خانه » پیشنهاد سردبیر » وقتی کمبود زیرساخت ها زیر سایه رکود صنعت به چشم نمی آید/خیال راحت مدیر شرکت شهرک ها

وقتی کمبود زیرساخت ها زیر سایه رکود صنعت به چشم نمی آید/خیال راحت مدیر شرکت شهرک ها

شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴     شماره ۳۱۹

گروه اقتصادی

گیتی فراهانی
رکود حاکم بر بخش تولید به‌دلیل رشد بی‌رویه هزینه تمام‌شده و رقابتی‌نبودن برخی کالاهای ساخته شده در بازار داخلی و بازارهای صادراتی، مشکلات تأمین نقدینگی و کمبود سرمایه در گردش موجب شده است تا طی چند سال اخیر بسیاری از صنعتگران مستقر در شهرک‌های صنعتی عطای ادامه فعالیت را به لقای زیان دهی بیشتر بخشیده و با تعطیلی یا کاهش شدید ظرفیت این واحدها به‌دنبال راهی برای برون‌رفت از این بن‌بست باشند.
گرچه آمارها از تعطیلی ۱۷۰ تا ۱۸۰ واحد تولیدی در شهرکها و نواحی صنعتی استان حکایت دارد ولی چندیست که با کاهش ۵۰ تا ۸۰ درصدی ظرفیت تولید تعدادی از صنایع استان زنگ خطر تعطیلی ۳ هزار واحد تولیدی به صدا درآمده و در روزگاری که چرخ دنده های صنعت استان زنگ زده شده و نمی چرخد حال و روز شهرکها و نواحی صنعتی استان نیز خوش نیست و سکوتی دارد پر معنا …
اوضاع نامناسب تولید در شهرک‌های صنعتی سبب شده حتی مشکلات این شهرکها در کمبود و نبود زیر ساختها که روزگاری دغدغه صنعتگران و فعالان بود امروز مشکل چندانی نباشد و این رکود به نفع کمبودها و نقصانها شده است.
به گفته مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی استان مرکزی به دلیل اینکه واحدهای صنعتی با ظرفیت کامل کار نمی کنند فعلا مشکل خاصی در شرکت شهرکها و نواحی صنعتی استان وجود ندارد.
به دلیل کاهش ظرفیت تولید مشکل خاصی وجود ندارد
مصطفی آمره در گفتگو با خبرنگار وقایع استان با بیان اینکه یکی از مشکلات شرکت شهرکهای صنعتی استان در آینده و در صورت فعال شدن صنایع و افزایش تولید، تأمین زیر ساختهای اصلی مثل آب و برق گاز می باشدگفت: اگر واحدهای صنعتی بخواهند با تمام ظرفیت اسمی خود کارکنند در تأمین زیرساختها از جمله برق آنها دچار مشکل می شویم.
وی افزود: علی رغم اینکه در قانون این مهم که دستگاههای خدمات رسان می بایست خدمات خود را تا درب واحدهای صنعتی برسانند، لحاظ شده است ولی تاکنون اینکار انجام نشده است.
مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی استان مرکزی با تاکید بر اینکه مسئولیت زیر سازی نواحی و شرکتهای صنعتی از وظایف این شرکت است گفت: تأمین این زیرساختها جزو تعهدات شرکت می باشد ولی در خصوص تأمین میزان خدمات اعم از آب، برق، گازو .. نٌرم استاندارد وجود دارد و واحدهایی که از این نرم، میزان مصرف بیشتری داشته باشند هزینه آن را باید جدا گانه پرداخت کنند.
مهندس آمره با اشاره به اینکه تکمیل زیرساختها، اعتبارات زیاد میخواهد و اعتبارات داخلی شرکت شهرکها پاسخگوی این مهم نیست، گفت: لازمه پررنگ تر شدن نقش صنعت در استان و افزایش تولید و ایجاد رونق، حمایت و تعامل دستگاه های خدمــات رسان با شهرک ها و نواحــی صنعتی می باشد.
وی با اشاره به ماموریت‌های اصلی شرکت شهرک‌ها از جمله ایجاد زیرساخت‌ها و توسعه شهرک‌های صنعتی گفت: بخشی از این زیرساخت‌ها در سنوات گذشته انجام شده‌ و برنامه‌هایی برای بالابردن کیفیت خدمات نیز در دست اجراست.
اختصاص ۳۵۰ میلیارد ریال برای تکمیل زیرساختها
مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی استان مرکزی افزود: امسال ۳۵۰ میلیارد ریال برای تکمیل زیر ساخت برخی شهرک های صنعتی استان مرکزی در نظر گرفته شده و تا پایان سال قراردادهای آن منعقد و عملیاتی می شود.
مهندس آمره خاطر نشان کرد: یکی دیگر از ماموریت شرکت شهرک‌ها حمایت از صنایع کوچک است و علیرغم اینکه تعداد قابل توجهی از صنایع در این طیف طبقه‌بندی می‌شوند، اما سهم کمی از ارزش افزوده و درآمد ملی را به خود اختصاص داده‌اند.
وی با تاکید بر اینکه شرکت شهرک های صنعتی بیشتر توان خود را در راستای حمایت های نرم افزاری از صنایع معطوف کرده است گفت: بیش از ۹۰ درصد صنایع استان را صنایع کوچک تشکیل می دهند.
مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی استان مرکزی از دیگر برنامه های حمایت نرم افزاری این شرکت به برگزاری دوره های آموزشی برای صنایع کوچک اشاره کرد و افزود: تا کنون ۵۴۴ دوره آموزشی به همین منظور برگزار شده است که طی این دوره ها ۱۹ هزار و ۴۰۲ نفر از شاغلین واحدهای صنعتی آموزش دیده اند.
مهندس آمره اظهار داشت: در راستای تقویت صنایع کوچک به منظور بهره بردن ازتجربیات دیگر واحدهای صنعتی نیز تاکنون ۹۷ تور صنعتی برگزار شده و همچنین به منظور برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه از پایان نامه های مرتبط با بخش صنعت نیز حمایت های پژوهشی و تحقیقی انجام گرفته است.
وی یادآور شد: تاکنون از ۴۶ پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری حمایت شده و هزینه های آنها را پرداخت نموده است.
پرداخت ۱۵ هزار و ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات
مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی استان مرکزی پرداخت تسهیلات از محل کمکهای فنی و اعتباری را یکی دیگر از روشهای حمایتی این شرکت عنوان کرد و بیان داشت: تا کنون ۱۵ هزار و ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات به واحدهای صنعتی برای توسعه و ارتقای صنایع استان در قـــالب طرح های فنی و اعتباری پرداخت شده است.
مهندس آمره ارائه خدمات مشاوره ای و توانمند سازی واحدهای صنعتی را از دیگر برنامه های حمایتی این شرکت از صنایع کوچک و متوسط برشمرد و بیان داشت: مرکز خدمات کسب و کار به منظور مشاوره خدماتی، تکنولوژی و … ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه برخی صنایع مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی استان به جز سرمایه در گردش و مشکل نقدینگی مشکل فناوری دارند بر لزوم توانمند سازی و به روز رسانی واحدهای صنعتی استان به منظور مقاومت کردن در شرایط رقابتی تاکید کرد و گفت: مرکز خدمات کسب و کار با ۳۲ واحد مشاوره ای درزمینه های گوناگون آماده ارایه خدمات مشاوره ای به واحدهای صنعتی است.
وی یکی از مدلهای توسعه صنعتی در دنیا را مدل توسعه خوشه صنعتی عنوان کرد و افزود: در این مدل در یک منطقه جغرافیایی خاص که تولید همگن دارند مجموعه ها جمع آوری شده و با یکدیگر همکاری نموده و قسمتهای بازاریابی و R&Dمشترکی خواهند داشت و در نهایت بهای تمام شده محصولات آنها کاهش یافته و می توانند بدین شکل توانمند شوند.
واگذاری ۲۶ هکتار زمین به سرمایه گذاران در ۷ ماهه گذشته
مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی استان مرکزی در ادامه از انعقاد ۶۸ مورد قرار داد صنعتی از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه خبر داد و اظهار داشت: تا کنون ۲۶ هکتار زمین از مجموع زمینهای شهرکها و نواحی صنعتی استان به سرمایه گذاران واگذار شده است.
مهندس آمره افزود: از این میزان قرار داد یک قرارداد با واحد خدماتی مربوط به دلیجان و ۲ واحد کارگاهی در ایبک آباد و خیرآباد می باشد وهمچنین ۴ واحد کارگاهی در قورچی باشی و ۴ واحد صنعتی در تفرش نیز تکمیل شده که تا پایان سالجاری واگذار می شود.
وی با بیان اینکه در شش ماهه امسال حدود ۱۵ مجوز نیز باطل و فسخ قرارداد شده است گفت: این قراردادها برای واگذاری زمین برای احداث کارخانه در شهرک‌های صنعتی منعقد شده بوده و با توجه به گذشت فرصت، قراردادها فسخ شده اند و اغلب این قراردادها در ناحیه صنعتی شهید بابایی بوده اند.
گفتنی است در استان مرکزی ۳۵ شهرک و ناحیه صنعتی برای احداث مصوب بوده که ۳۰شهرک و ناحیه عملیاتی شده است و دو هزار و ۳۹۲ واحد صنعتی متوسط و کوچک در چهار هزار هکتار فضای شهرکهای صنعتی این استان مستقر هستند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.