور کلی ۲۴۰۰ تاکسی در شهر اراک داریم که از این تعداد حدود ۱۱۰۰ دستگاه تاکسی فرسوده است و متاسفانه تاز مانی که دولت تسهیلات لازم را ارائه ندهد نمی توان برای جایگزینی تاکسی های فرسوده کاری کرد. در وزارت کشور باید این تصمیم گرفته شود که چه نوع تاکسی با چه هزینه ای را جایگزین شان کنیم و این امر مشروط بر این ست که امکان واگذای در سایت فراهم شود تا رانندگان تاکسی با ثبت نام در این سایت نسبت به نوسازی خودروهای خود اقدام کنند.
همچنین امسال شهرداری در جهت تعویض مخازن تاکسی های گازسوز اقدام کرد که به موجب آن ۳۰۰ تاکسی برای دریافت مخزن های نو ورایگان ثبت نام نموده اند.
علی چگینی عضو شورای اسلامی شهر اراک نیز در این باره اظهار می کند: ما در شهر اراک بالغ بر ۲۴۰۰ خودروی تاکسی داریم که بیش از ۸۰ درصد این خودروها فرسوده است و نیاز به بازسازی دارد، با توجه به اینکه کرونا به پایاین رسیده و استقبال مردم از استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی افزایش یافته است، ما حدود ۷۰ ون تاکسی نیز از وزارت کشور خریداری کردیم و به محض اینکه دستور آن ابلاغ شود هر طرحی که برای این خودروها در نظر گرفته شود اجرایی خواهد شد.
وی عنوان می کند: مثلا می توان با تاکسی های فرسوده جایگزینشان کرد یا اینکه در اخیتار افراد واجد شرایط برای خدمت به شهروندان قرار بگیرد.
چگینی یادآور می شود: علاوه بر این ما در شورای شهر در حال پیگیری هستیم تا تعداد بیشتری از تاکسی ها به شورت سواری یا ون را در اختیار مجموعه مدیریت شهری قرار دهیم چرا که نیاز آن به شدت احساس می شود.
عضو شورای اسلامی شهر اراک ادامه می دهد: در بحث هوشمندسازی نیز که در کلیه سطوح شهری آن را پیگیری می کنیم در نظر داریم برای بهوبد خدمترسانی به شهروندان و بهبود نظارت وکنترل میزان کرایه تاکسی دریافتی این طرح را اجرا نماییم.
وی در پایان اشاره می کند: ما در تلاش هستیم نرم افزری شبیه سامانه مهتا را در اختیار شهروندان قرار دهیم تا بتوانند زمان رسیدن تاکسی را به سهولت رصد کنند، چیزی شبیه برنامه اسنپ و امکاناتی که در این برنامه وجود دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.