پنجشنبه ۳ آبان ۱۳۹۷ شماره۹۶۲
***
سایه رادنیک
***
ایمنی مقوله پیچیده ای است که ارتباط مستقیمی با سلامت دارد،کودکان به دلیل ماهیت کنجکاوی و جستجوگرانه رفتارهایشان خطرآمیز بوده و منجر به آسیب و حتی مرگ آنها می گردد. ایمنی نگرشی است که در رفتار تأثیر داشته و محیط را تا حد ممکن برای کودکان ایمن می سازد به ویژه برای کودکان زیر ۵ سال که نیاز به مراقبت بیش تری دارند. همواره آموزش مسائل حیاتی یک امر ضروری برای کودکان به شمار می آید که اگر این مساله به دیر انجامد و یا نحوه آموزش به گونه ای باشد که مناسب روحیه کودکان نبوده و آنان را دلسرد از یادگیری کند، تبعات بسیار جبران ناپذیری برجای خواهد گذاشت. یکی از آموزش های ضروری و زودهنگام به کودکان، یادگیری شماره تلفن های ضروری است که از آن در مواقع حساس استفاده کنند. شماره های ضروری همچون پلیس، اورژانس یا آتش نشانی چیزهایی هستند که باید به فرزند خود بیاموزید. دانستن این شماره های ساده برای مواقع ضروری بسیار لازم و واجب است.
زمانی که فرزند شما به سن چهار یا پنج سال می رسد، شاید شما آسوده تر شوید، زیرا کودک به سنی رسیده که قدرت تشخیص برخی از خطرها را دارد. با این حال برخی از مشکلات و خطرات دیگری می تواند او را تهدید کند، از اینرو شما باید به کودک خود برخی از مسایل را حتما آموزش دهید تا ایمنی او را بیش از پیش تامین کنید.
چطور استفاده از شماره تلفنهای اضطراری را به کودکان آموزش دهیم؟
به گزارش وقایع و به نقل از همشهری آنلاین، آموزش تماس با شماره تلفنهای اضطراری به کودکان همانند آموزش بزرگسالان است و از یک اصول پیروی میکند.
به کودکان بیاموزید که هر یک از این شماره تلفنها برای چه کاری در نظر گرفته شدهاند و چه خدماتی ارائه میدهند و در این راستا کودک میآموزد که در چه مواقعی چه شماره تلفنی میتواند کمک رسان وی باشد. به وی بیاموزید در هنگام تماس با هریک از این مراکز اطلاعات را به درستی بدهد و تا همه اطلاعات لازم را به مرکز نداده است تماس راقطع نکند.
در نظر داشته باشید به محض اینکه کودکان کار با دستگاه تلفن را یاد گرفتند باید استفاده و کاربرد شماره تلفنهای ضروری به آنها آموزش داده شود.
مراحل آموزش را گام به گام
-به کودک بیاموزید چگونه با استفاده از تلفن منزل این تماسهای ضروری را برقرار کند. زیرا با برقراری تماس از منزل، کودک دیگر نیاز ندارد توضیحات اضافه بدهد. البته در مورد جزئیات بیشتر باید بیاموزد که پاسخ درست بدهد.
-کودک باید یاد بگیرد تا به او گفته نشده گوشی را قطع نکند. در خیلی مواقع ممکن است اپراتور هر یک از این مراکز، تماسی را پشت خط منتظر بگذارند. پس کودک باید بداند که در این فاصله باید گوشی را قطع نکرده و منتظر بماند. به کودک اطمینان بدهید حتی در همان زمان هم که کسی با او صحبت نمیکند، یک نفر آن طرف خط حضور دارد و پیگیر کار او است، زیرا این موضوع آرامش کودک را در پی میآورد.
-کودکان وقتی دچار اضطراب میشوند یا عصبی هستند، زیر لب و جویده حرف میزنند. به خصوص در مواقعی که صدا روی تجهیزات ضبط صوت یا کامپیوتر، در این مراکز ذخیره میشود، تشخیص اطلاعات ضروری از روی آنها بسیار دشوار میشود، پس حتما صحیح و شمرده سخن گفتن را به آنها بیاموزید.
-به کودک آموزش دهید که نام و نام خانوادگی خویش را به وضوح و درستی ادا کند.
– کودک باید یاد بگیرد که به سوالهایی که از او میشود به دقت گوش فرا دهد و اگر متوجه نشد تقاضا کند که سوال تکرار شود.
– اضطراب ممکن است باعث شود کودک به سوالاتی اپراتور مرکز تماسهای اضطراری به چشم یک امتحان نگاه کند که میتواند برخی از پرسشها را بی جواب رها کند، یا اینکه برای آن یک جوابی بسازد. در حالی که باید کودک یاد بگیرد که در موارد اینگونه صریح پاسخ داده و بگوید که “ نمی دانم” و سراغ سوال بعدی برود.
-تلفن را از پریز خارج کرده و با کودک خود این نوع تماسها را تمرین کنید. شما بشوید اپراتور مرکز (اورژانس، آتش نشانی، فوریتهای پلیسی و …) و از او در مورد یک حادثه خیالی سوال کنید. این نقشها را بارها و بارها تکرار کنید. کودکان دوست دارند موقعیتها را باور کنند و تکرار میتواند این کار را انجام دهد.
-به کودک خود آموزش دهید که هر شمارهای برای چه نوع کاری است مثلا وقتی حریقی رخ میدهد کودک بداند شماره مناسب ۱۲۵ است یا وقتی مثلا بزرگتری که در خانه است، بیدار نمیشود باید با شماره اورژانس، ۱۱۵ تماس بگیرد یا وقتی مزاحمی بدون اجازه وارد منزل میشود باید با فوریتهای پلیسی یعنی ۱۱۰ تماس بگیرد و … اگر زمانی هم احساس کردید کودک گیج شده و شرایط رانمیتواند از هم تمیز دهد نگران نباشید چون شاید کودکان خیلی خوب نتوانند توضیح دهند اما از درک خوبی برخوردارند. کودکان را تشویق کنید به برداشتهای خودشان اعتماد کنند و اگر شک داشتند سوال کنند.
-کودک را چنان تمرین دهید که در هر شرایطی بتواند تا حد امکان خونسردی خویش را حفظ کند تا مناسبترین موقعیت را به کمک بگیرد.
-نکتهای که حتما و با تاکید باید به کودکان آموزش داده شود این است که هرگز از این شمارهها برای تفریح و سرگرمی و خنده استفاده نکنند و بیاموزند که تماس با این مراکز به جز برای کارهای ضروری و لازم، جرم است و پیگرد قانونی دارد.