خانه » جدیدترین » بد بودیم ولی خوب بردیم

بد بودیم ولی خوب بردیم

یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰  شماره ۱۴۹۹

تحلیل فنی بازی آلومینیوم اراک و نفت مسجد سلیمان در هفته پنجم لیگ برتر فوتبال کشور

بد بودیم ولی خوب بردیم

مهرداد یاری

دو تیم آلومینیوم اراک و نفت مسجد سلیمان در حالی به دیدار یکدیگر رفتند که با توجه به حواشی نفت و تعطیلی تمرینات این تیم تعطیل تصور می شد آلومینیوم در دیدار ظهر پنجشنبه کار راحتی در پیش داشته باشد اما آن گونه که دیدیم بازی تا دقایق پایانی گره خورده بود و نهایتا در یک یورش همه جانبه از سوی شریفات، آلومینیوم را تا صدر جدول لیگ برتر و هواداران را به آسمان برد.
بر خلاف نظر رسول خطیبی، معتقدم این دیدار یکی از ضعیف ترین نمایش های آلومینیوم بود اما خوشبختانه از آنجایی که تیم ذهنیت برنده ای دارد و تا آخرین لحظه برای رسیدن به برد می جنگد، توانست در روزی که بد بازی می کرد باز هم به پیروزی دست پیدا کند بدون شک یکی از بارزتــرین ویژگی هـای تیم هایی که در پایان فصل خوشحال تر هستند همین پیروز شدن در روزهای بد است.
آلومینیوم بازی را با نفرات و سیستم همیشگی اش آغاز کرد هنگام در اختیار داشتن توپ بــا سیستم ۴-۲-۳-۱ و در زمان دفاع کردن به ۵-۳-۲ تغییر سیستم می داد. آلومینیوم درابتدا توانست بازی را در دست گرفته و به خوبی توپ را به گردش درآورد اما در ادامه هر چه بیشتر از زمان بازی می گذشت تیم بیشتر نظم و دقت خود را از دست می داد تا آنجا که حتی نقاط قوت همیشگی تیم نیز از بین رفت و در صحنه گل نفت، که دو ارسال پیاپی صورت گرفت در هر دو مرتبه این بازیکن های مسجد سلیمان بودند که ضربات سر را می زدند نهایتا نیز در مورد دوم توپ وارد دروازه شد. در دیدارهای قبلی از پوشش مناسب فضای پشت محوطه جریمه حریفان و استفاده از توپ های دوم و سوم گفتیم که باعث می شد آلومینیوم بتواند به خوبی پشت حمله هایش را بگیرد اما در این دیدار بارها پیش آمد که بازیکن های نفت می توانستند توپ های برگشتی را در کنترل خود درآورند و بتوانند دست به ضد حمله بزنند اما خوشبختانه بضاعت این تیم در خط حمله به اندازه ای نبود که بتواند ضد حملاتش را به نتیجه برساند. در هفته های قبل بارها شاهد پاس های در عمق خوب و فرارهای به موقع مهاجم های تیم بودیم اما در این دیدار هافبک ها فرار مهاجم هـــا را نمی دیدند و پاس ها با تاخیر فراوان ارسال می شد که همین موضوع چند مرتبه مانع از ایجاد موقعیت شد. ما همواره از تحرک بالای بازیکن های آلومینیوم نوشته ایم و یکی از موضوعاتی که باعث نگرانی حریف های آلومینیوم می شد همین هوشمندی در دوندگی های این تیم است موضوعی که متاسفانه در این دیدار به شکل خوبی انجام نمی شد این موضوع باعث شده بود هر گاه بازیکنی صاحب توپ می شد گزینه های مناسبی برای پاس دادن در اطراف خود نبیند و در محاصره مدافعین رقیب گرفتار شود این وضعیت بارها دیده شد و زجـرآور بود.
در نیمـه نخست آلومینیوم خوش شانس بود که نفت در فاز هجومی قدرت زیادی نداشت وگرنه سیستم دفاعی آلومینیوم به شدت پر اشتباه و باز بود و در آن انسجام و هماهنگی همیشگی اش دیده نمی شد اگر آلومینیوم در دیدارهای حساس تر نتواند مانع از بروز چنین وضعی شود قطعا به بدترین شکل ممکن جریمه خواهد شد.
باز هم آلومینیوم در نیمه دوم توانست بازی بهتری ارائه کند هر چند این پیشرفت زیاد نبود اما در کل باز هم این تیم را به پیروزی رساند. البته به عقیده نگارنده اگر کادر فنی در بیرون‌ کشیـدن نیما درودی تامل می کرد و اجازه می داد او بیشتر در میدان بماند احتمالا بازی زیباتری را می دیدیم. مهمترین تغییری که در نیمه دوم شاهد آن بودیم پیشرفت هافبک ها در توپ گیری بود اتفاقی که در نیمه نخست به خوبی انجــام نمی شـد قطــع توپ های خوب و بازپسگیری آن باعث شد آلومینیوم بتواند بیشتر توپ را در اختیار داشته باشد که یکی از ثمرات آن ارسال دو پاس عمقی دیدنی از احمدی در دقیقه ۵۶ و رامتین سلیمان زاده در دقیقه ۸۶ بود که اتفاقا هر دو پاس نیز شریفات را در موقعیت عالی گلزنی قرار داد. در صحنه گل پس از آن که شریفات پاس در عمق عالی سلیمان زاده را دریافت کرد ( این پاس در عمق بسیار قابل ستایش و زیبا بود ) دروازه نفت را با شوتی محکم تهدید کرد اما شوت او توسط دروازبان حریف دفع شد اتفاق مثبت بعدی این بود که آلومینیوم توانست به خوبی پشت حمله اش را بگیرد و موقعیت دوم را بسازد که این بار هم دروازبان نفت ضربه سر خطرناک مهاجم آلومینیوم را دفع کرد اما باز هم این آلومینیوم بود که توانست از حملاتش حمایت کند و در نهایت شریفات بدون هیچ مکثی با یک شوت سرکش دروازه نفت را باز کرد تا این گونه یک‌ گل زیبا و تاکتیکی به ثمر برسد اینکه تیمی بتواند در انتهای موج حملاتش به گل برسد جدا که هوادار را بسیار خوشحال می کند. از دیگر اتفاقات خوب بـازی می توان به ارسال های خوب فخرالدینی اشاره کرد که در چند نوبت به موقعیت های خوب گلزنی تبدیل شد به ویژه موقعیتی که علی نژاد در نیمه نخست به دست آورد و می توانست در دهانه دروازه توپ را به گل تبدیل کند. در دقیقه ۵۹ آریاکیا در دو صحنه متوالی توانست به زیبایی و مهارت تمام دو توپ را جمع کند و مانع از کرنر شدن آن شود که واقعا تلاش و جنگندگی اش دیدنی و لذت بخش بود.
جا دارد که از کادر فنی آلومینیوم یک انتقاد اساسی داشته باشیم به ویژه حالا که تیم در صدر جدول قرار دارد و در ادامه بقیه تیم های لیگ با جدیت و نگاهی دقیق تر به مصاف با آن ها می آیند. آلومینیوم اکنون نیاز دارد که برای بازی کردن خود یکسری اصول تعیین کند که مهم ترین اصل آن محوریت قرار دادن علیرضا نقی زاده در سیستم تیم است همه بازیکن ها باید بدانند که در نهایت در اطراف و درون محوطه جریمه توپ باید به نقی زاده برسد و در این مسیر حتما علی نژاد و بعد نیما درودی بازیکن هایی باشند که او را در موقعیت های خوب گلزنی قرار دهند مثل همان اتفاقی که در بازی برابر پرسپولیس و فولاد رخ داد و تیم به بهترین شکل ممکن به گل رسید. این درست است که شریفات در دو صحنه تیم را نجات داد و در نتیجه ی بازی تاثیر مستقیم داشت اما او به نسبت نقی زاده در طول ۹۰ دقیقه مهره تاثیرگذاری نیست نقی زاده تقریبا در تمام طول بازی در بهترین فضاها در حال حرکت است و اگر به موقع صاحب توپ شود می تواند بارها آلومینیوم را در موقعیت های مناسب گلزنی قرار دهد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.