خانه » پیشنهاد سردبیر » گرمخانه اراک میزبان کارتن خواب های مرد در روزهای سرد زمستان/پناه موقت به لطف سرما

گرمخانه اراک میزبان کارتن خواب های مرد در روزهای سرد زمستان/پناه موقت به لطف سرما

سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶   شماره ۷۸۰

***

وقایع استان

سمیه انصاری فر
***
در حال تجربه روزهای سردی هستیم که شاید خیلی هامان آن را در کنار بخاری با خوردن یک نوشیدنی گرم می گذرانیم و یا نه اگر هم در معرض سرما خارج از خانه هستیم این امید را داریم که به خانه و فضای گرم آن خواهیم رسید؛ اما در این سردی و خشکی هوا هستند افرادی که هیچ سرپناهی ندارند و بی خانمان هستند و سقفشان آسمان است. بی خانمانان و کارتن خواب ها اغلب افراد معتاد، بدون خانواده و یا طرد شده از خانواده به هر دلیلی هستند که زندگی خود را در خیابان ها می گذرانند. افرادی که هیچ محلی برای اقامت و هیچ سقفی جز آسمان و هیچ امیدی جز بسربردن زیر سقف مقوایی کارتن ندارند.
کارتن خوابی پدیده ای شهری است. بی خانمان یا کارتن خواب به کسی می گویند که موقتا یا بطور دایم زندگی و حتی خوابیدن در محیط پرتنش و خشن خیابان و در جمع افرادی شبیه خود را ترجیح می دهند. عوامل مختلف فردی و اجتماعی در شیوع و توسعه پدیده کارتن خوابی تاثیر دارد پدیده ای که هم گریبانگیر زنان و هم مردان است. کارتن خوابی و بی خانمانی یکی از آسیب های امروز جامعه به شمار می رود و اعتیاد، ابتلا به بیماری های خطرناک از جمله تبعات آن است. بدون شک کارتن خوابی تنها محدود به جامعه و کشور ما نیست و درکشورهای دیگر نیز دیده می شود؛ اما در این کشورها برای کارتن خواب ها تسهیلاتی مانند کمد یا ماشین لباسشویی و … در نظر گرفته می شود در حالیکه چنین تمهیداتی در کشور ما کمتر دیده و یا اصلا دیده نمی شود. ایجاد گرمخانه ها شاید تنها اتفاقی باشد که بعنوان خدمات اجتماعی و رفاهی در اختیار این افراد قرار داده می شود.
طبق بررسی های سازمان بهزیستی نهادهای وابسته به شهرداری و مستندات موجود تعداد کارتن خواب های سرتاسر کشور حدود ۱۵ تا ۱۷ هزار نفر تخمین زده می شود و استان مرکزی و شهر اراک نیز از این قائده مستثنا نیست و با چالش هایی در این بخش رو به رو است.
همانطور که گفته شد چند سالی است که گرمخانه ها و مددسراهایی برای اسکان کارتن خواب ها به ویژه در روزهای سرد سال فعالیت می کنند. اماکن اسکان موقتی که می تواند این افراد را از هجوم سرما در تاریکی شب نجات دهد. در اراک نیز نزدیک به دو سال است که گرمخانه ای راه اندازی شده است. این گرمخانه با مساحت ۴۰۰ مترمربع در خیابان قائم مقام فراهانی، چهار راه خیابان شهید ادبجو مجهز به امکاناتی همچون نگهبانی، حمام، سرویس بهداشتی ، سالن انتظار، استراحتگاه، اتاق خواب، سیستم گرمایشی و دیگر امکانات رفاهی است. هرچند این گرمخانه در فضل های گرم بسته است و بخش زنان آن نیز بدون ساتفاده مانده است؛ ولی در این روزها پذیرای کارتن خواب های بی خانمان است.
معاون خدمات شهری شهرداری اراک با بیان اینکه تنها گرمخانه این شهر در تمام فصول باز است به وقایع استان، گفت: در فصل زمستان به علت برودت هوا این استقبال بیشتر است.
سعید بیاتیان ادامه داد: این گرمخانه در چهارراه ادبجو قرار دارد و از ساعات اولیه غروب به پذیرش افرادی که شب مکانی برای گذراندن ندارند مشغول است.
وی اضافه کرد: البته این گرمخانه تنها به پذیرش آقایان می پردازد و در زمینه خانم ها به دلیل مشکلات و استقبال کم این کار به بخش خصوصی واگذار شده است که در خصوص فعالیت آن اطلاعی ندارم.
بیاتیان اضافه کرد: به طور میانگین شبی بین ۱۲ تا ۱۴ پذیرش به گرمخانه وجود دارد و امکاناتی چون سرویس بهداشتی، لباس تمیز، حمام و یک وعده غذای گرم در اختیار این افراد قرار می گیرند و صبح آنجا را ترک می کنند.
وی با بیان اینکه ارگان های مختلفی در ساماندهی کارتن خواب ها دخیل هستند، اضافه کرد: به طور خاص همکاری و حمایتی در این حوزه از سوی ارگان های متولی دیده نمی شود و تمامی امور این گرمخانه و هزینه های آن بر عهده شهرداری است البته نماینده فرماندرای نیز در این مکان مستقر است.
بیاتیان افزود: این خدمات چیزی نزدیک به هشت تا ده میلیون تومان در ماه برای شهرداری هزینه دارد.
وی تاکید کرد: با توجه به برودت هوا از همشهریان می خواهیم در صورت دیدن فرد کارتن خواب و بی خانمان او را به گرمخانه اراک هدایت کنند.
یدالله بادکوبه نماینده فرمانداری در گرمخانه اراک نیز گفت: نزدیک به ۴۵ روز است که گرمخانه اراک به طور مستمر باز و میزبان افرادی است که شب ها سرپناهی ندارد.
وی افزود: این گرمخانه اغلب در تابستان ها و فصل گرما باز نیست؛ ولی اگر فردی در همان فصل ها مراجعه کند آماده پذیرایی از او هستیم و اسکان، حمام و وعده غذایی در اختیار او قرار می گیرد.
بادکوبه ادامه داد: این مددسرا از ساعت هفت و نیم عصر باز است و مراجعه کنندگان می توانند تا هشت صبح در آنجا بمانند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا گرمخانه روزها نیز باز است، گفت: طبق قانون فعالیت این گرمخانه تنها برای شب ها است و ما در روز پذیرشی نداریم زیرا ارائه خدمات و سرویس دهی ۲۴ ساعت در اختیار شهرداری نیست.
نماینده فرمانداری اظهار کرد: گرمخانه توسط شهرداری ساخته و تجهیز شده و هزینه های جاری آن با شهرداری است؛ ولی فرمانداری بعنوان ناظر نماینده خود را برای انجام امور در گرمخانه مستقر کرده است.
بادکوبه تصریح کرد: گرمخانه شامل دو بخش آقایان و خانم ها است و در هر بخش ۱۶ تخت وجود دارد البته در حال حاضر تنها بخش آقایان آن فعال است که به طور میانگین شبی ۱۵ تا ۱۶ نفر به آن مراجعه می کنند.
وی در مورد تعطیلی گرمخانه زنان توضیح داد: در این بخش به دلیل اینکه نیروی پلیس خانم نداریم و نیروی انتظامی نیز در این خصوص مساعدت لازم را ندارد نمی توانیم پذیرای هیچ خانمی باشیم.
بادکوبه ادامه داد: البته ما تاکنون هیچ مراجعه ای از سوی خانمی که کارتن خواب باشد، نداشتیم حتی موردی نیز در سطح شهر دیده و یا به ما گزارش نشده و البته در صورت مشاهده با همکاری اورژانس اجتماعی به پشتیبانی از او می پردازیم.
وی اضافه کرد: اغلب افرادی که به گرمخانه های مراجعه می کنند کارتن خواب های معتاد هستند ممکن است هم افرادی باشند که بیماری هایی نظیر ایدز و هپاتیت داشته باشند.
بادکوبه با بیان اینکه شرایط مراجعه کنندگان مشخص و در کنترل است، ادامه داد: این افراد مهمان ما هستند و در طی این دو سال اغلب کارتن خواب ها و بی پناهانی که به گرمخانه آمده اند تقریبا افراد ثابتی هستند و ما نام تک تک آن ها و مشکلات و بیماری هایشان را می دانیم.
وی گفت: هم اکنون تمام مراجعه کنندگان به گرمخانه در حال متادون درمانی هستند و ما خدمات را به صورت رایگان در اختیارشان قرار می دهیم و شرایط کنترل شده است مگر اینکه غریبه یا فردی از شهر دیگر به اراک آمده باشد که شرایطش را ندانیم.
بادکوبه در پاسخ به این سوال که چه تعداد کارتن خواب در اراک وجود دارد، افزود: تعداد خوشبختانه تعداد کارتن خواب ها زیاد نیست و تمامی آن ها به گرمخانه مراجعه می کنند مگر افرادی که دغدغه مصرف دارند البته این افراد را نیز با مراجعه به ۱۲۳ مورد پیگیری قرار می دهیم.
بادکوبه گفت: ما در گرمخانه ها به طور خاص غربالگری نداریم مگر مراجعه کننده خودش مشکلش را بیان کند و درخواست کمک کند که ما با معرفی به کمپ های ترک اعتیاد و یا معرفی به باشگاه مثبت در صورت ابتلا به بیماری خدمات رایگان به او ارائه می دهیم.
هرچند به گفته مسئولین و مطلعین تعداد کارتن خواب ها در استان کم است؛ ولی بعید به نظر می رسد که هیچ زن کارتن خوابی در سطح شهر وجود نداشته باشد. زیرا در طی روز در سطح شهر متکدیان زن بسیاری دیده می شود . همچنین آمار بالای اعتیاد زنان در شهر اراک می تواند در افزایش کارتن خوابی میان زنان در استان تاثیر بگذارد. به هر روی تنها ایجاد یک گرمخانه نمی تواند مشکل تکدی گری و کارتن خوابی را در استان ما بهبود ببخشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.