خانه » پیشنهاد سردبیر » بررسی روزانه اخبار انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در استان/اولتیماتوم نظارت

بررسی روزانه اخبار انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در استان/اولتیماتوم نظارت

دوشنبه ۲۸ فروردین ۹۶
شماره ۵۶۴
****
عباس لعل بار
وقایع استان
****
هیات نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستای استان روز گذشته بسیار خبرساز بود. در ابتدا حجت الاسلام سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس که رییس هیات نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستای استان نیز هست در تذکری در صحن علنی مجلس به شدت از فرمانداری ها گله کرد.
سلیمی در تذکری با استناد به ماده ای از آئین نامه مجلس مربوط به حفظ شأن و اقتدار مجلس گفت: در برخی استان ها مدارک داوطلبان انتخابات شوراها به هیات های نظارت شهرستان توسط فرمانداری ها داده نشده است و کار واقعا قفل است. وی افزود: الان روز چهارمی است که در شهرستان ها فرصت داشتند رسیدگی کنند و نظارت در این موضوع هم به عهده مجلس است. نباید کاری کنیم که باعث وهن مجلس شود. پس از تذکر سلیمی، علی لاریجانی رییس مجلس در واکنش به آن گفت: وزارت کشور پیگیری خواهد کرد که مساله حل شود.
هیات نظارت بر انتخابات شوراها در استان نشستی نیز جهت هم اندیشی با روسای هیات های شهرستان برگزار کرد. در این جلسه که با حضور سلیمی رییس هیات نظارت انتخابات شوراهای استان، منصوری عضو هیات و جودکی دبیر هیات عالی نظارت استان و رییس هیات های مربوطه با همراهی سایر اعضای هیات عالی نظارت استان برگزار شد، بر اجرای مر صریح قانون در روند تایید صلاحیت داوطلبین تاکید گردید.
سلیمی با اشاره به رعایت قانون در روند رسیدگی به صلاحیت داوطلبین گفت: اگر در روند تایید صلاحیت ها عدم صلاحیت فردی بر هیات نظارت مربوطه محرز گردید، تایید صلاحیت او خیانت به اعتماد مردم و زیر پا گذاشتن حق الناس است.
مرتضی جودکی دبیر هیات عالی نظارت، ضمن تاکید مجدد بر رعایت مر قانون در روند تایید صلاحیت ها، از رییس هیات های نظارت شهرستان های تابعه استان خواست با قاطعیت تمام از حق قانونی شهروندان عزیز استان مرکزی مبنی بر تایید و یا رد صلاحیت افراد دفاع کنند.
وی گفت: هیات های نظارت امین اعتماد مردم هستند و اجازه نخواهند داد هیچ گونه فشار و یا سیاه نمایی بر له و یا علیه کسی در روند بررسی صلاحیت ها تاثیر گذار باشد. پایان مهلت تعیین شده برای اعلام نهایی اسامی تعیین صلاحیت شده ها و ابلاغ آن به هیات های اجرایی بر اساس مر قانون اول اردیبهشت ماه می باشد لذا ممکن است فردی در هیات های اجرایی تایید و یا رد صلاحیت شده باشد اما در بازبینی هیات های نظارت برعکس آن روی دهد. بر این اساس تاکید مجدد بنده به رسانه های گروهی، عدم انتشار اسامی داوطلبین است، چراکه این کار علاوه بر اینکه اقدامی غیر قانونی لحاظ می شود، ممکن است باعث تخریب وجهه فرد یا افرادی نیز شود.
اما مهمترین اظهارنظر هیات عالی نظارت روز گذشته توسط سخنگوی این شورا انجام شد. سخنگو و عضو هیات نظارت بر انتخابات شورای اسلامی استان مرکزی از کارشکنی جدی ستاد انتخابات این استان بر روند فعالیت هیات نظارت شهرستان ها خبر داد.
علی اکبر کریمی اظهار داشت: وظایف هیات های اجرایی و نظارت بر انتخابات در ماده ۶۲ قانون انتخابات شورا به خوبی مشخص و تعیین شده است. وی تصریح کرد: بر اساس قانون، هیات های اجرایی موظف هستند هیات های نظارت را در جریان تمام مراحل و امور انتخابات قرار دهند.
سخنگو و عضو هیات نظارت بر انتخابات شورای اسلامی استان مرکزی بیان کرد: هیات نظارت بر انتخابات استان از بدو تشکیل تاکنون تمام سعی و تلاش خود را برای تعامل هرچه بیشتر با ستاد انتخابات استان به کار گرفت و نهایت همکاری را با اعضای ستاد به عمل آورد به طوری که مشارکت جدی در تعیین اعضای هیات اجرایی داشته و نهایت مساعدت و همکاری را با مسئولان هیات اجرایی در استان به عمل آورد.
کریمی ادامه داد: متاسفانه هیات اجرایی هیچگونه همکاری با هیات نظارت استان به عمل نیاوردند، طبق روال انتخابات گذشته هیات اجرایی باید اعضای هیات نظارت را در جلسات هیات اجرایی دعوت کنند، اما هیچ دعوتی از هیات نظارت شهرستان ها برای حضور در هیات اجرایی به عمل نیامده است، به طوری که حتی دعوت نامه ای مبنی بر اطلاع رسانی جلسه به هیات نظارت شهرستان ها ارسال نشده است تا اعضای هیات در جریان قرار گیرند. وی با بیان اینکه در روند استعلام از مراجع چهارگانه که هیات اجرایی انجام داده است، هیچ اطلاعی به هیات نظارت داده نشده است، خاطر نشان کرد: متاسفانه در پایان روند بررسی فعالیت صلاحیت ها شاهد بودیم تنها یک نامه صورت جلسه و اسامی افراد به هیات نظارت ارسال شد، در حالی که هیات اجرایی مکلف است پرونده تشکیل شده برای تک تک ثبت نام کنندگان را با تمام مدارک و اسناد مربوطه اعم از مدرک تحصیلی، گواهی سو پیشینه، سوابق شغلی و… به هیات نظارت ارسال کنند.
سخنگو و عضو هیات نظارت بر انتخابات شورای اسلامی استان مرکزی ادامه داد: روال انتخابات بر این است که استعلام های انجام شده از سوی مراجع چهارگانه در قالب پرونده تحویل هیات نظارت می شود، در این دوره از انتخابات شوراها شاهد کارشکنی جدی و شدید مسئولان انتخابات استان که تحت نظارت معاون سیاسی و امنیتی است، هستیم، بارها تذکرات مکرر به مسئولان ستاد و فرمانداران شهرستان ها ارسال کردیم، متاسفانه این رویه غلط را همچنان ادامه داده و در صدد اصلاح آن نیستند، به طوری که در چند نوبت قول حل مشکل را شنیدیم، اما عملی نشد. وی ادامه داد: به نظر می رسد عده ای در ستاد انتخابات استان به دنبال ایجاد فضایی هستند که وقت کشی کرده و فرصت قانونی لازم هیات نظارت در بررسی صلاحیت نامزدها را از بین ببرند، که این گونه عمل کردند به منزله ایجاد اختلال در روند انتخابات است، با وجود تذکرات متعددی که اعضای هیات نظارت به مسئولان انتخابات و فرمانداران دادند این رویه اصلاح نشد با توجه به اینکه گزارش هایی مبنی بر چنین تخلفاتی در سایر استان ها وصول شده بود، مجبور شدیم امروز در مجلس شورای اسلامی این موضوع را مطرح کنیم، در نهایت رییس مجلس شورای اسلامی به وزیر کشور تذکر دادند تا رویه غلط اصلاح شود.
سخنگو و عضو هیات نظارت بر انتخابات شورای اسلامی استان مرکزی افزود: به دلیل تداوم کارشکنی های هیات اجرایی، اعضای هیات نظارت استان تصمیم گرفتند تا استعفای دسته جمعی دهند که به منظور جلوگیری از اخلال در روند انتخابات از استعفای خود صرف نظر کردند، اعضای هیات اجرایی رفتاری لجاجت آمیز با قانون انتخابات و هیات نظارت دارند که باید پاسخگو ی رفتار خود باشند.
کریمی ادامه داد: بدون کارشکنی های انجام شده را با تمام مدارک و مستندات موجود به مراجع ذی ربط از جمله شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات قانونی انتخابات قوه قضاییه منعکس خواهیم کرد و منتظر تصمیم آنها خواهیم بود. وی گفت: هیات نظارت با وجود تمام کارشنکی ها با قدرت به وظایف خود عمل خواهد کرد و اجازه نخواهد داد عده ای بخواهند فضای انتخابات را آلوده کرده و با رفتارهای خود هیات نظارت را تحت فشار قرار دهند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.