خانه » پیشنهاد سردبیر » کتابخانه مرکزی استان با کمبود اعتبار برای تکمیل رو به رو است/جیب خالی کتابخانه

کتابخانه مرکزی استان با کمبود اعتبار برای تکمیل رو به رو است/جیب خالی کتابخانه

شنبه ۴ دی ۹۵ شماره ۴۸۹

سمیه انصاری فر
وقایع استان

هم اکنون توسعه فرهنگی جزئی از مفهوم توسعه است، اما این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که دستیابی به توسعه فرهنگی به مراتب دشوارتر از توسعه در دیگر بخش ها، نظیر توسعه اقتصادی و سیاسی است. توسعه فرهنگی از فرایندهایی است که هرگز نمی توان آن را به شکل سطحی و کوتاه مدت در جامعه مطرح کرد، زیرا این مقوله به زیرساخت های محکم و مداوم فکری نیاز دارد. در حقیقت توسعه فرهنگی زمانی در جامعه ای تحقق می یابد که ذهنیت افراد آن جامعه متحول شده و همگان به امکانات فرهنگی موجود در جامعه به شکل یکسان دسترسی داشته باشند. قطعا افزایش کتابخانه ها یکی از ابزار در رسیدن به توسعه فرهنگی است. هم اکنون یکی از پروژه های مهم در راستای افزایش فضای کتابخوانی در اراک به دلیل کمبود اعتبار در میانه راه مانده است که نیازمند توجه بیشتر مسئولین استانی برای تامین اعتبار آن است.
کتابخانه مرکزی در هفته دولت سال ۹۳ در اراک کلنگ خورد و قرار شد که یک هسته فرهنگی برای شهروندان اراکی باشد، این کتابخانه در یکی از مسیرهای پررفت و آمد شهر قراردارد و بسیاری در خصوص مکان یابی این کتابخانه انتقاد دارند ولی بهرحال این پروژه نزدیک به دوسال است که آغاز شده و با تمام اهمیتش هنوز این مجموعه با کمبود اعتبار برای تکمیل رو به رو است و با توجه به زمان بندی مورد نظر برای بهره برداری هنوز بیشتر از یک سوم از اعتبار آن تامین نشده است.
این یک واقعیت است که تخصیص به موقع اعتبارات، ضریب نفوذ فضای کتابخانه ای را افزایش می دهد. هم اکنون وضعیت پروژه های فرهنگی در استان مرکزی خیلی مطلوب نیست و کمبود اعتبار در این بخش یکی از چالش هایی است که فرهنگ این شهر با آن رو به رو است. کتابخوانی و ترویج سرانه مطالعه هم اکنون یکی از اولویت های توسعه در جهان محسوب می شود؛ ولی از آنجا که این روزها هم هزینه خرید کتاب و هم تیراژ محدود آن ها علاقمندان را در برخی معذورات برای دسترسی به کتاب قرار داده است بنابراین گسترش و توسعه بیشتر کتابخانه ها در این باب موثر خواهد بود. در حال حاضر نزدیک به ۸۰ کتابخانه شهری و روستایی در استان مرکزی وجود دارد. با توجه به اهمیت ساخت کتابخانه مرکزی و امکاناتی که از لحاظ یک فضای فرهنگی برای آن در نظر گرفته شده است به نظر می آید تکمیل آن هم اکنون در کنار پروژه های فرهنگی و هنری چون تالار مرکزی یک اولویت باشد؛ چند ماه پیش عزیز فیلی معاون عمرانی استاندار مرکزی در خصوص این پروژه گفت: یکی از اشکالات مهم پروژه کتابخانه مرکزی اراک، صرفا تامین اعتبار از طریق منابع محدود استانی می باشد در حالی که اختصاص ردیف اعتبار ملی می توانست سبب تسریع در روند اجرای این طرح شود و باید تلاش شود تا با اختصاص منابع و اعتبارات از ردیف های مختلف و همکاری شهرداری و بخش خصوصی، پروژه احداث کتابخانه مرکزی اراک در مدت دو سال آینده تکمیل و به بهره برداری برسد، اگر روندی که درسالهای اخیر بوده ادامه داشته باشد به یک پروژه فرسایشی تبدیل خواهد شد.
اما با وجود این تاکیدات و نگرانی ها مدیر کل کتابخانه های عمومی استان مرکزی به تازگی از نیازمندی ۱۶ میلیاردی برای اتمام این پروژه خبر داد. به گزارش وقایع استان به نقل از مهر امین کمالوندی با اعلام این خبر گفت: پیش بینی اولیه اعتبار لازم برای احداث کتابخانه مرکزی استان ۲۳میلیاردتومان بود که با گذشت دوسال، تاکنون فقط هفت میلیاردتومان آن تامین شده است.
وی اظهار داشت: اعتبار اولیه کتابخانه مرکزی اراک ۲۳میلیارد تومان پیش بینی شده بود که تاکنون تنها حدود هفت میلیارد تومان آن تامین شده و برای ادامه و تکمیل این طرح، در انتظار تامین اعتبار هستیم.
کمالوندی افزود: کتابخانه مرکزی استان در اراک، با ۱۸هزار و ۵۰۰ مترمربع زیربنا در نوع خودش در کشور کم نظیر است که در سال ۹۳ کلنگ زنی و مقرر شد ظرف مدت سه سال به بهره برداری برسد، اما با سپری شدن دو سال از مدت مذکور، تاکنون ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی و ۲۰درصد تخصیص اعتبار داشته است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان مرکزی بیان کرد: امیدواریم باتوجه به نوع نگاه مسئولان استان به موضوع فرهنگ و افزایش توجه به این حوزه، هر چه سریع تر اعتبار مورد نیاز این پروژه فرهنگی بزرگ تامین شده و مورد بهره برداری قرار گیرد
کمالوندی با بیان اینکه هم اکنون ۱۸۰ کتابدار در ۷۳ باب کتابخانه شهری و روستایی در استان مرکزی فعالیت دارند، گفت: به ازای هر ۱۰۰ نفر دو متر و پنج سانتی متر فضای کتابخانه ای در استان وجود دارد که تا رسیدن به استاندارد افق ۱۴۰۴ شش متر فاصله داریم.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان مرکزی تصریح کرد: باید تا سال ۱۴۰۴، به ازای هر ۱۰۰ نفر، هشت متر فضای کتابخانه در استان مرکزی داشته باشیم که با وجود پیشینه فرهنگی استان این چشم انداز دور از دسترس نیست.
کمالوندی ادامه داد: در ده شهرستان استان مرکزی برای احداث کتابخانه زمین استاندارد در اختیار داریم که در صورت تامین اعتبار، مساعدت خیرین، اختصاص اعتبارات دولتی و همکاری شهرداری ها، شرایط برای ساخت این کتابخانه ها مهیا می شود.
به هر روی در عصر حاضر کتابخانه سهم بسزایی در توسعه اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه داشته و نقش مهمی در حفظ و پیشرفت فرهنگ، آموزش رسمی و خود آموزی و غنی کردن اوقات فراغت ایفا کرده است. در سال های اخیر کتابخانه ها مواد خواندنی برای استفاده معلولان تدارک دیده اند و به اعضای محروم و روستاییان کشور یاری کرده اند تا جایگاه شایسته ای در جامعه بدست آورند.
کتابخانه با مبادله دانش سرو کار دارد و با تدارک اطلاعات آماده و بسته بندی شده از طریق ابزاری مشتری پسند به انتقال و مبادله دانش یاری رسانده است. کتابخانه در جامعه ای که دانش و وسایل ارتباطی آن در حال پیچیده شدن است باید نقش وسیعتری ایفا کند. نقش دیگر کتابخانه ارائه خدمات اطلاع رسانی است. کتابخانه های امروزی با بکارگیری تکنولوژی های پیشرفته قادر هستند وظیفه اطلاع رسانی و اشاعه اطلاعات را به بهترین و سریعترین نحو انجام دهند.
و در نهایت اینکه در سیاست گذاری و برنامه ریزی ملی ارتباط، توسعه و عمران، کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی را چه در بخش عمومی و چه در بخش خصوصی باید مد نظر داشت. کتابخانه ها از اندام های پیکر برنامه ریزی ملی هستند. رشد فردی اعضای جامعه در گرو آن است که به چه نحو از دستاوردهای جامعه بشری آگاه شوند و به عنوان افرادی آگاه چگونه در کار جامعه شرکت جویند

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.