خانه » جدیدترین » چالش چاپ قدیم

چالش چاپ قدیم

دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸   شماره ۱۱۶۰

«وقایع استان» گزارش می دهد؛ نارضایتی دانش آموزان دوره متوسطه از مشکلات بوجود آمده در توزیع کتاب های درسی شان

چالش چاپ قدیم

طاهره قهیه ای

آغاز فصل بازگشایی مدارس دغدغه های خود را برای والدین و دانش آموزان به همراه دارد، دغدغه هایی همچون تغییر محیط مدرسه، تغییر دوستان و همکلاسی ها، نا آشنایی با شیوه تدریس معلمان و دغدغه هایی از این جمله که همیشه و در تمامی دوران وجود داشته اند. اما امسال در روزهای آغازین فصل پاییز و فصل بازگشایی مدارس، دغدغه های دیگری به دغدغه های همیشگی اضافه شده است. یکی از مهمترین آنها عدم توزیع چاپ جدید برخی کتب دانش آموزان است، این موضوع زمانی اهمیت پیدا می کند که دانش آموز در پایه دوازدهم باشد و خود را برای کنکور آماده می کند چرا که سوالات کنکور از چاپ جدید کتب دانش آموزان مطرح می شود. همین موضوع بر استرس و گلایه مندی های دانش آموزان و والدین شان در اراک افزوده و به چالشی برای مدیران آموزش و پرورش استان تبدیل شده است.
بر همین اساس گفتگویی را با چند نفر از دانش آموزان و همچنین با رییس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان مرکزی انجام دادیم که در ادامه می خوانید.
یکی از دانش آموزان سال دوازدهم در این رابطه گفت: با وجود اینکه تقریبا دو هفته از بازگشایی مدارس گذشته است هنوز کتاب زیست چاپ سال ۹۸ به دست ما نرسیده است و به ما کتاب چاپ سال ۹۷ تدریس می شود.
وی افزود: کتاب چاپ جدید تغییراتی را داشته است که طبق این تغییرات سئوالات کنکور طرح می شود و ما نیز امسال باید در کنکور شرکت کنیم و این درس نیز برایمان بسیار حائز اهمیت است.
یکی دیگر از دانش آموزان گفت: اگر این کتاب دیرتر به دست ما برسد فایده ای برای ما نخواهد داشت از اینرو است که تصمیم گرفتیم یک جلد از کتاب را به هر شکلی که شده به دست بیاوریم و از روی آن کپی رنگی بگیریم هرچند هزینه کپی بسیار زیاد می شود اما چاره ای جز این کار را نداریم.
یکی از والدین دانش آموزان نیز با گلایه مندی بسیار از نحوه توزیع کتب درسی ابراز کرد: سه ماه تابستان را آموزش و پرورش فرصت داشته تا برای تهیه کتب درسی برنامه ریزی کند تا چنین مشکلی پیش نیاید نه اینکه با فرا رسیدن مهرماه تازه دانش آموزان دغدغه تهیه کتاب درسی را پیدا کنند.
وی افزود: دانش آموزان باید با شروع فصل مدرسه فقط و فقط به فکر درس خواندن باشند و دیگر دغدغه تهیه کتاب و دیر رسیدن کتاب را در ذهن نداشته باشند؛ اما متاسفانه امسال بچه ها فقط به فکر تهیه کتاب هستند در حالی که دو هفته از آغاز بازگشایی مدارس می گذرد.
عبدالمجید یوسفی نکو، رییس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان مرکزی به خبرنگار وقایع درباره برخی مشکلات بوجود آمده در توزیع کتب درسی دوره متوسطه دوم در استان مرکزی گفت: در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ ثبت نام کتب درسی دانش آموزان در دوره های تحصیلی ابتدایی و متوسطه دوم در تمامی شاخه های نظری و فنی حرفه ای و کاردانش و نیز پایه هفتم استعدادهای درخشان، به صورت اینترنتی انجام شد.
وی افزود: توزیع کتاب های درسی دانش آموزان دوره های تحصیلی آموزش ابتدایی، متوسطه دوم شاخه های فنی حرفه ای و کار دانش، رشته معارف اسلامی و کتاب های درسی تکمیلی دوره اول متوسطه ویژه دانش آموزان استعدادهای درخشان نیز از طریق مدرسه محل تحصیل آنان که در زمان ثبت، سفارش دانش آموز قید شده بود انجام شد.
رییس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره به برخی اعتراضات دانش آموزان و والدین آنها پیرامون تاخیر در توزیع کتب درسی، ابراز کرد: بروز این مساله به دلایل متعددی بود که از آن جمله می توان به مشکلات سیستمی در ثبت اینترنتی کتب درسی توسط مدیران، تاخیر در صدور حواله از منطقه به مدرسه در نواحی یک و دو اراک و مشکلات سامانه ستاد اشاره کرد.
یوسفی نکو ادامه داد: عمده ترین دلیل تاخیر در توزیع کتب درسی انتقال دانش آموزان از یک واحد آموزشی یا منطقه به واحد آموزشی دیگر و نیز تغییر رشته تعدادی از دانش آموزان است.
وی گفت: برخی از دانش آموزان به دلیل ناهماهنگی های موجود در زمان انتقال از یک واحد آموزشی به واحد آموزشی دیگر، از واحد آموزشی مقصد هم کتاب دریافت کرده اند که طی فراخوانی با توجه به اینکه دانش آموزان صرفا از واحد آموزشی مبداء می بایست کتب خود را دریافت کنند دستور جمع آوری کتاب های اضافه جهت توزیع بین سایر دانش آموزان به مناطق ابلاغ شده است.
رییس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان مرکزی اظهار کرد: دانش آموزانی که تغییر رشته داده اند نیز چون در خصوص اصلاح سفارش خود در سامانه اینترنتی اقدامی نکرده اند هنوز نتوانسته اند کتب درسی خود در رشته جدید را دریافت کنند که درصدد رفع این مشکل نیز هستیم.
وی در پایان بیان کرد: به منظور رفع نگرانی و دغدغه های دانش آموزان پایه دوازدهم رشته تجربی نیز مذاکراتی با سازمان تالیف کتب درسی انجام شده و بر این اساس مقرر شد طی روزهای آتی کتاب زیست پایه دوازدهم چاپ ۹۸ به استان ارسال و چاپ های ۹۷ این کتاب جمع آوری شود.
معاون برنامه ریزی آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در این باره گفت: متاسفانه ۳ استان در کشور کتاب های زیست شناسی سال دوازدهم شان مربوط به چاپ سال ۹۷ است و ما این موضوع را بعد از رسیدن کتاب ها متوجه شدیم.
احمد حسینی افزود: مقرر است تـا هفته آینده کتاب های چاپ ۹۸ به استان مرکزی برسد و تمامی کتاب های چاپ ۹۷ که در دست دانش آموزان است جمع آوری خواهد شد. برای این کتاب ها هیچ مبلغی از دانش آموزان دریافت نخواهد شد. همچنین منبع کنکور و امتحانات نهایی ۹۹، کتاب زیست شناسی چاپ ۹۸ می باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.