خانه » پیشنهاد سردبیر » برخاسته از خواسته مردم

برخاسته از خواسته مردم

سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ شماره ۱۲۳۵

وقایع استان در گفتگو با دکتر علی اکبر کریمی به بررسی برنامه‌های این نامزد انتخاباتی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی پرداخته است

برخاسته از خواسته مردم

  • با چه هدفی این دوره از انتخابات، نامزد نمایندگی مجلس شدید؟

  • با چه شعاری وارد فضای انتخاباتی شدید و دلیل انتخاب شعارتان بر چه اساس و محورهایی بوده است؟

  • چه نمره‌ای به عملکردمجلس دوره دهم می‌دهید و خود شما چه عملکرد و اقدام مؤثر و قابل‌توجهی در مجلس داشتید؟

  • اگر در این دوره به مجلس شورای اسلامی راه ‌یابید تمایل دارید در کدام کمیسیون حضورداشته باشید؟ و دلیل انتخاب کمیسیون موردنظر چیست؟

  • در دوره دهم مجلس شورای اسلامی چه برنامه‌هایی در حوزه انتخابیه خود داشته و دنبال کردید و در دوره یازدهم مجلس به دنبال اجرا و عملیاتی شدن چه برنامه‌هایی در حوزه انتخابیه خود هستید؟

  • در صورت راه‌یابی به مجلس یازدهم چه برنامه و فعالیت‌هایی در جهت توسعه فرهنگی و اجتماعی استان دارید؟

  • موضع شما در رابطه با کانال‌های تلگرامی بی‌هویت که مادام به تخریب مسئولان استان می‌پردازند، چیست؟

سولماز غنی پور

دکتــر علــی اکبــر کریمــی در ســال ۱۳۴۷ در شــهر اراک در یــک خانــواده مذهبــی متولدشده اســت. وی از بــدو پیـروزی انقلاب اسلامی بـا نهادهـای انقلابی ازجمله بسـیج مسـتضعفین، سـپاه پاسـداران، جهـاد سـازندگی و تشکل‌های سیاسـی در خـط امـام ماننـد حـزب جمهـوری اسلامی و اتحادیـه انجمن‌های اسلامی دانـش آمـوزان همـکاری فعـال داشـت و از سـال ۱۳۶۲ همـگام بـا خیـل عظیـم نیروهـای داوطلـب مردمـی به‌عنوان بسـیجی عـازم جبهه‌های نبـرد حـق علیه باطـل گردیـد و تـا آخریـن روزهـای پایانـی دفـاع مقـدس به‌طور متنـاوب در جبهه‌ها حضـور فعـال داشـت. در سـال ۱۳۶۵ هم‌زمان بـا حضـور در مناطـق عملیاتـی، بـا کسـب رتبـه اول در مجتمـع آموزشـی لشـکر ۱۷ علـی ابـن ابیطالـب (ع) و کسـب رتبـه دورقمی در کنکــور همــان ســال، تحصیلات دانشــگاهی خــود را در رشــته اقتصــاد در دانشــکده اقتصــاد دانشــگاه تهــران آغــاز نمـود.
از ابتـدای سـال ۱۳۷۰ بـا توجـه بـه سـوابق انقلابی و توانایی‌های علمـی و تخصصـی، از سـوی نهاد ریاسـت جمهـوری دعوت بـکار شـد و به‌عنوان کارشـناس کمیسـیون اقتصـاد هیات دولـت در دفتـر هیات دولـت مشـغول بـکار گردیـد و بـه اسـتخدام رســمی نهــاد ریاســت جمهــوری درآمد کــه ایــن رابطــه اســتخدامی تاکنون نیــز ادامــه دارد. در طــی سال‌های فعالیــت در دفتـر هیات دولـت، مسئولیت‌های متعـددی در سـطح کارشناسـی و مدیریتـی در کمیسیون‌های مختلـف هیات دولـت بـر عهـده داشـت و حضـور در نهـاد ریاسـت جمهـوری به‌عنوان عالی‌ترین جایـگاه سـازمانی دولـت تجـارب ارزشـمندی در نظـام مدیریتـی کشـور بـرای وی بـه همـراه داشـت.
هم‌زمان بـا اشـتغال در نهـاد ریاسـت جمهـوری، موفـق بـه ادامـه تحصیلات دانشـگاهی گردیـد و در سـال ۱۳۷۴ موفـق بـه اخـذ مـدرک کارشناسی ارشد در رشـته علـوم اقتصـادی و در سـال۱۳۸۲ موفـق بـه اخـذ مـدرک دکتـری در رشـته مدیریـت اسـتراتژیک از دانشـگاه عالـی دفـاع ملـی گردیـد. در اوایـل سـال ۱۳۸۶ بـا دعـوت از سـوی تعـدادی از اعضـای شـورای اسلامی شـهر اراک بـرای اداره امـور شـهرداری اراک و پـس از طـی مراحـل قانونـی مربـوط و صـدور حکـم انتصـاب وی از سـوی وزیـر کشـور وقـت، از تیرماه ایـن سـال به‌عنوان شـهردار اراک مشـغول بـکار شـد. هم‌زمان بـا شـروع بـکار در شـهرداری اراک بـا سازمان‌دهی تیـم مدیریتـی جـوان، متخصـص، ســالم و دارای روحیــه جهــادی بــرای اولیــن بــار اقــدام بــه تدویــن برنامــه میان‌مدت پنج‌ساله بــرای شــهر اراک نمــوده و تغییــر و تحــول گســترده نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در شــهرداری و شــهر اراک را رقــم زد و در طــی مدت کوتــاه(حـدود۲۶ مـاه) تصـدی سـمت شـهرداری اراک صدهـا پـروژه و طرح عمرانـی، فرهنگـی، اجتماعـی، تفریحـی، ورزشـی و … را اجـرا و تقدیـم مـردم شـریف و شایسـته اراک کرد کـه تعـداد قابل‌توجهی از ایـن پروژه‌ها و طرح‌ها جـزو طرح‌های مانـدگار در شـهر اراک محسـوب می‌شوند. بــا توجــه بــه ســوابق درخشــان و توانمندی‌های دکتــر کریمــی، وی از دی‌ماه ۱۳۸۸ بــا حکــم وزیــر کشــور وقــت به‌عنوان معـاون برنامه‌ریزی اسـتانداری زنجـان منصـوب و در ایـن اسـتان مشـغول بـه خدمـت شـد و در مردادمـاه سـال ۱۳۹۰ نیـز بـا توجـه بـه شایستگی‌ها و تجـارب وی درزمینه فعالیت‌های عمرانـی، سـمت معاونـت هماهنگـی امـور عمرانـی استاندار زنجان را عهده‌دار شـد، کـه تصـدی ایـن سـمت تـا دی‌ماه ۱۳۹۲ ادامـه داشـت.
از خردادمـاه ۱۳۹۵ نیـز وی به‌عنوان منتخـب اول مـردم شـریف شهرستان‌های اراک،کمیجـان و خنـداب در دهمیـن دوره انتخابـات مجلـس شـورای اسلامی راهـی بهارسـتان شـد. بـا عنایـت بـه اینکـه کلیـه فرآینـد قانون‌گذاری در مجلـس شـورای اسلامی تـا قبـل از طرح در صحـن علنـی مجلـس در کمیسیون‌های تخصصـی متشـکل از نماینـدگان مجلـس انجـام می‌گیرد، دکتـر کریمـی در طـی دوره دهـم مجلـس شـورای اسلامی عضـو کمیسـیون اقتصـادی کـه یکـی از مهم‌ترین و پرکارترین کمیسیون‌های تخصصـی مجلـس اسـت، بـوده و سمت‌های زیـر را در ایـن کمیسـیون و سـایر کمیسیون‌های تخصصـی مجلـس شـورای اسلامی همچون عضویت در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، نایب‌رییس اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی،رییس کمیته بازرگانی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، نایب رییس کمیسیون درآمد پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، عضو کمیسیون بررسی ساختار و تشکیلات دولت بر عهده داشته است.
یکـی از مهم‌ترین اقدامـات نماینـدگان درزمینه قانون‌گذاری، تهیـه طرح‌های قانونـی مناسـب و گره‌گشا بـرای مـردم و کشـور توسـط آن‌ها است، وی از ابتـدای دوره دهـم مجلـس شـورای اسلامی درمجموع تـا پایـان آذر ۱۳۹۸ در تهیـه تعـداد ۱۰۳ طرح قانونـی مشـارکت داشـته و نسـبت بـه امضـای آن‌ها اقدام کرده است.
با توجه به اینکه یکـی از مهم‌ترین وظایـف نماینـدگان مجلـس شـورای اسلامی بـر اسـاس اصـول قانـون اساسـی، نظــارت بــر نحــوه اجــرای قوانیــن و عملکــرد رییس جمهــور و وزرا و دستگاه‌های اجرایــی در ســطح ملــی و محلــی، در قالـب ارائـه تذکـرات کتبـی و شـفاهی، سؤال، اسـتیضاح، تحقیـق و تفحـص و تهیـه گزارش‌های نظارتـی است. وی بـا ارائـه تعـداد ۱۰۹ مـورد تذکـر کتبـی و شـفاهی، ۲۷ مـورد سؤال، ۳۰ موردتحقیق و تفحـص و گـزارش نظارتـی توسـط وی مطرح‌شده اسـت.
دکتـر کریمـی از دی‌ماه سـال ۱۳۹۶ تـا تیرماه سـال ۱۳۹۷به‌عنوان رییس مجمـع نماینـدگان اسـتان مرکـزی انتخـاب و در طـی دوره ریاسـت وی اقدامـات و پیگیری‌های زیـادی در خصـوص مسـائل و مشکلات مبتلابه در اسـتان صـورت پذیرفتـه کـه اهـم مـوارد شامل پیگیری پرداخت مطالبات بیمارستان‌های خصوصی، داروخانه‌ها و مؤسسات پاراکلینیک، استقرار موقت کنسولگری کشور عراق در اراک جهت صدور ویزا برای زائرین اربعین، پیگیری در خصوص انجام پروازهای مستقیم اراک به عتبات عالیات از فرودگاه اراک، پیگیری افزایش سهم شهرستان اراک از درآمد مربوط به عوارض آلایندگی از ۲۰ درصد به ۴۴ درصد، پیگیری در خصوص استقرار و راه‌اندازی اورژانس هوایی و آمبولانس هوایی، پیگیری مسائل و مشکلات منابع آب و چاه‌های آب کشاورزی و قنوات حوزه انتخابیه از وزیر نیرو، پیگیری و بررسی مسائل و مشکلات طرح‌ها،برنامه‌ها و پروژه‌های استانی، پیگیری جهت تجهیز بیمارستان آیت اله خوانساری اراک، تشکیل منظم جلسات مجمع نمایندگان استان با وزرا و مقامات ملی و استانی است. با توجه به سابقه درخشان و نامزدی دکتر کریمی در انتخابات مجلس دوره یازدهم وقایع استان در گفتگوی با وی به بررسی برنامه‌ها و چشم‌انداز وی برای توسعه استان و کشور پرداخته است که در ذیل ازنظر می‌گذرانید.

با توجه به اینکه برخی از نمایندگان دور دهم مجلس شورای اسلامی به دلیل اینکه معتقد بودند مجلس دیگر همچون گذشته از قدرت لازم در تصمیم‌گیری و وضع قانون برخوردار نیست، از ثبت‌نام برای کاندیدای انتخابات دور یازدهم انصراف دادند، جنابعالی با چه هدفی این دوره نامزد انتخابات مجلس شدید؟
اعتقاد دارم، شأن و جایگاه برای مجلس شورای اسلامی در قانون اساسی تعیین‌شده و نمی‌توان به این جایگاه قانونی خدشه وارد کرد، بلکه این رویکرد نمایندگان است که مجلس و یا جایگاه نمایندگی مجلس را به‌صورت انفرادی و یا کلی تضعیف و یا افزایش می‌دهند. در قانون اساسی به‌صراحت به اختیارات قانونی نمایندگان مجلس پرداخته و قدرت این جایگاه و تریبونی که در اختیار نماینده قرار دارد مشخص‌شده است. به نظر بنده ابزار نظارتی که در اختیار نماینده مجلس است منحصربه‌فرد است و از طرفی بعد از جایگاه مقام معظم رهبری، جایگاه ویژه‌ای بر سایر قوا و نهادهای کشور دارد.
به نظرم مجلس شورای اسلامی بالاترین قدرت را در قانون اساسی دارد، زیرا این مجلس است که می‌تواند رییس جمهور که عالی‌ترین مقام اجرایی بعد از رهبری است را مورد سؤال قرار دهد و وی را ملزم به پاسخگویی یک سؤال خاص و یا جمعی از سؤالات کند، همچنین مجلس شورای اسلامی می‌تواند در شرایط خاصی اقدام به استیضاح رییس جمهور، وزرا و اعضای دولت کند و علاوه بر این موارد، رأی اعتماد به اعضای کابینه معرفی‌شده توسط رییس جمهور به عهده مجلس است به همین خاطر این جایگاه و جایگاه قانون‌گذاری، شأن و از وظایف مهم مجلس است و حتی قانون‌های مصوب شده در مجلس شورای اسلامی به‌عنوان سرخط عملکردی همه قوا محسوب می‌شود یعنی حتی قوه قضاییه هم که اقداماتش را انجام می‌دهد، این اقدامات مبتنی بر قانونی است که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است.
علاوه بر موارد ذکرشده بودجه‌های دولت، قوه قضاییه و سایر ارکان نظام در مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شود، به عبارتی جایگاه و موقعیتی که برای مجلس در قانون اساسی تعریف‌شده است جایگاه کاملاً ممتاز و ویژه‌ای است ولی متأسفانه طی دوره های قبل مجلس شاهد هستیم که نمایندگان مجلس به علت دو عامل نتوانستند از ظرفیت‌های بالای مجلس که قانون اساسی برای آن در نظر گرفته است به‌درستی برای اصلاح مشکلات و رفع خلأهای قانونی کشور به‌درستی استفاده کنند.
اولین عامل عملکرد ضعیف برخی از نمایندگان مجلس به ضعف خود آنان برمی‌گردد، وقتی نماینده‌ای از سطح تحصیلات، تخصص، علم و تجربه برخوردار نیست، قطعاً شرایط و شایستگی قرار گرفتن در پارلمان ملی را ندارد و نمی‌تواند از اختیاراتی که در قانون اساسی برای وی به‌عنوان نماینده مجلس گذاشته‌شده، به‌درستی استفاده کند به همین خاطر است در برخی مواقع شاهد هستیم، یک نماینده برای پیگیری و انجام برنامه حوزه انتخابیه و حتی استان خود از یک مدیر دولتی در حد فرماندار، استاندار، معاون وزیر، وزیر و حتی رییس جمهور درخواست کمک می‌کند و با کلی التماس،خواهش به دنبال این است که اقدامی در جهت برنامه‌ها و فعالیت‌های موردنظر وی از طرف آنان صورت گیرد، این‌گونه اقدامات شأن و منزلت نماینده مجلس را می‌کاهد زیرا یک نماینده مجلس باید بتواند بر اساس توان و جایگاهی که ازلحاظ سطح تخصص، تحصیلات و تجربه‌ای که دارد از اختیارات قانونی خود به‌عنوان نماینده مجلس برای حل مشکلات حوزه انتخابیه، استان خود و حتی کشور استفاده کند.
دومین عامل عملکرد ضعیف برخی از نمایندگان مجلس به موقعیت و وضعیت جمعی آنان در مجلس برمی‌گردد درواقع هویت جمعی نمایندگان مجلس در این خصوص مدنظر است. به فرض اینکه همه نمایندگان مجلس و یا اکثر آنان ازلحاظ تخصص، تجربه، عملکرد و… قوی باشند ولی چون در فراکسیون‌های متعدد این قدرت تقسیم می‌شوند و به‌نوعی باهم تقابل و به‌اصطلاح اختلاف دیدگاه دارند، این امکان برای آنان فراهم نمی‌گردد که از قدرت مجلس به‌طور متمرکز درباره موضوعی استفاده کنند به‌عنوان‌مثال در قانون اساسی آمده است که سؤال از رییس جمهور نیازمند تقاضای و امضای یک‌چهارم نمایندگان است، حال اگر فراکسیونی از این تعداد برخوردار نباشد و یا اعضای آن مایل نباشند آن را امضا کنند به طبع ۷۴ امضا فراهم نخواهد شد، پس درنتیجه نمایندگان نمی‌توانند از رییس جمهور سؤال کنند، در مورد استیضاح وزرا هم به همین ترتیب است وزیری در صحن علنی مجلس برای استیضاح حاضر می‌شود ولی چون وزیر موردنظر حدنصاب رأی را برای استیضاح از سوی نمایندگان کسب نمی‌کند، بالطبع طرح استیضاح به نتیجه نمی‌رسد.

در این دوره با چه شعاری وارد فضای انتخاباتی شدید و دلیل انتخاب شعارتان بر چه اساس و محورهایی بوده است؟
شعار من در دوره انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی «حفظ اصول، اصلاح روش‌ها و تعامل سازنده» بود، و خود را ملزم می‌دانستم که اصول و آرمان‌ها و ارزش‌هایی انقلاب، حفظ و به این اصول پایبند باشم و مهم‌تر از همه آنان از این اصول تخطی نکنم زیرا خط قرمز همه ما باید اصولی باشد که در جامعه وجود دارد، این اصول شامل قانون اساسی، اصل ولایت‌فقیه، پاک دستی و سلامت و انقلابی بودن و… است. محور بعدی که در شعارم بر آن تأکید داشتم اصلاح روش‌ها بود زیرا معتقد بوده و هستم که جامعه و کشور در بسیاری از حوزه‌ها در روش‌ها نیازمند اصلاحات است و این اصلاح باید صورت گیرد، حال ممکن است این اصلاح در یک قانون و یا در نحوه اجرای آن باشد ولی به‌هرحال در آن بخشی که به مجلس از باب قانون‌گذاری ارتباط دارد، بنده خود را ملزم می‌دانستم در دوره دهم مجلس شورای اسلامی تلاش کرده آن بخش از روش‌ها که در قوانین تعیین‌شده را به نحوی اصلاح کنم که ریل‌گذاری حرکت دولت و کشور تسهیل،تسریع شود و برای مجموعه ملت گشایش‌های حاصل گردد.
محور دیگری از شعارم در دوره قبل تعامل سازنده بود، زیرا بر این باور بوده و هستم حل بسیاری از مسائل کشور نیازمند عزم ملی است و تا وقتی‌که یک فضای همدلی و همکاری در کشور حول یک موضوع فراهم نگردد این مشکلات حل نخواهد شد به همین خاطر علیرغم اینکه به‌عنوان یک نیروی منتقد دولت در مجلس حضور داشتم ولی بیشترین همکاری‌های را با دولت در سطح ملی و استانی انجام داده‌ام، اگر عملکردم در دوره دهم مجلس شورای اسلامی موردبررسی قرار گیرد، درخواهید یافت بیشترین همکاری و همفکری را با وزرای اقتصادی دولت و یا دستگاه اقتصادی داشته و در جهت پیش برد فعالیت و برنامه‌های آنان همکاری‌های لازم صورت گرفته است.
این همکاری و کمک نه‌تنها در سطح ملی بلکه در سطح استان مرکزی هم به همین‌طور بوده است علیرغم اینکه انتقادهای جدی به عملکرد و فعالیت‌های استانداران، فرمانداران و مدیران وقت استان داشته‌ام ولی بیشترین حمایت و همکاری را با خیلی از مدیران و مجموع مدیران استان از مدیریت ارشد استان تا سطوح پایین‌تر داشته و این همکاری را در مسیر تحقق مطالبات مردم و حل مشکلات جامعه، وظیفه خود می‌دانستم.
ولی این دوره با توجه به مشکلاتی که در دوره دهم مجلس شورای اسلامی وجود داشت، به نظرم شرایطی در کشور وجود دارد که برای رفع آن باید به دو تا موضوع مهم توجه داشت و در این دوره از انتخابات، این دو موضوع موردتوجه ام قرارگرفته است. اولین موضوع قابل‌توجه این است که مجلس آینده باید یک مجلس کارآمدی باشد من در تجربه‌ای که در دوره چهارساله مجلس دوره دهم داشتم مشاهده کردم که خیلی از افرادی که به مجلس به‌عنوان نماینده ورود پیدا می‌کنند و یا افرادی که در انتخابات مجلس به‌عنوان کاندیدا و یا نامزدهای انتخاباتی شرکت می‌کنند از سطح کارآمدی لازم برای حضور در پارلمان ملی برخوردار نیستند و بخش از این ایراد به قانون برمی‌گردد، یعنی قانون اصلاحات شرایط بسیار آسان و راحتی را برای داوطلبان نامزدی مجلس در نظر گرفته است، حداقل سن ۳۰ سال و دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد شرایط بسیار راحتی است که هر فردی می‌تواند بدون تخصص و کارآمدی لازم، کاندیدای انتخابات مجلس شود درحالی‌که در مجلس شورای اسلامی این جمع‌بندی بین نمایندگان وجود داشته و دارد که لازم است شروط دیگری برای داوطلبان مجلس و افرادی که به مجلس راه پیدا می‌کنند در قانون انتخابات وضع شود به همین خاطر بحث کارآمدی را در این دوره بسیار مورد توجه قرار گرفته است که این کارآمدی را من در حوزه علم، تخصص و تحصیلات و تجربه طرح کرده‌ام.
موضوع بعدی، انقلابی گری یک نماینده است که مقام معظم رهبری در منویاتشان شاخص‌های را برای انقلابی گری تعریف و تأکید کردند به نظرم این شاخص‌ها کلیدواژه‌های همچون عدالت محوری، مردم مداری، شجاعت، جسارت در تصمیم‌گیری‌ها و مواضع، دشمن‌شناسی، استکبارستیزی، ولایت‌پذیری، ساده زیستی، دوری از اشرافی گری و تجمل‌گرایی، داشتن رویکردمبارزه با فساد، رانت‌خواری و تبعیض، برخورداری از شفافیت در مقابل با مردم و جامعه، پاک دستی و سلامت داشتن در حوزه‌های مالی و اخلاقی و.. هستند که مجموع این موارد تشکیل‌دهنده شاخص انقلابی بودن یک نماینده است و شعاری که به‌صورت کلی درمجموعه ائتلاف نیروهای انقلاب با عنوان « ایران سربلند با مجلس کارآمد و انقلابی» برای این دوره از انتخابات مجلس تعریف‌شده، همان شعار را در نظر گرفته‌ام.

با توجه به موارد و شاخص‌های مطرح‌شده برای نمایندگان، چه نمره‌ای به عملکردمجلس دوره دهم می‌دهید و خود شما چه عملکرد و اقدام مؤثر و قابل‌توجهی در مجلس داشتید؟
دوره دهم مجلس شورای اسلامی، دوره اول حضورم در آن بود و بالطبع بخشی از وقتم با آشنایی باحال و هوای مجلس و تجربه فرآیندهای موجود در آن گذشت ، از طرفی وظایف نماینده مجلس به‌گونه‌ای نیست که برنامه برای خودش داشته باشد، ممکن است یک نامزد انتخاباتی مجلس با توجه به خلأهایی که در قوانین شاهد آن است، برای خود در نظر گیرد که اگر به مجلس ورود پیدا کرد به اصلاح این قوانین و رفع خلأهای آن بپردازد. برای من هم چه در زمان دوره نامزدی انتخاباتی مجلس و چه ورود به مجلس دهم اولویت‌های وجود داشت، اولویت‌های همچون اصلاح قانون نظام بانکی که موضوع بسیار مهمی بود که خوشبختانه در دوره دهم اصلاح قانون نظام بانکداری در کمیسیون اقتصادی مجلس به اتمام رسید و اطلاع ندارم با توجه به حجم زیاد اصلاح، این قانون در صحن علنی دوره دهم مجلس مطرح شود ویا خیر؟
یکی دیگر از برنامه‌ها و اقداماتم در مجلس شورای اسلامی در مورد حوزه مالیات‌ها بود که قانون مالیات ارزش برافزوده را اصلاح‌کرده و هم‌اکنون آخرین مراحل آن را در مجلس سپری می‌شود.بحث تصویب قانون صندوق مکانیزه فروش که باعث شفافیت درآمدها و جلوگیری از فرار مالیاتی شده و به‌عنوان یک زیرساخت مهم کشور محسوب می‌شود در واقع من در دوره دهم مجلس شورای اسلامی حوزه اقتصادی را بیشتر موردتوجه و اهمیت قراردادم.
درمجموع نمره خوبی به مجلس دهم نمی‌دهم و آن را مجلس ایده آل که در تراز انقلاب توانسته باشد گام‌های بلند و مؤثری برای گره‌گشایی از کار مردم در این شرایط بردارد، نمی‌دانم.

اگر در این دوره به مجلس شورای اسلامی راه‌یابید تمایل دارید در کدام کمیسیون حضورداشته باشید؟ و دلیل انتخاب کمیسیون موردنظر چیست؟
اگر به این دوره از مجلس راه یابم، مجدد در کمیسیون اقتصادی شرکت کرده و یا کمیسیون برنامه‌وبودجه را انتخاب خواهم کرد. دلیل حضورم در این‌یکی از این دو کمیسیون به خاطر تجارب، دانش و علاقه‌ای که در این حوزه دارم و درعین‌حال اولویتی که برای این موضوع و این حوزه در شرایط فعلی قائل هستم بدین خاطر است که کشور در حال حاضر در جنگ اقتصادی به سر می‌برد و در این شرایط این موضوع اولویت کشور و مردم است.

در دوره دهم مجلس شورای اسلامی چه برنامه‌هایی در حوزه انتخابیه خود داشته و دنبال کردید و در دوره یازدهم مجلس به دنبال اجرا و عملیاتی شدن چه برنامه‌هایی در حوزه انتخابیه خود هستید؟
در حوزه انتخابیه یک نماینده نمی‌تواند به‌عنوان یک عنصر اجرایی برنامه‌هایی داشته باشد ولی یک سری ایده‌ها است که می‌تواند بستر آن را فراهم کند یکی از ایده‌هایی که من در دوره قبل داشتم ایجاد منطقه ویژه اقتصادی برای شهرستان اراک بود زیرا شهرستان اراک جز معدود مرکز استان‌هایی در کشور بود که فاقد منطقه ویژه اقتصادی بود ازاین‌رو در دوره دهم مجلس شورای اسلامی به‌طور جد به دنبال این بودم که این منطقه در شهرستان اراک ایجاد شود و خوشبختانه منطقه ویژه اقتصادی امیرکبیر در مجلس تصویب‌شده و کارهای نهایی آن در حال انجام است.
یکی دیگر از برنامه‌ها و اولویت‌هایم توجه به زیرساخت‌های حوزه راه حوزه انتخابیه خود و استان مرکزی بوده است که در همین راستا به دنبال احداث اتوبان جدیدی از سمت شهرستان ساوه به سمت آشتیان، فراهان و درنهایت شهرستان اراک بوده ام و این باعث توسعه استان و خروج بن‌بست چند شهرستان استان از شرایط فعلی شده و برای شهرستان اراک هم مفید خواهد بود، ضمن اینکه با تکمیل این اتوبان راه اراک، تهران حدود ۳۰ کیلومتر نزدیک‌تر می‌شود در ادامه همین اتوبان که به سمت شازند می‌رود اتوبانی است که در اصل اتوبان تهران، اندیمشک است. این اتوبان هم‌اکنون از اندیمشک تا خرم‌آباد کارشده و از خرم‌آباد به سمت اراک بخش‌هایی آن در حال اجراست و این جز اولویت‌هایم برای زیرساخت‌های راه‌های مهم استان است.
یکی از برنامه‌های من توجه به توسعه خطوط راه‌آهن استان است با توجه به اینکه استان مرکزی نزدیک به پایتخت است معمولاً حمل‌ونقل هوایی در این استان جواب نمی‌دهد، هرچند در دوره دهم مجلس تلاش کردیم که خط هوایی تهران، اراک را برقرار شود، ولی این تلاش‌ها به نتیجه‌ای حاصل نشد و منجر به تعطیلی خط هوایی این مسیر شد به همین جهت بهترین راه برای دسترسی مردم مرکز استان به تهران راه ریلی سریع‌السیر‌است که بحث دوخطه کردن راه‌آهن اراک و قم برای توسعه خطوط ریلی و همچنین ایجاد خطوط سریع‌السیر از اراک به قم در اولویت برنامه‌های این دوره ام است و اگر این امر محقق شود در بلندمدت یک جهش خوب در زیرساخت‌ها استان محسوب می‌شود.
در حوزه صنعتی بحث جدی وجود دارد، زیرا صنعت در استان بالاخص شهر اراک چند سالی است که درحال درجا زدن است و عقب‌گردهای زیادی در صنعت استان و شهر اراک شاهد بوده‌ایم، به همین خاطر نیاز است یک رویکرد جدیدی برای توسعه صنعتی در اراک صورت گیرد، اشتغال صنعتی در اراک به‌شدت پایین آمده و از نصف هم کمتر شده است، نرخ بیکاری شهرستان اراک بالاترین نرخ در میان شهرستان‌های استان مرکزی است که این‌ها هشدارهای بسیار خطرناکی برای آینده بلندمدت مردم اراک است به همین خاطر است که ما به‌عنوان نماینده مجلس باید روی این موضوعات کار ویژه‌ای انجام دهیم.
یکی از برنامه‌های مهم من بحث تأمین آب شرب بلندمدت شهرستان اراک است، هرچند سد کمال صالح منبع بسیار خوبی برای تأمین آب شرب این شهرستان است ولی در بلندمدت این شهرستان با کمبود آب مواجه خواهد شد و باید از هم‌اکنون به فکر آینده بلندمدت مردم شهرستان اراک باشیم، البته این موضوعات در دستور کار من بوده و مکاتباتی با وزارت نیرو مبنی بر بهره‌مند شدن استان مرکزی از آب‌های غرب کشور صورت گرفته است که در صورت موافقت وزارت نیرو از آب خطوط انتقال آبی که به سمت همدان می‌رود شهرستان‌های شمال استان همچون کمیجان، ساوه و… بهره‌مند شوند.

انتقادی که نسبت به فعالیت دوره قبل شما به‌عنوان نماینده مجلس می‌شود این است که کمترین اقدامات و رویکرد را در حوزه فرهنگی و اجتماعی استان داشته‌اید آیا این انتقاد را قبول دارید؟ و در دوره جدید مجلس شورای اسلامی در صورت راه‌یابی چه برنامه و فعالیت‌هایی در جهت توسعه فرهنگی و اجتماعی استان دارید؟
این انتقاد را قبول ندارم، زیرا در طی دوره دهم مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نماینده در کنار اهمیت به توسعه حوزه اقتصادی و سیاسی به توسعه حوزه فرهنگی و اجتماعی استان هم اهمیت ویژه‌ای قائل بوده‌ام که می‌توان به برنامه‌ها، ملاقات‌ها، فعالیت‌هایی که در این حوزه داشتم همچون ارتباط با حوزه‌های مختلف فرهنگی و محافل هنری اشاره‌کنم، همچنین من در دوره دهم مجلس شورای اسلامی، رییس هیات‌امنای خانه سازمان‌های مردم‌نهاد استان مرکزی بوده و در این حوزه با تعداد بسیاری از سمن‌ها ارتباط داشتم. در مجلس شورای اسلامی نیز در فراکسیون‌های آموزش‌وپرورش، رسانه و… عضو بوده و دیدارهای و پیگیری های مختلفی جهت حل مسائل فرهنگی و اجتماعی داشته‌ام.
در بحث حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی استان به نظر می‌رسد که باید بر روی تقویت هویت تاریخی و جمعی اراک و استان کار بیشتری صورت گیرد، زیرا استان مرکزی به‌هرحال فاقد هویت شناخته شده‌ای است، به‌عنوان‌مثال هم‌اکنون برخی استان‌های کشور دارای یک‌زبان، موسیقی، معماری و… خاص هستند ولی متأسفانه استان مرکزی نتوانسته آن انسجام فرهنگی و هنری را داشته باشد، علت این امر بدین برمی‌گردد که استان مرکزی در طی سال‌های دور و در دهه‌های اخیر همواره بین استان‌های متعدد دست‌به‌دست شده و عمدتاً زیر سایه پایتخت و مرکز بوده است ضمن اینکه این استان از چند شهرستان کنار هم تشکیل‌شده و حتی از نامش معلوم است که دارای یک نام مشخص که به یک قومی، یک منطقه جغرافیایی خاص اطلاق شده باشد، برنمی‌گردد و به‌نوعی از این استان به‌عنوان استان مرکزی کشور یاد می‌شود اشاره می‌شود.این استان از سبقه تاریخی زیادی برخوردار است از آثار تاریخی قبل اسلام و آثار تاریخی قرون اولیه اسلامی گرفته تا وجود هنرمندان و مشاهیر برجسته‌ای که این استان در سطح ملی دارد که این موارد ظرفیت‌های بسیار خوبی است که ما بتوانیم یک هویت منسجم فرهنگی و اجتماعی را برای استان مرکزی تعیین و دائم تقویت کنیم.

موضع شما در رابطه با کانال‌های تلگرامی بی‌هویتی که مادام به تخریب مسئولان استان می‌پردازد چیست؟
بحث کانال‌های بی‌هویت موجود در فضای مجازی چند سال است که در اراک وجود دارد و گریبان گیر فضای رسانه‌ای، سیاسی و اجتماعی این شهر شده است از اولین روزهایی که این کانال‌ها از قبل از انتخابات مجلس دهم آغاز به کارکردند یکی از افرادی بودم که در این کانال‌ها علیه من مطالب کذب انتشار می‌یافت به‌عنوان‌مثال در هفته تبلیغات نامزدهای انتخاباتی مجلس دهم شورای اسلامی در همین کانال‌ها برگه انصراف جعلی از من منتشر کرده و اعلام کردند که از نامزدی انتخاب دوره مجلس انصراف داده‌ام و این خبر کذب و جعلی را به‌طور گسترده در تمامی کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی انتشار دادند. هدفم از مطرح کردن مثال فوق این بود که می‌خواهم به این نکته اشاره‌کنم تأسیس این کانال‌ها و فعالیت‌های آنان اقدام جدیدی نیست بلکه چندین سال است این موضوع گریبان گیر فضای مجازی شهر اراک شده است ولی آنچه است در طی سال‌های گذشته احساس می‌کنم جریاناتی تلاششان این بوده هم‌زمان دو نماینده مجلس شورای اسلامی در شهرستان‌های اراک، خنداب و کمیجان را مورد تخریب قرار دهند، به همین خاطر هم‌زمان دو تا مسیر، دو کانال تلگرامی خاص ایجاد شد و هم‌زمان دو نماینده اراک، خنداب و کمیجان را مورد تخریب قراردادند.
درواقع این جریان با ایجاد این کانال‌ها به دنبال این هستند که هزینه این‌گونه اقدامات و نشر اکاذیب را به عهده همین دو نماینده بیندازند. من اعتقاد دارم که این کار یک مدیریت واحد دارد و این مدیریت واحد با دو تصویر و چهره متفاوت خودش را نشان می‌دهد و بسیار تلاش می‌کند خودش را متفاوت نشان دهد و عنوان کند که مدیریت واحدی در مدیریت این کانال‌ها وجود ندارد ولی به نظر می‌رسد عقبه این جریان یکدست واحدی است که اهداف را دنبال می‌کند.
من این موارد در جلسه شورای تأمین استان عنوان کردم و تاکید کردم باید بررسی شود چه کسی از رویکرد تخریب دو نماینده اراک نفع می‌برد افرادی به‌هرحال هر دو نماینده اراک را هم‌زمان تخریب کنند باید بررسی شود چه کسانی هستند؟ و چه سودی از این ماجرا می‌برند؟
از همان اولین روزهایی که این کانال‌های تخریب چه دوره قبل از انتخابات دوره دهم و چه در دوره بعد از آن شروع به کارکردند اعتراض خود را به مراجع ذیصلاح، مراجع امنیتی، انتظامی و سیاسی و مدیریت ارشد استان در جلسات استان مطرح کرده و درنهایت رسما از این کانال‌ها شکایت کردم و حتی برای اطلاع عموم افراد جامعه بیانیه رسمی داده و اعلام برائت از این چهار کانال کردم و در مورد هر چهار کانال شکایت کردم و از مسئولان درخواست کردم هر فردی در هر لباسی در هر موقعیت سیاسی به این کانال‌ها خط می‌دهد و یا مدیریت می‌کند با آن برخورد صورت گیرد و قاعدتاً در این فرآیند اگر کسی مورد مواخذه قرارگرفته و طی فرآیند قانونی در دادگاه‌ها در حال طی کردن مراحل نهایی بررسی پرونده و نتیجه‌گیری درباره محکوم بودن یا نبودن وی است بالطبع باید پاسخگوی عملکرد خود باشد.
به نظر می‌رسد به علت محدودیت‌های فنی که مراجع انتظامی همچون پلیس فتا و…دارند و یا به دلایلی که از آن اطلاع ندارم، عزم و اراده جدی برای شناسایی و برخورد با گردانندگان این کانال‌ها وجود ندارد و احساس می‌کنم این کانال‌ها به حال خود رهاشده‌اند البته بنده محدودیت‌های فنی این کار را برای مراجعی که دنبال شناسایی گردانندگان این کانال‌ها هستم درک می‌کنم ولی به‌هرحال انتظار هست این کانال به‌گونه‌ای که دارند حیثیت اشخاص رادارند لکه‌دار می‌کنند مسئولان امر نهایت تلاششان برای شناسایی و برخورد قانونی با این کانال‌ها انجام دهند.
موضوع بعدی که در جلسه‌ای که در این خصوص در دادگستری استان تشکیل شد، عنوان کردم این بود که تا زمانی شناسایی ادمین این کانال‌ها و تعطیلی کانال‌ها، بحث جلوگیری از بازنشر مطالب این کانال‌ها در گروه‌ها تلگرامی و … صورت گیرد، زیرا انتشار این نوع اخبار کذب، توهین و افترا خودش جرم است پس درنتیجه مرجع قضایی و مراجع امنیتی و انتظامی می‌توانند با افرادی که مطالب این کانال‌ها را بازنشر می‌دهند برخوردها و هشدارهای لازم را انجام بدهند. حتی با عضو شدن افراد در این کانال‌ها برخورد قضایی و اعلام‌جرم صورت گیرد. در همان جلسه دادگستری به آقای مقدسی عنوان کردم علاوه بر اعلام برائت وی از این کانال‌ها بهتر است دقت لازم را در کنترل اطرافیانش داشته باشد و علاوه بر آن از اطرافیان و هوادارانشان بخواهد این پیام‌ها را منتشر نکنند زیرا این راهی است که به نظر من خیلی راحت‌تر می‌توان فعالیت‌های این کانال‌ها را محدودتر کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.