خانه » پیشنهاد سردبیر » کاندیدای پوششی اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد/همه برای یکی

کاندیدای پوششی اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد/همه برای یکی

دوشنبه ۲۸ فروردین ۹۶
شماره ۵۶۴
****
علی امیدی
وقایع استان
****
سرانجام در دقیقه پایانی زمان ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، کاندیدای پوششی حسن روحانی ثبت نام کرد. اصلاح طلبان مدت ها بر سر وجود یک کاندیدای پوششی برای یاری رساندن به روحانی در انتخابات بویژه در مناظرات بحث می کردند و معتقد بودند این کار باعث خواهد شد در صورت رد صلاحیت روحانی دست آنها خالی نماند.
پس از این که وجود یک کاندیدای پوششی مسجل شد چالش بعدی این بود که چه کسی کاندیدای پوششی باشد؟ در میان گزینه ها اسامی اسحاق جهانگیری، علی مطهری و مسعود پزشکیان بیش از همه تکرار شد تا اینکه در آخرین روز اسحاق جهانگیری اقدام به ثبت نام نمود. اما ماجرای ثبت نام جهانگیری، معاون رییس جمهور و رییس شورای حزب کارگزاران سازندگی ایران از زبان دو تن از نزدیکان وی شنیدنی است. حسین مرعشی عضو ارشد حزب کارگزاران درباره انتخاب جهانگیری به عنوان کاندیدای پوششی به ایسنا گفته است: پس از بحث های فراوان در شورای عالی انتخاباتی اصلاح طلبان دکتر روحانی به اتفاق آراء به عنوان کاندیدای اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری تعیین شد که در همان جلسه اعضای شورای عالی معتقد بودند که باید از ظرفیت انتخابات برای معرفی چهره های اصلاح طلب نیز استفاده شود.
وی ادامه داد: تاکید بر آن بود که در کنار آقای روحانی چهره های اصلاح طلبی نیز حضور داشته باشند تا هم از ظرفیت انتخابات برای معرفی چهره ها و شخصیت های اصلاح طلب استفاده شود و هم صدای اصلاح طلبان انعکاس وسیع تری داشته باشد. از طرفی با هر نوع خطری که بخواهد بن بستی ایجاد کند، مقابله شود.
این عضو هیات رییسه شورای عالی انتخاباتی اصلاح طلبان خاطر نشان کرد: در جلسه ای جمعی متشکل از من، آقای موسوی لاری و آقای کمالی و بعضی دیگر از اعضای هیات رییسه در این رابطه صحبت شد و هم ما سه نفر طی جلسه ای با آقای روحانی به طور مفصل مباحث را مطرح کردیم و از آن لیست پیشنهادی اصلاح طلبان، آقای روحانی، آقای جهانگیری را مناسب دانستند و وی نیز بنا به خواست شورای عالی اصلاح طلبان، شخصیت های بزرگی مانند آقای خاتمی، آقای موسوی خوئینی ها، آقای نوری، آقای عارف و نهایتا با تائید آقای حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند.
مرعشی همچنین گفت: تمام امکانات ما به صورت متحد برای پیروزی جبهه اصلاحات و اعتدالیون در کشور بسیج است و با وحدت کامل این مسیر مشترک را پیش می بریم.
وی تصریح کرد: در عین حال این موضوع جزو آخرین توصیه های مرحوم آیت الله هاشمی بود که خوشبختانه با وحدت جبهه اصلاحات و با هماهنگی رییس جمهور محقق شد و باید گفت که آقای هاشمی پیش از فوت خود از آقای جهانگیری به عنوان چنین گزینه ای اسم می بردند.
غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران هم در گفتگویی که با محمدجواد روح روزنامه نگار سیاسی انجام داده است درباره کاندیدای پوششی می گوید: از همان نخستین روزهای مباحث درونی اصلاح طلبان درباره انتخابات ریاست جمهوری، دو دیدگاه درباره چگونگی ورود به صحنه وجود داشت؛ اول، دیدگاهی که معتقد بود صرفا دکتر روحانی باید نامزد انتخابات شوند و کل جریان های اصلاح طلب و حامی دولت با اتفاق نظر و بدون شک و تردید از حضور قطعی و نهایی روحانی در انتخابات، از وی حمایت کنند. دیدگاه دوم، اما اعتقاد داشت مجموعه شرایط و فضای انتخابات در ایران پیچیده تر از آن است که بتوان تنها با یک گزینه وارد صحنه شد. البته، طرفداران این دیدگاه هم صددرصد منعقد به نامزدی آقای روحانی و حمایت قاطع اصلاح طلبان و مجموعه نیروهای حامی دولت از وی بودند.
کرباسچی ادامه می دهد: اما درعین حال، می گفتند اولا: با توجه به اقدامات و برنامه های تخریبی نامزدهای رقیب در قالب مناظرات، مصاحبه ها، سخنرانی ها و… و تعدد نامزدهای رقیب، حتما افراد دیگری هم باید در کنار آقای روحانی در صحنه حضور داشته باشند تا بتوانند فضاسازی های مخالفان را کمرنگ و بی تاثیر سازند. ثانیا: به هر حال، باید احتمال هر اتفاقی را داد و نگذاشت در هر شرایط، بخش بزرگی از مردم و نیروهای سیاسی در مقطع انتخابات بدون کاندیدا بمانند و میدان ناخواسته به رقیب ارزانی شود. با این حال و علیرغم بحث های مفصل، صاحبان دو دیدگاه نتوانستند یکدیگر را قانع کنند و نهایتا، تصمیم گرفته شد موضوع حمایت قاطع شورایعالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان از نامزدی آقای روحانی که نقطه اشتراک دو دیدگاه بود، اعلام شود و در مورد بحث نامزد همراه یا پوششی با نظر شخص آقای روحانی عمل شود. پس از طرح این موضوع با آقای روحانی، وی به شدت مخالف نامزد همراه یا پوششی بودند. استدلال هایی هم که داشتند، مشابه دوستان مخالف بود و به مواردی چون، کم کردن هزینه ردصلاحیت و یا عدم نیاز به کمک برای مناظره ها اشاره داشتند.
دبیرکل حزب کارگزاران در پاسخ به این سوال که «چرا جهانگیری آمد؟» می گوید: با این حال، در چند روز گذشته و با روشن شدن ابعاد پیچیده ای که به نظر می رسد در انتخابات با آن مواجه خواهیم شد و میزان بالای تخریبی که برخی نامزدها برای آن آماده شده اند و اصولا صرفا با هدف حمله به دولت و رییس جمهور وارد صحنه شده اند، بار دیگر ضرورت حضور نامزدهای همسو با آقای روحانی در صحنه انتخابات پررنگ شد. در این مورد، نظر اغلب دوستان آن بود که افرادی درون دولت در کنار آقای روحانی حضور داشته باشند تا هم اطلاع و اشراف بیشتری از آمار و ارقام و اقدامات دولت داشته باشند و هم کمتر احساس دودستگی و رقابت با آقای روحانی نزد رای دهندگان بوجود آید.
وی با اشاره به اینکه آقای دکتر جهانگیری مناسب ترین فرد بود افزود: اولا بعنوان معاون اول رییس جمهور کاملا در جریان مسایل دولت و امور اجرایی و اقتصادی قرار دارند و می توانند به شکلی مستند به ادعاهای مخالفان پاسخ دهند. ثانیا، از نظر سلامت نفس و پایبندی به تصمیمات مجموعه اصلاح طلبان و بویژه آقایان خاتمی و روحانی کمترین تردیدی وجود ندارد و با سابقه عضویت در حزب کارگزاران، نیرویی حزبی و تشکیلاتی هم محسوب می شوند.
ثالثا وی مورد اعتماد مقامات عالی نظام هستند و احتمال ردصلاحیت وی بسیار ناچیز و درحد صفر است. با توجه به مجموعه این مسایل، طی چند روز گذشته جلسات مفصلی با آقایان روحانی و جهانگیری گذاشته شد و در نهایت هم، در جلسه ای که تعدادی از اصلاح طلبان خدمت رییس جمهور داشتند، نظرات نهایی وی درخصوص حضور آقای جهانگیری مطرح شد و بعدازظهر بدنبال جلسه جهانگیری باجناب رییس جمهور وی اقدام به ثبت نام کردند.
وی در پایان گفت: اصلاح طلبان و حامیان روحانی نگران نباشند. با توجه به مجموعه این مسایل، باید به حامیان دولت و اصلاحات و عموم مردم و رای دهندگانی که خواستار ادامه این روند اعتدالی در اداره کشور هستند، بگویم نگران حضور نامزدهای همسو در کنار آقای روحانی نباشند. بلکه اتفاقا، حضور این آقای جهانگیری و همین طور محمد هاشمی برای تقویت وی و از بین بردن کوچکترین احتمالات صورت گرفته است.

۱ دیدگاه

  1. اقای جهانگیری اقای دلار تک نرخی ۴۲۰۰ دلارت هم دروغ بود به ۳ماه نرسیده توسط خود شما تغییر کرد دلار تک نرخی شماهم دروغ بود چون خودتان بازار ثانویه درست کردید ودلار شد ۵ نرخی حتی در زمان انتخابات هم دروغ گفتید بقول خودتون مردم یادتونه که دلار چند بود چند شد حالا خودتان بگویید دلار را چند از دولت قبل تحویل گرفتید وحالا دلار ازاد چنده البته ان تقصیر احمدی نژاد بود واین فلاکت تقصیر ترامپ چرا تاریخ انقضای گفته ها و مصوبه دولت از شیر هم کمتره ولی کارهای دیگه هم کردید امضا های پنهانی از دید مردم نامحرم مثل سند ۲۰۳۰ وسندهای دیگر اما بزرگترین کار شما برای ملت این بود که که رفتید ته دره کارهای دولت قبل ودر جستجوهای زیاد کارت سوخت را پیدا کردید وبعد از ۶ سال برای مردم بزرگ ایران به ارمغان اوردید که باید گفت -ایول -ایوله – ایول قهرمان -من با صدای بلند میگم مردم من بعنوان یک اطلاح طلب به جهانگیری افتخار میکنم چون ضربه ای که این دولت به اطلاح طلبان زد سال ۸۸ نزد و ما اصلاح طلبان همانطور که عده ای از ما از قبل شروع کردن برای زنده ماندن باید سریعا از روی شما عبور کرده و خود را از شر عناصری چون شما نجات داده واز شما برائت بجوئیم تا ته مانده اصلاح طلبی خود را از شر شما نجات دهیم

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.