خانه » جدیدترین » پلیس صرفه جو می شود

پلیس صرفه جو می شود

چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۸   شماره ۱۱۴۲

گفتگو با «سرهنگ سیدعلی حسینی» رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی

پلیس صرفه جو می شود

هوشمندسازی پلیس راهور ارائه قبوض کاغذی جریمه خودرو را منسوخ می کند

الهه فراهانی

هوشمندسازی استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات برای تسهیل فعالیت‌هایی است که در گذشته، به‌صورت سنتی و معمول انجام می‌شدند. با اجرای طرح هوشمندسازی، می‌توان کشور را ارزان اداره کرد تا کارهای مردم با سرعت و سهولت بیش‌تری انجام شود. از مزایای هوشمند سازی می‌توان به صرفه‌جویی در هزینه‌ها، کاهش رفت‌ وآمد و حتی حفظ محیط زیست اشاره کرد و اما این بار هوشمندسازی در حوزه راهنمایی و رانندگی صورت می گیرد که علاوه بر مزایای ذکر شده، موجب کاهش تنش میان ماموران راهنمایی رانندگی و رانندگان متخلف شده و همچنین کاهش تلفات و صدمات جانی در تصادفات می شود.
طرح هوشمند سازی الکترونیکی این امکان را فراهم می کند تا رانندگان همیشه احساس کنند یک پلیس در کنار خود هنگام رانندگی حضور دارد و هیچ گاه تخلف نکنند و شهروندان نیز از این قانون مندی احساس رضایت و آرامش کنند.
اما اینکه چرا اجرای این طرح مهم به تعویق افتاده موضوعی است که در ادامه آن را خواهید خواند.
رییس پلیس راهور درباره زمان حذف قبوض کاغذی جرایم راهنمایی و رانندگی اظهار کرد: برگه‌های کاغذی جرایم راهنمایی و رانندگی هنوز حذف نشده است؛ اکنون چهار هزار دست‌افزار بین مأموران راهور در سطح کشور توزیع شده و البته به ۱۴ هزار توزیع افزایش پیدا خواهد کرد.
سردار سید کمال هادیان‌فر ادامه داد: اکنون درحال خرید ده هزار دست‌افزار هستیم و پس از توزیع این دست‌افزارها، قبوض کاغذی به صورت کامل حذف می‌شود.
وی تصریح کرد: در حال آزمایش ترسیم کروکی الکترونیک نیز هستیم و پس از انجام اصلاحات و نهایی شدن آن، ثبت کروکی نیز الکترونیکی می‌شود.
این مقام انتظامی افزود: با حذف قبوض جریمه مشکلاتی مانند چاپ، پانج و دیرکرد حل می‌شود و پس از آن اطلاعات به صورت آنلاین بر روی سیستم ثبت می‌شود.
هادیان‌فر خاطرنشان کرد: همچنین درحال تهیه پنج هزار تبلت هستیم که این تبلت ها در ابتدا در اختیار مأموران راهور تهران و کلان‌شهرها قرار می‌گیرد، یعنی افسر راهنمایی و رانندگی با تبلت قادر به جریمه کردن، نظارت پلیسی و ثبت کروکی خواهد بود و افسرهایی که دست‌افزار همراه دارند نیز فقط جریمه و اعمال قانون خواهند کرد.

۷۰ جرایم در سطح شهر اراک به صورت هوشمند صـــادر می شود
سرهنگ سید علی حسینی ، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی در گفتگو با وقایع استان در این باره اظهار کرد: رویکرد هوشمندسازی معابر یک رویکرد با خواسته عمومی ، پلیس و جامعه است و حرکت به این سمت و تکمیل روند هوشمند سازی در دست اقدام است. هوشمند سازی صرفا مربوط به قبوض جریمه نیست بلکه شامل تمامی راه ها و دوربین ها و تجهیزات پیرامون ایــن موضــــوع می شود.
وی ادامه داد: هوشمند سازی سبب کاهش تخلفات در میادین و تقاطع می شود که همین امر دلیلی برای تسریع حرکت به سمت ثبت الکترونیکی جرایم است.
سرهنگ حسینی تصریح کرد: در آینده ای نه چندان دور ، طرح هوشمند سازی فعال می شود. بخشی از آن در سال جاری و بخش عمده دیگر آن در سال آینده کاملا مکانیزه می شود. در سال آینده با این هوشمند سازی حتی ثبت کروکی ها هم به صورت الکترونیکی انجــام می شود و اغلب معابر توسط این دست افزارها هوشمند خواهد شد.
وی اضافه کرد: حدود ۷۰ جرایم در سطح شهر اراک به صورت هوشمند صادر می شود مضاف بر اینکه تا اول مهر ماه در اکثــر شهرستان ها به افزارهای هوشمند سازی مجهز خواهند شد.
حسینی تاکید کرد: یکی از معایب جرایم رانندگی به سبک قدیم ( چهره به چهره) ایجاد تنش بین ماموران و راننده متخلف است که در این حالت قانون گریز نمی خواهد از قانون تبعیت کند. بحث عدم جریمه راننده به صورت چهره به چهره در کاهش تنش و درگیری بسیار موثر خواهد بود چرا که استهلاک بین راننده و مامور به حداقل می رسد.
وی گفت: از مزایای اجرای این طرح مطلع شدن سریع کاربران از تخلفات ثبت شده خود است. همچنین در مواقعی که حکم قضایی برای توقیف یک خودرو صادر می شود با هوشمند سازی و الکترونیکی کردن، به سرعت خودروی مورد نظر توقیف خواهد شد.
حسینی متذکر شد: این طرح سبب کاهش درصد خط در جرایــم می شود و مهمتر از آن بلافاصله مبلغ و مکان و زمان جریمه برای مالک وسیله نقلیه پیامک می شود.
وی افزود: روانسازی ترافیک ، تسهیل رفت و آمد برای معابر، ایجاد امنیت ترافیکی و آرامش برای همشهریان و کاهش تلفات و صدمات از اهداف اجرای این طرح است.
وی ادامه داد: یکی از تاکیدات فرمانده ناجا و فرمانده پلیس راهور کشور درباره حرکت به سمت هوشمندسازی تجهیزات پلیس بوده که در استان مرکزی براساس نگاه فرماندهی انتظامی استان این مهم با جدیت در دستور کار قرار گرفته است.
حسینی تصریح کرد: خودروهایی هستند که با نصب دوربین های تخلف در سطح شهر مستقر می شوند که فراهم کردن امکانات این خودروها توسط شهرداری در مدت زمان ۶ ماه بود که متاسفانه شهرداری در این مدت معین به عهد خود وفا نکرد.
وی اضافه کرد :امیدواریم شهرداری‌ها تعامل خود با پلیس راهور را افزایش دهند تا بتوانیم بستر لازم برای نصب و افزایش دوربین‌های نظارتی موجود در سطح شهرستان‌ها و معابر در شهرهای استان فراهم شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.