خانه » پیشنهاد سردبیر » چرا فیلترهای سیگار خطرناک تر از خود سیگار هستند؟/ ته مانده های قاتل

چرا فیلترهای سیگار خطرناک تر از خود سیگار هستند؟/ ته مانده های قاتل

پنجشنبه ۲۲ تیر ۹۶   شماره ۶۲۹

وقایع استان

شاید خیلی از ما ندانیم برخی از زباله هایی که در طبیعت رها می کنیم چه مضراتی دارند. یکی از عاداتی که اغلب سیگاری ها دارند این است که فیلترهای سیگار خود را به هرکجا که می رسند پرتاب می کنند، شاید بخاطر شکل و جنس این فیلترها مصرف کنندگان آن را یک ماده تجزیه شونده بدانند که ضرری برای محیط زیست ندارد؛ ولی باید دانست ته سیگارهای رها شده در طبیعت نه‌تنها سلامت انسان بلکه زندگی موجودات زنده دیگر را به خطر می‌اندازد. بنابراین کشیدن سیگار یک باخت همیشگی است. زیرا هم جدای از خود سیگار که برای سلامت مصرف کننده و اطرافیانش مضر است فیلتر سیگار نیز یک ماده خطرناک و تجزیه ناپذیر در طبیعت است.
متاسفانه فیلترهای سیگار تخریب‌پذیر نیستند و شامل شماری از مواد بسیار سمی هستند. این فیلترها از سلولز استات تشکیل شده‌اند به این معنا که اشعه ماورای بنفش این ماده را به قطعات کوچک‌تر تجزیه می‌کند. با این حال مواد آلاینده موجود در این قطعات به طور کامل از بین نمی‌روند. در نتیجه این مواد در خاک‌ها، آب‌ها و سواحلی که در آن زندگی می‌کنیم، وجود دارند و ظاهر مناظر ما را زشت و غیر جذاب کرده‌اند .
اگر سیگارها، اصولا بدون فیلتر ساخته شوند، هر چند ممکن است اثرات آنی و مضر آنها بر فرد استعمال‌کننده در کوتاه‌مدت بیشتر باشد؛ اما عواقب و خسارت‌های بلندمدت آن بر محیط زیست کمتر خواهد بود و زباله کمتری هم تولید خواهد شد.
یکی از پروژه های بزرگ تحقیقاتی جهان در مورد ته سیگار، به بررسی آسیب های مختلف ناشی از ته سیگار از جنبه های گوناگونی نظیر میزان سم موجود، مصرف تصادفی و نیز اثرات آن بر بدن انسان پرداخته است. نتایجی که تاکنون از مطالعات مختلف این پروژه به دست آمده نشانگر این است که بشر باید هر چه سریع تر به سمت کاهش تولید، استفاده و دفع این بخش از سیگار گام بردارد.
اگر به آمار موجود درباره افراد سیگاری و تعداد ته‌سیگارهایی که در طول سال بر زمین انداخته می‌شوند توجه کنیم. متوجه خواهیم شد که آمار بسیار عجیبی در این‌باره ارائه شده است. از میان ۷۵میلیون ایرانی، ۱۵میلیون نفر سیگاری، سالانه ۳۷۱هزار و ۴۳۰کیلوگرم ته‌سیگار زیر پاهایشان له می‌کنند. در فیلتر باقیمانده از سیگارهای دودشده، مواد سمی و فلزات سنگین خطرناک دیگری چون نیکوتین، سرب، مس و کروم هم وجود دارد که در یک بسته متشکل از ۱۲هزار الیاف پلاستیکی در هم تنیده مانند استات سلولز و تجزیه‌ناپذیر جاسازی شده‌اند.
موادی که سالانه سبب مرگ میلیون‌ها پرنده و آبزیان ساکن در تالاب‌ها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و دریاهای آزاد می‌شوند. چرخه شومی که البته در زنجیره غذایی در نهایت به انسان هم بازمی‌گردد.
یک کارشناس پسماند در این خصوص می گوید: فیلتر سیگار از الیافی به نام «استات سلولز» که یک پلیمر غیرقابل تجزیه و سمی است ساخته شده، بنابراین رها کردن فیلتر سیگار در آب‌های روان سبب می‌شود که این فیلترها به داخل مخازن سدهایی که آب شرب را تامین می‌کنند وارد شوند و به دلیل عدم تجزیه‌پذیری،مواد خطرناک خود را در آب رها کنند.
به گزارش وقایع استان به نقل از ایسنا، فاطمه اکبرپور با اشاره به اینکه فیلترهای سیگار رها شده در طبیعت به دلیل عدم تجزیه‌پذیری وارد خاک می‌شوند و آلودگی آن را به همراه دارد، تصریح کرد: بین دو تا سه هزار ماده خطرناک اعم از فلزات سنگینی چون کروم، مس و سرب در فیلتر سیگار وجود دارد و با رهاسازی آن در طبیعت توسط پرندگان و حیات وحش مورد استفاده قرار می‌گیرد و در نهایت تنوع زیستی را به خطر می‌اندازد همچنین آبزیان فیلترهای سیگار رها شده در آب‌ها را مصرف می‌کنند. در نتیجه به نوعی این مواد سمی وارد چرخه غذایی انسان می‌شود و می‌تواند سلامت مردم را به خطر بیندازد.
وی در ادامه اظهار کرد: کاغذ دور فیلتر سیگار از بهترین جنس کاغذ یعنی «ورق‌های شیت» است که برای تولید آن درختان زیادی نابود می‌شود. شرکت‌های تولید کننده دخانیات با این شعار که فیلتر سیگار سبب از بین رفتن مواد خطرناک سیگار می‌شود، سعی در تبلیغ محصولات خود دارند. اگر واقعا چنین مساله‌ای صحت دارد و جلوی این مواد خطرناک را می‌توان گرفت پس دلیل ابتلا به این همه بیماری‌ ناشی از استعمال دخانیات چیست؟
اکبرپور با اشاره به تبلیغات استفاده از سیگارهای الکترونیک در جهان گفت: این نوع سیگارها نیز معضلات زیست محیطی خاص خودشان را دارند چون جزو پسماندهای خطرناک طبقه‌بندی می‌شوند که آسیب‌های جدی برای محیط زیست دارد.
وی در پایان با بیان اینکه فیلترهای سیگار سبب آسیب رساندن به خاک، گیاهان و موجودات خاک‌زی می‌شود، تاکید کرد: تولیدکنندگان دخانیات خود باید مسوولیت مشکلات زیست‌محیطی ناشی از استعمال دخانیات و کنترل آلودگی‌های مربوط به آن را برعهده گیرند.
ما نیاز به یک نگاه صادقانه درباره خطرات مرتبط با ته سیگار برای محیط زیست داریم، آسیب هایی که از سمت خود مردم برای مردم و زمین خطرناک به شمار می آید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.