خانه » پیشنهاد سردبیر » پشت درهای بسته/گزینه های شهرداری اراک برنامه های خود را در جلسات غیرعلنی برای اعضای شورای شهر ارائه می دهند

پشت درهای بسته/گزینه های شهرداری اراک برنامه های خود را در جلسات غیرعلنی برای اعضای شورای شهر ارائه می دهند

پنجشنبه ۳ آبان ۱۳۹۷  شماره۹۶۲

***

وقایع استان

عباس لعل بار

***

پس از اعلام اسامی گزینه های شهرداری اراک توسط دو طیف اصلاح طلب و اصولگرای شورای شهر همه در انتظار اعلام برنامه های این گزینه ها بودند. در این بین براساس اعلام کانال اطلاع رسانی شورای شهر در تلگرام، از روز سه شنبه روزانه دو نفر از گزینه ها به شــورای شهر رفتـــه و برنامه های خود را به اعضای شورا ارائه می دهند، البته بدون حضور رسانه ها و در بصورت غیر علنی!
این در حالی است که پیش تر شورای شهر اراک بارها بر شیشه ای بودن این شورا و شفاف بودن اقداماتش تاکید کرده بود. عدم اطلاع رسانی و دعوت از رسانه ها صدای خبرگزاری ها و اصحاب رسانه را در آورد تا جایی که خبرگزاری ایسنا در گزارشی با عنوان «آغاز بررسی گزینه‌های شهرداری اراک در اتاقی غیرشیشه‌ای!» به این موضوع پرداخت و نوشت: «شورای پنجم شهر اراک که با شعار شورای شیشه‌ای کار خود را آغاز کرد، شهریور گذشته و تنها پس از ۳ روز شروع کار خود ۵ گزینه تصدی پست شهرداری اراک را معرفی کرد و از روز پنجم کار ارائه برنامه‌ها آغاز شد به طوری که ۵ شهریور سه نفر از گزینه‌ها و در روز هشتم و نهم نیز ۲ نفر دیگر برنامه‌های خود را در صحن علنی ارائه کردند و در نهایت ۱۲ شهریورماه داوود تاجران به عنوان شهردار اراک انتخاب شد. ولی اینبار برخلاف گذشته که گزینه‌های معرفی شده برای شهرداری اراک در زمانی حدود ۲ ساعته برنامه‌های خود را در حضور خبرنگاران ارائه کردند، رویه شورای شهر کاملا تغییر کرده است و در اتاق‌های در بسته برنامه‌ها ارائه می‌شود.»
البته رئیس شورای شهر در این باره گفته است که روال همچنان به مانند گذشته است اما فعلا گزینه‌های معرفی شده برنامه‌های خود را برای اعضا ارائه می‌دهند و سپس با انتخاب فراکسیون یک یا دو گزینه انتخاب و برای ارائه برنامه‌ها خود به صحن راه می‌یابند.
این در حالی است که اگر قرار بود از بین این گزینه ها باز هم گزینشی صورت گیرد می بایست درون خود فراکسیون های اصلاح طلب و اصولگرا صورت میگرفت و سپس گزینه های نهایی اعلام می شد تا این شائبه که گزینه های اعلام شده تنها برای مطرح کردن نام خود کاندیدای شهردرای شده اند بوجود نیاید.
روزبه عقلائی کارشناس ارشد عمران و از مشاوران شورای شهر اراک درباره انتخاب شهردار توسط شورای شهر به خبرنگار روزنامه وقایع گفت: از مهمترین وظایف منتخبین شورا انتخاب شهردار می باشد و سوالی که مطرح می شود این است: شهردار خوب کیست؛ و داراى چه ویژگى هایى است؟ اینها نخستین پرسش هایى است که شوراهاى شهر در آغاز با آن مواجه مى شوند. و طبیعی است شوراهایی که پاسخ صحیح سؤالات مذکور رادریابند نیمى از راه را با موفقیت طى کرده ا ند. با توجه به وظایف پیچیده و متنوع شهردارى ها،شهردار باید چه تخصص یا تخصص هایى داشته باشد؟ آیا باید متخصص فضاى سبز باشد یاداراى تخصص مرتبط با محیط زیست؟
عقلایی افزود: مهندس عمران باشد یا مهندس معمار، مهندس صنایع و یا مهندس بهداشت محیط، عالم اقتصاد و یا جامعه شناس، یا جز اینها؟ همه اینها در مدیریت شهردارى مورد نیاز هست ولى آیا کسى پیدا مى شود که تمامى این تخصص ها را داشته باشد؟ بدیهى است که پاسخ منفى است. پس باید چه تخصصى داشته باشد؟ آیا تخصصى پیدا مى شود که همه آنهایى را که ذکر شد در خود داشته باشد؟ اگر نمی توان چنین تخصصى را پیدا کرد، پس باید دنبال چه چیزى بود؟ اگر شهرساز نمیتوان بود، لیکن میتوان مدیریت شهرسازانه داشت؛ و اگر معمار نمیتوان بود،میتوان مدیریت معمارانه داشت. پس باید دنبال کسى گشت که اگر این تخصص ها را ندارد،مدیریت استفاده از آنها را داشته باشد.
وی ادامه داد: دوم اینکه شهردار کسى نیست که صرفاً مدیریت یک سازمان را برعهده داشته باشد و اگر ازعهده این امر برآید، فرد مناسبى براى تصدى سازمان شهردارى است. بلکه شهردار کسى است که خود منتخب افراد منتخب مردم یک شهر است و مشروعیت اداره امور شهر را به واسطه رأیى که مردم به اعضاى منتخب خود در شهر مى دهند، به دست مى آورد. بنابراین باید بتواند شهررا با مدیریت شورایى اداره کند. براى این امر، وى باید به این نوع مدیریت باور داشته باشد و نه تنها شهر را متناسب با دیدگاه و خواسته هاى نمایندگان مردم در شورا اداره کند، بلکه با همراهى و همفکرى شورا، امکان حضور مؤثر مردم را در اداره امور شهر فراهم سازد، به گونه ا ى که شهر در اختیار مردم قرار گیرد و پروژه هاى عمرانى و فعالیت هاى خدماتى در پاسخ به نیازهاى واقعى مردم شهر تعریف و اجرا شوند. شهردار باید کسى باشد که هدف مدیریت شهرى را توسعه بداند، نه عمران و نه ارائه خدمات بیشتر. توسعه با مشارکت مردم امکانپذیر خواهد بود وتوسعه با آگاهى و دانایى مردم نسبت به حقوق شان و تکالیف شان در قبال اداره امور شهر محقق مى شود.
عقلایی افزود: شهردار منتخب شورا می بایست به مدیریت شهروند محور باور داشته باشد و سازمان اداره شهردارى را با این باور ساماندهى کند. بنابراین باید بتواند بـه سهولت با مردم ارتباط برقرار کند و نه به گونه اى عوام فریبانه. می بایست با سازماندهى مناسب، امکان آگاهى از نظریات و دیدگاه هاى واقعى مردم فراهم گردد و شهر در چارچوب خواسته هاى مردم مدیریت شود.
وی در پایان بیان داشت: در آخر انتقادی دارم به شورای هماهنگی اصلاح طلبان اراک که بر خلاف آیین نامه انتخاب شهرداران وزارت کشور عمل کردند و در بین گزینه های پیشنهادی آنها کسانی دیده میشود که حداقل شرایط احراز پست شهرداری در کلان شهری چون اراک را ندارند و دلخوشی آنها تنها تبصره ای است که اگر وزیر کشور قبول کرد هرشخصی میتواند با هر مدرک تحصیلی شهردار گردد.متاسفانه معلوم نیست تا کی باید شاهد این باشیم که تفکرات دوستانه جای تعقل را بگیرد. دوستان عزیز من در شورای هماهنگی به شما صریحا اعلام میکنم که مردم عهد دایمی برای رای به اصلاح طلبان نبسته اند و اگر این دوره در انتخاب شهردار اشتباه عمل کنیم شاید هیچ گاه نتوانیم دوباره اعتماد مردم را کسب کنیم
شایان ذکر است فریبا آباقری، عبدالعظیم رضایی، مجید پورعطار، محمود حسنی و عبدالرضا حاج‌علی‌بیگی به عنوان گزینه های فراکسیون امید شورای شهر و سعید بیاتیان، ابوالفضل شالی‌بیگ، محمد جعفرپور، محمد ستوده‌نیا، سعید فرخی و علیرضا نظام‌آبادی توسط فراکسیون اصولگرایان شورای شهر برای شهردرای اراک معرفی شدند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.