خانه » جدیدترین » کمبودها و دغدغه های هنرمندان جوان شهر آشتیان/دوازده سـال انتظـار فرهنگسرایی که جایگاه معتادین شده است

کمبودها و دغدغه های هنرمندان جوان شهر آشتیان/دوازده سـال انتظـار فرهنگسرایی که جایگاه معتادین شده است

شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴     شماره ۳۲۶

گروه فرهنگی- سمیه انصاری فر

آشتیان یکی از شهرستان های مهم استان مرکزی در قدمت و پرورش فرهیختگان است؛ اما متاسفانه این روزها وضعیت ضعیف فرهنگی و هنری در این شهر چون نبود امکانات و بودجه باعث شده تا جوانان بااستعداد و هنرمند شهر لب به گلایه بگشایند، آن هایی که نمی خواهند مسیر سرخوردگی و یاس را طی کنند و می خواهندسرنوشتشان را خودشان رقم بزنند. این شهر هیچ فضای فرهنگی ندارد و هنرمندان آن برای فعالیت های خود تنها از دو تا اتاق کوچک به نام خانه هنرمندان بهره می برند، خانه ای برای هنرمندان موسیقی، تئاتر، تجسمی و …. یک حضور مسالمت آمیز با کمترین امکانات. هفته نامه وقایع با چند تن از هنرمندان جوان رشته های مختلف این شهرستان گفتگو کرده است تا از وضعیت کنونی فرهنگ و هنر شهرشان سخن بگویند. قرار ما خانه هنرمندان بود، همزمان آموزش آواز و نمایشنامه خوانی انجام می شود و هر دو گروه سعی می کردند که مزاحم آن یکی نباشند.
مهدیه میرایی یک از هنرمندان تجسمی آشتیان گفت: کمبود مکان برای آموزش یک دغدغه برای هنرمندان است همه هنرمندان برای آموزش و انجام امور هنری خود تنها این دو اتاق را در اختیار دارند که در آن تمرین تئاتر، موسیقی، تجسمی و.. برگزار می شود.
وی ادامه داد: این مکان نیز متعلق به اداره کتابخانه هاست و ممکن است به زودی از هنرمندان گرفته شود.
میرایی در خصوص کمبودهای رشته خود اضافه کرد: این شهر یک گالری برای برگزاری نمایشگاه ها ندارد، در مجموع بندرت نمایشگاه آثار هنری برگزار می شود مگر مناسبتی باشد و بازدیدکنندگانی نیز که می آیند واقعا بعنوان مخاطب نظری ندارند چون این فضاها خیلی برایشان آشنا نیست.
وی تصریح کرد: مسئولین شهر از هنرمندان حمایت نمی کنند، وقتی هم انتقاد می کنیم جوابشان این است که شما کار خاصی نکرده اید قطعا باید فرصت و امکانات باشد برای ارائه خود، این ها همه باعث دلسردی می شود یا باید رفت یا ماند و هنر را کنار گذاشت.
میرایی با بیان اینکه کمبود استاد از دغدغه های بچه های تجسمی است، اظهار کرد: همین باعث می شود بین دوره کلاس ها فاصله بیفتد و جالب است اگر حتی کسی از شهر برود بیرون یاد بگیرد و بیاید به دلایل مختلف اجازه فعالیت به آن فرد نمی دهد.
ملیحه احمدیانی هنرمند نقاش که در زمینه موسیقی و تئاتر فعالیت دارد نیز در خصوص دغدغه هایش گفت: اصلی ترین مشکل علاقمندان و هنرجویان این شهر نبود استاد در سطح پیشرفته است.
وی ادامه می دهد: همین باعث شده است که بچه های علاقمند دوره مبتدی را بگذرانند ولی برای ادامه کار هیچ استادی برای آموزش آن ها نباشند و بچه ها یا مجبور به تحمل هزینه های بالا برای آموزش در شهرهای دیگر شوند و یا در همان مرحله کار خود را رها کنند.
احمدیانی توضیح داد: ما بارها از اداره ارشاد خواسته ایم در این زمینه اقدامی بکند ولی هیج پیگیری نشده است ما حتی حاضریم تمام هزینه ها را بدهیم ولی آموزش ببینیم.
وی افزود: من استعدادهای بسیاری را می شناسم که در مقطع مبتدی به دلیل این کمبود کار را برای همیشه رها می کند.
احمدیانی توضیح داد: این یک بخش از مشکلات است، حال هنرمندی که با تمام کمبودها به مرحله ای رسیده که آثارش قابل قبول است بازار کار و فرصت معرفی ندارد.
این هنرمند نقاش ادامه داد: هیچ اعتمادی به هنرمندان جوان برای انجام کارها از سوی مسئولین نیست ارگان ها برای کارهای تجسمی خود و طراحی ها ترجیح می دهند از بیرون از آشتیان هنرمند بیاورند یا از آن یکی دو هنرمند شناخته شده استفاده کنند.
وی تصریح کرد: البته این نگاه در بخش های دیگر هم دیده می شود مثلا در مناسبت ها و جشن ها از هنرمند شهر استفاده نمی شود و با هزینه های بالا هنرمندانی که شاید سطحشان از هنرمندان اینجا نیز پایین تر باشد، استفاده می کنند؛ سئوال من این است چرا هنرمندان را شناسایی و ساماندهی نمی کنند.
محمد حسین عطایی هنرمند موسیقی این شهرستان نیز گفت: یک بخشی از دردها میان هنرمندان و جوانان این شهر مشترک است همچون کمبود مکان و استاد، یک بخش هم به فرهنگ سازی بر می گردد.
وی ادامه داد: هنوز در این شهر نگاه غالب مردم این است که اهل موسیقی مطرب است هرچند این عمومیت ندارد ولی بیشتر شنیده شده است.
عطایی افزود: طبعا در شهر کوچکی که تاکنون به طور خاص و ویژه کنسرتی برگزار نشده و مردم آشنایی ندارند انتظار چندانی نیست.
وی تصریح کرد: ولی متاسفانه این نگاه در میان مسئولین و متولیان فرهنگی و هنری دیده می شود.
این خواننده و نوازنده پاپ اضافه کرد: دو سال پیش من و گروهم خود را برای برگزاری یک کنسرت در شهر آماده می کردیم؛ اما متاسفانه نگاه رییس فرهنگ و ارشاد سابق باعث شد تا کنسرت برگزار نشود و حتی سه تن از اعضای گروه من برای همیشه موسیقی را کنار بگذارند.
عطایی گفت: این موضوع از جایی نشات می گرفت که متولی فرهنگی شهر از هنر هیچ شناختی نداشت و توقع داشت ما برایش یک سبک و موسیقی دیگر را برگزار کنیم.
این هنرمند اظهار کرد: نمی دانم چرا اینجا هنوز فکر می کنند کنسرت و موسیقی یعنی لهو و لعب من در تهران با گروه های موسیقی اجرا می روم و در صدا و سیما نیز به عنوان خواننده حضور دارم و بی شک نسبت به عرف موسیقی آشنایی کامل دارم.
مسعود چنگی دیگر هنرمند این شهرستان گفت: نبود یک مکان و مجتمع فرهنگی هنری برای تجمیع هنرمندان و علاقمندان اصلی ترین مشکل این شهر است.
وی ادامه داد: قطعا اگر چنین مکانی فراهم شود رفت و آمد هنرمندان باعث از بین بردن این فضای کرختی در هنر شهر می شود.
این گوینده و بازیگر تئاتر اضافه کرد: دوازده سال از آغاز پروژه فرهنگسرای این شهر می گذرد ولی به هر دلیلی این ساختمان هرگز تکمیل نشد و در مرحله تجهیز متوقف شد و حالا تبدیل به یک مکان امن برای کارهای غیرفرهنگی چون تجمع معتادین شده است.
نرگس جباری بازیگر تئاتر نیز گفت: تئاتر هنوز جایگاه خود را در این شهر پیدا نکرده است معمولا خانواده ها اجازه حضور در این رشته را به فرزندان خصوصا دختران خود نمی دهند من و چند تن از دوستان وقتی برای اولین بار به روی صحنه رفتیم با واکنش های منفی روبه رو بودیم و قطعا زمان می برد تا این فرهنگ جا بیفتد.
جباری تاکید کرد: ما نیاز به کلاس های پیشرفته داریم همه در حد مبتدی مانده ایم بارها مسئولین قول حمایت داده اند ولی نشده است.
وی گفت: این شهر استعدادها و هنرمندان خوبی دارد که در این شهر نماندند و همه ما می دانیم برای ادامه کار به طور جدی باید از اینجا برویم ولی واقعیت این است که ما شهر خودمان را دوست داریم و می خواهیم این اتفاق در شهرمان برایمان بیفتد.
جباری افزود: باید به فرهنگ و هنر این شهرستان نگاه ویژه داشته باشند زیرا این شهر شهر علم و فرهنگ بوده و استعدادهای بسیار دارد و متاسفانه فقر امکانات فرهنگی جوانان آن را به مسیر نادرست هدایت می کند.
یکی دیگر از هنرمندان تئاتر این شهرستان گفت: اشتغال جوانان بسیار ضعیف است تنها تفریحشان کشیدن سیگار در پارک هاست و با توجه به جمعیت آمار اعتیاد آن بالاست. کاش به جای سرمایه گذاری بر روی ترک اعتیاد بر پیشگیری و مقوله فرهنگی سرمایه گذاری می کردند.
کریمی افزود: چرا این شهر نباید یک سالن سینما داشته باشد ما جوانان چطور هیجانات و انرژی های خود را جهت دهی کنیم.
شهر خلوت است به نظر می رسد روح زندگی خیلی آرام جریان دارد و من به جوان هایی که مشتاق پیشرفت هستند ولی هیچ چیز برایشان فراهم نیست فکر می کنم و به اینکه اگر این جوانان کم بیاورند قطعا پناه های دیگری پیدا خواهند کرد، پناه هایی که هزینه بیشتری از هزینه تامین یک مکان هنری دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.