خانه » پیشنهاد سردبیر » پاتک موافقان ۵۵متری

پاتک موافقان ۵۵متری

چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۸   شماره ۱۱۵۳

پاتک موافقان «۵۵متری»

در صورت عدم اجرای طرح جایگزین ۵۵ متری عملا طرح جامع شهر اراک به شکل طرح ۱۶ سال گذشته تبدیل خواهد شد و این در حالی است که شهرهای بسیار کوچک‌تر تغییرات مطلوب و بزرگی داشته‌اند

معاون عمرانی استاندار مرکزی: آیندگان ما را به سبب توسعه اندک شهر اراک نمی‌بخشند

مدیرکل دفترفنی استانداری مرکزی: طرح جامع کلانشهر اراک برای سومین‌بار درحال تهیه است اما متاسفانه میزان تغییرات شهر اراک حتی از شهرهای کوچک دو هزار نفری نیز کمتر است

علی امیدی

مدتی از لغو پروژه جنجالی ۵۵ متری در اراک می گذرد. پروژه ای که توسط شورای عالی شهرسازی کشور لغو شد ولی بنابر گفته مدیرکل دفترفنی استانداری مرکزی به دلیل برخی اقدامات افراد در داخل استان مرکزی و شهر اراک نشات گرفت. لغو این پروژه به گواه نظر اکثر کارشناسان شهری یک فاجعه بود و جبران آن در آینده کاری سخت و هزینه بر است. کارشناسان معتقدند در نبود پروژه ۵۵ متری شهر اراک در آینده ای نه چندان دور با مشکلات عدیده ای روبرو می شود و هم اکنون نیز وضعیت ترافیکی و معابر اراک به گونه ای است که پاسخگوی نیازهای شهری نمی باشد.
در آخرین جلسه کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی استان مرکزی استاندار و معاون عمرانی اش از طرح جایگزین ۵۵متری سخن گفتند و تاکید داشتند که در صورت عدم اجرای این طرح جایگزین عملا طرح جامع شهر اراک به شکل طرح ۱۶ سال گذشته تبدیل خواهد شد و این در حالی است که شهرهای بسیار کوچک‌تر تغییرات مطلوب و بزرگی داشته‌اند.
استاندار مرکزی در این جلسه گفت: با توجه به اینکه لغو پروژه ۵۵ متری شهر اراک در شورای عالی شهرسازی کشور مشروط به ارائه طرحی جایگزین بود، کلیات طرح جایگزین باید تا دو هفته آینده تعیین تکلیف شود تا طرح را به شورای عالی شهرسازی ارجاع دهیم.
سیدعلی آقازاده با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای و دادخواست‌های تصویب پروژه‌های مربوط به این جلسه اظهار کرد: در جلسه آینده امور زیربنایی و شهرسازی استان مرکزی باید گزارشی از تمامی موافقت ‌نامه‌های انجام شده در این کارگروه از سال ۹۵ تاکنون ارائه داده شود تا ببینیم چند درصد از این موافقت‌نامه‌ها منجر به نتیجه شده است.
وی افزود: به‌دنبال بازدیدی که از مسیر جایگزین طرح ۵۵ متری به عمل آمد دریافتیم که این مسیر تا حدود زیادی همان مسیر مدنظر برای اجرای پروژه ۵۵ متری است با این تفاوت که از ظرفیت خیابان‌های موجود با اعمال اندکی تغییر استفاده می‌کند و براین اساس بسیاری از معابر در گذشته بازگشایی شده‌اند.
استاندار مرکزی تصریح کرد: در زمینه اجرای این طرح صحبت از قدیمی‌ترین منازل شهر اراک که فرسوده نیز هستند به میان می‌آید و اینکه ما بکوشیم جایگزینی برای طرح ۵۵ متری ارائه دهیم کمترین اقدام ممکن برای شهروندان شهر اراک است.
آقازاده ادامه داد: تعداد دقیق پلاک‌هایی که در این پروژه از بین می‌روند باید تعیین شود زیرا در طرح ۵۵ متری باید بیش از هزار و ۷۰۰ پلاک تملک و تخریب می‌شد و این پروژه با طرح ۵۵ متری قابل قیاس نیست، شورای شهر باید به این طرح دید مثبت داشته باشد زیرا به لحاظ اقتصادی در طرح ۵۵ متری بیش از هزار و ۷۰۰ پلاک نیازمند تملک بود اما در این طرح تنها ۵۳ پلاک باید تملک و تخریب شود. وی عنوان کرد: پلاک‌هایی که در روند اجرای این طرح ملزم به عقب‌نشینی می‌شوند در شرایط قبلی خود که عرض معبری که در آن مستقر هستند به میزانی نبود که قادر به دریافت مجوز ساخت بیش از دو طبقه باشند با جرای این طرح می‌توانند از امتیاز ویژه‌ای برخوردار شوند و ضمن استقرار در یک معبر ۲۴ متری مجوز ساخت بیش از دو طبقه دریافت کنند.
استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: بسیاری از صاحبان املاک مستقر در مسیر اجرای این طرح به سبب دریافت امتیازات ویژه داوطلب همکاری با شهرداری اراک هستند و باید گفت طرح مذکور با در نظر داشتن محدودیت‌ها و معضلات موجود طراحی شده و تصمیم ما بر این است تا این پروژه با نهایت تعامل پیش برود.
آقازاده بیان کرد: از اعضای شورای شهر درخواست داریم تا در یکی از جلسات خود این طرح را مورد بررسی قرار دهند تا از دید کارشناسی مجموعه شورای شهر اراک نیز عبور کند، همچنین کلیات پروژه فعلی به‌زودی در شورای برنامه‌ریزی استان مرکزی مطرح و تعیین تکلیف می‌شود.
وی افزود: این معبر یک دهم از تقاضای شهری پروژه ۵۵ متری را پاسخ می‌دهد و تنها باید یک صدم از هزینه‌های پروژه ۵۵ متری صرف اجرایی شدن آن شود و با توجه به اینکه تعداد زیادی از پلاک‌های مستقر در مسیر طرح در گذشته تملک شده‌اند و صاحبان پلاک‌های فعلی حاضر به عقب‌نشینی هستند این طرح با سرعت بالایی پیش می‌رود.
استاندار مرکزی ادامه داد: تصمیمات نهایی در مورد اجرایی شدن و یا تائید این پروژه باید ظرف مدت دو هفته آتی اتخاذ شود تا طرح نهایی را به شورای عالی شهرسازی ارجاع دهیم.
معاون عمرانی استاندار مرکز نیز در این نشست گفت: انجام اقدامات فنی نیازمند گذر از مراحل کارشناسی است و باید بگوییم که لغو پروژه ۵۵ متری اتفاقی نامیمون بود که برای شهر اراک رقم خورد و اگر پروژه‌ای که اکنون با عنوان طرح جایگزین ۵۵ متری از آن یاد می‌شود نیز لغو شود باید گفت طرح جامع شهر اراک در عمل با طرح ۱۶ سال گذشته هیچ تفاوتی نکرده و این در حالی است که شهرهای بسیار کوچک‌تر تغییرات مطلوب و بزرگی داشته‌اند.
مهدی زندیه‌وکیلی ادامه داد: با توجه به اینکه با اجرای این طرح عرض معابر مستقر در پروژه ۲۴ متری می‌شود و در این صورت مجوز ساخت از تراکم دو طبقه به چند طبقه ارتقاء می‌یابد اهالی این مناطق از اجرای طرح استقبال بیشتری می‌کنند اما هیچ طرحی به‌هیچ وجه جایگزینی برای پروژه ۵۵ متری نمی‌شود.
وی عنوان کرد: عدم وجود یک معبر شرقی غربی در مرکزیت کلانشهر اراک سبب نارضایتی تمامی شهروندان است، در روند اجرایی شدن طرح جایگزین پروژه ۵۵ متری بسیاری از پلاک‌ها از پیش تملک شده‌اند که این مسئله بسیار مطلوب است.
معاون عمرانی استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: شهر اراک در حوزه معابر شهری بسیار مظلوم واقع شده و اجرایی شدن این طرح تنها نیازمند همتی واحد است، البته تا زمانی که طرح تفصیلی شهر اراک تهیه نشود این طرح نیز قابلیت اجرا ندارد و باید بگوییم آیندگان شهر اراک ما را به سبب توسعه اندک شهر اراک نمی‌بخشند.
اما مدیرکل دفتر فنی استاندار مرکزی که از موافقان جدی اجرای طرح ۵۵متری اراک بود در این جلسه گفت: طرح جایگزین پروژه ۵۵ متری توانایی مقابله به مثل با پروژه اصلی را ندارد.
حمیدرضا نوازنی بیان کرد: طرح جامع کلانشهر اراک اکنون پس از گذشت ۱۸ سال مورد بازنگری قرار گرفته درصورتی که طرح جامع شهری باید هر ۱۰ سال مورد بررسی قرار گیرد.
وی افزود: اساس اصلی و ستون فقرات طرح جامع کلانشهر اراک که همان پروژه ۵۵ متری بود توسط شورای عالی لغو شد و علاوه بر آن این شورا تمامی پیشنهادات توسعه کلان شهری اراک را نیز نپذیرفت و لغو کرد که باید بگوییم بخشی از این اقدامات از داخل استان مرکزی و شهر اراک نشات می‌گرفت.
مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی تصریح کرد: طرح جامع تعیین کننده محدوده شهری، شبکه معابر، سطوح تراکمی و کاربری‌های کلان است اما متاسفانه اکنون سطوح تراکمی شهر اراک علی‌رغم اینکه هیچگونه تغییری نکرده بلکه کاهش نیز یافته و کاربری‌های کلان را هم حذف و به داخل شهر ارجاع داده‌اند.
نوازنی ادامه داد: هیچکدام از انتظاراتی که از طرح جامع کلانشهر اراک داشته‌ایم محقق نشده و طرح همان طرح قبلی است، همچنین پروژه‌ای که تحت عنوان جایگزین طرح ۵۵ متری ارائه داده شده به‌هیچ عنوان نمی‌تواند جایگزین پروژه ۵۵ متری باشد و درصورت اجرا تنها بخشی از نیازهای شهری را برطرف می‌کند.
وی عنوان کرد: بسیاری از تملک‌ها و عقب‌نشینی‌های مسیر طرح ارائه شده به انجام رسیده و اجرای این طرح نیازمند ممداخله تدریجی است، جنسیت طرح جامع برنامه‌ریزی است و اگر بخواهیم تنها به وضعیت موجود اتکا کنیم باید گفت که هیچ برنامه‌ای برای شهر در دست نداریم.
مدیرکل دفترفنی استانداری مرکزی خاطرنشان کرد: طرح جامع کلانشهر اراک برای سومین‌بار درحال تهیه است اما متاسفانه میزان تغییرات شهر اراک حتی از شهرهای کوچک دو هزار نفری نیز کمتر است و درخواست داریم که حداقل طرحی را بر روی کاغذ ترسیم کنیم.
نوازنی بیان کرد: پروژه ۵۵ متری عمدتا بر روی بافت‌های مسکونی قرار داشت اما در روند اجرای طرح ارائه شده تنها تعداد محدودی واحد نیازمند تملک و حذف هستند، اگر شهردار اراک از پس اجرای این طرح هم برنمی‌آید اعلام کند تا وظیفه آن را به شهرداران شهرهای کوچک بسپاریم که طرح را اجرائی کنند.
وی افزود: پروژه بزرگ ۵۵ متری علی‌رغم اینکه از مرکز شهر عبور می‌کرد کارکردی شهری داشت و معبری شرقی غربی محسوب می‌شد که عملکرد تندرو، جمع و پخش کردن ترافیک را نیز انجام می‌داد و این پروژه بزرگ با تعریض ۲۴ متری معابر جبران نمی‌شود.
مدیرکل دفتر فنی استاندار مرکزی ادامه داد: امکان ارتباط شرقی غربی معابر شهری اراک حداقلی‌ترین خواسته شهروندی است و خیابان‌های فعلی شهر اراک به هیچ‌ عنوان پاسخگوی نیاز شهری نیستند.
***
«پاتک» به معنی اقدام برای دفع یک «تک» یا حمله است. یعنی پس از آنکه فرد یا جبهه‌ای مورد حمله قرار گرفت و از دست خارج شد،برای بدست آوردن آن«پاتک» می زنند. حالا که موافقان طرح ۵۵متری با حمله مخالفان روبرو شدند و طرح شان با شکست مواجه شده است، باید با اجرای جایگزین طرح ۵۵متری پاتک شده و طرحی را که معتقدند برای آینده شهر اراک سرنوشت ساز است را اجرا کنند. باید دید پاتک موافقان ۵۵متری جواب می دهد یا نه.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.