خانه » جدیدترین » کشتی طوفان زده

کشتی طوفان زده

یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰  شماره ۱۴۹۹

کشتی طوفان زده

تعامل دولت و مجلس؛ تنها راه نجات آموزش و پرورش

حسین معافی

فعال فرهنگی و اجتماعی

بعد از عدم رأی اعتماد مجلس به حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در سوم شهریور ماه، رئیس جمهور علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش را به سمت سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد. رئیس جمهور در ۱۷ آبان مسعود فیاضی را برای دومین بار به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی کرد و در روز ۲۵ آبان علیرغم دفاع از وی در مجلس، نمایندگان به فیاضی رأی اعتماد ندادند و پس از آن در ۲۶ آبان یوسف نوری از طرف ریاست جمهوری به مجلس به عنوان سومین وزیر پیشنهادی معرفی شد.
یکی از دلایل مخالفت مجلس با دو وزیر پیشنهادی قبل این بود که افراد معرفی شده از خانواده آموزش و پرورش نیستند و تجربه مدیریتی کافی ندارند. یوسف نوری سابقه معاونت وزیر، مدیر کلی و تدریس در مقاطع مختلف در آموزش و پرورش و دانشگاه را دارد و می توان گفت که از بدنه آموزش و پرورش است و با مشکلات و چالش های این حوزه آشنایی لازم را دارد.
این روزها، جامعه پانزده میلیونی دانش آموزان و نیز جامعه معلمان، در برزخند. آنان در انتظارند تا ببینند که دولت، چطور و چگونه می خواهد مشکلات آموزش و پرورش را حل کند؟ آیا دولت سیزدهم با انتخاب یک وزیر شجاع و تحولگرا می تواند دغدغه های این قشرعظیم جامعه را کاهش دهد؟ آیا دولت به شعارهای انتخاباتی خود کــه بهبود آموزش کشور و اجــرای رتبه بندی فرهنگیان بود، جامه عمل می پوشاند؟ آیا اراده قوی در دولت و مجلس برای حل معضلات آموزش و پرورش وجود دارد؟ و آیا این تعامل برای انتخاب وزیری شایسته محقق می شود؟
بازگشایی حضوری کلیه مدارس در آذرماه، پاسکاری و به تعویق افتادن بررسی لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس، کسری بودجه و کمبود نیروی انسانی، عدم دسترسی برخی دانش آموزان به کتاب های درسی بعد از گذشت دو ماه از سال تحصیلی، نامناسب بودن محتوی دروس برای آموزش های مجازی، عدم آموزش معلمان در تدریس های غیرحضوری، آشنا نبودن خانواده ها با وظایف خود در دوران کرونا و آموزش های مجازی، مشکلات مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان، عدم پرداخت حق‌التدریس معلمان شاغل، کاهش انگیزه معلمان، به کارگیری معلمان غیر تخصصی در پایه‌ها و رشته‌هایی که ارتباطی با رشته‌ تحصیلی و تجربه آنها ندارد، فضای آموزشی فرسوده در مناطق محروم و روستایی، عدم رضایت از بیمه تکمیلی فرهنگیان، عدم اختصاص سرانه لازم به مدارس برای آموزش و رعایت موارد بهداشتی و ناتوانی آنها برای پرداخت هزینه‌های آب،‌ برق و گاز، تنها بخشی از مشکلات آموزش و پرورش است. علیرغم این مشکلات فراوان، باید منتظر ماند و دید که چه بر آموزش و پرورش کشور می آید و سکان دار بزرگترین و مهمترین وزارتخانه دولت، می تواند راه نجاتی برای آموزش کشور پیدا کند و کشتی طوفان زده را به ساحل آرامش هدایت نماید؟ اکنون که بعد از سال ها لایحه رتبه بندی معلمان قرار است در مجلس به تصویب برسد، بی شک وزیر قوی، توانمند و شجاع با تعامل بین دولت و مجلس و فرماندهی و رهبری خود می تواند به تصویب و اجرای کامل این لایحه کمک کند و با ارائه پیشنهادات و نظرات کارشناسی در بهتر اجرا شدن این لایحه، بسیاری از چالش ها در آموزش و پرورش را برای همیشه پایان دهد.
خواسته فرهنگیان این است که در این شرایط نابسامان آموزش و پروش، انتخاب وزیری خلاق و باتجربه، توانمند و شجاع، متعهد و تحولگرا و از بدنه آموزش و پرورش، که هم مورد تأیید رئیس جمهور باشد و هم قابل اعتماد برای مجلس، سکان وزارتخانه بزرگ و مهم دولت را به دست گیرد تا آموزش و پرورش کشوردرمسیری صحیح و با مدیرانی جوان، دلسوز و جهادی به سوی هدف های پیش بینی شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش حرکت کند و به پیشرفت ایران اسلامی و آنچه شایسته مردم عزیز است کمک نماید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.