خانه » جدیدترین » وقت کُشی

وقت کُشی

چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰  شماره ۱۴۱۹

بررسی آخرین وضعیت دو پروژه عمرانی سنجان: تقاطع غیرهم سطح سنجان و بلوار غدیر

وقت کُشی

زهرا مدنی

منطقه سنجان چند سالی است در محدوده کلانشهر اراک قرارگرفته و پروژه های شهری و عمرانی که در آن از چندین سال پیش شروع شده به علل مختلف به پایان نرسیده است. از پروژه هایی که سال هاست به طول انجامیده تقاطع غیرهم سطح سنجان و پروژه بلوار غدیر هستند که ادامه آن مستلزم بازگشایی مسیر احداث پروژه است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار وقایع در این باره گفت: طولانی شدن پروژه تقاطع غیرهم سطح سنجان دلایل مختلفی داشته است. طبق صورت جلسه ای که بین مسئولین استان و وزارت راه و شهرسازی در پایان سال ۹۲ تنظیم شده است، راه و شهرسازی تنها احداث پل را بر عهده داشته و آزادسازی و جابجایی تاسیسات محدوده پروژه بر عهده شهرداری اراک بوده است که این اقدام از طرف شهرداری تا تاریخ ۱/۵/۹۹ صورت نگرفته بود.
احمد مرزبان افزود: شهرداری بایستی تملکاتی را صورت می داد تا امکان جابجایی تاسیسات و محصور کردن کارگاه برای انجام کار فراهم گردد، متاسفانه این کار تا سال ۹۹ انجام نپذیرفته بود و پروژه به دلیل عدم انجام تملکات به تاخیر افتاد پس از اینکه این تملکات انجام شد اداره راه و شهرسازی نیز به طور رسمی از مرداد سال گذشته کارگاه را بدون معارض تحویل پیمانکار داده واز آن تاریخ تا به امروز ۱۳ پایه پل احداث شده است و عرشه دهنه اول آن نیز در حال اجرا است.
وی اظهارکرد: از پانزده پایه پل تنها دو پایه هنوز احداث نشده، کوله سمت اراک وکوله سمت شازند و دیواره رمپ سمت اراک احداث شده است و دیواره سمت شازند هم در حال بتن ریزی است، آرماتور بندی عرشه دهنه اول نیز انجام شده و به زودی بتن ریزی آن آغاز خواهد شد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: یکی دیگر از عوامل تاخیر در انجام پروژه، افزایش روز افزون قیمت مصالح می باشد، مواد و مصالحی که در این پروژه به کار گرفته می شود ازجمله میلگرد، سیمان و غیره طی این مدت چندبرابر شده است این نوسانات قیمت مصالح نیز در روند انجام پروژه تاثیرگذار بوده است.
وی تصریح کرد: با اینکه یکی از موانع اصلی اجرای پروژه صورت نگرفتن تملکات از طرف شهرداری بوده این پروژه چهار بار از زیرگذر به روگذر تغییر کرده است و این مساله هم در به تاخیر افتادن پروژه بی تاثیر نبوده است، در شورای ترافیک این موارد مصوب شده بود اما در تاریخ ۱/۷/۹۸ جلسه ای باحضور آقای استاندار در خصوص پروژه پل سنجان برگزار گردید و مقرر شد پروژه به شکل روگذر اجرا شود و تنها تفاوت آن با طرح قبلی این است که در طرح قبلی دولاین عبور دیده شده بود و با طراحی جدید سه لاین عبور در نظر گرفته شده است.
مرزبان افزود: نمی توان برای اتمام پروژه تاریخ خاصی تعیین کرد چراکه این مساله با تامین اعتبارات مرتبط بوده و اگر اعتبارات به موقع تخصیص داده شود پروژه طبق روال کنونی پیش خواهد رفت و در غیر این صورت پروژه مجددا با تاخیر مواجه خواهد شد، اما در حال حاضر هم نمایندگان اراک و هم ما در مجموعه راه وشهرسازی استان مرکزی پیگیریم که اعتبارات را به موقع برای پروژه جذب کنیم که در این صورت امیدوار هستیم تا قبل از پایان سال جاری پروژه اتمام یابد.
علی جعفر محصولی عضو شورای شهر اراک نیز در گفتگو با خبرنگار وقایع استان گفت: این پروژه دولتی است و متولی آن راه و شهرسازی بوده و اجرای آن در حوزه مسئولیت شهرداری و شورای شهــــر اراک نمی باشد.
وی افزود: متاسفانه پروژه تقاطع غیر هم سطح سنجان که بیش از ده سال از آغاز آن می گذرد، هنوز به اتمام نرسیده است. طولانی شدن یک پروژه یک روند فرسایشی است که هزینه ها را به چندین برابر افزایش می دهد چرا که اگر این پل ظرف مدت دو سال تمام می شد هزینه آن نصف هزینه های کنونی بود، قیمت سیمان از پاکتی سی هزار تومان در آن زمان به پاکتی هفتاد هزار تومان رسیده است علاوه بر این حقوق کارگران نیز افزایش یافته و همه این موارد در افزایش هزینه های یک پروژه موثر می باشد.
عضو شورای شهر اراک افزود: پروژه های دولتی فرسایشی، وقت کش و زمانبر است نه این پروژه ی به خصوص بلکه تمامی پروژه های دولتی که در شهر اجرا شده با این مشکل مواجه بوده و به کندی پیشرفته اند و به همین دلیل هزینه های زیادی را بر ارگان های ذی ربط تحمیل کرده اند.
محصولی در خصوص روند اجرای پروژه بلوار غدیر واقع در سنجان نیز گفت: مسیر بلوار غدیر در حال بازگشایی است و راه اتوبوس های مسیر کرهرود هم بازگشایی خواهد شد، در همین راستا املاکی که در مسیر بلوار غدیر سنجان هستند تهاتر یا تملک می شوند.
وی افزود: در هر صورت این مسیر باید بازگشایی شود و ممکن است تا پایان کار شورا این کار صورت نگیرد اما این موضوع در دستور کار سال ۱۴۰۰ شورای پنجم و شهرداری بوده و قابل تغییر نیست بنابراین در شورای بعدی نیز دنبال خواهد شد، چه این شورا و شهرداری باشد و چه نباشد به هر حال این مسیر باید بازگشایی شود چرا که جزو برنامه های مهم شهرداری بوده و برای آن هم بودجه پیش بینی شده است.
رییس کمیسیون املاک، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اراک نیز در گفتگو با خبرنگار وقایع گفت: بازگشایی مسیر بلوار غدیر جزو اولویت های تملکات شهرداری در سال جاری است.
حامد آجرلو تصریح کرد: مسیر بازگشایی بلوار غدیر مساحتی بالغ بر ۱۳۰۰ متر دارد و شهرداری برای تملک تمامی این مسیر، نیازمند حجم بسیار زیادی از اعتبارات می باشد، اما با بسته های تشویقی و نقدی که ما در شورا برای بازگشایی مسیر این پروژه در نظر گرفته ایم امیدواریم بخشی از آن در سال جاری و مابقی طبق برنامه ریزی هایی که در سال های آتی انجام خواهد شد بازگشایی شود.
عضو شورای شهر اراک افزود: در یکی از طرح های تشویقی در نظر گرفته شده برای مثال مالک زمینی به مساحت ۱۰۰ متر در صورتی که به میزان ۳۰ متر از زمین خود عقب نشینی کند شهرداری بابت این ۳۰ متر عقب نشینی امتیاز خوبی برای مالک در نظر خواهد گرفت و از طرفی به املاکی که با اجرای طرح در بحرخیابان قرار می گیرند ارزش افزوده خیلی خوبی نیز تعلق خواهد گرفت.
آجرلو تصریح کرد: اما تملک خانه ها و زمین هایی که به کلی در طرح تعریض هستند در دستور کار شهرداری قرار گرفته و این مجموعه آمادگی تملک این پلاک ها را خواهد داشت، یکی از موضوعات بسیار مهمی که امسال به آن پرداختیم همین پروژه بوده و امیدواریم که بتوانیم بخش عمده ای از آن را تا پایان شورای پنجم بازگشایی کنیم و در مورد بخش باقی مانده نیز راه به گونه ای فراهم شده که شورای ششم هم می تواند برای این پروژه تصمیم گیری کرده و بازگشایی مسیر را ادامه دهد به هر شکل ما سنگ بنای پروژه را گذاشته ایم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.