خانه » پیشنهاد سردبیر » نقطه پر حاشیه/اما و اگرها درباره مکان پروژه شهرک سلامت که به تازگی در شورای شهر اراک مطرح شده است

نقطه پر حاشیه/اما و اگرها درباره مکان پروژه شهرک سلامت که به تازگی در شورای شهر اراک مطرح شده است

پنجشنبه ۳ آبان ۱۳۹۷  شماره۹۶۲

***

وقایع استان

الهه فراهانی

***

شهرک سلامت، پروژه ای است که می تواند در افزایش کیفیت فضای فیزیکی و استانداردسازی فضاهای درمانی تاثیر گذار باشد و از سوی دیگر با در نظر گرفتن دغدغه های جامعه پزشکی در این شهرک به اهدافی مثل کاهش مطب های مرکز شهر و کاهش حجم بار ترافیکی این مناطق مرکزی و پر تردد دست می یابیم.
در چند روز اخیر ایجاد شهرک سلامت در شهر اراک یک ضرورت عنوان شد و پس از کسب آرای مثبت از سوی دیگر اعضای شورای شهر، این طرح به تصویب رسید. با توجه به اینکه بسترهای لازم برای ایجاد شهرک سلامت در کلانشهر اراک بایستی مهیا شود، می تواند از این حیث که اقدامات موثری برای جذب گردشگر درمانی و ایجاد رونق اقتصادی در این شهر ایجاد می کند، به عنوان نقطه مثبت به آن نگریست. همین موضوع در سال های اخیر در بسیاری از شهر ها مورد استقبال قرار گرفت اما آنچه که لازم است به این طرح که چند وجهی بوده پرداخت ، معایب ایجاد این شهرک در نقطه مذکور بررسی کرد و پیش از اقدام و شروع به کار ، تمام جوانب آن را در نظر گرفت. اما با توجه به تجربه تلخی که از پروژه هـای گــــذشته و نیمه کاره شهری در اراک وجود دارد نیاز به بررسی و کارشناسی این پروژه قبل از شروع به کار دیده می شود.
حال سوال اینجاست که چرا تمام جوانب این طرح بدون بررسی در شورا مطرح شده و مورد تایید دیگر اعضای شورای شهر قرار گرفته؟ آیا تصویب این طرح بدون نقطه یابی صحیح ممکن است؟

شورای شهر برای ایجاد شهرک سلامت وظیفه هماهنگی با محیط زیست را ندارد
ایرج رضایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اراک در گفتگو با وقایع استان عنوان کرد: ما وظیفه هماهنگی با سازمان ها و ارگان های مربوطه برای اجرای این طرح نداریم و آن ها لازم است با شورای شهر هماهنگ باشند.
وی در ادامه متذکر شد: بیان بنده در نطق پیش از دستورم در واقع شروعی بود که نظر همکاران شورا و همکاران شهرداری را به این قضیه معطوف کنم؛ چرا که در حوزه سرمایه گذاری، شهرداری مطالعات اولیه ای را بنا به پیشنهادات قبلی انجام داده است.
رضایی افزود: همچنین مطرح کردن این موضوع در شورای شهر می تواند شروعی باشد برای اینکه دیگر مسئولان شهر به این سمت گرایش پیدا کنند.
وی تصریح کرد: این طرح می تواند در مسیر جاده جدید تره بار به سمت فرودگاه دایر شود. این منطقه به لحاظ اینکه فرودگاه این امکان را می دهد که هم مسافرین راحت تر در آنجا مراجعه کنند و هم پزشکان برای تردد دچار مشکل نشوند و این پروژه می تواند نقطه قوتی برای توریسم درمانی و جذب تروریسم در استان مرکزی و شهر اراک شود، بسیار مناسب است.

موافقت دیگر اعضای شورای شهر اراک با نقطه پیشنهادی در ایجاد شهرک سلامت
رضایی ادامه داد: این نقطه یک پیشنهاد است که ازطرف من به شورای شهر ارائه شد ولی تنها این یک پیشنهاد اولیه برای شهر اراک است و علت ارائه این پیشنهاد کمک به جذب سرمایه گذار در اراک و تقویت ورود توریست به این استان است. به طور حتم دیگر اعضای شورای شهر برای تایید نقطه ی پیشنهادی من در اجرای این طرح موافق خواهند شد چرا که ما یک فضای بسیار عظیمی از کمربندی فعلی تا فرودگاه را داریم و با توجه به اینکه زمین های زیادی در آن نقطه مربوط به حوزه شهری است، می توان زیرساخت های اولیه را در آن فراهم کرد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اراک اظهار داشت: اراک در یک مسیر کریدور شمال به جنوب قرار گرفته است و با توجه به پراکندگی مطب ها علی الخصوص در مرکز شهر مانند خیابان امام و خیابان عباس آباد باعث ایجاد ترافیک سنگین در مرکز شهر شده و عموما برای مراجعه به مطب های شهروندان با مشکل مواجه می شوند.
رضایی افزود:از طرفی در برخی از شهرها شهرک سلامت مانند شهر اصفهان طرحی موفق بوده و با توجه به زمینه های پزشکی که در شهر اراک وجود دارد و نیز با توجه به نزدیک بودن به شهر تهران می تواند شهرک سلامت در اراک دایر شود.
وی اذعان داشت: شهرک سلامت مورد نیاز شهر اراک است چراکه بیمارستان های اراک چندان جوابگو نیازشهروندان نیستند و مطب ها به صورت پراکنده در سطح شهر هستند. با توجه به مشکلات اجتماعی که در شهر اراک وجود دارد این نیـــاز برای این شهر تداعی می کند که ایجاد شود.
رضایی ادامه داد: در درجه اول علوم پزشکی ، بخش خصوصی و نیز حوزه های صنعتی و سرمایه گذاری، شورای شهر و شهرداری می توانند ورود پیدا کنند. در واقع پکیجی از این سازمان ها و نهاد ها همسو شوند . استارت و شروع این پروژه می تواند از علوم پزشکی و شهرداری باشد و تسهیلات اولیه و زیرساخت ها برای این سازمان ها فراهم شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا موانع و معایب این طرح قبل از شروع بررسی شده یا خیر؟ ، عنوان کرد: زمانی که یک بیمار برای درمان مراجعه مــی کند ، راحت ترین مسیر و فراوانی امکانات را برای درمان می طلبد. من فکر نمی کنم با توجه به پیشرفت و تکنولوژی نتوان راجع به معایب فکر کرد.

بررسی معایب ایجاد شهرک سلامت پس از شروع به کار
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اراک مدعی شد: تا ما شروعی نداشته باشیم معایب کار هم مشخص نخواهد شد. این نقطه ای که من در شورای شهر مطرح کردم به نظرم بسیار مناسب است چرا که این نقطه علاوه بر اینکه به فرودگاه نزدیک است به برخی شهرهایی مانند آشتیان و دلیجان که در این مسیر نزدیک بوده، می تواند از نظر دسترسی هوایی و زمینی برای بیماران مناسب باشد.
رضایی در پاسخ به این سوال که آیا مسائل زیست محیطی این پروژه بررسی شده یا خیر و نیز با توجه به نزدیکی ایت مسیر به تالاب میقان چه خطراتی ممکن است زیستگاه پرندگان تالاب میقان را تهدید کند؟، بیان کرد: این یک نقطه پیشنهادی است و اگر محیط زیست اعلام کند که این نقطه امکان اجرای این پروژه را ندارد و یا نقطه دیگری را مشخص کند مهم نیست. در واقع ضرورت ایجاد این شهرک مهم است که لازم است ابتدا شروع به کار کنیم تا مشکلات این چنینی در حین کار خود را نشان دهد.
وی ادامه داد: اصل قصه نیاز شهر است و با توجه به وسعتی که این شهر دارد و نیز بالا بودن آمار جامعه پزشکی این نیاز دیده می شود.

اختلاف نظر محیط زیست با شورای شهر اراک
مدیر کل محیط زیست استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار وقایع استان در این خصوص اظهار داشت: نقطه پیشنهاد شده برای شهرک سلامت، نزدیک شهرک صنوف آلاینده و مزاحم است چطور ممکن است این دو شهرک در نزدیکی هم قرار گیرند؟
میرزایی افزود: شورای شهر قبل از شروع به کار بایستی از دستگاه های مربوطه مانند محیط زیست استعلام بگیرند و تا زمانی که موافقت دستگاه ها اعلام نشده اجازه شروع به کار نخواهند داشت. چنین چیزی تاکنون به ما گزارش نشده است و ما اصلا در جریان این موضوع نیستیم.
***
حتما تاکنون حکایت «وعده سر خرمن» را شنیده اید. متاسفانه گاهی برخی مسئولان برای آنکه چهره خود را درخشان در میان مردم جلوه دهند وعده های رنگارنگی می دهند که رنگ و بوی آن ها موقتی بوده و در همان لحظه با احساسات مردم به جهت تبلیغات سیاسی خود بازی می کنند. با توجه به پیشرفت زمان و سبک مدیرتی، هر عملی که به منظور آبادانی شهر و رفاه مردم صورت می گیرد توسط جمعی از متخصصین مربوطه بررسی شود تا تمام جوانب آن قبل از شروع به کار نمایان گردد اما متاسفانه برخی بی گدار به آب زده و با مطرح کردن طرح هایی که هنوز زیرساخت هایی برای آن فراهم نیست و مکان دقیقی برای استقرار و ایجاد آن قبل از تصویب این طرح در نظر گرفته نشده می تواند وعده ای موقت باشد که نشان از عدم آگاهی مسئولانی است که بدون پیش مقدمه از ایــن طــرح استقبال کـــرده و رای مثبت می دهند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.