خانه » جدیدترین » پزشک خانواده حکم یک وکیل برای بیمار دارد

پزشک خانواده حکم یک وکیل برای بیمار دارد

چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸   روزنامه وقایع استان

مدیر کل بیمه سلامت استان مرکزی:

پزشک خانواده حکم یک وکیل برای بیمار دارد

سازمان بیمه سلامت سیاسی نیست و تغییر مدیریتی در آن به ندرت رخ می دهد

الهه فراهانی

طرح پزشک خانواده که قرار بود با کاهش هزینه‌های بهداشت و درمان به نفع مردم تمام شود و سنگینی هزینه‌های سلامت را از دوش مردم کم کند، چندین و چند سال است که خود با کمبود بودجه و اعتبار دست و پنجه نرم می‌کند. اما این طرح مزایای زیادی دارد که از جمله آن عدالت اجتماعی را در نظام سلامت برقرار می سازد.
مدیرکل سازمان بیمه سلامت استان مرکزی در بازدید از دفتر روزنامه وقایع استان به مناسبت روز خبرنگار، ضمن تقدیر از خبرنگاران این مجموعه به تشریح مزایای طرح پزشک خانواده پرداخت و گفت: در برخی کشورها سیستم نظام ارجاع و پزشک خانواده از ۶۰ سال پیش شروع شده است. این یک پروسه تدریجی است که در قسمت روستاییان و عشایر داریم اما می توانیم این را در قسمت شهری هم پوشش دهیم.
دکتر جیریایی افزود: ۹۰درصد خدماتی که مورد نیاز بیمار است بایستی در سطح یک و ارجاع به پزشک عمومی رفع شود که با اجرای طرح پزشک خانواده این محقق خواهد شد. در کمتر از ۱۰ درصد موارد شاید بیمار نیاز داشته باشد به پزشک متخصص و فوق تخصص رجوع کند که این موضوع هم پزشک خانواده می تواند آن را به تخصص مورد نیاز ارجاع دهد. این موضوع باعث می شود که بیمار سریع تر به تشخیص و درمان برسد و همچنین هزینه های جاری بیمار کاهش یابد.
وی تصریح کرد: پزشک خانواده حکم یک وکیل برای بیمار دارد و سلامت مردم را در کمترین زمان و حداقل ترین هزینه هدایت کند. وزارت بهداشت درصدد تلاش برای اجرایی شدن طرح پزشک خانواده است و طبق برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده است تا این طرح را اجرایی کند.
جیریایی ادامه داد: اگر طرح پزشک خانواده اجرا شود تحول بزرگی در نظام ارائه خدمات اتفاق می افتد و هر بیماری توسط این طرح بــه خواسته حق خود می رسد.
وی متذکر شد: لازم است در سیستم درمانی و پزشکی کمی فرهنگ سازی شود تا به پزشک در مدیریت هزینه کمک کنند. ما هیچ محدودیتی در ارائه خدمات به بیمار نداریم اما بایستی در چهارچوبی که تعیین شده حرکت کنیم تا از هزینه های اضافه بکاهیم.
جیریایی اضافه کرد: موسساتی که جدیدا احداث می شوند و برای عقد قرار داد به سازمان ما مـراجعه می کنند نقطه جغرافیـــایی منتخبشان را بـررسی می کنیم که اگر در منطقه محروم بود به سرعت قرارداد بسته خواهد شد اما آن دسته از موسساتی که نقاط جغرافیایی مورد نظرشان چند موسسه با همان کاربری وجود داشته باشد ممکن است با آن ها قرارداد منعقد شود اما با محدودیت همراه خواهد بود.
وی تاکید داشت: سازمان بیمه سلامت سیاسی نیست و شاید به خاطر همین غیر سیاسی بودنش است که تغییرات مدیریتی در آن خیلی به ندرت اتفاق می افتد.
جیریایی ادامه داد: سازمان بیمه سلامت نسبت به سایر سازمان های بیمه گر کمترین بدهی را به موسسات دارد . در حال حاضر ۲ ماه از بدهی های موسسات سرپایی پرداخت شده و تمامی بدهی های فروردین و اردیبهشت سال ۹۸ تسویه کرده ایم. همچنین ۲ ماه از مطالبات دانشگاه علوم پزشکی را در سال ۹۸ پرداخت کرده ایم. ما با بیان دیرکرد این پرداختی ها سعی داریم ذهن ها را آماده کنیم تا که اگر در ادامه مسیر دیرکردی برای پرداخت به موسسات صورت گرفت نگران نباشند و سازمان بیمه سلامت زیرسوال نرود.
وی عنوان کرد: طرف قرارداد عمده ما دانشگاه علوم پزشکی است که می طلبد یک مدیریت روی تولید هزینه های غیر ضروری داشته باشیم و در ارائه خدمت بر اساس استاندارد های بالینی پیش رویم تا بتوانیم کمی هزینه ها را مدیریت کنیم تا از تقاضاهای القایی بکاهیم. حساسیت این موضوع نشان می دهد که بایستی تمام انرژی خود را اجرایی شدن پزشک خانواده در کشور بگذاریم که می تواند راهگشـا و نجات بخش حوزه سلامت و درمان باشد و از این طریق بتوانیم با هزینه های زیادی مقابله کنیم.
جیریایی افزود: برای سه شهرستان شازند، محلات و دلیجان بعد از نتایج مثبت از شهرستان خمین در پایلوت قرار گرفتن طرح نسخه نویسی الکترونیک این طرح در این چند روزه اجرا خواهد شد. هماهنگی های لازم با فرمانداران این شهرستان ها و دیگر مسئولان مربوطه انجام شده همچنین آموزش های لازم برای شروع این طرح ارائه گردیده است.
وی خاطرنشان کرد: منتظر بازخورد برای این سه شهرستان در طرح نسخه نویسی الکترونیک هستیم که اگر این سه شهرستان هم با موفقیت پیش رود در اراک آن را اجرایی خواهیم کرد. زیرساخت ها شاید برای این طرح مشکل داشته باشند اما این طرح مزایای زیادی دارد.
جیریایی گفت: مهمترین مشکل این طرح دیر پذیرفتن برخی از مردم با آن است چرا که هر تغییری با مقاومت مواجه می شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.