خانه » پیشنهاد سردبیر » وقایع استان بررسی می کند؛ چرا ایرانیان به خودروهای چینی گرایش پیدا کرده اند؟/شیک و فریبنده

وقایع استان بررسی می کند؛ چرا ایرانیان به خودروهای چینی گرایش پیدا کرده اند؟/شیک و فریبنده

پنجشنبه ۲۲ تیر ۹۶   شماره ۶۲۹

***سیدمهدی مقدسی: خودروسازان داخلی با برندهای مطرح دنیا تفاهم نامه همکاری امضا کنند تا فضای تولید خودرو قدرتمند و گرایش به استفاده از خودروی بی‌کیفیت کاهش یابد

وقایع استان

عباس لعل بار:

***

چینی ها سالهاست در بازار ایران حضور دارند و در برخی حوزه ها توانسته اند موفقیت های چشمگیری بدست آورند. بازار خودرو یکی از بازارهای محبوب و البته موفقی بوده است که چشم بادامی ها به آن راه پیدا کرده اند. آن ها توانسته اند در حدود یک دهه از حضورشان در بازار خودروی ایران آهسته و پیوسته پله های ترقی را طی کنند و به جایگاهی برسند ک خودروهای آنها در صدر فروش قرار بگیرد.
این روزها همزمان با فروش خوب خودروهای چینی در بازار و افزایش قیمت آنها، شاهد افزایش قیمت خودروهای داخلی نیز هستیم در حالی که کیفیت خودروهای داخلی افزایش نیافته است. تغییرات قیمتی خودرو در بازار از از موضوعاتی است که همواره جذابیت خاص خود را برای گروه‌های مختلف خریداران خودرو حفظ کرده است ؛ تغییراتی که بستگی به عوامل مختلفی از جمله اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی دارد. در چند روز اخیر بازار خودروهای وارداتی و تولید داخل کشور حواشی و اخبار فراوانی داشته‌اند و قیمت جدید برخی خودروها در سال جدید نیز اعلام شد و در این قیمت گذاری جدید، خودروهای پراید و پژو ۴۰۵با افزایش قیمت ۱۵۰ تا ۲۰۰هزارتومانی رو‌به‌رو شد.
شاید بتوان یکی از دلایل اقبال برخی خریداران ایرانی به خودروهای چینی را تنوع در قیمت و آپشن آنها دانست. چینی‌هایی که با شناخت کافی از بازار ایران وارد این بازار شدند و به همین دلیل شروع به واردات خودروهای با آپشن‌های جذاب و شاسی بلند کردند تا مشتریان ایرانی چشم از کیفیت پایین و کمبود لوازم یدکی محصولات آنها بپوشانند.
سیدمهدی مقدسی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت به تحت تاثیر قرار گرفتن بازار خودروی ایران توسط محصولات چینی اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که خودروسازان داخلی به دنبال ارتقاء کیفیت و رقابت با برندهای جهانی حرکت کنند.
مقدسی با اعتقاد به اینکه ارتقای کیفیت به دنبال انتقال تکنولوژی صورت می‌گیرد، گفت: باید به استانداردهای جهانی نزدیک شویم و از قیمت محصولات خود کم کنیم تا مردم به سمت خرید خودرو تولید داخل حرکت کنند. این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین معتقد است با فاصله گرفتن خودروهای تولید داخل از کیفیت مناسب، خودروهای چینی با ظاهر شکیل و فریبنده به بازار ایران ورود پیدا کردند. مقدسی درباره نداشتن خدمات پس از فروش مناسب خودروهای چینی گفت: در بحث خودروهای چینی باید دقت نظر داشته باشیم که این محصولات خدمات پس از فروش مناسبی ندارند و در ساخت این خودروها از موتورهای پرقدرت استفاده نمی‌شود.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پس از گذشته زمان کوتاهی خودروهای چینی دچار مشکل می‌شوند ادامه داد: باید خودروسازان داخلی با برندهای مطرح دنیا تفاهم نامه همکاری امضاء کنند تا فضای تولید خودرو قدرتمند و گرایش به استفاده از خودروی بی‌کیفیت کاهش یابد.
مقدسی معتقد است باید تعرفه واردات خودروهای بی‌کیفیت با کمک سازمان ملی استاندارد و محیط زیست افزایش یابد و همزمان در افزایش کیفیت خودرو تولید ملی تلاش کنیم. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان گفت‌وگوی خود با تاکید بر اینکه در جلسه اخیر با مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو به تمامی این نکات اشاره شده است، گفت: امیدواریم با قراردادهای بسته شده توسط گروه های خودرو سازی تنوع و تعدد محصولات را افزایش دهیم تا مصرف کننده داخلی خودبه‌خود گرایشی به خرید خودرو چینی نداشته باشد.
چشم بادامی ها در بازار
بسیاری از کارشناسان مدتی پس از ورود چین به بازار خودرو اعلام کردند که آنها بزودی شکست خورده و مجبور به ترک این بازار خواهند بود ولی نگاهی به وضعیت بازار چیز دیگری را به ما می گوید.دلایل موفقیت چینی ها در بازار خودروی ایران متعدد است، سام کاویانی،کارشناس مکانیک، مترجم و نویسنده مطالب خودرویی ۳ دلیل موفقیت چینی ها را بهبودی مستمر کیفیت، انقلاب در طراحی و مشتری مداری می داند. وی می نویسد: بی‌شک عمده خودروهای چینی در بدو ورودشان به بازار ایران محصولاتی سخت «بدساخت»، «بی‌کیفیت» و «سرهم‌بندی شده» بودند. در آن زمان، یعنی اوایل دهه هشتاد شمسی، فاصله سازندگان وطنی‌مان، چه به لحاظ طرح و چه ازلحاظ کیفیت و تکنیک، با دیگر همتایان خود در مابقی کشورهای درحال‌توسعه دنیا من‌جمله چین و هند و… تا این اندازه نبود و حتی در برخی جوانب جلوتر نیز بود. در آن سال‌ها، خودروهایی همچون پراید و یا پژو ۲۰۶ و… با کیفیت نسبتاً معقولی مونتاژ و عرضه می‌شدند و بهایشان نه منصفانه ولی تا حدی قابل توجیه بود. ضمن اینکه، از عقل و خرد هم بسی به دور بود که آدمی مثلاً به‌جای خرید محصولی مثل پراید، به خرید محصولی همچون چری QQ و یا همان ام‌وی‌ام ۱۱۰ دست زند؛ زیرا که رقیب چینی هم گران‌تر بود و هم کیفیت آن بسی نازل‌تر؛ اما نکته اصلی اینجاست که چینی‌ها سازندگانی نبودند که در یک موضع خاص راکد و ساکن مانده و یا به قهقرا روند، بلکه رفته‌رفته کیفیت محصولات خود را به نیت فروشی بیشتر ارتقاء داده و حتی ساخت قطعه برای برخی سازندگان غربی و شرقی را به روش پیمانکاری عهده‌دار شدند که این خود سهم بسزایی در ارتقاء کیفی محصولات چینی داشت. باکمال تأسف، خودروسازان وطنی ما، در جهتی مخالف این روند، از آن زمان تاکنون به بهانه داخلی سازی و صرفه‌جویی ارزی تا آنجا که مقدور بود از کیفیت قطعات محصولات تولیدی خود کاسته و آنها را به چیزی تبدیل نمودند که همگان شاهدیم. البته در این میان، نمی‌توان سهم تحریم‌های ظالمانه غرب را در افت کیفیت خودروهای داخلی‌مان منکر شد که خود مبحث جداگانه‌ای را می‌طلبد.
این کارشناس ادامه می دهد: بخش عمده‌ای از خودروهای چینی که یک دهه پیش وارد کشورمان شدند از نمای ظاهری سخت پیش‌پاافتاده‌ای برخوردار بودند. اغلب آنها کپی‌های ناشیانه‌ای بودند که بیشتر شبیه اسباب‌بازی به نظر می‌رسیدند تا یک خودروی واقعی. حتی برخی از آنها چنان زشت و کریه‌المنظر بودند که کمتر کسی رغبت می‌کرد نگاهی به آنها بیاندازد، چه برسد به آنکه برای بررسی عمیق‌تر وارد نمایندگی‌شان شده و یا به خریدشان اقدام نماید. در این میان، محصولات داخلی کشورمان در برابر چنین دیوهای بدهیبتی همچون الهه زیبایی به نظر می‌رسیدند! اگر به خاطر داشته باشید، آن زمان تمسخر و ریشخند چینی‌ها در رسانه‌های داخلی کشورمان در اوج خود بود و مدیران خودروسازی‌مان اصلاً ساخته‌های چین را در حد تولیدات داخلی‌مان نمی‌دانستند چه برسد به آنکه چنین محصولاتی را در ردیف رقیبی جدی بنگرند؛ اما چه شد که آن ساخته‌های سخت نازیبا تدریجاً به خودروهایی سخت مدرن و دلپسند تبدیل شدند تا آنجایی که حتی طرح و رنگشان نیز مورد توجه و اقبال وب‌سایت‌های معروف خودرو در دنیا قرار گرفت؟
کاویانی همچنین می نویسد: سازندگان چینی فوق‌العاده فعال و درعین‌حال جسور هستند و برای کسب نوآوری و فتح بازارهای جدید از ابتکارعمل‌های متفاوتی بهره می‌گیرند. آنان تمام‌وقت سلایق و علائق مشتریان خود در بازار هدف را مطالعه و بررسی نموده و سعی بر ارضای خاطر آنان دارند. اگر نگاهی به طراحی‌های جدید خودروهای جدید چینی بیاندازیم شاهدیم که آنان از تمامی المان‌های مدرن به نحو احسن استفاده می‌کنند و بسته به بازار هدف سعی می‌کنند تا آنجا که امکان دارد محصولات خود را به سلاح «زیبایی و جذابیت» و «زرق‌وبرق چشمگیر» و «آپشن‌های رفاهی متعدد» مجهز نموده و درعین‌حال، بهایشان را حتی به ضرب تخفیف و دامپینگ هم که شده پایین بیاورند تا بلکه از این راه مشتریان هر چه بیشتری را به خرید محصولات خود ترغیب نمایند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.