خانه » پیشنهاد سردبیر » ۱۸ چرخ مشکلات

۱۸ چرخ مشکلات

چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ شماره ۱۱۴۲

«وقایع استان» گزارش می دهد؛ بی جواب ماندن مطالبات رانندگان کامیون از سوی دولت پایانی ندارد

۱۸ چرخ مشکلات

زهرا قمی

۳۵ سالی می شود که جانش را در آغوش می گیرد، آرام روی صندلی کنار خود می نشاند و چشم به جاده حرکت می کند. می گوید ۳۵ سال است که راننده کامیونم, اکثر شهرهای ایران را رفته ام و جاده ها را می شناسم. هروقت که بار می زنم با خود می گویم مبادا این سفر بی بازگشت باشد!
از مشکلاتش که می پرسم از دلال بازی پایانه ها و باربری ها و بنادر گرفته تا گرانی لوازم یدکی و قطعات ماشین و حرف های شنیده نشده شان به گوش مسئولان، پی می برم که برایمان حرفهای بسیاری دارد.
سعید یکی از رانندگان با ۲۰ سال فعالیت در این حرفه به خبرنگار ما می گوید: عوارض سال به سال افزایش می یابد و در پی آن کمیسیون آژانس ها هم بالا می رود اما خبری از افزایش کرایه های حمل و نقل شهری یا بین شهری نیست.
۲۵سال فعالیت داوود در این شغل آنقدر تجربه و حرف در دلش تلنبار کرده که برایمان از آنها بگوید: رانندگی کامیون بسیار سنگین و استرس زاست به خاطر این مسئله اکثر رانندگان دچار پا درد، کمر درد، ناراحتی های قلبی و چشمی هستند. از همه مهم تر بی خوابی بزرگترین مشکلی است که رانندگان با آن دست به گریبانند و این در حالی است که سختی کار شامل ما با شغلی که همراه با استرس و دلهره است نمی شود.
محمد یکی دیگر از رانندگان می گوید: نمی دانم تا حالا مسئولان در بیابان های اهواز و بندر عباس و شیراز و… با دمای بالای ۳۰ یا ۴۰ درجه شاید هم بیشتر مجبور شده اند پنچری ماشین بگیرند یا برعکس در گردنه حیران اردبیل و اسد آباد همدان و گردنه سلماس ارومیه یا گردنه زالیان اراک و… در برف و کولاک شدید مجبور به بستن زنجیر چرخ برای کامیونی که پر از بار است شده اند تا کمی پی به سختی کار ببرند.
وی ادامه می دهد: جاده های کشور وضع بسیار خوبی ندارند برای مثال همین استان و شهر خودمان اراک را مثال می زنم اراک تا سلفچگان یا سه راه آشتیان تا سلفچگان و یا کمربند شمالی نزدیک پل فراهان به سمت تهران جاده بسیار خراب است که رسیدگی مسئولان را می طلبد.
حسین راننده ای دیگر در مورد سهمیه کم گازوئیل می گوید: سهمیه گازوئیل رانندگان کم است برای مثال راننده ای که می خواهد از اراک به سمت زاهدان بار ببرد باید ۲۲۰ الی ۲۵۰ لیتراز سهمیه روزانه گازوئیل خود بزند و چون این مقدار گازوئیل کفاف پیمایش راه را ندارد راننده را مجبور می کند تا یک شب در هرکجا که توانست بخوابد تا روز بعد همین مقدار را برای ادامه راهش بزند و به مقصد برسد و یا سهمیه ماشین خاور ۸۰ تا در روز است و این سهمیه برای ۴۰۰ کیلومتر راه کافیست و راننده ای که مثلا بار کرمان را می زند برای پیمودن مسیر ۱۰۰۰ کیلومتری نه می تواند دوباره بنزین بزند و نه می توانداز بنزین آزاد استفاده کند و این یکی از مشکلات این شغل سخت است که رانندگان را علاف این سهمیه بندی غیرکارشناسانه کرده اند. با این وجود سختی کار شامل حال ما نمی شود. بیمه تکمیلی برایمان بسیار ضعیف عمل می کند و در جواب اعتصاب های سال گذشته رانندگان. با دادن لاستیک و لوازم یدکی با همان قیمت بیرون دهانمان را بستند و مطالبه اصلی و به حق ما که همان سختی کار است بی جواب مانده کاش نمایندگانمان دلسوزانه دنبال تصویب این لایحه در مجلس باشند تا خیالمان کمی آسوده شود.
وی در ادامه می گوید: بیمه تکمیلی داشتیم اعلام کردند که قطع می شود، لاستیک گران شده و لاستیک دولتی هم کم است. همه چیز گران شده اما کرایه ها بالا نرفته؛ جانمان کف دستمان است اما هیچ امکاناتی برایمان فراهم نیست و کسی حمایت مان نمی کند. تمام درآمدمان صرف خرید لاستیک، فیلتر، روغن و دیگر وسایل ماشین می شود و چیزی دستمان را نمی گیرد تا زندگی کنیم.

آغاز اعتراضات
خرداد ۹۷ بود که رانندگان کامیون در سراسر کشور به خاطر مشکلات بسیاری که بر سر راهشان بود و مسئولین بی خیال از کنارشان می گذشتند دست به اعتراض زدند. دادن وعده های سر خرمن و پوچ باعث ایجاد موج دوم این اعتراض ها در مهرماه همان سال شد که رانندگان در اعتراض به گران شدن عوارض جاده ای و لوازم یدکی خودرو مثل لاستیک و روغن و… در حالیکه که کرایه ها ثابت مانده اند. افزایش بیمه ماشین. کاهش سهمیه سوخت. محاسبه کرایه بر پایه تن نه کیلومتر. نداشتن سختی کار. کسر حق پرداختی بیمه رانندگان و حذف دلالان و واسطه ها از پایانه ها و باربری ها از مطالباتی هستند که رانندگان همچنان به بی جواب ماندشان از سوی دولت و مسئولان اشاره کردند و خواستار رسیدگی هرچه سریعتر به این مشکلات از جمله مطالبه اصلی و به حق آنان یعنی قرار گرفتن شغل رانندگی کامیون در فهرست مشاغل سخت است که همچنان در هاله ای از ابهام قرار گرفته است

همه چیز گران شده جز کرایه های حمل و نقل
مجتبی رضایی رییس صنف رانندگان کامیون در گفت وگو با خبرنگار وقایع از گرانی روغن ماشینی که تولید داخل است گفت تا لوازم یدکی گران و بی کیفیت و نداشتن لنت به درد بخور .
رضایی همچنین از پایین بودن نرخ کرایه بارها گلایه کرد و افزود: با توجه به بالا رفتن دلار، گرانی لوازم یدکی و لاستیک؟، بیمه شخص ثالث، حق بیمه تامین اجتماعی و حتی افزایش دیه هیچگونه افزایش کرایه ای نداشتیم این در حالی است که ما در بسیاری از استان ها شاهد افزایش کرایه حمل و نقل برون شهری بوده ایم اما در استان مرکزی به خصوص رانندگان اراکی ما افزایش کرایه ای نداشته ایم.
رییس صنف رانندگان کامیون اراک ضمن اشاره به قرار نگرفتن رانندگی کامیون برون شهری جز مشاغل سخت و زیان آور افزود: بیمه تامین اجتماعی بعد از۳۰ سال سابقه کار با ۶۰ سال سن به بازنشستگان این شغل حقوقی یک و نیم میلیونی الی یک و هفتصد، هشتصد میلیونی می پردازد که با توجه به خرج و مخارج بالای زندگی چیزی دست رانندگان بازنشسته کامیون را نمی گیرد و ما به دنبال افزایش حقوق بازنشستگی هم هستیم.
وی همچنین به سه مشکل عمده درمانی رانندگان اشاره کرد و افزود: رانندگان با سه مشکل جسمی چشم و دندان و دیسک کمر مواجهه هستند که بیمه تکمیلی نصفه و نیمه بعضی از این بیماری ها را پوشش می دهد و ۷۰ درصد بعضی از آزمایشات را پرداخت می نماید اما در مورد دندان هیچ خدماتی به رانندگان ارائه نمی شود.

رانندگان کامیون مشمول قانون کار نیستند
محمد بیگی رییس و کارشناس ارشد مستمری های تامین اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: صرفا افرادی می توانند از قانون مشاغل سخت و زیان آور استفاده کنند که مشمول قانون باشند به عبارتی کارفرما داشته باشند اما این دسته از رانندگان که کارفرمایی ندارند جزء بیمه خاص هستند یعنی خودشان بیمه خودشان را می پردازند و مشمول قانون کار قرار نمی گیرند.
وی با اشاره به اینکه برخی رانندگان که در شرکت ها و کارخانجات کار می کنند جزء مشاغل سخت هستند و مشمول قانون کار افزود: رانندگان برون شهری که کارفرما ندارند و حق بیمه را خود پرداخت می کنند چندین سال است که پیگیر مشاغل سخت هستند اما چون قانون اجازه نمی دهد نمی توانند از این قانون استفاده نمایند.
رییس مستمری های تامین اجتماعی ادامه داد: تنها کمکی که به رانندگان برون شهری برای جبران مشاغل سخت شده طبق تبصره ماده ۸۲ قانون برنامه توسعه ششم قانونی تصویب کردند که رانندگان برون شهری با ۲۵ سال سابقه کار و ۵۵ سال سن بتوانند بازنشست شوند که این هم اجرایی نشده است زیرا چگونگی بازنشستگی از طرف نهاد ریاست جمهوری مشخص نشده است که آیا دولت بارمالی آن را تقبل می کند یا نه؟! این در حـــالی است کــــه بیمه شدگان عادی ما با ۳۰ سال سابقه و ۵۰ سال سن بازنشسته می شوند.
وی در رابطه با افزایش حقوق بازنشستگان این شغل نیز گفت: نرخ حق بیمه هرچقدر باشد با توجه به آن حقوق بازنشستگی مشخص می شود و برای افزایش حقوق بازنشستگی رانندگان کامیون هرچه نرخ حق بیمه بالا رود به نسبت آن حقوق بازنشستگان افزایش پیدا خواهد کرد.

۸۰درصد مطالبات رانندگان کامیون رفع شده است
علی زندی فر مدیرکل راهداری وحمل و نقل جاده ای استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار وقایع ضمن اشاره به اینکه ۸۰ درصد از مطالبات رانندگان کامیون رفع شده است افزود: بخشی از مطالبات رانندگان کامیون در حوزه صنعت و معدن قرار داشته مثل لوازم یدکی و روغن و… وآن قسمت که در حیطه وظایف ما بوده مثل بیمه تکمیلی، سال گذشته درست شده است.
زندی فر درباره افزایش کرایه ها افزود: راننده ها به پایین بودن نرخ کرایه ها معترض بودند که با جلسات متعددی که برگزار شد با تعیین کردن ۳۰ الی ۴۰ شاخص قرار شد کرایه ها برحسب تن کیلومتر محاسبه شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به اینکه ما اکنون از لحاظ توزیع لاستیک دولتی بین رانندگان جز دو استان پیشرو هستیم و کمترین نارضایتی را داریم خاطرنشان کرد: سامانه ای با همکاری صنعت، معدن و تجارت راه اندازی کرده ایم، رانندگانی که براساس این سامانه کار می کنند زمانی که کیلومترشان به مرز مشخصی می رسد به صورت اتوماتیک یک سهمیه لاستیک به آنها تعلق می گیرد، البته ما فقط توزیع کننده هستیم.
وی به کم بودن سهمیه گازوئیل رانندگان اشاره کرد و گفت: طبق طرح پیمایشی که دادیم ۳۰ درصد به سهمیه گازوئیل اضافه کردند و رانندگان هیچ گونه نارضایتی ندارند. علاوه برآن استفاده یک ماه آنها به صورت تن خواه از سهمیه بنزین خود در فصل های پرکاریشان و کم کردن این سهمیه در فصل های کم کاریشان هم یکی از طرح ها بوده است .
در پایان باید اشاره کرد که رانندگان علاوه برگرداندن چرخ زندگی خود چرخ های صنعتی را نیز می گردانند؛ امیدواریم با رسیدگی به مـــوقع مسئولان به حال دلشان کمی از زخم هایشان را مرهم شویم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.