خانه » جدیدترین » ویترین های کاذب

ویترین های کاذب

سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ شماره ۱۲۳۵

وقایع استان بررسی می کند؛ عکس پروفایل افراد در شبکه های اجتماعی با شخصیت آنان چه ارتباطی دارد؟

ویترین های کاذب

فاطمه افراز

در جهانی زندگی می کنیم که شبکه های اجتماعی نقش مهمی را در ارتباطات انسانی ایفا می کند و مردم به انتخاب عکس پروفایل خود در شبکه های مختلف از جمله فیسبوک، لینکدین، توییتر، اینستاگرام، تلگرام و سایت های دیگر اهمیت زیادی می دهند. اغلب مردم از عکس پروفایل برای انتقال پیام های خود استفاده می کنند. نوع عکس پروفایلی که انتخاب می کنیم با توجه به شرایطی که در آن به سر می بریم، معانی مختلفی می تواند داشته باشد. با استفاده از عکس پروفایل می توانیم علایق و شخصیت خود را به شیوه خاص به آشنایان، دوستان و افراد فامیل معرفی کنیم، کاری که شاید با کلمات نتوان انجام داد.
امروزه تعامل بین انسان ها عمدتا در ارتباطات غیرکلامی گنجانده شده، هنگامی که با تلفن همراه یا کامپیوتر با دیگران ارتباط برقرار می کنیم نمی توانیم از تن صدا، حرکات و زبان بدن، تماس چشمی یا حتی کم و زیاد کردن فاصله فیزیکی برای رساندن پیام استفاده کنیم، اینجاست که اهمیت عکس پروفایل به خوبی مشهود است.تصاویری که به عنوان عکس پروفایل انتخاب می کنیم نشان می دهد چگونه خود را می بینیم و چگونه می خواهیم دیگران ما را ببینند.
شخصیت شناسی افراد با توجه به نوع عکس پروفایل آن ها، در روانشناسی از اهمیت زیادی برخوردار است. مطالعات انجام شده نشان می دهد ویژگی های شخصیتی خاصی که هر فرد دارد، از علل اصلی انتخاب تصاویر پروفایل می باشد. به طوری که هر تیپ شخصیتی نوع خاصی از عکس پروفایل را ترجیح می دهد. تصمیم گیری افراد برای انتخاب عکس پروفایل شان در شبکه های اجتماعی متفاوت است. به همین خاطر عده ای عکس خودشان را می گذارند، عده ای عکس طبیعت، عده ای عکسی از یک محل تاریخی و … . آن چه در این بین مهم و قابل توجه می شود، این است که حدود ۷ درصد رابطه از طریق زبان و گفتار است و بقیه به وسیله صوت، لحن، زبان بدن، اشارات، تصویر، تصورات و تخیلات ابراز می شود. در فضای مجازی، افراد از عکس پروفایل به عنوان شناسه معرفی استفاده می کنند که حاوی یک پیام ذهنی و غیرکلامی است. در همین زمینه، پُست ها، عکس نوشته ها، نام کاربری، شناسه رمز، امضا، استیکرهای مورد استفاده و … همه از این ویژگی برخوردارند.
احمد ترابی، روانشناس بالینی در رابطه با ارتباط تصویر پروفایل افراد با شخصیت آنان اظهار کرد: روان شناسان معتقدند تا حدودی می‌توان بخشی از ویژگی‌های شخصیتی و روانی افراد را از طریق عکس پروفایلشان ارزیابی کرد، اینجاست که تصویر پروفایل در فضای مجازی در شناخت وضعیت روانی و شخصیت انسان معنا پیدا می‌کند. طبعاً ویژگی های شخصیتی و روان شناختی خاص هر فرد، تا حدودی از علل انتخاب تصاویر پروفایل می‌تواند نشأت گیرد، به طوری که هر تیپ و گرایش شخصیتی، نوع و طرح خاصی از تصاویر را ترجیح می‌دهد، شاید تاکنون به این مسئله اید کسی که برای پروفایل خود تصویری را انتخاب می‌کند، منجر به برداشت‌های گوناگون (طرز تلقی) دیگران نسبت به منش و ابعاد شخصیتی اش می‌شود.
وی ادامه داد: در تصویر پروفایل افراد برونگرا، غالباً بیش از یک نفر مشاهده می‌شود و شخص با افراد زیادی احاطه شده است، بنابراین عکس دسته جمعی نشان دهنده شخصیت برونگرای آنها و نمود آن است که تفریح، میهمانی و خوش‌گذارانی در اولویت زندگیشان قرار دارد.
این روانشاس بالینی تصریح کرد: در مقابل، درون گراها معمولاً به جلب توجه و کانون دید دیگران بودن، کمتر علاقه نشان می‌دهند و اصطلاحاً سرشان به کار و علایق خودشان گرم است، این اشخاص معمولاً از گذاشتن عکس خودشان به عنوان پروفایل در شبکه های اجتماعی اجتناب می‌کنند و گرایش بیشتری دارند تا عکس‌هایی از منظره های زیبا و شگفتی‌های طبیعت یا حتی یک تصویر ساده و با معنی را برای پروفایلشان انتخاب کنند.
ترابی گفت: نکته حائز اهمیت اینکه همچنین عکس‌هایی با چنین مضامینی که گفته شد، شرح حال افرادی می‌تواند باشد که موقعیت اجتماعی، سیاسی و علمی مهمی دارند و طبعاً نمی‌خواهند چندان در فضای مجازی شناخته و کشف شوند یا حتی به نوعی محدودیت و معذوریت دارند، برای مثال خانم‌های متأهل یا دخترانی که پــدران سخت گیر و متعصبی دارند از این قاعده پیروی می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه افراد زود رنج غالباً گرایش دارند عینکی ساده با کمترین میزان رنگ را برای پروفایل خود انتخاب کنند، تاکید کرد: هرچه فرد روان رنجورتر باشد، احتمال اینکه عکسی عاری از صورت خودش انتخاب کند، بیشتر است؛ طبق نظر پژوهشگران حوزه‌ی روان شناسی، افرادی که از روان رنجوری رنج می‌برند، نمی‌توانند احساسات و هیجانات منفی را مخفی کرده یا از خود دور کنند، بنابراین تصاویر حیوانات یا بناهای تاریخی بیشتر در پروفایل شأن به چشم می‌خورد.
این روانشناس بالینی تصریح کرد: افراد وظیفه شناس نیز، دارای رفتاری برنامه ریزی شده به همراه نظم و انضباط هستند، آنها معمولاً در تصاویرشان، سنی بالاتر از سن واقعی خود را نشان می‌دهند و برای نشان دادن این موضوع از لباس‌هایی استفاده می‌کنند که این ویژگی را بیشتر در آن ها نشان می‌دهد؛ این افراد تقریباً همه احساسات تیپ‌های شخصیتی متفاوت را به نمایش می‌گذارند.
ترابی با اشاره به اینکه در بیشتر اوقات، افرادی که سازگاری خوبی با شرایط دیگران دارند عکس‌های ضعیف و بی کیفیتی از خود به اشتراک می‌گذارند، افزود: وجه مشترک همه آنها این است که غالباً در تصاویر، هیجانات مثبت، شاد و سرزندگی به وضوح دیده می‌شوند، همچنین اشخاص سازگار و توافق پذیر، معمولاً عکس هایی از چهره خندان خود با دیگران را به نمایش می‌گذارند.
وی ادامه داد: عکس نوشته‌های غمگین، خاص و مغرورانه، عکس پروفایل حیوانات، سیاه و سفید و خاکستری نیز تحلیل خاص خود را دارند، برخی افراد بعضاً دوست دارند عکس حیواناتی نظیر شیر، سگ و گربه را در پروفایل خود قرار دهند، این افراد از شخصیت‌های برون گرا، موافق و وظیفه شناس دورتر و به شخصیت‌های کنشگر و عصبی نزدیک هستند، همچنین انتخاب عکس‌های خاکستری، سیاه و تاریک، نشان دهنده تمایلات افسردگی، غم و ناامیدی است.
این روانشناس بالینی با بیان اینکه افراد مغرور و خودشیفته تمایل دارند، کانون توجه و دید دیگران باشند، اظهار کرد: این افراد حس مبالغه آمیزی به ظاهر فیزیکی خود می‌گیرند و به عکس‌های پروفایل خود به گونه‌ای افراطی عشق می‌ورزند. برای تشخیص این افراد خودمحور، کافیست کمی بیشتر دقت کنید، این افراد، صورت، اندام و پوشش جلب کننده‌ای دارند، آیا در میان دوستان و آشنایان شما کسی را به یاد می‌آورید که با دیدن عکس‌های صفحات اجتماعی او، یاد مجلات مد و زیبایی بیفتید؟، این افراد احتمال زیاد علاقه‌مند هستند کانون توجه و جذب کننده نگاه دیگران به خود باشند.
ترابی در پایان عنوان کرد: اکثر برداشت ها و قضاوت‌ها در فضای مجازی ابتدای امر، از طریق تصاویر پروفایل است، چراکه این تصاویر، گویای اطلاعات زیادی در مورد شما و شخصیت تان است؛ بدیهی به نظر می‌رسد که باید نسبت به انتخاب آنها دقت و توجه لازم را داشته باشید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.